• Kmora

BF Januari 2017

Azz skrev 2016-04-28 16:59:34 följande:

Hej alla :) ny här! Plussade i helgen, räknat ut att bf är 3 januari :) fortfarande i chock då vi bara försökt i 1 månad, trodde inte det skulle hända så fort. Så när ska man boka tid hos barnmorskan? Grattis alla ;)

Grattis! Du kan ringa och boka tid så fort du vet att du är gravid :)
  • Kmora

Jag kommer kanske vilja gå med i en facebookgrupp efter KUB-ultraljudet, så jag hoppas ni alla inte helt lämnar Familjeliv :)

• Kmora
    linsalusen skrev 2016-04-29 15:38:35 följande:
    Absolut stannar jag kvar här :) Tror inte Facebook gruppen kommit igång med att lägga till medlemmar ännu :) KUB ultraljudet vilket va de nu igen? ;)
    KUB-ultraljudet är en del av KUB-testet. Testet består av ett blodprov och sen ett ultraljud. Det går ut på att ta reda på sannolikheten för allvarliga kromosomförändringar. Alla landsting erbjuder inte detta test och vissa erbjuder det endast för gravida över en viss ålder, men i Stockholm får alla som vill göra testet.

Ultraljudet görs kring v13 :) anledningen till att jag har det ultraljudet som gräns är att den kritiska missfallsperioden är passerad plus att man har fått se att bebisen lever (MA brukar som senast upptäckas på KUB-testet, vilket hände en vän till mig).

Så KUB är min magiska gräns och allra helst RUL (rutinultraljudet) som alla gör i ca v18 ;)
  • Kmora
    Lizzie09 skrev 2016-04-29 17:57:39 följande:

Hej, jag hoppar gärna in här! Plussade idag på äl +9 efter mycket kämpande, har bf 10 januari!
    Började försöka skaffa barn i augusti 2014, blev gravid i april 2015 men fick ma i vecka 10 och har inte blivit gravid igen förrän nu. Precis ett år efter att jag blev gravid sist!
    Är 24 år gammal och bor i ett hus på landet med sambo, hund och katt :)

Usch vilken lång resa ni har haft! Hoppas verkligen det håller i sig nu! Håller alla tummar för er! :D
  • Kmora
    linsalusen skrev 2016-04-29 20:48:58 följande:
    Okey tack! :) Vi har sagt att vi nog väntar att berätta om ingen skulle märka det tidigare förstås tills efter Vad. 13 :) men känns ju ssom evigheter tills dess :) Går in i v 13 vid midsommar så hade varit kul och berättat det på självaste midsommarafton men vi får väll se :) Just nu ser jag kortsiktigt framåt och just nu är det till mvc besöket i slutet på Maj ;)
    Det smartaste är ju att ta små steg och se fram emot varje enskild grej :) som inskrivningsamtal i slutet av maj - det låter klokt! När man redan har ett barn blir man lite mer praktisk av sig :P men ja, jag och min man bubblar av glädje och han frågade mig igår "när kan jag berätta för alla?!?" Haha.

Om jag minns rätt så var det första 1-2 mån som var jobbigast att hålla tyst sen var det ju inte lika nytt och allt var självklart så när de där 12-13 veckorna hade gått så hade man inte alls samma behov att berätta längre haha.
  • Kmora
    Lizzie09 skrev 2016-04-29 20:51:05 följande:
    Ja den har varit väldigt påfrestande. Men nu vid andra försöket med insemination så gick det äntligen igen :D Smörjer mig även med progesteronkräm nu så jag hoppas att det kommer minska risken för mf.
    Tack snälla du! :)
    :) då hoppas vi på att jan 2017 är den magiska månaden för er! :D
  • Kmora
    totoo skrev 2016-04-30 08:33:08 följande:

Hej! Jag hänger gärna på här. Fick positivt test igår :)

Äntligen efter en lång process med IVF. BF är 7 januari.

Har ni några symptom än?

Det går lite upp och ner med symptom men jag har illamående om jag är i farten. Jobbade hemifrån och hade typ inget illamående alls, men är jag i kollektivtrafiken känner jag av. Hittills helt hanterbart. Sen har jag bröst som spänner lite typ varannan dag, inte så mycket än men det finns. Känner igen de spänningarna haha, de känns på ett visst sätt ;) sen har bröstvårtorna blivit lite mörkare. Uppblåst mage också.

Om jag minns rätt hade jag väldigt få symptom i början med förra graviditeten också. Jag fick mitt riktiga illamående i v10-14 typ.
  • Kmora
    Håller tummarna skrev 2016-05-04 20:16:08 följande:

Hej hej.. jag har oxå plussat och om allt går bra får jag mitt andra barn runt den 3 januari 2017, har en liten tös på 2.5 år nu.

Är lite orolig för MF men försöker hålla mig lugn och se vad som väntar helt enkelt. Gick in i v 6 idag, så kanske borde ringa barnmorskan snart?

Min grabb är född nov-13 och jag har BF 1-2jan med nästa :) lite samma som för dig
  • Kmora
    SofieKristin skrev 2016-05-22 17:23:29 följande:
    Tack!
    Den 20/1 enl min app, ska på inskrivning i morgon så då får vi se lite mer:D
    Vad skönt att få inskrivning så snabbt! Jag har inskrivning på torsdag, men då har jag BF 2 jan.... Har väntat länge nu ;)
  • Kmora
    Ab imo pectore skrev 2016-05-22 16:16:54 följande:

Berättade i fredags för barnen att det är en bebis på gång.

Den yngsta blev jätte glad men den äldsta blev SÅ jävla ledsen.....sprang från bordet och grät konstant i 4 timmar. Fick gå efter o hämta honom så fick prata om det. Han vill inte ha ett syskon till för han hatar sin lillasyster. Sen har det krupit fram andra frågor oså. Han är jätte rädd att bli bortglömd. Att han ska behöva hjälpa till Hela tiden med sopor mm. Han vill ha ett större rum för han tror bebisen ska få större rum. Han tror vi inte har råd med en bebis. Sen är han rädd att det ska hända mig något hemskt att detta är något jätte farligt. Han vill absolut inte att vi ska berätta tidigt för andra att jag är gravid för då kommer alla bara att prata om det och då kommer han bli ledsen. .... Ja det blev som jag kanske misstänkte att det kunde bli när vi skulle berätta, men jag hopade ju inte alls på denna reaktion. !!! Vi har sagt till honom att han måste prata med oss om vad han tänker på och känner, vi har pratat om allt han tagit upp. Han är ju inte glad över det, men gråter i alla fall inte. Han frågar vad bebisen ska heta och har själv Namn förslag. Mest dumma namn som Mini och Pysen och Lillen/Lillan, men han e inte elak när han säger det utan i en skämtsam ton. Han kallar bebisen för hen nu. Jag hoppas verkligen att det här går över och att han till slut accepterar sitt lilla syskon. Han säger att han vill att det ska vara en kille. Misstänker att det skulle gå lättare då för honom när bebisen väl är här. Det var verkligen ingen kul reaktion.

Usch vilken otroligt jobbig situation! Tråkigt att relationen mellan dina två barn inte heller verkar vara på topp, eller var det mest något han sa i stunden? :(

Det enda man kan göra är väl att prata och prata samt att visa att han är precis lika viktig för er som hans syster och framtida syskon. Han verkar kanske inte känna så nu? Vissa barn behöver massa uppmärksamhet och tecken på att de är omtyckta för att känna sig så.
Svar på tråden BF Januari 2017