• Kmora

BF Januari 2017

Bio skrev 2016-05-23 21:28:47 följande:

Blääää fick mf i v 7+4, så surt när vi har försökt få syskon i mer än två år, det här är andra missfallet på den tiden. Tur att vi åtminstone har en liten solstråle men nu börjar jag tvivla på om han nånsin ska få ett syskon som är hyfsat nära i ålder. :'( Önskar er andra lycka till.

Jättetråkigt :( håller tummarna för att det går bättre nästa gång!
  • Kmora

Igår var jag på inskrivning på MVC hos samma barnmorska som med mitt första barn! :)

Har nu kommit till v9 (8+3 idag) med BF 2 jan och är helt sjukt trött, väldigt väldigt mycket mer än med första barnet. Sen en vecka tillbaka har jag knappt klarat av att göra nånting. Har en tid hos läkare på måndag för att diskutera sjukskrivning, har helgen på mig att känna efter hur det verkligen är. Vill ju inte bli sjukskriven egentligen, men som det är nu klarar jag inte av att jobba.

Hur mår ni andra? Har ni också haft inskrivning? :)

• Kmora
    mikaylaa skrev 2016-05-27 08:45:44 följande:

Hej allihopa! Plussade den 1 maj, första barnet tillsammans för mig och min sambo. Jag är 27 år, är så redo :)

BF beräknad antingen 31/12 eller 1/1, olika på olika appar haha. Jag håller tummarna på januari iaf. Är själv tidigt januaribarn som skulle ha kommit 28 dec egentligen haha. 

Har sedan två veckor tillbaks börjat ha så mycket illamående om kvällarna, har svårt att sova på grund av illamåendet. Annars är väll aptiten helt okej, inte jätte stor aptit dock. Och mina bröst har växt som bara den haha. Hade nästan behövt en större bh redan i vecka 7. 

Kul att va med här i gruppen :)

Välkommen och grattis! :) jag var 28 år när mitt första barn kom och det var en perfekt ålder för mig så jag förstår att du känner dig redo :)

Vi har BF ganska nära, jag har 2 jan men tror att det är mer korrekt med 1 jan ;) vi får försöka knipa ihop över nyår :P gick dock över en vecka med första barnet så jag tror inte det blir 2016 för mig, men man vet ju aldrig!
  • Kmora
    Nykär15 skrev 2016-05-27 08:34:47 följande:
    Jag kommer nog ringa framåt slutet på nästa vecka, då närmar jag mig 6+0, ska göra KUB och det hamnar mitt i semestrarna så känns vettigt att ringa i någorlunda tid så det inte blir några problem med det. 
    Haha, jodu, insåg igår på inskrivningen att allt man ska göra hamnade mitt i semestrarna!
    1) blodprovet för KUB hamnar i nationaldagsveckan för mig
    2) KUB-ultraljudet hamnar i midsommarveckan
    3) rutin-ultraljudet hamnar mitt i vår egna semester när vi ska åka runt i sverige :/

Så maximal krock med ledigheter för mig haha.
  • Kmora
    Katten13 skrev 2016-05-28 17:52:44 följande:

när har ni tänkt att berätta för andra om graviditeten? Jag är ju i V7 och vet inte alls när vi tänkt berätta. Sambon vill vänta och det vill ju jag egentligen också men samtidigt är det så svårt att hålla tyst om något sådan stort. Sambon hade 25 årsfest förra helgen och jag drack alkoholfritt vin fast jag hade hällt över den i en vanlig vinflaska. Så ni kanske förstår dilemmat att hålla det hemligt samt att jag är så extremt trött och kan inte berätta varför ännu..  Efter V12 har jag förstått att det är är som vanligast att berätta eller efter rutin ultraljudet?

Med första barnet blir det ju alltid en större grej just för att man samtidigt säger "hej, vi ska bilda familj!", medan det med andra barnet är mycket mer naturligt.

Jag och min man berättade i v10 för närmsta familjen med första barnet. Och det berodde på att vi skulle hälsa på hans mamma i London och han ville berätta IRL för henne. Och innan vi åkte så berättade jag för min familj. Så närmsta familjen fick veta v10 medan jag väntade tills KUB-ultraljudet (v12-13) innan jag berättade för min chef.

På tisdag är jag v10 och vi har inte sagt nått än. Vi tänker försöka vänta till KUB-ultraljudet med kommer att berätta om det behövs.

Jag tror att närmsta familjen börjar ana att det är på gång. Vår grabb snackar om bebisar hela tiden hahaha. Vi berättade att det finns en bebis i mammas mage när han var ledsen för att han också ville ha en bebis precis som sin kompis på förskolan. Vår grabb är nästan på dagen 2.5 år så han snackar mycket :P och så säger vi till honom att mamma mår dåligt nu när jag mår skit, vilket han också säger vidare :P antar att min mamma är helt övertygad om att jag är gravid :P
  • Kmora
    Katten13 skrev 2016-05-29 14:16:08 följande:

Hur gör man med jobbet när man är så trött och mår illa? :( vill inte redan berätta då de fortfarande är tidigt ju. Men i mitt jobb fungerar de inte att gå iväg så fort man mår illa eller att vila när man är trött (går väl inte direkt i många jobb)

Kan man inte jobba så kan man träffa en läkare och diskutera sjukskrivning. Vill man inte bli sjukskriven kan man kanske berätta för sin närmsta chef och höra om det finns någon annan lösning. Eller så biter man ihop och lider i tysthet, vilket jag gjort hittills (både med förra barnet och denna graviditet). Kan inte riktigt rekommendera sista alternativet eftersom det sliter sjukt mycket om man är supertrött och mår illa :(
  • Kmora
    sophier skrev 2016-05-30 17:16:03 följande:

Hejsan! Jag hoppar in här jag med. Är 25 år, bor i Stockholm med fästmannen som fyller 30 snart (vi har varit tillsammans i 7 år) och vi väntar vårt första barn. Är i vecka 6+2 idag.

Fick MA i vecka 12 (fostret dog 2 veckor tidigare) i februari så jag är så orolig att det ska sluta i missfall denna gång också. Är liksom inte riktigt inställd på att vi kommer få denna bebis, vilket är jättetråkigt. Men så kanske många tänker fram till vecka 12-13.

Bf är iallafall 20-21 januari (beroende på hur man räknar).

Välkommen! Tråkigt med MA :( jag har också svårt att verkligen glädja mig förrän man fått se bebisen på ultraljud. I Stockholm har vi ju turen att vi får göra KUB-testet gratis och då får man se barnet i v13. Min fd arbetskamrat fick tyvärr reda på ett MA under sitt KUB-ultraljud och därför har jag det som en magisk gräns då jag vågar slappna av lite.
  • Kmora

Har nästan tappat alla symptom sen i lördags. Från att vara full utav symptom i fredags så har det kraftigt avtagit sen i lördags. Ömheten i brösten är nästan borta och jag är mycket piggare.

Är rädd för MA, aldrig haft det tidigare...

• Kmora
    Nykär15 skrev 2016-05-31 07:54:22 följande:

Symptom kommer och går hela tiden och det är helt normalt och behöver inte betyda nånting alls. 

Jag har nästan inga på morgonen, de kommer under dagen. VIssa dagar mår jag bättre, andra sämre. 

Det är säkert så som du säger. Blir bara så orolig när jag hade en hel vecka med riktigt mycket och starka symptom som helt plötsligt på en dag minskade rejält och sen fortsatt att minska lite i nu tre-fyra dagar. Först försvann den extrema tröttheten (men jag är ju fortfarande trött) och sen försvann det rejäla ömmandet i brösten (men de ömmar fortfarande när man trycker lätt i sidled).

Jaja, jag får helt enkelt invänta KUB-ultraljudet och acceptera att inget går att göra så det är onödigt att oroa sig!
  • Kmora
    Sagan12345 skrev 2016-05-31 08:22:30 följande:
    Vid mina MA har mina symptomer inte slutat, kroppen tror ju fortfarande man är gravid och producerar hcg, visst så småningom fattar kroppen men de tar ett par veckor, så tror inte de har med MA att göra. Så har det varit för mig i alla fall.

Men otroligt frustrerande när symptomerna minskar
    Åhh :( vad jobbigt för dig :( min arbetskamrat som fick MA som upptäcktes på KUB-ultraljudet sade att hennes symptom hade minskat och varit nästan helt borta så hon blev inte chockad. Därför jag trodde att det var ett tecken, men då kan det alltså vara olika.

Måste vara otroligt jobbigt med MA :(
Svar på tråden BF Januari 2017