• Kmora

BF Januari 2017

tuuli skrev 2016-09-09 11:15:15 följande:

Träffade mina föräldrar häromdagen, herregud.. jag visste ju att de inte direkt brinner av intresse för det här barnet men det hade varit schysst att ställa NÅN fråga när jag är i vecka 22. Tidigare kan jag fatta att det kanske var lite känsligare med NIPT osv. De pratade i 20 minuter om sopsorteringen i min stad, att den är sååå dålig, och när jag försökte byta ämne till att vi köpt vagn, att jag varit och lyssnat på hjärtat med doppler, att svärföräldrarna kommer ner med bebikläder osv så var deras ansiktsuttryck ungefär som när någon berättar lite väl mycket i detalj om sin katt. Så snart jag avslutat meningen bytte de ämne till vad grannarna håller på med och hur tvättstugan i mammas nya hyreshus ser ut. 

Jag ger upp. Jag är fascinerad och avundsjuk på tjejer som vill ha med sin mamma under förlossningen, själv hade jag hellre tagit valfri person i väntrummet på BB. När någon har ont eller behöver stöd så blir min mamma arg och otålig och ger upp direkt, kastar upp händerna i luften, går iväg och vill ha en klapp på axeln för att hon är ett jättebra stöd egentligen, bara det att alla är för otacksamma.

Pappa förutsätter att vi ska ge barnet hans mellannamn, för att fyra generationer i hans släkt heter samma. Han är också oproportionerligt glad att det blir en pojke, vilket är irriterande då detta verkligen inte spelar någon roll för oss. Det är som att han tror att det ska bli HANS barn för att det är en pojke "äntligen". Som att mina brorsdöttrar inte riktigt räknas, och med andra ord räknas inte jag heller lika mycket som min bror. Så nej, barnet kommer inte att heta som pappa eller bror eller farfar eller farfarsfar. 

Åh, så hinla tråkigt :( jag känner tyvärr igen mig mycket, inte allt men stora delar. Skulle aldrig ha med mamma, hellre än främling. Hon ger oftast motsatsen till stöd och vill gärna också ha den där klappen på axeln för att hon egentligen är ett bra stöd om bara alla andra hade bitit ihop lite. Men hon pratar i alla fall om graviditeten, eller ja, om min mage. Att den är stor. Det är det enda hon säger både denna graviditet och förra. Och hon säger det varje gång vi ses (en gång i veckan minst pga hämtar sonen). Min syster hatade att hon håller på så (min syster har två barn och fick samma kommentarer om magen).

Svärmor är dock helt ointresserad. Fick en chock när hon sade "tack för barnbarnet" på BB haha (med första barnet alltså).

Så sambon, Familjeliv och vänner är de som jag delar graviditeten med :)

Är dock väääldigt glad över att ingen verkar lägga någon vikt vid kön, känns superbra. Eller ja, mamma är glad över en tjej som barnbarn (hon har tre grabbar till barnbarn nu :P).
  • Kmora

Jag är i v24 (v23+2). En bekant till mig födde sitt barn i v24 förra året i oktober. Barnet klarade sig med har behövts opereras lite under året. Hur som helst, blir så verkligt när bebisen där inne i magen faktiskt skulle kunna överleva nu. Känns så skumt.

• Kmora

Till min son (född 30 nov 2013) hade jag en nalleoverall i strl 56, den var gigantisk på honom hehe och då var han ändå precis medellång. Han låg nerbäddad i vagnen med filtar ovanpå overallen och det fungerade hela vintern.

Till bebisen nu tänker jag köpa en dunoverall i strl 56 då jag förmodligen kommer att bära henne i bärsele mycket (lättaste sättet när man har en tre-åring och lämnar på förskolan).

• Kmora
    miinxs skrev 2016-09-29 14:19:56 följande:

Jag har en fråga till er som har barn sedan tidigare: är det bäst om babyn sover i samma rum som oss i början. Har börjat inreda barnkammaren lite smått och funderat på vart vi ska ha babyns säng. Känns som att det är säkrast om vi har den inne hos oss i vårt sovrum. Hur gjorde ni?

Vår son på snart 3år sover fortfarande i vår säng. Han kan förmodligen sova själv en hel natt i sin säng, men det skulle inte jag klara av haha.

Men ja, vi har samsovit sen dag 1. Vi försökte verkligen få honom att sova själv i spjälsängen första halvåret (hade en spjälsäng i vårt sovrum) men han tokvägrade. Han vägrade till och med baby nest. Men alla barn är olika och man inser väldigt snabbt vad som fungerar och inte. Och alla familjer hittar sin lösning :)

Från två års ålder har han inte ens väckt mig på nätterna. Eller, jag vaknar flera gånger per natt av mig själv och jag upplever inte att han förvärrar det (till skillnad från bebistiden hehe).

Ska bli spännande nu när vi får en bebis och hur vi löser det. Tror att vi ska testa alla fyra i samma säng. Annars blir det att långsamt få honom att sova själv (man ska inte göra stora ändringar i samband med syskon). Förmodligen får i så fall han och pappan sova i samma säng och jag och bebisen i en säng. Men den lösningen är jag inte så pepp på för då får man ingen avlösning alls med bebis på nätterna....
  • Kmora

Jag tycker det är så intressant hur graviditeter är så olika :)

Denna graviditet så behövde jag gå upp mitt i natten och kissa de första veckorna, men i typ v12 så försvann det helt och jag behöver fortfarande inte kissa mitt i natten och är i v28 (v27+5) nu. Så var det verkligen inte när min son var i magen. Men jag har börjat sova riktigt oroligt och vakna mitt i natten (mer än vad jag brukar). Och så kommer det nog vara i 1.5år till ;)

Min allmäna ork är nog bättre än förra graviditeten. Jag kan gå en mil på en dag utan större problem OM jag får bestämma tempot. Men på kvällen är jag såklart lite slut och trött. Jag kan till och med små-jogga om det skulle behövas. Kanske ska tacka min (snart) tre-åring för det :P jag blir ju tvingad till rörelse på ett helt annat sätt denna graviditet när man redan har en. 

Däremot är jag mycket tröttare än förra graviditeten. Så har det varit sen dag 1, är som en obotlig trötthet ibland. Och jag går ju in i trimester tre på onsdag så nu kommer det bara att bli tyngre och tyngre ;)

Andra gravidsymtom är halsbränna från helvetet, precis som förra graviditeten. Svårt att äta och svårt att göra saker. Har haft det i en månad tyvärr, började några veckor tidigare denna gång :/ 
    Och sen har jag ibland lite blodtrycksfall, precis som förra gången det också. Är bara 154cm så det finns inte så mycket plats för en bebis. Och då blir det lätt att bebisen trycker mot ett stort blodkärl som går nära ryggraden (om jag mindes det hela rätt), då får jag blodtrycksfall. Kommer ofta när jag har ätit, för då blir det ju ännu mindre plats.

Angående viktuppgång så låg jag på 3kg upp för tre veckor sen. Förra graviditeten gick jag upp 7kg och jag tror att jag kommer att landa på 7-9kg denna gång. Är dock lite orolig för att jag äter för lite, men får se om 9 dagar då jag har tid på MVC igen :)

• Kmora

Jag har inte varit inloggad här på jättelänge! Tänkte uppdatera lite :)

BM trodde i onsdags att bebisen ligger med huvudet neråt, hon har tidigare vänt sig mycket fram och tillbaks. Är i v36 (v35+5) och mitt första barn vände sig till rätta i v36-37 nån gång hehe. Har visst rätt så rörliga barn ;) i fredags började det kännas som att hon är på väg ner i bäckenet. Kanske håller på att fixera sig? Det var tre dagar sen, idag har jag haft åtminstone två värkar som varit väldigt lika de värkar som startade min första förlossning. Sammandragning och så gör det ont i ryggen/ländryggen. Hoppas verkligen inte att förlossningen är på gång! Jag har inte packat någon BB-väska och vi har inget babyskydd och mannen ska iväg på en sista tjänsteresa torsdag-fredag. Så nä, hon får allt stanna inne :P ska ju ha en januaribebis! (BF 3 jan)

• Kmora
    fernandasmamma skrev 2016-12-05 17:26:22 följande:

Kul med en uppdatering

3:e Januari, det börjar ju närma sig

Men hoppas att hon vill stanna inne lite till..

Jag hade ont i höfterna och långt ner i ryggen idag, men det försvann efter ett tag, ingen aning vad det var, hade aldrig så när jag var gravid med dottern..

Ja, grabben kom 7 dagar efter BF så jag har liksom varit helt inställd på att denna donna absolut inte ska komma för tidigt. Å andra sidan har min kropp varit helt paj sen i mitten av oktober, den tog helt slut och jag har sen dess varit sjukskriven 50%. Hade onda sammandragningar (ej i ryggen som nu) och fick illamående och kräkningar (som jag inte alls hade haft tidigare under denna graviditet) plus blodtrycksfall som nästan fick mig att svimma flera gånger.

Med 50% sjukskrivning och lergigan comp har det varit precis på gränsen att kroppen orkar med men det har åtminstone fungerat! :) så det kanske inte är helt konstigt om bebisen kommer ut tidigare, vi får se! Om bara några dagar anses väl bebisen typ vara fullgången och "endast" tjockar till sig?
  • Kmora
    Emmask skrev 2016-12-05 18:23:06 följande:

Samma datum som jag. Alla tjatar om att jag ska knipa över nyår, kommer nästan kännas som ett misslyckande om hen kommer tidigare. Försöker avfärda det och komma till sans.

Haha, här är det tvärtom, alla säger att det mycket väl kan bli 2016, medan jag säger "nej nej, det SKA bli 2017". Bara jag som sätter pressen :P
  • Kmora
    Oviss01 skrev 2016-12-05 21:09:41 följande:

Har också BF 3 januari

Men i torsdags när jag var på UL så såg de att ena tjejen (som också är mindre än sin syster) började tycka att det är lite jobbigt där inne. Så nu på torsdag är det UL igen, då bestäms om de ska sätta igång förlossningen nästa vecka, eller veckan därpå.. Så det blir barn före jul i alla fall hur som helst!

Känner igen det där med att all säger att man ska knipa till 1 jan, men det kändes omöjligt så fort de sa att det var två där inne, så det gav jag upp. Men nu står hoppet till att det inte blir julafton bara hehe. 

Ojoj! Bra att de upptäcker det i tid att en tjejen inte mår prima. Är ganska vanligt att en av tvillingarna mår lite sämre om jag förstått rätt.

Vi får hoppas att de har vett att undvika själva julafton :P

Mannens syster är född 23 dec och det verkar ha fungerat bra, så det är ju inte alltför illa att vara född nära jul ;)
  • Kmora
    TyckOmMig skrev 2016-12-05 22:19:22 följande:

Kmora-trevligt med uppdatering från dig du & jag låg ju ganska lika i BF från början.

Nu blev det ju verkligen speciellt för mig med min vattenavgång sedan den 31/10 men ännu är mini kvar i magen och jag kämpar på men snart så är nog dagen kommen då liten vill ut!

Jag har helt missat din vattenavgång! De har väl stenkoll på dig sen dess? Kan vara stressande för barnet? :/ det var ju mer än en månad sen :S kommer de sätta igång dig?

Många som verkar få 2016-bebisar hehe.
  • Kmora
    mkess skrev 2016-12-06 10:57:11 följande:

Hörni, var känner ni tjejer era sparkar oftast?

När jag var på ul i v33 var bebisen i säte, veckan efter hos BM tyckte hon att bebisen kändes rättvänd igen så har liksom inte funderat vidare på det. Men nu i v37 känner jag enbart sparkar långt ner och ut i ljumskarna och har återigen ett litet bowlingklot som trycker mot revbenen. Känner ni också bowlingklotet ni som har bebisar med huvudet neråt? Känner inget tryck neråt än alls (noll kissnödighet!) så undrar verkligen om det är huvudet som ligger och trycker uppåt?

Jag känner sparkar/kraftiga rörelser överallt :S gick in i v37 (v36+0) idag och nästa vecka hos BM ska vi verfiera positionen på bebisen eftersom hon (precis som sin bror) vänder sig typ en gång i veckan. Senaste TUL så låg hon i säte och förra veckan TRODDE barnmorskan att hon låg med huvudet neråt men kunde inte riktigt känna skillnad mellan huvud och rumpa just då. Har inte heller någon kissnödighet alls, sover hela nätter till och med. Å andra sidan var jag rejält kissnödig med mitt första barn oavsett om han låg i säte eller ej (han fixerade sig ca v37-38). Denna graviditet har jag haft mycket tryck mot revbenen men har inte kunnat koppla det till bebisens position i magen.

Så har man ett rörligt barn i magen så känner man nog rörelser och smärta lite här och där :/

Jag tror att det är v38 som de vill veta hur barnet verkligen ligger, i alla fall ska min bebis position verifieras helt nästa torsdag.
  • Kmora
    TyckOmMig skrev 2016-12-08 22:58:05 följande:

Ja nu har även vår Nickolaos kommit till världen i v 36+5 fick blödningar mitt i natten men efter halv natt på förlossningen valde jag igångsättning kl 12 och kl 17.07 var han född vägde 3810 gr och var 50 cm lång.

Han mår jättebra ammar suger mkt bra har mest hår av alla sina syskon och jag är helt slut mentalt har kämpat så sen vattenavgången v 31+2!

Det slutade väl tack gode Gud för det!

Grattis! Skönt att allt slutade väl! Blev så himla orolig när du sade att du hade haft vattenavgång för flera veckor sen :S

Och vilken stor bebis :) när min grabb föddes i v42 (v41+0) så vägde han 3600g och var 51cm lång haha.
  • Kmora
    mkess skrev 2016-12-09 20:36:22 följande:

Låter precis som för mig alltihopa! Säte på TUL, sen hos barnmorskan trodde hon att huvudet eventuellt var neråt, i torsdags låg hon dock i säte. Väldigt stor skillnad i kissnödighet och allt från första dottern och mycket tryck mot revbenen. Våran verkar inte snurra med huvudet neråt, utan hon ligger oftast med det uppåt och några minuter per dag verkar hon spendera på tvärsen. När jag känner sparkar uppåt är det för att hon ligger med benen framför ansiktet.

Jag har ett vändningsförsök bokat nästa fredag, men kommer avboka och välja kejsarsnitt istället. Hoppas och tror dock hon kommer vända sig innan snitt-tiden, på ultraljudet fanns det gott om fostervatten att vända sig i och är ju ännu bara i v36+5.

Hoppas eran ligger rätt nästa vecka! Har du funderat på hur ni ska göra om bebisen ligger i säte, vändningsförsök eller gå direkt på att boka ks?

Haha, vilka envisa bebisar vi har ;) jag har en del "fostervatten-pölar" men det är inte lika mycket fostervatten som med grabben för då sade de på varje ultraljud att jag hade mycket. Inom normalspannet men mycket.

Förstår verkligen inte hur hon ligger i magen när man känner sparkar/kraftiga rörelser både neråt och uppåt samtidigt..haha.

Jag är extremt opepp på vändningsförsök och vill inte ens fundera över att föda i säte. Så jag väljer högst troligt kejsarsnitt om hon inte vill ligga rätt. Jag är egentligen inte alls sugen på en till vaginal förlossning. Borde förmodligen ha gått samtal men inte pallat ta upp det typ...jaja. Å andra sidan vet jag ju verkligen allt det underbara som väntar med en till bebis så jag kanske har lättare att hitta en ljusglimt i andra änden ;)
Svar på tråden BF Januari 2017