tuuli skrev 2016-06-08 11:36:18 följande:
Nej, precis, i vecka 8 har ju fostret precis slutat vara embryo och knappt det. Ett blåbärsstort foster är inte en bebis. Skönt att din barnmorska var bra. Jag har bytt mvc nu, ville inte gå till mitt gamla eftersom det slutade så illa. Inte deras fel, mer att vi ville börja om. Jag bor i Malmö, här är det hälsosamtal vecka 8-9 och inskrivning vecka 12 eller senare. Vi hoppade hälsosamtalet eftersom jag redan har det i färskt minne, och går direkt på inskrivning samma dag som NIPT.
Det är enbart en kostnadsfråga. Jag hörde en oerhört osympatisk åsikt från en manlig läkare, att NIPT gjorde det för "lätt" att göra abort jämfört med KUB. För det är ju alltid så jävla lätt att avsluta en önskad (eller en oönskad för den delen) graviditet, så låt oss göra det svårare och så plågsamt som möjligt! Men de flesta normala läkare hoppas jag inte tänker så, utan bara att det är dyrt. I Stockholm får man det gratis om man har särskilda skäl (vi hade t.ex rätt garanterat fått det, med vår historia) men i Malmö får man betala själv. Det ändras väl snart.
Ser nu att det var en del felstavningar (bästa besök istället för nästa besök) samt så föll ett ord bort, ska stå "kommer säkert att bli NIPT som är standard i framtiden", men du verkar ha förstått mig rätt :)
Bra att du bytte MVC, ibland kan sådana grejer göra stor skillnad för psyket. Och din barnmorska var ju inte ens bra. Min har en bra balans mellan vad som är rimligt att förvänta sig som gravid och vad som faktiskt inte är det, dvs om man "gnäller" över t.ex. trötthet så ömkar hon en inte direkt utan är mer rak och säger att man är väldigt trött i början, samtidigt som hon alltid fångar upp om något verkar vara jobbigt på riktigt. Och är bra på att svara rakt och ärligt. Det gillar jag.
Jag tycker män generellt ska hålla sig utanför debatter och åsikter kring aborter. De kommer aldrig att kunna vara experter i ämnet. Inte ens jag som ändå har varit gravid anser mig ha rätt att uttala mig kring jobbigheten med abort - för jag har aldrig gjort någon.
Precis, hade för mig att en bekant till mig gjorde typ NIPT efter att ha avslutat en graviditet väääldigt sent pga trisomi (en trisomi där barnet ofta dör i magen men kan födas levande men dör alltid inom typ 1år). Tror det var efter RUL det kom fram och de hade fått bra statistik på KUB. Nu har hon två barn och har inte behövt avsluta någon mer graviditet däremellan.