• Kmora

BF Januari 2017

tuuli skrev 2016-07-11 20:21:26 följande:

Det är 10 arbetsdagar efter NIPT nu och vi har inte fått svar än. Vi går på nålar nu och irritationen är rätt så hög. Min sambo fokuserar för mycket på att vi inte kan boka flygbiljetter för att hälsa på hans föräldrar förrän vi vet, eftersom vi kommer att avbryta graviditeten om vi får svaret att fostret har en trisomi.

Idag blev jag rätt lack på det eviga tjatet om den här resan då jag tycker att det är irrelevant, han kan träffa sina föräldrar när som helst - han kan ta en vecka sjukledigt i augusti om det nu känns så desperat att ses. Om vi inte behåller det här barnet så blir vi barnlösa - vi kommer inte försöka fler gånger, jag fyller 41 i år och tycker att det räcker med risker som det är. Och dessutom göra en sen abort med allt vad det innebär, jag har ju redan gjort en pga MA så jag vet precis. Jag har ständig ångest för ett dåligt resultat och att öppna den där hemsidan och kolla provsvaret varje kväll är alltid skitjobbigt. Potentiellt kommer den här sommaren att bestå av veckor av efterblödningar för mig och sorg för oss båda, som förra året.  

Jag har sagt i mer än en månad att planerna för sommaren förmodligen kommer att bli ganska lösa i och med detta, och han har varit helt införstådd med det - tills nu när han har semester, då är han plötsligt jätteirriterad för att inget är säkert och att vi inte vet vad vi kommer att göra i övermorgon knappt, eftersom jag dessutom väntar på en kallelse till sjukhuset för några tester. Här går jag med foglossning, högt blodtryck, kissar hela tiden och huffar och puffar när jag är ute och promenerar i snigelfart. Liksom, det är det här barnet det gäller nu, ursäkta att vi inte sitter på flyget. Jag orkar inte höra en gång till att det är irriterande att inte veta, det är noterat och jag kan inte göra nånting åt det. Jag tycker ändå att jag gör så gott jag kan, vi har åkt på utflykter och gjort grejer nästan varenda dag sen hans semester började och vi försöker verkligen komma ut, men jag kan inte pausa min graviditet tills semestern är slut och sen återuppta den, den sitter där den sitter. 

Jättejobbig situation för er båda men främst för dig. Som det tidigare nämnts är hans beteende förmodligen en följd av att han själv är orolig. Det ursäktar inget, bara en förklaring. När man är orolig eller mår dåligt så fokuserar man oftast på opropotionellt små problem. Som att hjärnan inte klarar av att fokusera på det jobbiga men behöver må dåligt, så då förstorar den upp allt som är litet som normalt sätt aldrig skulle varit någon utmaning att lösa.

Att vänta på provresultat är ju en av de värsta sakerna man kan göra, särskilt när resultatet kan innebära väldigt negativa följder :( jag skulle också rekommendera att du ringer och förklarar din oro, kanske kanske kan du på så sätt få resultatet en eller två dagar tidigare.

I övrigt har jag tyvärr inga bra tips att ge, du är ju väldigt insatt och påläst kring risker och olika scenarion. Måste vara så extremt jobbigt att veta att detta är sista försöket. Gör inget lättare för er :( jag håller alla tummar jag bara kan för att du ska få positivt resultat på NIPT, slippa bearbeta sorg på er semester samt för att ni ska få hålla er gemensamma bebis i januari!
  • Kmora
    tuuli skrev 2016-07-12 13:18:24 följande:

Ja.. iofs sa BM som gjorde NIPT på mig att det var 10-14 arbetsdagar som gällde, labbet ligger på Karolinska så de får väl in prover från hela landets privata kliniker. Går det längre än 14 dar får vi ju ringa, men jag vill helst inte höra resultatet över telefon om jag kan slippa det.

Tack så mycket för lyckönskningar, på nåt sätt känns det ju ändå som att det borde gå bra. Jo, du har ju rätt, det är hans sätt att hantera oron, jag vet ju det egentligen. Så störigt bara, när det blir för mycket sånt. Men idag sa han till sin mamma över telefon varför vi skjuter upp att boka flyg, han var så inne på att vi skulle berätta hemma hos dem men jag vill inte ha den pressen också, så som det är nu. Klart det är roligare att berätta över en tårta, men det kanske inte är hela världen om vi firar lite senare, även om det inte blir en överraskning. Så nu kan han väl tagga ner lite ett par dar. 

Fostersvar - Jag är så himla dålig på att prata i telefon i såna situationer bara, jag har så lätt för att börja gråta. Men kanske om jag stålsätter mig. Känner jag mig själv rätt kommer jag att skjuta upp det tills svaret kommer.. så jag hoppas det kommer snart. 

Ja, det är inte så kul att veta att det är sista rycket, men det går nog det också om det blir så. Vi vill så klart jättegärna ha det här barnet och det skulle vara skitkul att bli föräldrar, men jag har liksom aldrig riktigt sett föräldraskap som en självklar del av mitt liv, så det vore inte världens katastrof om det inte blir så, alltså själva barnlösheten. Sen är man alltid jätteledsen över missfall oavsett, eftersom det ändå är drömmar man burit på.

Men hoppas hoppas! Tack så mycket för stöd!

Angående att vilja berätta nyheten om graviditet ansikte mot ansikte och inte över telefon så har jag en lite "rolig" historia från när vi väntade vårt första barn. Min mans mamma bodde i London i ett halvår och vi skulle hälsa på. Jag var bara i v10 men han ville verkligen berätta på plats och inte i telefon efter KUB. Så innan vi åkte berättade jag för min närmsta familj och så skulle han bara berätta det för sin mamma. Men han var för feg! Han vågade inte säga något. Varje dag (vi var där i fyra dagar) så pratade vi på morgonen om att han var tvungen att berätta det och sen samma diskussion på kvällen, varje dag. Anledningen till att han fegade ur var för att han dels var ganska ung (22år) och hans lillasyster (20år) hade två månader innan berättat att hon var gravid och mamman hade inte blivit överlycklig (absolut inte arg, snarare mest förvånad kanske, men det tolkades som ett missnöje). Hur som helst. Allting slutade med att jag hela resan fick dölja trötthet, illamående och övriga krämpor. Jag var sjukt arg på flygplatsen när vi skulle åka hem så till slut fick jag honom att ringa sin mamma och berätta, på Heathrow ringde han henne haha. Inte riktigt vad han hade planerat ;) men så kan det gå!

Åh, ja, det är jobbigt när man bryter ihop i telefon eller i för läkare och så. Så mycket känslor ibland. Jag är så himla dålig på att vänta så jag vill hellre ha resultatet så snabbt som möjligt än på bästa sätt, men ja, det vet man ju bäst själv hur man är och vad man vill.

Att få barn är inte hela världen. Men har man ett barn blir det hela ens värld. Stor skillnad. Är sjukt övertygad om att man kan vara lika lycklig eller lyckligare utan barn, vilket du högst troligt redan vet. Men nu ska ni ju ha en liten bebis i januari - det har jag bestämt!

Kommer beskedet att komma digitalt eller i form av samtal eller brev?
  • Kmora
    tuuli skrev 2016-07-12 21:34:16 följande:

Haha! Så roligt, men vad störigt för dig! Jag hade typ kokat!

Jag fick tillfälle att bryta ihop i telefon redan ikväll faktiskt, för NIPT-barnmorskan hade ringt mitt röstsvar medan jag var ute och då tog jag för givet att provet var avvikande (bara normalsvar visas på webben, tror jag) och började såklart tokböla på en gång, likadant min sambo började också gråta, så när hon ringde upp mig en halvtimme senare kunde jag knappt prata och han satt liksom och hulkade i bakgrunden. Hon bara, hallå, jag hör dig lite dåligt? 

Svaret var iaf att det fanns inget svar, fostret hade inte lämnat ifrån sig något DNA, vilket händer väldigt sällan men tydligen händer det. Toppenkul verkligen. Så nu kunde jag antingen göra ett test till gratis, vänta två veckor till och hoppas att fostret släppt ifrån sig DNA den här gången, men det är bara ca 50 % chans att det går på andra försöket, eller också kan vi göra ett invasivt test direkt. Men jag vill inte göra något invasivt test utan nån indikation på att något är fel, vilket ju iofs är exakt samma som att inte göra fosterprov överhuvudtaget och bara hej och hå, hoppas ungen är frisk. Bara det att det råkade kosta oss 6500, rakt i sjön, plus extra ångest. Det är för sent för KUB. 

Precis i början av graviditeten ville jag inte testa nånting alls, jag ville liksom bara ge den här graviditeten en chans att vara normal helt på egen hand. Borde kanske gått på den känslan från början, det hade varit billigare om inte annat..  

Det är en rolig historia nu efteråt och han har fått en hel del pikar om det ;) men just på plats var jag förbannad i fyra dagar och jag förlåter honom aldrig för att jag fick dölja alla krämpor :/

Men åh vad sjukt jävla förbannat drygt! Och att ni behövde gå igenom den sorgen pga ett missat samtal! :(

Visste inte att bebisar kunde undvika att släppa DNA, eller snarare, jag visste först inte alls att bebisar släppte ut DNA (sjukt coolt egentligen) men när jag fick reda på det så förutsatte jag att alla gjorde det. Ett KUB-test hade väl ändå inte fungerat det heller? Bygger på både ultraljud och blodprov med bebisens DNA? Men det hade varit gratis, ingen struntsumma ni har fått betala. Ska ni göra om testet med inställning att ni inte kommer få något resultat eller skiter ni i det?

Håller med om att ett invasivt test känns dumt utan något som indikerar ökad risk. Skulle jag aldrig göra i alla fall.

Vilken extremt onödigt jobbig situation ni har hamnat i. Och ni som också är så beslutna/överens över vad ni ska göra vid "negativt" resultat.
  • Kmora
    tuuli skrev 2016-07-13 00:12:41 följande:

Ja, fantastiskt drygt. KUB testar inte fostrets DNA (och inte mammans heller), KUB testar papp-A som är ett plasmaprotein och fritt beta-HCG som är ett annat protein (tror jag) och båda har bara med moderkakan och mammans blod att göra. Hur bra moderkakan fungerar och hur mycket gravidhormon man har i blodet, om jag fattat det hela rätt. Båda värdena kan ge en indikation på att något är dåligt, i kombination med en bred, vätskefylld nackspalt, men problemet är att en del mammor har "dåligt blod" utan att det betyder något. Äldre mammor har ofta "dåligt blod" och det måste inte betyda trisomi eller någon stor risk för fostret. Likadant med nackspalten - en del foster har mycket vätska i nacken och det betyder antingen inget eller t.ex hjärtfel. Så man lägger ihop de här två värdena, plussar på mammans ålder och möjligen rökning och vikt (minns inte), och ut kommer en statistisk risksiffra. Har man bra blod och bra nackspalt behöver man ju inte gå vidare. Har man dåligt blod och dålig nackspalt kan det betyda lite allt möjligt, oftast dåligt men inte nödvändigtvis en trisomi. 

NIPT ger däremot 99,5 % säkert svar, inte statistiskt utan individuellt - om man nu får ut nåt DNA att analysera vill säga! 

Jaha. Ja, det slutar väl förmodligen med att vi bara hoppas på det bästa, utan att få veta något. Vi gör nog om testet imorgon, men det är liten chans att det ger något resultat. 

Tack för förklaringen! Jag har läst bioteknik men har aldrig fått lära mig något om fostrets DNA i mammans blod :) jag tror att min barnmorska förklarade för mig att man var tvungen att ta blodprovet inför KUB efter nio veckor för att det skulle finnas "bebis DNA" men jag anser inte att hon är en tillförlitlig källa på just dessa "detaljer". Kan egentligen inte förstå att man så brett utför en sannolikhetsbedömning för kromosomavvikelser. Det är inte så många som verkar förstå att det är en sannolikhet man får. En bekant till mig fick lägsta risk men i magen var det ändå ett barn med kromosomfel. Upptäcktes genom att barnet hade navelbråck och de fick gå på ett uppföljnings ultraljud och då visade det sig att fostret hade något avvikande och det gjorde moderkaksprov och det visade på trisomi (ej downs) så hon blev mer eller mindre tvingad till sen abort (barnet skulle dö i magen eller kort efter födseln pga trisomin). Så får man lägsta risk är det ändå typ något barn per år som föds med downs och som haft lägsta risken.

Vid KUB frågar de om rökning och vikt så det är säkert med i riskbedömningen.

Så då börjar två nya veckors väntan :(
  • Kmora
    tuuli skrev 2016-07-26 21:56:40 följande:

Jaaaaaaaa! Fick äntligen svar på NIPT ikväll och fostret har normal kromosomuppsättning! Vill sjukt gärna klicka på "visa kön"-knappen men har lovat vänta tills min sambo kommer hem senare. Iiiih! Jag är så himla lättad! ÄNTLIGEN efter en månads orolig väntan! 

Jag blev så glad över att ni äntligen har fått (positivt) svar så jag började gråta! :) skönt att ni äntligen kan få slappna av lite och njuta av att få bli föräldrar!
  • Kmora
    TyckOmMig skrev 2016-07-25 17:50:40 följande:

Hej i värmen!

Idag har jag varit och lyssnat på hjärtljud 140 slag/min v 17+3 då jag och min ena dotter råkade ut för en otäck bilolycka i torsdags-vi hade som tur var änglavakt en drogpåverkad körde över på fel sida lastbil väjde vi låg efter lastbilen såg ingenting klarade oss någorlunda bilen värre vi är så klart chockade mindre blessyrer men mitt RUL blir tidigare lagt med 10 dgr så den 1/8 blir det av.Ska bli så skönt att få återse bebisen vår efter vad som hänt och är väldigt tacksam över att vi hade turen på vår sida!

Herregud vilken mardröm!! Skönt att ni hade änglavakt och hoppas att allt fortsätter vara bra med bebisen!
  • Kmora

Nyss när jag vaknade och gick på toaletten var det rejält med blod på pappret när jag torkade mig. Rött färskt blod. Inget i trosan så det "rinner" inte. Och jag vet att blod ser mer ut än vad det är. Jag är i v19 (v18+5).

Ringde 1177 och de sade att jag ska avvakta en dag och kontakta MVC i morgon. Är på Gotland nu och åker hem imorgon. Så lär ju inte få någon tid när jag är ute och reser...och på tisdag RUL. Är sjukt orolig och vill bara gråta. Men vi är hos mina föräldrar och vi kan inte prata om svåra eller jobbiga saker. Och jag är fly förbannad på mannen för en sak från igår. Men vi får ändå ingen tid för oss själva i detta trånga hus. Ursäkta mitt svammel men jag är väldigt orolig. Har aldrig haft en blödning under graviditet. Aldrig med mitt första barn och aldrig under denna graviditet.

• Kmora
    mkess skrev 2016-08-07 10:15:32 följande:

Fattar att det känns förjävligt, blod vill man ju aldrig se när man är gravid liksom, trots att det är väldigt vanligt utan att betyda missfall. Känner du bebisen eller har en doppler? Så du i alla fall slipper oroa dig för det. Lovar att det bara är ett blodkärl eller livmodertappen som jäklas!

Tack för svar! Jo, har förstått att det oftast inte är missfall för att det blöder, men ändå, oron :( tycker knappt att jag har känt av bebisen i allmänhet men tror att jag har känt något idag. Har ingen doppler. Får helt enkelt försöka hantera detta fram till tisdag kl 13 :S

Jag bär ju min grabb en hel del så det kanske har med något sådant att göra. Det har i alla fall inte kommit mer blod och jag har inga kraftiga smärtor. Bara lite lite mensvärk och illamående men det har jag haft från och till hela tiden och tror det är vanligt eftersom livmodern växer konstant med bebisen.
  • Kmora
    TyckOmMig skrev 2016-08-07 10:43:39 följande:

Kmora-åh vad jobbigt för dig hoppas det inte är ngt allvarligt och att det ser bra ut på RUL.

Då borde man få en förklaring till blödningen.

Tack för dina ord, känns skönt att få stöd här. Om det är missfall kan man ju inte göra något åt det, typ. Och högst troligt är det ju inget. Men om detta hade skett om två dagar när jag är i v20 (v19+0) så hade det ju ansetts som akut. Så man blir ju lite orolig. Innan v20 är det avvakta och efter v20 är det akut.... Är i alla fall skönt att RUL är på tisdag! Hade ju helst haft det i förra veckan men just nu tycker jag att det är skönt att jag har RUL lite senare!
  • Kmora
    TyckOmMig skrev 2016-08-07 21:15:00 följande:

Mina sista barn är två tvillingpojkar födda juni 2015 och innan dom två har jag tvillingflickor födda nov 2013-du kommer klara det jättebra ska du se!

Wow! Har en grabb född nov -13 och väntar andra barnet jan -17. Du har tre fler barn än jag på samma tid hehe. Imponerande!
Svar på tråden BF Januari 2017