• Anonym (jack)

oense om hund

Jag och min sambo kan inte enas om det här med att skaffa husdjur. Jag hade hund när jag var liten och vill gärna ha det igen och tror att sonen kommer tycka det är roligt när han blir äldre. Sambons anledning att inte skaffa hund är kostnaden och tid. Hon säger att hon inte har tid att göra något för sig själv nånsin så hur kan man då ha tid med hund. Jag tycker inte att en hund tar så mycket tid och det är dessutom utspritt över dagen. Då säger hon jag har inte ens läst färdigt en bok på två år. Sen pengarna. Samma där behöver inte kosta mycket, hon säger jag har aldrig råd med något till mig själv. Men man kan dra ner någon annanstans tycker jag? Då säger hon att hon varken vill lägga tid eller pengar på en hund så om jag köper en blir det helt mitt ansvar vilket jag tycker låter lite orättvist och fånigt. Sista saken är att sambon haft pälsallergi och pollenallergi men nu finns det hundar som allergiker inte reagerar på och om det är pollen kan man borsta hunden extra noga. Så vad gör man när man absolut inte kan enas??

• Svar på tråden oense om hund
  • stormfågel

Hur du än bestämmer dig tror jag att ordningen måste var:

Fråga runt bland bekanta och släktingar och se om någon kan vara hundvakt på dagtid.

Kolla upp närmsta hunddagis, vad kostar det? är det kötid? 

Fundera hur ni löser det på semestrar och eventuella utlandsvistelse.

Kolla upp hur ni skulle göra vid första valptiden med extra ledighet.

Fundera på ras och prata med hunduppfödare om rasens behov.

Kolla upp kostnader på riktigt (vad kostar själva hunden, försäkringar, hundkurser osv.)

Fundera på om det är det här projektet som all din egentid i många år framöver ska gå till (det kan det ju absolut vara värt!)

Berätta för din sambo hur viktigt det här är för dig och vilka uppoffringar du är beredd att lägga på det (te.x att du gärna går upp extra tidigt så att du hinner med hunden på mornarna förutom barnen varannan dag t.ex.)

• stormfågel

Och med mitt sista inlägg så menar jag att min fösta reaktion på att skaffa hund skulle vara precis som din sambos (fast jag egentligen älskar hundar) men att om det verkligen betydde väldigt mycket för min man så skulle jag kunna överväga saken.

Men då efter lång fundering om det verkligen skulle gå och att han verkligen gått igenom punkterna ovan, och dessutom tog huvudansvaret för den ökade städning som behövs när hundar drar in smuts och tappar hår. 

Jag hade sedan också gillat att promenera med hunden, men skulle inte orka med de extraarbete den kräver. (Och jag skulle aldrig gå med på att ha en hund i på gränsen till djurplågeri med för lite motion och stimulans, och för länge ensam hemma).

• EnAnonumius
    Anonym (jack) skrev 2016-05-19 13:13:20 följande:
    Jag vet att det krävs uppoffringar men problemet är ju att hon inte är villig att offra något alls, inte ens en timme eller halvtimme här och där, inte ens femhundra kronor. Inget alls.
    Hur tänker du nu?

Du borde ju faktiskt tänka om på detta. Varför skall en person lägga tid och pengar på något de INTE vill ha?

När hon inte vill ha hund varför sitter du och beklagar på att det skulle bli ett problem över att hon inte vill offrar av sin tid och sina pengar på just hund?

• Inteutanproblem
    Anonym (jack) skrev 2016-05-18 21:51:54 följande:

Jag och min sambo kan inte enas om det här med att skaffa husdjur. Jag hade hund när jag var liten och vill gärna ha det igen och tror att sonen kommer tycka det är roligt när han blir äldre. Sambons anledning att inte skaffa hund är kostnaden och tid. Hon säger att hon inte har tid att göra något för sig själv nånsin så hur kan man då ha tid med hund. Jag tycker inte att en hund tar så mycket tid och det är dessutom utspritt över dagen. Då säger hon jag har inte ens läst färdigt en bok på två år. Sen pengarna. Samma där behöver inte kosta mycket, hon säger jag har aldrig råd med något till mig själv. Men man kan dra ner någon annanstans tycker jag? Då säger hon att hon varken vill lägga tid eller pengar på en hund så om jag köper en blir det helt mitt ansvar vilket jag tycker låter lite orättvist och fånigt. Sista saken är att sambon haft pälsallergi och pollenallergi men nu finns det hundar som allergiker inte reagerar på och om det är pollen kan man borsta hunden extra noga. Så vad gör man när man absolut inte kan enas??

Du ska absolut inte ha hund. Och din sambo har rätt. Du är då verkligen inte påläst eller insatt... Att ha haft föräldrar som haft hund då man var liten. Ja och? DU personligen vet ju inte ett skit per automatik bara för det. Beror ju helt hur involverad och intresserad du varit, och OM dina föräldrar ens varit vettiga hundägare dessutom.... Att rasta hunden 1 timme om dagen utspritt. Herregud säger jag bara. Psykisk misshandel mot den stackars hunden i längden.

Hundar kräver väldigt mycket tid om man sköter om dom så som man ska för att kunna erbjuda hunden ett bra liv. Det kostar pengar att äga hund, särskilt om man är intresserad utav att ge hunden vettig kost - och tänkt kunna ha råd att betala självrisker, medicin och rehab om en olycka/sjukdom inträffar.

Nej det finns INGA allergivänliga raser. Det är totalt nonsens & ett fult försäljningsknep från blandrasuppfödare som vill sälja dyra blandraser till naiva valpköpare. Hunden producerar olika sorters proteiner, som finns i hudlagret och hunden som individ har olika nivåer av dessa - och i vissa fall saknas en protein helt. Som pälsdjursallergiker är det helt INDIVIDUELLT vilka utav dessa proteiner man är allergisk mot, och hur mycket. Är man allergisk mot precis alla så är det totalt kört. Finns inte en chans. Så begriper du nu att det är en fullkomlig omöjlighet med att allergivänliga hundraser/blandningar skulle existera?

Om man är allergisk ska man tänka över det jävligt noga innan man skaffar ett djur (eller inte) som man är allergisk mot. Man ska vara medveten om att det kan gå käpprätt åt helvete. Allergier kan förvärras, och händer det? Då blir man i regel så pass allvarligt allergisk att det förekommer livsfara om man så mycket som vistas i närheten utav det man är allergisk mot..... Sedan är det dessutom aspekten med om man tycker det är värt att gå runt och vara ständigt trött, ständigt allmänpåverkad, blir man sjuk så reagerar man värre - allergi medicin medför en hel rad olika biverkningar.

Din sambo vill inte. Hon är dessutom allergisk, och du är vansinnigt naiv och oansvarigt inställd - jag förstår din sambo. Hon har rätt. Ta ditt förnuft tillfånga!

//pälsdjursallergiker och ägare till 5 st hundar.
  • EnAnonumius
    stormfågel skrev 2016-05-20 12:23:19 följande:
    Och med mitt sista inlägg så menar jag att min fösta reaktion på att skaffa hund skulle vara precis som din sambos (fast jag egentligen älskar hundar) men att om det verkligen betydde väldigt mycket för min man så skulle jag kunna överväga saken.

Men då efter lång fundering om det verkligen skulle gå och att han verkligen gått igenom punkterna ovan, och dessutom tog huvudansvaret för den ökade städning som behövs när hundar drar in smuts och tappar hår. 

Jag hade sedan också gillat att promenera med hunden, men skulle inte orka med de extraarbete den kräver. (Och jag skulle aldrig gå med på att ha en hund i på gränsen till djurplågeri med för lite motion och stimulans, och för länge ensam hemma).
    Har du ens läst TS överhuvudtaget?
    TS sambo är ju även  a l l e r g i s k mot hundar. Jag köper inte det TS skriver "har haft pälsdjursallergi", för det finns inga garantier på att de kan växa bort.

TS är så obildad och skriver "det finns allergivänliga hundar" .

Anser du att TS sambon skall riskera att få sin pälsallergi aktiv och då gå på dyra mediciner, utöver då att det kommer att kosta tid och pengar som hon inte är beredd på att lägga.

Bara för att ställa upp på "han vill ju så gärna han en hund", bara för att du skulle göra det (med eller utan allergi). Anser du att det är värt av en människa att riskera sin egna hälsa för den saken skull?

Du sitter ju och kommer med ett inlägg med s.k "allmängiltiga råd" och dra in TS sambo gen "ni" och hur de skall tänka som om de vore överens med att skaffa hund, när de inte är detta alls. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • SoulsWillRise
    Anonym (Snusmymlan) skrev 2016-05-20 08:19:42 följande:

Vilket jävla trams.

Vad är det som är så tramsigt med det? En hund är ett stort ansvar och kostar mycket pengar och tid. Är du seriös så så köper du en valp hos en seriös uppfödare och det är inte billigt. En valp är inte som ett klädesplagg du kan lämna tillbaka om den inte passar. Det om något är trams, att inte fatta vilket jäkla ansvar det är med hund.
  • SoulsWillRise
    Anonym (Snusmymlan) skrev 2016-05-20 08:19:42 följande:

Vilket jävla trams.

Anonym (Mycket jobb) skrev 2016-05-20 07:38:00 följande:

Skaffa INTE hund. Du verkar tro att det är något man tar med en klackspark. En hund behöver motion, aktivering, kärlek och tid. En hundvalp behöver omsorg och tillsyn 24/7, den behöver lära sig allting och samtidigt inte bli stressad.

Nu ligger jag själv i soffan med en taxvalp på magen, idag var det uppstigning 05. Att vi inte somnade förän 02 pga prolig hund? Spelar ingen roll, det är bara att gå upp, ut och nosa & kissa utomhus, leka, äta, gosa...

Inte heller kan du börja promenera en hund förän den närmar sig ett år, valpar och unghundar är ju inte lika tåliga och uthålliga.

Ska ni ha en hund, köp en hund som är några år gammal. Men tror ändå inte det håller då det inte verkar finnas tid till hund.

Men jag måste säga att det låter lite mysigt med taxen på magen :)
  • Anonym (Asbra)

Din sambo verkar ha mycket bättre koll på vad det innebär att ha hund än vad du har, och om hon dessutom är allergisk så är det ju ett val du måste göra.
    Sambo eller hund.
    Det finns INTE allergisäkra hundar. Det finns hundar som vissa allergiker tål.
    Är du fö medveten om att det är olagligt att lämna hunden ensam mer än 6 timmar i sträck? Har du ett arbete som tillåter att du går hem inom 6 timmar?
    Eller ska du ha hunddagis? Har du kollat vad det kostar?

• Anonym (Bichon)

Fattar inte Heller vad som var tramsigt med inlägget...

Anonym (Mycket jobb) skrev 2016-05-20 09:28:14 följande:

Varför? Vad är tramsigt?

• Anonym (nej)
    Anonym (jack) skrev 2016-05-18 22:46:59 följande:

Ett heltidsjobb är det ju inte...många som jobbar har hund.

Du får enligt lag får du inte lämna en hund ensam hela dagen. En VUXEN TRÄNAD hund kan du lämna ca 5h.
  • Redcat

Du borde inte skaffa hund. Iallafall inte nu. Du behöver lära dig mer om vad som verkligen menas med att ha en hund och allt vad det innebär. För jag har läst dina svar och det skrämmer mig. Förstår att du tycker att det är tråkigt och jag förstår den längtan efter en hund. Men du har tyvärr för mycket emot dig, så som ekonomin, allergier, tid och kunskap. Det kostar som sagt någon tusenlapp med hund, man måste även ha ett bra spar för oförutsedda händelser. I en familj måste man vara enade om sådana beslut. Och har du ens tänkt på att allergier är ärftlig? Ditt barn kan också ha samma allergi som din tjej även fast det inte visar sig på samma sätt eller är lika kraftigt (vilket kan ändras om barnet bor med en hund, beroende på hur illa allergin är så kan det vara dödligt). Sedan vet du ju inte om ni får ett till barn dom närmaste minimum 15 åren och om det barnet kommer känna av hunden. Jag själv har värre allergier än min pappa (jag fick dom utav han), min stora syster är bara "känslig"/små allergisk emot det jag inte tål. Du måste tänka på framtiden eftersom du är påväg att skaffa ett till liv du måste ta hand om. Har två hundar själv och det går åt otroligt mycket mer tid än vad du verkar tro. Skaffar du en valp så ska du räkna med att gå ut med den varje timme (och även mitt i natten!). Och det här med allergivänliga hundar haha alltså det är helt olika ifrån person till person vilken hund som passar. Jag själv tål inte dom raserna som ska vara "allergivänliga" men jag tål min äldsta hund bäst, min yngsta hund känner jag av när det är pollen ute. Men jag skulle aldrig ta medicin och utsätta min allergi för något jag inte vill ha så det här är inget jag tycker att du ska tvinga på din tjej, för det kommer skapa irritation mot både dig och hunden. Man måste gå igenom alla saker som kan hända innan man köper en hund och en sak jag tycker är viktigast är att du ska vara berädd på ALLT.så som vad gör du om hunden blir sjuk (cancer, tarmvred, m.m), om den blir allergisk, om hunden får led/ryggproblem har du då råd att kunna ta hand om din hund då? (med all medicin, veterinärbesök, operationer och rehabilitering).

Men problem kan även komma i det psykiska så som oro, stress, aggressivitet och rädsla. Klarar du då av att lägga dom pengarna på att få hjälp av en tränare, lägga den tiden för att kunna hjälpa din hund, ha tålamodet eftersom det inte finns någon snabb lösning på ett sådant problem. Det finns så mycket mer än det jag tagit upp. Du blir mer låst när du har en hund, du kan inte åka hur och vart du vill. Du måste tänka på hunden hela tiden, även om du har ditt liv och dina intressen så kommer hunden alltid bara ha dig!

• cupcakemom
    Anonym (Mycket jobb) skrev 2016-05-20 07:38:00 följande:

Nu ligger jag själv i soffan med en taxvalp på magen, .

Awwww. Vad mysigt det låter... Jag har haft två taxar... Roliga varelser, men mycket jobb..... Ena fick epilepsi och ryggskott....
  • Anonym (jack)
    Anonym (Matte) skrev 2016-05-19 19:14:54 följande:

Okej. Jag hoppas att du redan läst att i princip alla andra tycker att det är en dålig idé för dig att skaffa hund. Men säg att du gör det ändå...

Hur gör du då när det visar sig att din sambo efter ett halvår faktiskt inte klarar av hunden, att hennes allergi blivit värre. Eller hunden blir allvarligt sjuk, måste opereras akut för magomvridning eller dylikt? Poff så ryker minst 5000:- (när försäkringen gått in), och därefter måste någon stanna hemma med hunden för att ta hand om den tills den är frisk. Säg att du tar hand om den som du beskriver här, och din sambo gång på gång får sina skor, kläder och möbler söndertuggade av en understimulerad hund, hur tror du förhållandet påverkas? Om inte alla är med på att skaffa, och även när folk är det fast tar sig vatten över huvudet, så händer det tyvärr ofta att friska och bra hundar omplaceras eller avlivas för att deras ägare inte tänkte igenom saken först och hundägandet plötsligt blivit mer än de var beredda på.

Hur man än försöker så kan hundägandet inte bara gälla en person i familjen, det är inte så det fungerar. Hundhåren sitter på allas kläder, valptänderna tränger igenom allas hud, kisset kommer på era gemensamma mattor, kostnaden drabbar båda om ni har gemensam ekonomi, alla i familjen måste sätta samma gränser för hunden för att den skall må bra, det är inte bara en som kan uppfostra. Och om du inbillar dig att bara du kommer att gå ut med hunden, vem blir då ensam hemma med barnet och får ta lasset hemma? HON! Det kommer att drabba henne oavsett vad du inbillar dig, så hon har all rätt att sätta stopp.

Ni kunde gott diskuterat detta innan ni flyttade ihop och skaffade barn. Det har jag gjort med alla mina tidigare partners. Har de inte velat ha husdjur har vi gjort slut redan innan det blev så seriöst. Nu har inte du gjort det och då får du stå ditt kast, hon vill inte ha hund och då får du avstå, eller lämna henne. Hur hade du känt om det gällde omvänt?

Det har liksom inte varit aktuellt förut så det blev inte att vi pratade om det då. Först bodde vi var för sig centralt, sedan i en etta tillsammans mitt i stan och sen flyttade vi till en mindre ort och större lgh. Hon säger att det enda som skulle få henne att prova var om vi bodde på landet där hunden kunde springa fritt och att vi inte jobbade heltid så man slipper stresa ihjäl sig. Så hon är ju inte emot hundar egentligen
  • Anonym (jack)
    Anonym (Asbra) skrev 2016-05-20 15:53:58 följande:

Din sambo verkar ha mycket bättre koll på vad det innebär att ha hund än vad du har, och om hon dessutom är allergisk så är det ju ett val du måste göra.

Sambo eller hund.

Det finns INTE allergisäkra hundar. Det finns hundar som vissa allergiker tål.

Är du fö medveten om att det är olagligt att lämna hunden ensam mer än 6 timmar i sträck? Har du ett arbete som tillåter att du går hem inom 6 timmar?

Eller ska du ha hunddagis? Har du kollat vad det kostar?

Nej jag har inte kollat än. Jag vet att man kan få allergi men det vet man ju först när man provat.
  • Anonym (VAB?)

Apropå om hunden blir sjuk och man måste vara hemma - man kan inte VABa för ett djur så det krävs semester eller tjänstledighet och till viss mån en samarbetsvillig arbetsgivare...

• Inteutanproblem
    Anonym (jack) skrev 2016-05-20 22:02:28 följande:

Nej jag har inte kollat än. Jag vet att man kan få allergi men det vet man ju först när man provat.

Du, det finns inga seriösa hunduppfödare som skulle tillåta att en familj "testar" valpen för att se om någon i familjen är allergisk. Och det blir än mer osannolikt att förvänta sig att man kommer kunna "prova" flera stycken tills dess att man _kanske_ hittar en som ingen är allergisk mot.

Din sambo vet vi redan är allergisk, så ja.. I hennes fall gäller inte "man kan få", utan hon har. Du och barnet får gå till VC och göra allergitester, då får du även det svart på vitt.

Det är inte enkelt att vara hundallergiker (och pollen!) och samtidigt ha hund. Jag vill mena att det i en sådan situation krävs att man som allergiker verkligen vill, och ser hundägandet som en livsstil man inte vill leva utan. Annars så kommer man inte orka, eller stå ut. Mediciner hjälper bara så långt och ska man underlätta för sig själv så krävs det att man städar varje dag. Alla rum ska dammsugas. Alla mattor plockas bort. Helst ska man inte ha textilmöbler. Detta för att minimera ställen allergenerna kan fästa sig i. Ytor ska torkas av. Kläder som varit i kontakt med hunden måste slängas i tvätten oavsett om det är smutsigt eller inte. Bara i detta så kommer hunden innebära merjobb. Städar man inte varje dag så känner man av det som allergiker. Utan tvekan.

Fällperioden är den absolut värsta, och det är inte ovanligt att inneboende hundar fäller flera gånger om året - eller pendlar mellan att fälla lite hela tiden och jätte mycket. Det är INTE pälsen man är allergisk mot, utan proteiner i hudlagret och när en hund fäller kommer massor utav allergener upp till "ytan". I form av små mjäll och i dom naturliga fetterna i pälsen som skyddar hundens hårstrå ifrån väta & smuts. Att borsta en hund då man är allergisk är verkligen inte att rekommendera. Just på grund utav det där. Också att bada hunden innebär att mer allergener sätts i omlopp - huden "torkar ut" och svara upp genom att producera ännu mera fetter. Så fungerar vår hud också. Där finns ett dyrt hundschampo & balsam som precis kommit ut på marknaden som kan, i bästa fall hjälpa den som är allergisk. Men! Huruvida det kommer hjälpa eller inte beror på exakt vilket/a proteiner man är allergisk mot. Som jag förstått det så fungerar inte denna produkt på allihop.

Att ha päls liggandes överallt med en massa allergener på ytan är inte heller särskilt roligt av olika skäl, och inte bara pga allergi. Lägger man då till pollenallergi i mixen blir det ännu jobbigare. Personligen är jag just nu nästan helt golvad. Hundarna fäller och pollensäsongen har satt igång med rejäl kraft. Receptbelagda mediciner är vad jag måste äta, dom receptfria har upphört att ha effekt på mig. Trots riktigt bra mediciner så märker jag ändå av både hundarna och pollen.

Att jag står ut har med mitt hundintresse att göra. Jag har valt detta, och anser att hundägandet i sig tillför mig så pass mycket livsglädje att konsekvenserna utav att vara allergisk "inte spelar någon roll". Jag har också valt hundras som klarar av att bo permanent utomhus. Vilket mina kommer att få börja göra så fort vi byggt klart hundgårdarna. Jag ser detta som en nödvändighet, dels för att jag ska kunna må bättre överlag men också på grund utav att minska risken att min allergi en dag förvärras. Utsätter man sig konstant för det man är allergisk mot ökar den risken.

Du tycker säkert att detta och mitt förra inlägg är väldigt mycket "pekpinne & predikan". Och då är du inte fel ute. Du erkänner själv att du inte har så stor koll, och man kan också utläsa detta mellan raderna på det du skrivit. Vilket lett till att jag skrivit mina inlägg på just detta sätt. Rak och hård är det enda rätta i vissa fall. När man börjar tänka i banorna att ens motvilliga allergiska sambo ska ge med sig, och är egoistisk när hen inte vill vara involverad förtjänar man en knäpp på näsan och ett bryskt uppvaknande.
  • Anonym (M)
    Inteutanproblem skrev 2016-05-21 09:34:45 följande:

Du, det finns inga seriösa hunduppfödare som skulle tillåta att en familj "testar" valpen för att se om någon i familjen är allergisk. Och det blir än mer osannolikt att förvänta sig att man kommer kunna "prova" flera stycken tills dess att man _kanske_ hittar en som ingen är allergisk mot.

Din sambo vet vi redan är allergisk, så ja.. I hennes fall gäller inte "man kan få", utan hon har. Du och barnet får gå till VC och göra allergitester, då får du även det svart på vitt.

Det är inte enkelt att vara hundallergiker (och pollen!) och samtidigt ha hund. Jag vill mena att det i en sådan situation krävs att man som allergiker verkligen vill, och ser hundägandet som en livsstil man inte vill leva utan. Annars så kommer man inte orka, eller stå ut. Mediciner hjälper bara så långt och ska man underlätta för sig själv så krävs det att man städar varje dag. Alla rum ska dammsugas. Alla mattor plockas bort. Helst ska man inte ha textilmöbler. Detta för att minimera ställen allergenerna kan fästa sig i. Ytor ska torkas av. Kläder som varit i kontakt med hunden måste slängas i tvätten oavsett om det är smutsigt eller inte. Bara i detta så kommer hunden innebära merjobb. Städar man inte varje dag så känner man av det som allergiker. Utan tvekan.

Fällperioden är den absolut värsta, och det är inte ovanligt att inneboende hundar fäller flera gånger om året - eller pendlar mellan att fälla lite hela tiden och jätte mycket. Det är INTE pälsen man är allergisk mot, utan proteiner i hudlagret och när en hund fäller kommer massor utav allergener upp till "ytan". I form av små mjäll och i dom naturliga fetterna i pälsen som skyddar hundens hårstrå ifrån väta & smuts. Att borsta en hund då man är allergisk är verkligen inte att rekommendera. Just på grund utav det där. Också att bada hunden innebär att mer allergener sätts i omlopp - huden "torkar ut" och svara upp genom att producera ännu mera fetter. Så fungerar vår hud också. Där finns ett dyrt hundschampo & balsam som precis kommit ut på marknaden som kan, i bästa fall hjälpa den som är allergisk. Men! Huruvida det kommer hjälpa eller inte beror på exakt vilket/a proteiner man är allergisk mot. Som jag förstått det så fungerar inte denna produkt på allihop.

Att ha päls liggandes överallt med en massa allergener på ytan är inte heller särskilt roligt av olika skäl, och inte bara pga allergi. Lägger man då till pollenallergi i mixen blir det ännu jobbigare. Personligen är jag just nu nästan helt golvad. Hundarna fäller och pollensäsongen har satt igång med rejäl kraft. Receptbelagda mediciner är vad jag måste äta, dom receptfria har upphört att ha effekt på mig. Trots riktigt bra mediciner så märker jag ändå av både hundarna och pollen.

Att jag står ut har med mitt hundintresse att göra. Jag har valt detta, och anser att hundägandet i sig tillför mig så pass mycket livsglädje att konsekvenserna utav att vara allergisk "inte spelar någon roll". Jag har också valt hundras som klarar av att bo permanent utomhus. Vilket mina kommer att få börja göra så fort vi byggt klart hundgårdarna. Jag ser detta som en nödvändighet, dels för att jag ska kunna må bättre överlag men också på grund utav att minska risken att min allergi en dag förvärras. Utsätter man sig konstant för det man är allergisk mot ökar den risken.

Du tycker säkert att detta och mitt förra inlägg är väldigt mycket "pekpinne & predikan". Och då är du inte fel ute. Du erkänner själv att du inte har så stor koll, och man kan också utläsa detta mellan raderna på det du skrivit. Vilket lett till att jag skrivit mina inlägg på just detta sätt. Rak och hård är det enda rätta i vissa fall. När man börjar tänka i banorna att ens motvilliga allergiska sambo ska ge med sig, och är egoistisk när hen inte vill vara involverad förtjänar man en knäpp på näsan och ett bryskt uppvaknande.

Är även ganska vanligt att tåla valpar men känna av dom när dom blivit könsmogen...
Svar på tråden oense om hund