• Anonym (jack)

oense om hund

Jag och min sambo kan inte enas om det här med att skaffa husdjur. Jag hade hund när jag var liten och vill gärna ha det igen och tror att sonen kommer tycka det är roligt när han blir äldre. Sambons anledning att inte skaffa hund är kostnaden och tid. Hon säger att hon inte har tid att göra något för sig själv nånsin så hur kan man då ha tid med hund. Jag tycker inte att en hund tar så mycket tid och det är dessutom utspritt över dagen. Då säger hon jag har inte ens läst färdigt en bok på två år. Sen pengarna. Samma där behöver inte kosta mycket, hon säger jag har aldrig råd med något till mig själv. Men man kan dra ner någon annanstans tycker jag? Då säger hon att hon varken vill lägga tid eller pengar på en hund så om jag köper en blir det helt mitt ansvar vilket jag tycker låter lite orättvist och fånigt. Sista saken är att sambon haft pälsallergi och pollenallergi men nu finns det hundar som allergiker inte reagerar på och om det är pollen kan man borsta hunden extra noga. Så vad gör man när man absolut inte kan enas??

• Svar på tråden oense om hund
  • Anonym (Elsa)

Att hon säger att hunden blir helt ditt ansvar är väl inte fånigt.
    Du vill ha hund.
    Hon vill inte ha hund.
    Om hon då tillåter att ni skaffar en hund men att du tar ansvar för allt kring hunden är väl det generöst om något?
    Jag vill inte ha en hund i mitt hem överhuvudtaget, alltså även om min man/min son lovade 100% ansvar för den, never.

Du tycker inte att hunden tar mycket resurser, varken i tid eller pengar. Där tror jag du får tänka till lite. För att hunden ska bli en väluppfostrad individ och funka i familjen kräver det massor av jobb, främst i tid.
    Vaccinationer och försäkring kostar pengar liksom mat.

Är det så att du vill att ditt barn ska få nära kontakt med djur och du själv känner saknad av hund i din vardag kanske ni har en granne vars hund ni kan få gå ut med nån gång då och då? Ger det mersmak får du väl ta upp diskussionen igen men vara fullt redo att acceptera 100% ansvar för djuret i så fall. Och förstå din partners frustration när hela livet framöver kommer påverkas, att ni måste ha hundvakt vid semestrar, att hon tvingas gå ut med den om du är sjuk exempelvis. Den typen av spörsmål.

• LFF

Jag förstår din längtan efter hund och jag förstår din sambos ovilja att skaffa hund. Jo, hund tar tid! Den ska rumsrenhetstränas, den ska uppfostras, den ska aktiveras när den blir äldre. Det är inte ett levande gosedjur. De kräver också pengar, de kostar i inköp, de ska vaccineras, de ska försäkras, de kan bli sjuka som gör att man behöver ligga ute med pengar. De kräver tillsyn på dagen när man jobbar om man inte har möjligheten att ta med sig hunden till jobbet. Hunddagis eller dagmatte vilket kostar 3-5000kr/månad.

Vi har haft hund fram tills för ett drygt år sedan. Jag saknar att ha hund något enormt men med två små barn finns absolut inte tiden för att skaffa hund de närmaste åren. Det skulle vara elakt både mot hunden och barnen.

• Anonym (jack)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-05-19 11:14:46 följande:

Att hon säger att hunden blir helt ditt ansvar är väl inte fånigt.
    Du vill ha hund.
    Hon vill inte ha hund.
    Om hon då tillåter att ni skaffar en hund men att du tar ansvar för allt kring hunden är väl det generöst om något?
    Jag vill inte ha en hund i mitt hem överhuvudtaget, alltså även om min man/min son lovade 100% ansvar för den, never.

Du tycker inte att hunden tar mycket resurser, varken i tid eller pengar. Där tror jag du får tänka till lite. För att hunden ska bli en väluppfostrad individ och funka i familjen kräver det massor av jobb, främst i tid.
    Vaccinationer och försäkring kostar pengar liksom mat.

Är det så att du vill att ditt barn ska få nära kontakt med djur och du själv känner saknad av hund i din vardag kanske ni har en granne vars hund ni kan få gå ut med nån gång då och då? Ger det mersmak får du väl ta upp diskussionen igen men vara fullt redo att acceptera 100% ansvar för djuret i så fall. Och förstå din partners frustration när hela livet framöver kommer påverkas, att ni måste ha hundvakt vid semestrar, att hon tvingas gå ut med den om du är sjuk exempelvis. Den typen av spörsmål.

Nej hon går inte med på att skaffa en .. hon säger att ansvaret skulle vara helt mitt för att jag inte inser hur mycket hon INTE vill ha en hund säger hon. Så hon skulle skita i att ge den mat, ge den uppmärksamhet, gå ut med den, skita i den helt med andra ord. 
  • Anonym (jack)
    Familjemedlem skrev 2016-05-19 10:56:01 följande:

Det intryck som du förmedlar med allt som du har skrivit är att du ser hunden som vilken annan ägodel som helst, till skillnad från den familjemedlem den kommer att vara (och se sig själv som). Bara det faktumet borde diskvalificera dig från att skaffa hund, men när du dessutom redan har en familj som hunden ska bli en del av, som inte delar din önskan om det, är det ju helt enkelt uteslutet. Jag kan bara hoppas att det faktum att precis alla som skrivit i den här tråden håller med din sambo får dig att tänka tre varv extra.

Du frågar hur andra lyckas kombinera arbete med hundägande. Jag har vuxit upp med hund hemma hos mina föräldrar, och de har löst det på lite olika sätt genom åren. Då jag var liten gick min mamma skiftgång medan min pappa jobbade dagtid, vilket innebar att de allt som oftast kunde överlappa varandra under dagarna. I annat fall fick de hitta hundvakt. Senare i livet arbetade mamma som hovslagare, och då kunde hon ha med sig deras nästa hund hela tiden. Generellt så krävs det nog oftast att man är egen företagare för att kunna ta med sig hunden på jobbet, eftersom man då kan sätta upp sina egna regler, men numera löser de det så att min pappa har med sig hunden till jobbet några dagar i veckan. Han jobbar som innesäljare i ett kontor med bara några få kollegor, så där fungerar det.

Vad du ska göra eftersom du ändå längtar efter att ha hund är förstås att på riktigt fundera över dina prioriteringar i livet. Jag håller med om att det är otroligt mysigt att ha hund, men det kräver även stora uppoffringar. Du kan inte säga att du längtar efter hund enbart genom att titta på de positiva sidorna av hundägandet. Om uppoffringarna känns större än det positiva är det ju faktiskt inte hund som du prioriterar högst här i livet, och du borde sluta längta. Bor man med en sambo som ser uppoffringarna som större än glädjen kan det ju vara så illa att den uppoffring som krävs av dig är att hitta någon annan att dela ditt liv med, eller bo ensam med hunden. Samtidigt som du hittar ett arbete som du kan kombinera med att ha en hund som familjemedlem, eller ha ekonomin för att ha hundvakt varje dag.

Att du tror att det på något sätt kan sluta bra för ditt förhållande med sambon om du övertalar henne att gå med på en så livsförändrande sak får mig också att undra över hur stor erfarenhet du har av förhållanden.

Jag vet att det krävs uppoffringar men problemet är ju att hon inte är villig att offra något alls, inte ens en timme eller halvtimme här och där, inte ens femhundra kronor. Inget alls.
  • Anonym (Nä)

Är man inte eniga så skaffar man inte hund. Det är synd om hunden att hamna i kläm för irritation mellan er.

Visst tusan tar det tid. Hade hund som tonåring och har precis skaffat hund som vuxen. Det tar mer tid än jag minns. Det är ju inte bara promenader och sen finns inte hunden utan den ska ju tränas och även vara en del av familjen.

Det kanske blir lättare att skaffa hund när ni har barn och de är stora nog att gå ut med den.

• Anonym (Nä)

Har nu också läst mer var du skrivit och ser att du verkligen inte ha förutsättningar för att ha hund.

En hund ska lämnas max några timmar per dag och behöver garanterat mer tid än en timme per dag. Hos dig blir ingen hund lycklig, ledsen men det är sanningen. De behöver både motion och hjärnjympa.

Vi som kan ha hund har löst dagproblemet, min mamma tar vår hund på dagarna.

• Anonym (Stina)
    Anonym (jack) skrev 2016-05-19 07:48:39 följande:

Så som ni skriver kan bara pensionärer ha hund?? Eller vad gör alla ni andra? Max fem timmar själv per dag liksom. Det skulle bli dubbelt hos mig.

Men det måste du väl ändå förstå att hunden inte kan vara ensam hemma i tio timmar dagtid utan att få möjlighet att komma ut på en promenad??!! Jag har visserligen arbetskamrater som har hund och som jobbar heltid, men då är det ett måste att de själva, eller någon annan frivillig, åker hem och rastar hunden på lunchen. 
    En av mina bekanta jobbar för långt hemifrån för att denna lösning ska vara möjlig. Hon lämnar därför sin hund på hunddagis varje dag. Och tro mig, det är inte billigt.. 
  • LFF
    Anonym (jack) skrev 2016-05-19 13:13:20 följande:
    Jag vet att det krävs uppoffringar men problemet är ju att hon inte är villig att offra något alls, inte ens en timme eller halvtimme här och där, inte ens femhundra kronor. Inget alls.
    Varför ska hon pffra något alls när hon inte vill ha hund och du vill? Då får ju du ta 110% ansvar för hunden när det kommer itll allt. Se till att du har råd med veterinärkostnader, se till att det finns hundvakt, se till att hunden sköter sig och inte stör, se till att den aktiveras på adekvat sätt. Hon ska inte behöva lyfta ett finger! Behöver du hundvakt ska du inte ens fråga henne om hon kan utan se till att lösa det på annat vis. Och allt detta ska ske utan att det tas vare sig tid eller pengar från ert gemensamma liv.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (jack) skrev 2016-05-19 13:10:36 följande:
    Nej hon går inte med på att skaffa en .. hon säger att ansvaret skulle vara helt mitt för att jag inte inser hur mycket hon INTE vill ha en hund säger hon. Så hon skulle skita i att ge den mat, ge den uppmärksamhet, gå ut med den, skita i den helt med andra ord. 
    Ja, du får ha en hund. Hon har inte sagt att den inte kommer innanför dörren. Hon har sagt att om DU skaffar en så får DU ta hand om den.
    Det är ett snäpp "snällare" än vad jag hade resonerat själv eftersom jag inte ens hade sagt ja till att den kom in i mitt hus.
    Vill DU ha en hund så har du fått fastslaget av din sambo vad hon i så fall ställer för krav. Dvs du tar hand om den. Och då är hon i all rätt att "skita i den" eftersom den är din.

• Anonym (Humor)

Så länge som du står för kostnaderna och omsorgen så kan du göra som du vill. Men det kan leda till att du blir hemma när resten av familjen åker på semester för att du måste ta hand om din hund. Det kan leda till att du och din fru skiljer er om hon verkligen inte vill ha din hund i hemmet. Hur mycket är din önskan om en hund värd? Hur mycket är du beredd att offra?

Svar på tråden oense om hund