• Anonym (Carolinalina83)

Arg på västtrafik!!

Jag är jävligt förbannad nu! Jag åkte spårvagn i Gbg med barnvagn plus jag är gravid så jag satte mig ner efter att ha spänt fast vagnen, det finns sittplatser så man kan sitta vid sin vagn och det gjorde jag. Vid en hållplats kliver det på några biljettkontrollanter och jag trodde det var lugnt för jag trodde man åkte gratis med barnvagn. Men icke!! Biljettkontrollanten gav mig en bot på 1200 kr nu!! Varför får man inte åka gratis med barnvagn?! Är så jävla arg att jag kokar! Ska överklaga boten. Har någon mer fått en "tilläggsavgift" som kontrollanterna säger, och överklagat? Vad fick ni till svar?

• Svar på tråden Arg på västtrafik!!
  • Topcom
    Kjell2 skrev 2016-03-31 14:14:06 följande:

En anledning jag hörde varför det var gratis med barnvagn var att betalningen blev omständig när de klev på genom bakre dörren på bussen och betalningen skulle ske framme hos föraren.

Det har jag också hört, den största anledningen är att man inte ska behöva lämna barnet i vagnen för att betala framme i bussen. Men om man till exempel inte har något barn i vagnen finns det ju inget värdefullt att lämna, hehe
  • EnAnonumius
    Anonym (Carolinalina83) skrev 2016-03-31 12:04:47 följande:
    Jag är jävligt förbannad nu! Jag åkte spårvagn i Gbg med barnvagn plus jag är gravid så jag satte mig ner efter att ha spänt fast vagnen, det finns sittplatser så man kan sitta vid sin vagn och det gjorde jag. Vid en hållplats kliver det på några biljettkontrollanter och jag trodde det var lugnt för jag trodde man åkte gratis med barnvagn. Men icke!! Biljettkontrollanten gav mig en bot på 1200 kr nu!! Varför får man inte åka gratis med barnvagn?! Är så jävla arg att jag kokar! Ska överklaga boten. Har någon mer fått en "tilläggsavgift" som kontrollanterna säger, och överklagat? Vad fick ni till svar?
    Så det är Västtrafiks fel, och du skall ha rätten att vara arg på Västtrafik, för att du vägra att ta reda på vad som gäller för att åka kollektivt med Västtrafik och barnvagn?

Ja du kan överklaga boten men du kommer knappast att få den avskriven för att du åker med barnvagn och sitter och "tar för givet" att man åker gratis bara för att man har barnvagn.

Du kan knappast lasta omgivningen för att du är otroligt bekväm av dig att du inte orkar ber dig att gå upp på Västtrafiks hemsida och läsa på om vilka regler som gäller och priser etc..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Pastella

Visst kan det vara svårt att inte ha koll på hur saker och ting fungerar, men en vuxen människa borde ju ändå förstå att man gör bäst i att kolla upp sånt. På Ica där jag brukar handla får barnen ta en gratis banan men det innebär ju inte att jag kan gå in i vilken affär som helst och ta för mig av bananerna.
    I göteborg gör du bäst i att förköpa din kupong, annars finns det automat som tar både kort och mynt vid varje ingång. Det finns ingen som helst anledning att låta personer med barnvagn slippa betala.

• sextiotalist
    Topcom skrev 2016-03-31 13:46:26 följande:

Här i sthlm åker man gratis med barnvagn på buss, men inte på spårvagn eller vanligt tåg. Vad ska du överklaga? Att du är en slarvig människa som inte kollar upp vad som gäller? Pinsamt. Betala boten och köp biljett nästa gång.

Inte ens på alla bussar, utan endast de bussar där man måste fram till föraren för att visa biljett eller stämpla biljett.
  • Anonym (g)

Ts:
    Du borde vara arg på dig själv istället som ej tog reda på vilka regler som gäller med barnvagn på spårvagn.

• nevermind
    Anonym (Carolinalina83) skrev 2016-03-31 13:36:23 följande:
    Vadå åka gratis med Ica kasse?
    Ja, det är väl samma sak?
  • Anonym (??)
    nevermind skrev 2016-03-31 13:33:51 följande:

Varför skulle man få åka gratis med barnvagn?? Antar att du då tycker man får åka gratis med ICA-kasse också?

Ryggsäckar kan ju va jobbiga med.
  • amalie79
    Anonym (Carolinalina83) skrev 2016-03-31 12:04:47 följande:

Men snälla nån, kolla vad som gäller istället. Varför skulle du åka gratis med barnvagn? klart man får betala som alla andra!
  • Kirenaj68

TS. Visst kan man tycka att kontrollanten var lite stel i överkant som inte lät dig betala i efterhand. Men det finns skäl till att de gör så här och det är för att avskräcka plankning. Så det är bara att svälja förtreten och betala. Du skulle ha kollat upp vad som gällde.

Svar på tråden Arg på västtrafik!!