• Milla2016

Vi som är gravida efter ÄD 2016

Hej o Välkomna hit till tråden för oss som blivit gravida genom äggdonation under 2016.

Här kan vi diskutera symptom, ultraljud, oro, barnmorskebesök och allt som rör graviditet!

Kram!

• Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2016
  • Mooki

Ja, det är ju lite olika beroende på var man bor. I Stockholm får alla som vill göra KUB och vi ville främst se att den lille fortfarande var vid liv.

Allt ser säkert jättefint ut imorgon, men jag förstår din oro.

• Savasana

Lycka till idag Milla! Så mysigt att få se den lille igen. Här pågår nedräkningen till RUL den 3 maj. Tre veckor kvar idag. En låååång väntan.

• Milla2016

Om ni kände av en vindpust sådär vid 11-tiden så var det jag som drog en lättnadens suck, allt såg bra ut <3 En nästan 9 cm lång liten som vinkade till oss så man såg alla fingrarna o som sprattlade runt. Nu är det nedräkning tilL RUL som bokades till 11 maj.

• Mooki
    Milla2016 skrev 2016-04-12 14:06:14 följande:

Om ni kände av en vindpust sådär vid 11-tiden så var det jag som drog en lättnadens suck, allt såg bra ut <3 En nästan 9 cm lång liten som vinkade till oss så man såg alla fingrarna o som sprattlade runt. Nu är det nedräkning tilL RUL som bokades till 11 maj.

Vad underbart att höra, grattis:)! Vi är många som har RUL där i början på maj, vårt är bokat till 6/5.
  • Hopp72

Hej

Kul att höra att allt rullar på. En fråga bara , vad är RUL? Är inte så insatt i alla förkortningar. Jag mår inte längre illa och det känns skönt men tröttheten hänger i. Sedan har min mage exploderat så jag måste redan börja köpa andra byxor. Denna del i graviditeten känns lättast på något sätt, eftersom illamåendet är borta men man är inte så stor än.

• Mooki
    Hopp72 skrev 2016-04-12 20:07:50 följande:

Hej

Kul att höra att allt rullar på. En fråga bara , vad är RUL? Är inte så insatt i alla förkortningar. Jag mår inte längre illa och det känns skönt men tröttheten hänger i. Sedan har min mage exploderat så jag måste redan börja köpa andra byxor. Denna del i graviditeten känns lättast på något sätt, eftersom illamåendet är borta men man är inte så stor än.

RUL = rutinultraljud. Det enda ultraljud som erbjuds alla gravida i alla landsting, runt vecka 18-20.

Vad gäller byxor fick jag köpa mammavarianten redan i vecka 10. Var så himla svullen och hade ont, ville inte ha några kläder som satt åt. Nu, i vecka 16, finns det knappt några kläder i min vanliga garderob jag kan ha och det börjar bli väldigt svårt att dölja vad som är på gång:). Normalt sett gillar jag att handla kläder, men nu känns det lite som bortkastade pengar eftersom de ska användas så kort tid. I-landsproblem, jag vet...
  • Hopp72

Tack Mooki!

Som sagt, jag kan inte alla förkortningar än . Jag har också RUL runt mitten på maj och då kommer vi att vilja veta kön. Jag har drömt två gånger att det blir en kille till men man vet aldrig.

På tal om annat, har ni börjat fundera på barnvagn? Sist var vi så sent ute med att beställa så vi fick ta det som fanns. Denna gång tänkte jag kolla runt på marknaden men inser att det har tillkommit en del nya leverantörer sedan sist vi hade barn. Ni som har barn eller planerar att införskaffa någon, har ni tips?

• Mooki

Hej på er! Hoppas ni mår bra.

Har precis kommit hem från mitt första riktiga besök på spec-MVC. Fick träffa jättetrevliga läkare och det mesta såg bra ut. Vissa symptom på UVI (de gjorde odling) samt upptäckt av partiell placenta previa. Men ofta flyttar sig ju moderkakan med tiden. De kollade fostret lite snabbt också, det verkar som att den lille har sovstund runt 9 på morgonen, det var likadant på KUB:)

Det blir extra UL i vecka 24 och 30, samt såklart extrakontroller vid behov.

Vad gäller barnvagn har vi inte ens funderat på det ännu, ingen av oss vågar riktigt hoppas att det kommer att gå vägen.

• Savasana

Mooki: vad skönt att allt är fortsatt bra med den lille och vad kul att besöket på spec kändes bra. Jag hade placenta previa vid min förra graviditet och tydligen är risken stor att det blir likadant denna gång.

Nu är det 4 veckor sedan jag sist var på UL och har två veckor kvar innan RUL. Jobbig väntan men jag tycker jag kan känna små sparkar emellanåt, främst när jag ligger ner på rygg.

Lämnade in en ny urinodling i förra veckan och hoppas att jag nu har blivit av med uvin för gott. Inget mer blod heller på 4 veckor så det känns riktigt skönt.

Vad det gäller vagn har vi haft en Brio Smile. Är jättenöjda med den, men letar nu syskonvagn vilket verkar vara betydligt knivigare.

• Mooki

Savasana: Vad skönt att du har blivit av med blödningarna! Hade du blödningar under sen graviditet pga placenta previa förra gången? Är lite orolig för det. Känns lite tråkigt med moderkaka i framvägg eftersom man inte känner fosterrörelser lika tidigt då. Ibland bubblar det till i magen på ett sätt som jag inte känner igen, men det kan ju vara gaser:).

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2016