• Kmora

BF Januari 2017

Ballerinan skrev 2016-04-27 18:48:17 följande:
    Tack! Haha ja det var vågat av dig, grattis så mycket! :D har nu börjat känna mer glädje, innan var jag nervös på hur livet skulle bli. Var en oplanerad graviditet.
    Haha, jag har ju varit gravid en gång innan :) och min mens må vara oregelbunden men den är ALDRIG sen, bara tidig :P så jag var ganska säker ;)
  • Kmora
    Ballerinan skrev 2016-04-27 18:48:17 följande:
    Tack! Haha ja det var vågat av dig, grattis så mycket! :D har nu börjat känna mer glädje, innan var jag nervös på hur livet skulle bli. Var en oplanerad graviditet.
    Och jag kan förstå nervositeten och funderingarna när det inte är planerat. Hoppas du har lyckats vända det till glädje och förhoppning :)

Våra två graviditeter har varit extremt planerade. Och går hittills enligt min optimala plan :P
  • Kmora
    linsalusen skrev 2016-04-27 19:45:37 följande:

Vet inte om det är inskrivning eller om det är kostråd kanske. Skulle va i vecka 8 då iallfall så får väll se vad dom gör när vi kommer dit :) Hur planerar ni andra att berätta för familj och vänner? och när ? :)

Beror på var du bor :) i Stockholm kör man inskrivning i v8-9 och sen kostråd i samband med det. I andra län görs kostråd tidigare och sen inskrivning när det gått ett tag.

I sthlm körs KUB-test gratis för alla som vill, så är det inte i alla län.
  • Kmora
    linsalusen skrev 2016-04-27 19:47:45 följande:

Vad kul med samma som med förra graviditeten :) Ska verkligen bli kul och fföljas åt här i gruppen :)

Ja, jag gillade henne :)

Nu hoppas vi bara att alla graviditeterna fortsätter okomplicerat! :)
  • Kmora
    linsalusen skrev 2016-04-27 19:45:37 följande:

Vet inte om det är inskrivning eller om det är kostråd kanske. Skulle va i vecka 8 då iallfall så får väll se vad dom gör när vi kommer dit :) Hur planerar ni andra att berätta för familj och vänner? och när ? :)

Med första barnet berättade vi i v10 för mannens mamma bodde i London då och vi skulle hälsa på henne och tanken var att vi skulle berätta för henne ansikte mot ansikte. Så innan vi åkte ringde jag min mamma som jag tyckte skulle få vara först med att veta :P och sen fegade mannen ut när vi var i London så jag fick dölja allt illamående och all trötthet i flera dagar. På flygplatsen hem blev jag så förbannad på hans feghet (hehe, hormoner?) så han ringde sin mamma från flygplatsen och berättade haha.

Denna gång berättar jag när det känns bra, kanske väntar till v12-13 (efter KUB ultraljudet) eller så tar jag det tidigare om jag inte kan hålla mig. Fördelen med att berätta tidigt är att man kan få stöd om det är tungt, jobbigt eller man får missfall. Nackdelen är att om man får missfall så kommer man få repetera det till alla man berättat för.
  • Kmora
    Ballerinan skrev 2016-04-27 20:37:30 följande:
    Jag vet inte! Tips? Ditt första med va? Jag har berättat för min lärare bara. Pluggar YH och har haft ångest över skolan men hon tog bort den ångesten så nu är det bara fritt fram. Vill berätta för mamma och pappa här näst, men är i v 5 så känns lite tidigt. Tycker det är lite svårt med alkoholen, det är ju då folk misstänker att man är gravid för man dricker alkoholfritt. Sist sa jag att jag va sjuk.
    För mig som redan har ett barn har jag ju knappt druckit alkohol på tre år. Så för mig är det lätt att avstå, men första graviditeten så "skyllde" jag på att jag skulle träna och inte ville dricka alkohol och om det är en fest kan man säga att man inte vill vara bakis nästa dag osv.
  • Kmora
    Ballerinan skrev 2016-04-28 08:21:34 följande:
    Ja nu håller vi verkligen tummarna! Måste börja spara pengar nu, ekonomin är knaper här alltså. 
    Mina bröst blir bara större och större, någon som vet om de växer ända fram till förlossningen? :O
    De växer fram till förlossningen men mest fram till typ mån 4-5. Olika för alla såklart! Jag gick från D till att behöva köpa E. Köpte en riktigt amningsBH som jag skulle kunna ha sen också. Om man ammar blir brösten ännu större men jag hade tur och kunde fortsätta använda min E-BH. Vissa går ju upp ännu mer i storlek.
  • Kmora
    linsalusen skrev 2016-04-28 09:06:57 följande:
    hehe det förstår jag det att du blev irriterad ;) inte lätt att dölja sina symtom när man är hos någon och sover över typ :) Jo det är ju det men sen så jobbigt att behöva berätta om ifall det blir missfall. Bara denna första tiden kan gå enormt fort nu ;)
    Vi bodde som tur var på hotell! ;) men åt alla måltider ihop och hängde hela dagarna. Var så svårt att dölja tröttheten på kvällarna och så blev jag ju utmattad av alla långa promenader mm :/

Det är ju det som är jobbigt, den första tiden går extremt långsamt haha. Därför det är nice att få berätta ;) första 12-13v går långsamt och sista 3-4v...
  • Kmora
    linsalusen skrev 2016-04-28 09:06:57 följande:
    hehe det förstår jag det att du blev irriterad ;) inte lätt att dölja sina symtom när man är hos någon och sover över typ :) Jo det är ju det men sen så jobbigt att behöva berätta om ifall det blir missfall. Bara denna första tiden kan gå enormt fort nu ;)
    Vi åt till och med frukost hos dem och med morgonillamående är det inte så skoj...
  • Kmora
    maartiiina skrev 2016-04-28 10:59:33 följande:

Hej, hoppar gärna in här, och ännu mer gärna i FB grupp om de fanns?

Plussde imorse och hade senaste mensen den 30mars så bf borde bli 3jan om allt går vägen :)

Är 28 år och har en dotter på nyfyllda 1år

Välkommen!

Jag är 31 år och min grabb är snart 2.5år :) beräknad 1-2 jan :)
Svar på tråden BF Januari 2017