• Kmora

BF Januari 2017

Emmask skrev 2016-08-08 10:48:52 följande:

Min uppfattning är att det vid sena blödningar inte sällan handlar om moderkakan vars kant ligger på ett sätt att det kommer blod. Har en kompis som pga det blött genom båda sina i övrigt perfekta graviditeter. Hör av dig imorgon så att vi vet att allt är ok!

Det kom aldrig mer blod än det på morgonen så jag har inte ringt MVC än. Ska göra det idag eller imorgon (vi ska snart flyga hem till Stockholm). Jag tror inte att blödningen är något akut eftersom jag inte har kraftiga smärtor och blödningen klassas som mindre (googlade en massa igår).

Tack för omtanken :) jag ska definitivt uppdatera efter RUL imorgon! :)
  • Kmora

RUL avklarat! Och allt var bra! Så himla himla skönt! Envis liten tjej som ligger i min mage <3 (ville inte visa det som skulle kontrolleras haha)

Jag har moderkakan i framkant, precis som med min grabb, så därför känner jag inte så mycket rörelser. Moderkakan ligger dock ganska långt ner så jag ska göra tillväxtultraljud för att kolla om den fortfarande blockar eller om den rört sig uppåt när livmodern växer. Ligger den kvar blir det planerat kejsarsnitt.

Sedan kunde barnmorskan se att jag haft en blödning i moderkakan så det kan förklara det i söndags. Men det var ingen fara sade hon.

Och angående BF så är det KUB som sätter BF. Så var det inte för tre år sedan med grabben, men det betyder att jag har 3 jan istället för 2 jan :) blir spännande att se vilket år hon kommer ut ;)

• Kmora
    mkess skrev 2016-08-09 14:12:39 följande:

Grattis! Härligt att allting såg bra ut! Var det för att moderkakan ligger så långt ner som det blödde då också?

Jag har bf 1 januari, så blir ett minst sagt spännande nyårsfirande här med!

Tack :) ja, hon sade att det är vanligt med blödningar om moderkakan ligger neråt (min ligger alltså snett fram till ner och täcker inte helt neråt). Men det ska ju inte blöda från den så jag behöver kolla upp om den gör det igen.

Då har vi BF nära varandra :) skoj!
  • Kmora
    TyckOmMig skrev 2016-08-09 14:35:07 följande:

Kmora-skönt att RUL såg bra ut och en liten tös-vi ligger ju så lika och det var ju KUB som man sätter BF efter numera!

Jag har också moderkakan långt ner i och ska också tillbaka på UL i v 24 på SPECMVC denna graviditeten antagligen för min del eftersom sista tvillingpojkarna blev förlösta med snitt i v 33 i fjol.Jag blev ganska nedstämd och hoppas verkligen att det ändras framöver så jag kan få föda vaginalt då resterande av alla mina andra graviditeter har jag fött vaginalt och två hemförlossningar!Saknar också att inte känna fosterrörelserna har aldrig haft det så.

Så himla himla skönt :) jo, och det är ju logiskt för KUB borde ju vara mer exakt än RUL. Men för tre år sedan var det RUL som gällde i sthlm :)

Hehe, förstår att de inte vågar vänta till v32 för ditt uppföljningsultraljud :P hoppas du får föda som du vill! Jag skulle dock gärna ha planerat kejsarsnitt för jag hade en ganska jobbig vaginal förlossning sist. Men det får vi se hur det blir! :)

Var det planerade hemförlossningar eller blev det så för att det gick snabbt? Min kompis födde hemma i badkaret i höstas för den bebisen hade bråttom ;)

När bebisen blir större så kommer vi att känna rörelserna, men det blir inga fötter som syns utanpå magen när bebisen sparkar. Så vi får härda ut i någon vecka till! I alla fall var det så med min son :)
  • Kmora

Hur går det för er? Fler som gjort RUL eller snart ska göra RUL? :)

• Kmora
    TyckOmMig skrev 2016-08-15 12:10:47 följande:

Förutom att RUL är gjort har vi haft konfirmation i lördags sen var det som luften gick ur mig och nu är jag jätte förkyld är sällan sjuk men kombinationen gravid är ju ingen hit!Nåja det lär väl gå över nästa milstolpe MVC 5/9 sen SPECMVC/UL den 13/9!

Förkylningar under graviditet suger verkligen :( fick två stycken under de tre första månaderna och det var så himla tungt.

Mitt nästa MVC besök är 23e aug :) och sen TUL 8 nov.
  • Kmora
    angelikkaj skrev 2016-08-15 12:25:33 följande:

Får man alltså nuförtiden veta på RUL va det är för kön? Mina andra barn födda 06, 10 var det typ nästan strängt förbjudet att få veta det då utan att man fick boka privat senare.

Jag känner knappt min bebis och då är jag i v21 (v20+0) idag. Du kanske också har moderkakan i framkant :)

Det där med att få veta kön tror jag är sjukt beroende av län samt vilken barnmorska man har. Jag vet inte var du bor med i Stockholm är de väldigt frikostiga med att berätta kön, åtminstone där jag har gått båda gångerna. Däremot så har man inte rätt att veta kön och de kommer (oftast) inte att lägga någon tid på att ta reda på könet. Så det är något de bara berättar om de ser. Jag brukar säga till dem: "Jag vill jättegärna veta kön om du kan se det", och då har jag fått veta båda gångerna (-13 och -16) :)
  • Kmora
    tuuli skrev 2016-08-16 15:22:37 följande:

Åh vad häftigt! Så kul med två! 

Jag ska på RUL imorgon, jättenervös eftersom jag inte känner nånting just nu förutom foglossning.. tycker inte heller magen syns så mycket. 

Uppdatera oss med hur det går på RUL! :)

Trots att jag väntar mitt andra barn så var symptomen innan RUL typ endast foglossning i en fog och en mage, större än första gången. Hade inte känt någon tydlig rörelse alls. Och magen kändes mer som uppsvälld än gravid (men så var det ju inte).

Med första barnet är ju magen mindre :) har två vänner som kunnat ha sina vanliga kläder fram tills de födde med första barnet. Helt bisarrt hehe. Denna gång fick jag använda gravidbyxor redan i typ v8 haha.
  • Kmora

Jag har ingen aning om hur mycket jag har gått upp hittills, har ingen våg hemma pga tidigare ätstörningar. Men vid inskrivningen vägde jag 2kg mindre än första graviditeten och då gick jag upp 7kg totalt... Jag tror och räknar med att jag går upp mer denna graviditet, men man vet ju aldrig när man behöver springa efter en 2.5åring hela tiden ;) jag tänker att vikten under graviditeten är väldigt individuell och har man inga viktproblem sen tidigare så brukar det reglera sig själv :)

Angående vagn och allt sånt så har vi sparat allt från första omgången. Då började vi köpa saker efter RUL. Vagnen köpte vi på en säsongsrea kort efter RUL och sen hängde vi mycket på loppisar och sånt för att köpa bebis-sakerna som man endast använder under kort tid.

När man går in i månad 8 är det skönt att ha det mesta gjort och fixat för man blir lätt trött i slutet av graviditeten. Men det är såklart också väldigt individuellt.

• Kmora
    HKC skrev 2016-08-21 19:22:45 följande:

Plötsligt fick jag BF i januari (jag har haft blödningar som jag misstolkade som mens), i onsdags var vi på ultraljud för KUB trodde vi, och det visade sig då att vi var 7 veckor längre gångna än vad vi hade trott, så nu har vi BF 6 januari.

Finns det någon facebookgrupp för BF januari?

Lite om mig; jag och min man och vår dotter som fyller två om några veckor bor i Sumpan, Sthlm. Till familjen hör även vår dotters tvillingsyster, hon dog dagen före nyårsafton 2014, 116 dagar ung. Känner mycket oro denna graviditet pga mycket komplikationer förra gången, känner även en rädsla över att BF blev så nära Lillys dödsdag.

Beklagar verkligen förlusten av er dotter :(

Jag bor i Annedal och är beräknad 3 jan, så nära dig både geografiskt och tidsmässigt ;) Mitt första barn fyller 3år sista november :)
Svar på tråden BF Januari 2017