mamatribe skrev 2016-05-25 20:26:04 följande:
Är det någon som har sommarbarn sedan tidigare som har lite koll på klädsel?? Känner mig ganska lost när det kommer till ytterkläder ... Räcker det med att klä dom i lager på lager när det är en kall sommarkväll eller kall dag? Eller borde man införskaffa någon vindoverall eller inte vet jag. Tyckte det var lättare att få en bebis på hösten, då köpte man ju en overall oavsett som fanns till hands.
Min son föddes sommaren -10, och jag körde ganska mycket lager på lager. Det jag dock skaffade (i större storlek, då det inte direkt gör något när det är en bebis) var en sådan gosig fleeceoverall med huva. Skaffar du en sådan med vindstopp, i en större storlek, så kan ju bebisen ha den om det behövs en kylig sommarkväll eller dyl, annars har ni den ju "på vänt" tills hösten. Och känner man att man inte vill göra så, så räcker ju en varm och mysig filt plus en liten mössa rätt långt en kyligare sommardag.
Sedan är det ju en bebis, så som vanligt så är det ju bra att se till att inte bara ha "sommarkläder". En bebis ska ju skyddas från solljus osv, så tunnt men långärmat brukar ju vara att rekommendera om jag minns rätt? Solhatt är en bra grej.
Och.. var det JÄTTEVARMT, så brukade sonen ligga och lufta i blöja eller väldigt få plagg i vagnen/sittern/hos oss (i skugga).
Vad mysigt med ett sommarbarn! Jag är själv född på hösten, och avundades alltid alla kompisar som kunde få färska jordgubbar på tårtan ;)
Nu väntar vi i november, så jag hoppas bara jag inte går över tiden för långt och bebis tittar ut några veckor innan jul bara. Haha.