• Kmora

BF Januari 2017

Nykär15 skrev 2016-05-31 09:48:36 följande:

Förstår din oro...ens symptom är ju det enda man kan gå på så här i början så jag är helt med på hur du tänker, men försök slappna av och ring och prata med en BM om du är orolig, kanske erbjuder de VUL?

Jag har ju bokat privat till v 7+3 för att jag vill veta och inte gå och tro att allt är bra om det inte är det. Sen kommer vi med göra KUB så då får jag ju en avstämning till. Att vänta till RUL hade jag aldrig fixat....

Jag är i v9+0 idag och jag hade hoppats på att få göra KUB-ultraljudet under midsommarveckan men kommer att få göra det nästan sista möjliga dag den 28e juni (och sen RUL mindre än 1,5månad efter haha). Och jag tror jag kan stå ut i fyra veckor.... Annars så bokar jag VUL om jag kan.

Jag tror att jag hade att symptomen gick ner med mitt första barn, men minns inte att det var så abrupt som denna gång. Men allt är väl olika.
  • Kmora
    Sagan12345 skrev 2016-05-31 10:08:06 följande:
    Säg att man får ta på de i v 12 och fostret dött i v5, då tror jag symptomen börjar försvinna men som när jag fick veta de två veckor efter, då hade jag fortfarande full symptom
    Jo, sant. Tror det var så för henne, att fostret dog typ v 6-8 och sen märktes det på KUB i v13.
  • Kmora
    tuuli skrev 2016-06-06 19:14:00 följande:

Jag går in i vecka 9 imorgon, och mår pyton. Det blir värre av att åka bil, tåg och buss för mig, speciellt om något luktar. Svett, kål, rök, ostädad kyl och sopor är det värsta, uuh. Nu när det varit så varmt är det en plåga att åka kommunalt för folk luktar allt möjligt ofräscht. Idag har jag åkt massa bil och tåg och kom hem väldigt illamående. Var tvungen att stanna var tionde meter på väg från bussen och samla mig, tänka på frisk luft och gröna blad typ. 

Vi har bara berättat för min mamma (lite av ett misstag) och hon är tyvärr inte så inställd på att det kommer att gå bra eftersom jag redan fått ett sent missfall. Tror inte hon på allvar tror att vi kommer att få ett friskt barn. Var lite samma förra gången faktiskt, hon ville liksom inte prata om det alls. Men nu bryr jag mig inte lika mycket som jag gjorde då, då tog jag väldigt illa upp och nu tänker jag att det bara är sån hon är, ingen mening med att undra varför eller önska sig annorlunda. Störigt bara att vi delar en erfarenhet oavsett om jag får barn eller ej, och att det ändå inte "räknas" liksom. Helst vill hon bara prata om min svägerska och mina brorsbarn. Det är de som är Familjen nu tydligen. Jaja, whatever. Får jag missfall igen så låter jag nog de ägna sig åt varandra helt enkelt. 

Det låter jättejobbigt för er :( både hur din mamma reagerar och att ni fick ett sånt sent missfall förra gången EFTER ultraljudet :(

Tycker också att ni tänker helt rätt med att tänka positivt, njuta av sommaren och att du ser det helt som ett rent fysiskt stadie (gravid), så försöker jag också se på graviditeten tills första ultraljudet.

Vad innebär NIPT?

Du verkar redan veta allt som är värt att säga för att minska oron, som att det är väldigt ovanligt med så sena missfall och att en gång mycket troligt är den enda gången.

Jag håller tummarna för dig och din partner, hoppas verkligen det går hela vägen denna gång.
  • Kmora
    tuuli skrev 2016-06-07 20:51:24 följande:
    Ja, det var hårt, och sånt händer ju tyvärr, fastän man på nåt sätt tänker att 12 veckor är den magiska gränsen, att efter det "kan" man inte få missfall. Det kan man. Men det är ovanligt som sagt, 3-5 % av alla missfall kanske. 

Min barnmorska förra graviditeten var inte så peppad på den inställningen du och jag har där, hon ville gärna prata om "bebisen i magen" i vecka 8 och sådär, men då sa jag bara nej, jag är inte bekväm med att prata på det sättet så här tidigt, och det är min graviditet, så jag måste få avgöra själv. 

NIPT betyder non-invasive prenatal test, och det är ett blodprov som jämför fostrets DNA mot mammans DNA och på så sätt hittar kromosomavvikelser för samma tre trisomier som KUB testar för, men resultatet är betydligt mer entydigt än KUB, över 99 %. Liksom vid KUB gör man ett ultraljud, men inte för att mäta nackspalt utan för att se om det är ett eller fler foster (och för att bekräfta vecka, man kan inte testa före vecka 10, och något senare ger säkrare resultat). Om det är tvillingar är NIPT inte lika pålitligt, för då vet man inte om båda tvillingar har en trisomi eller bara en, om det skulle vara något avvikande med blodprovet. Men är det tvillingar så behåller vi dem oavsett och testar inte vidare, för invasiva prover innebär väldigt mycket större risk för tvillingar än ensamma foster. Svaret kommer efter 9-14 dagar via telefon, post eller på nätet. Vi kommer att få svaret på nätet. 

Tack för hållna tummar! 
    Min barnmorska är väldigt bra på det där, hon pratar inte alls om själva bebisen i magen i början utan bara om hur jag mår och sådant.

Vet inte om du också bor i Stockholm men här är det ju inskrivning v8-9 och då tycker jag precis som du är det är helt skevt att prata om en bebis... Men bästa besök som är i v20 då man även har varit på RUL, ja, då är det ju mer på sin plats. Och det gjorde min barnmorska med mitt första barn (har samma barnmorska för jag är så nöjd).

Aha, verkar konstigt att man fortsätter med KUB när NIPT är så mycket säkrare. Kanske ett billigare test? Kommer att bli NIPT som är standard i framtiden. Och väldigt självklart att du ska göra det istället när ni redan har haft en graviditet som slutade i missfall pga trisomi! Får du betala för testet själv?
  • Kmora
    tuuli skrev 2016-06-08 11:36:18 följande:
    Nej, precis, i vecka 8 har ju fostret precis slutat vara embryo och knappt det. Ett blåbärsstort foster är inte en bebis. Skönt att din barnmorska var bra. Jag har bytt mvc nu, ville inte gå till mitt gamla eftersom det slutade så illa. Inte deras fel, mer att vi ville börja om. Jag bor i Malmö, här är det hälsosamtal vecka 8-9 och inskrivning vecka 12 eller senare. Vi hoppade hälsosamtalet eftersom jag redan har det i färskt minne, och går direkt på inskrivning samma dag som NIPT. 

Det är enbart en kostnadsfråga. Jag hörde en oerhört osympatisk åsikt från en manlig läkare, att NIPT gjorde det för "lätt" att göra abort jämfört med KUB. För det är ju alltid så jävla lätt att avsluta en önskad (eller en oönskad för den delen) graviditet, så låt oss göra det svårare och så plågsamt som möjligt! Men de flesta normala läkare hoppas jag inte tänker så, utan bara att det är dyrt. I Stockholm får man det gratis om man har särskilda skäl (vi hade t.ex rätt garanterat fått det, med vår historia) men i Malmö får man betala själv. Det ändras väl snart. 
    Ser nu att det var en del felstavningar (bästa besök istället för nästa besök) samt så föll ett ord bort, ska stå "kommer säkert att bli NIPT som är standard i framtiden", men du verkar ha förstått mig rätt :)

Bra att du bytte MVC, ibland kan sådana grejer göra stor skillnad för psyket. Och din barnmorska var ju inte ens bra. Min har en bra balans mellan vad som är rimligt att förvänta sig som gravid och vad som faktiskt inte är det, dvs om man "gnäller" över t.ex. trötthet så ömkar hon en inte direkt utan är mer rak och säger att man är väldigt trött i början, samtidigt som hon alltid fångar upp om något verkar vara jobbigt på riktigt. Och är bra på att svara rakt och ärligt. Det gillar jag.

Jag tycker män generellt ska hålla sig utanför debatter och åsikter kring aborter. De kommer aldrig att kunna vara experter i ämnet. Inte ens jag som ändå har varit gravid anser mig ha rätt att uttala mig kring jobbigheten med abort - för jag har aldrig gjort någon.

Precis, hade för mig att en bekant till mig gjorde typ NIPT efter att ha avslutat en graviditet väääldigt sent pga trisomi (en trisomi där barnet ofta dör i magen men kan födas levande men dör alltid inom typ 1år). Tror det var efter RUL det kom fram och de hade fått bra statistik på KUB. Nu har hon två barn och har inte behövt avsluta någon mer graviditet däremellan.
  • Kmora
    TyckOmMig skrev 2016-06-08 12:18:45 följande:

Varit på UL på MVC idag och allt såg bra ut.
    Jag är i v 10+4 och fostret stämde då de mätte.Fick tid till KUB och valde första tiden på morgonen för att slippa oroa mig i onödan.

Kul! Jag är i v11 (10+2) och har KUB-ultraljudet 28 juni. Fanns inga tider under midsommarveckan som hade varit bättre. Jobbigt att behöva vänta så länge ;)

När har du KUB-ultraljud?
  • Kmora
    Katten13 skrev 2016-06-08 13:02:23 följande:

Har ni här i gruppen berättat för era närmaste ännu om graviditeten? Vilken vecka berättade ni i? Vi tänkte eventuellt berätta på midsommarafton för då är våra familjer samlade, jag är då i v 11 (10+3)

Vi berättade i fredags för våra föräldrar och syskon, då var jag i v10 (9+3). Vi gjorde samma med första barnet så det kändes naturligt. Men de vi berättar för är de som vi också vill ha stöd utav om något händer. Annars ska jag berätta för chefen efter KUB-ultraljudet och sen helt officiellt (Facebook typ :P) efter RUL. Precis samma upplägg som med första barnet :)
  • Kmora
    angelikkaj skrev 2016-06-08 13:45:32 följande:

En undran just om KUB. De flesta verkar skriva om det här så ja undrar om det är något som görs på de flesta numer?

I Stockholm är det gratis och frivilligt för alla och jag gör det främst för att se att det är något i min mage. Är inte helt säker vad jag skulle göra om vi får hög risk för kromosomavvikelser.
  • Kmora
    Nykär15 skrev 2016-06-08 14:38:17 följande:
    Tror det är viktigt att ta ställning till innan undersökningen, hur man ställer sig till eventuella avvikelser. De skickar ut info här innan om allt sånt och att om man väljer det ska man ha pratat igenom det och vara på det klara med om varför man gör undersökningen. Kanske bättre boka ett privat UL om man bara vill se att det finns en bäbis?
    Såklart det är vettigt att ha en inställning innan, men jag tror inte att jag kan bestämma nu hur jag ska reagera då. Jag fungerar så, kan inte alls veta hur jag reagerar i nya situationer.

Hade ingen plan med första barnet heller när jag gjorde KUB. Och jag kommer inte betala för privat ultraljud när jag kan få det gratis och samtidigt få reda på en "risk" som jag är intresserad av att veta.
  • Kmora
    Nykär15 skrev 2016-06-08 15:16:12 följande:

Ja men då är du ju ändå intresserad av att veta risken. Jag tolkade det som en chans få se om det fanns nåt därinne bara och att du inte hade tagit nån ställning till själva undersökningen. Men då har du ju gjort det innan och vet vad det innebär. Klart man inte kan säga hur man reagerar, det vet inte jag heller. Vi har sagt att vi vet hur vi ska göra om det skulle vara dåligt, men hamnar man väl i den sitsen är det inte säkert man tänker samma...det vet man ju först då liksom. 

Förstår dock inte varför inte alla erbjuds ett UL/VUL för att bekräfta sin graviditet då det är så många som ändå vill göra det. Hade ju förenklat för alla inblandade och om det ingick ex på inskrivningen så hade det ju lugnat en massa. 

:) prioriteringen för mig är 1) veta om något finns där i magen 2) vill veta risken

Jag är ganska säker på att jag vid hög risk skulle gå vidare alla steg till moderkaksprov. Dels för att jag är så nyfiken av mig och dels för att kunna förbereda sig eller kunna ta ställning till abort. Men när jag väl är där så tänker jag kanske annorlunda.

Har hört om fall där man haft en risk 1/20 och fått ett friskt barn och sen som min bekant som fick 1/20000 och sen hade hennes barn ändå trisomi (skrev om det något inlägg sen).

Och jag håller helt med dig om att ett VUL eller tidigt UL bör erbjudas alla, samt RUL (som görs idag) men även TUL (tillväxtultraljud). TUL kan hjälpa sjukvården att upptäcka fall där barnet självdör sent i graviditeten. TUL var gratis förut men togs bort. Tror att det var upp emot 4-5 ultraljud som ingick förut för länge sen. Helt bisarrt vad kvinnorelaterad vård (och liknande) nerprioriteras :(
Svar på tråden BF Januari 2017