• Anonym (jack)

oense om hund

Jag och min sambo kan inte enas om det här med att skaffa husdjur. Jag hade hund när jag var liten och vill gärna ha det igen och tror att sonen kommer tycka det är roligt när han blir äldre. Sambons anledning att inte skaffa hund är kostnaden och tid. Hon säger att hon inte har tid att göra något för sig själv nånsin så hur kan man då ha tid med hund. Jag tycker inte att en hund tar så mycket tid och det är dessutom utspritt över dagen. Då säger hon jag har inte ens läst färdigt en bok på två år. Sen pengarna. Samma där behöver inte kosta mycket, hon säger jag har aldrig råd med något till mig själv. Men man kan dra ner någon annanstans tycker jag? Då säger hon att hon varken vill lägga tid eller pengar på en hund så om jag köper en blir det helt mitt ansvar vilket jag tycker låter lite orättvist och fånigt. Sista saken är att sambon haft pälsallergi och pollenallergi men nu finns det hundar som allergiker inte reagerar på och om det är pollen kan man borsta hunden extra noga. Så vad gör man när man absolut inte kan enas??

• Svar på tråden oense om hund
  • Aniiee
    Anonym (jack) skrev 2016-05-18 22:45:39 följande:
    vi har ingen gård men nära till en park. Ja det skulle kanske ta en timme per dag att gå ut med hunden, inte så mycket eg eftersom det är utspritt på hela dagen.
    Du ska inte ha hund av två orsaker:

1) Du har ingen aning om hur det är att ha hund, särskilt i lägenhet.

2) Din sambo vill inte. 

När man ska jämka ihop två liv så är det faktiskt den som INTE vill som bestämmer. Utom vid graviditeter.... Om hon INTE vill ha hund så ska ni inte ha hund, om hon INTE vill måla köket lila så ska ni inte göra det, om hon INTE vill flytta till London så går ni låta bli.

Alternativet är att ni flyttar isär, så du kan göra de där sakerna ensam.
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Anonym (M)

Alltså seriöst 1 tim att gå ut med en utspritt över dagen... Hur involverad var du eg med hunden när du bodde hemma?min gissning är inte alls efter du har absolut noll koll..

Vem skulle ta morgonpromenaden? Lunch, middag? Långpromenaden som. Den behöver varje dag en hund mår inte bra av att bara få runt kvarteret...

Vem. Hade du tänkt skulle ta hand om dressyren.,pälsvården? Att du ens tjatar på nån med allergi begriper jag inte

• Anonym (jack)
    Anonym (M) skrev 2016-05-18 22:52:18 följande:

Alltså seriöst 1 tim att gå ut med en utspritt över dagen... Hur involverad var du eg med hunden när du bodde hemma?min gissning är inte alls efter du har absolut noll koll..

Vem skulle ta morgonpromenaden? Lunch, middag? Långpromenaden som. Den behöver varje dag en hund mår inte bra av att bara få runt kvarteret...

Vem. Hade du tänkt skulle ta hand om dressyren.,pälsvården? Att du ens tjatar på nån med allergi begriper jag inte

Jag skulle såklart göra det mesta men tycker det vore fånigt om hon vägrar hjälpa till som av princip. Jag säger tex aldrig att jag vägrar vara med och betala om hon vill göra något. Hon har aldrig haft hund så hon vet inte hur kul och mysigt det är, ser bara massa jobb och kostnader.
  • Aniiee
    Anonym (jack) skrev 2016-05-18 22:57:08 följande:
    Jag skulle såklart göra det mesta men tycker det vore fånigt om hon vägrar hjälpa till som av princip. Jag säger tex aldrig att jag vägrar vara med och betala om hon vill göra något. Hon har aldrig haft hund så hon vet inte hur kul och mysigt det är, ser bara massa jobb och kostnader.
    Och du är naiv och blåögd.....
  • Anonym (jack)
    Aniiee skrev 2016-05-18 22:51:27 följande:

Du ska inte ha hund av två orsaker:

1) Du har ingen aning om hur det är att ha hund, särskilt i lägenhet.

2) Din sambo vill inte. 

När man ska jämka ihop två liv så är det faktiskt den som INTE vill som bestämmer. Utom vid graviditeter.... Om hon INTE vill ha hund så ska ni inte ha hund, om hon INTE vill måla köket lila så ska ni inte göra det, om hon INTE vill flytta till London så går ni låta bli.

Alternativet är att ni flyttar isär, så du kan göra de där sakerna ensam.

Vi hade hund när jag var liten så jo. Nä hon vill inte för att hon tror att det blir problem hela tiden, det blir hårigt överallt och omöjligt att åka på semester...
  • Anonym (jack)
    Aniiee skrev 2016-05-18 23:05:27 följande:

Och du är naiv och blåögd.....

Jag vet att det blir kostnader men det går om man gör en budget
  • Anonym (M)
    Anonym (jack) skrev 2016-05-18 22:57:08 följande:

Det mesta? Vill du ha hund och inte hon ska du fan i mig vara beredd att göra ALLT

Vet du det sa min ex man också när han ville ta över en omplacerings hund... Jag ville inte för jag har en reumatisk sjukdom som gör att jag inte orkar promenera med en hund.. Slutade med att jag fick göra allt jobb i alla fall för att hunden ens skulle må bra..

Vad är det du inte fattar hon vill inte ha en hund.. Det är en levande varelse och alla i familjen måste vilja vara engagerad... Vi snackar om ett åtagande på upp till 13 år inte som att du betalar nåt som görs där och då...
  • Anonym (Humor)
    Anonym (1) skrev 2016-05-18 22:43:10 följande:

din TS är skriven ungefär som ett barn som tjatar på sin förälder.  

Det kostar flera tusen per månad att ha hund. Även om hunden inte behöver kosta skjortan att köpa (beror ju på ras) ska den ha mat, vaccinationer och försäkring. Köper ni en valp ska du gå valpkurs osv. 

det är klart det är ett heltidsjobb att ha hund även om den sover emellanåt. 

Bor man tillsammans ska båda vara med på att skaffa husdjur annars blir det helknasigt. 

Det kostar inga tusenlappar per månad och då har jag stora hundar. Vill man gå kurs så kan man räkna med att det kostar ca 500 kr/ månad för kursen om det inte är en intensivkurs en helg.
  • Aniiee
    Anonym (jack) skrev 2016-05-18 23:07:55 följande:
    Jag vet att det blir kostnader men det går om man gör en budget
    Det är inte bara kostnaderna som visar att du är naiv och blåögd. Tvärt om, ekonomin är det som är enklast med att ha hund.
    Anonym (jack) skrev 2016-05-18 23:06:03 följande:
    Vi hade hund när jag var liten så jo. Nä hon vill inte för att hon tror att det blir problem hela tiden, det blir hårigt överallt och omöjligt att åka på semester...
    När du var liten hade du ingen insikt och inget ansvar. Jag har haft hund hela livet, min pappa hade hundar på upplärning (han tränade ledarhundar), men inte fasan inbillar jag mig att jag kunde något eller lärde mig särskillt mycket innan jag fick en helt egen hund när jag var 12 år gammal. Och inte ens DÅ hade jag mer ansvar än jag själv ville ta. Att du hade hund när du var lite impar inte på mig ett dugg. Du har ingen aning eller insikt i hur det är att ha hund.

Det BLIR problem, och man KAN INTE göra vad som helst när som helst när man har hund. Det BLIR hårigt över allt och det BLIR mer städ.

Din tjej är dessutom föräldraledig (gissar jag), så gissa vem som kommer vara tvungen att ta allt ansvar? Hon kommer göra det och hon kommer hata dig och hunden, och hunden är helt oskyldig......
  • Aniiee
    Anonym (Humor) skrev 2016-05-18 23:18:46 följande:
    Det kostar inga tusenlappar per månad och då har jag stora hundar. Vill man gå kurs så kan man räkna med att det kostar ca 500 kr/ månad för kursen om det inte är en intensivkurs en helg.
    Det beror väl på. EN hund kostar kanske inte tusenlappar i månaden, men mina tre hundar kostar tusenlappar tillsammans. Bara försäkringarna går på över tusenlappen i månaden, maten lika så. Tippar på att hundarna kostar ca 1200 kr styck, per månad. Ungefär. Utslaget....
Svar på tråden oense om hund