• Anonym (jack)

oense om hund

Jag och min sambo kan inte enas om det här med att skaffa husdjur. Jag hade hund när jag var liten och vill gärna ha det igen och tror att sonen kommer tycka det är roligt när han blir äldre. Sambons anledning att inte skaffa hund är kostnaden och tid. Hon säger att hon inte har tid att göra något för sig själv nånsin så hur kan man då ha tid med hund. Jag tycker inte att en hund tar så mycket tid och det är dessutom utspritt över dagen. Då säger hon jag har inte ens läst färdigt en bok på två år. Sen pengarna. Samma där behöver inte kosta mycket, hon säger jag har aldrig råd med något till mig själv. Men man kan dra ner någon annanstans tycker jag? Då säger hon att hon varken vill lägga tid eller pengar på en hund så om jag köper en blir det helt mitt ansvar vilket jag tycker låter lite orättvist och fånigt. Sista saken är att sambon haft pälsallergi och pollenallergi men nu finns det hundar som allergiker inte reagerar på och om det är pollen kan man borsta hunden extra noga. Så vad gör man när man absolut inte kan enas??

• Svar på tråden oense om hund
  • Anonym (????)
    Anonym (jack) skrev 2016-05-18 22:45:39 följande:

vi har ingen gård men nära till en park. Ja det skulle kanske ta en timme per dag att gå ut med hunden, inte så mycket eg eftersom det är utspritt på hela dagen.

En timme utspritt på hela dagen?? Vår hund får två 1 timmes promenader och kan sen gå ut i trädgården när den behöver. Du måste räkna tiden för att träna och uppfostra hunden också. Mental stimulans är också viktigt och tar tid. Kostnad ungefär 600kr för mat/månad ca 300kr försäkring sen tillkommer ju vaccinationer och veterinär osv

Allergihundar är lite sanning med modifikation, det betyder INTE att alla allergiker tål dom. Oftast har dessa hundar ganska mycket pälsvård ( inte nakenhundar ) har själv briard som räknas till dessa. Lägger ca 2 timmar i veckan på pälsen, detta är ett måste. Kurs beror lite på var man bor här omkring ligger dom på 1500-2000kr

Det är underbart med hund men bägge två måste vara överens för det är ett stort ansvar går liksom inte att bortse ifrån. Ni måste ha en plan för hur ni gör när ni ska jobba eller åka bort osv
  • Anonym (Vovven)

vi har ingen gård men nära till en park. Ja det skulle kanske ta en timme per dag att gå ut med hunden, inte så mycket eg eftersom det är utspritt på hela dagen.

Så hunden skulle få vara ute totalt en timme per dag? Vad gör den övriga 23 timmar per dygn? Ligger på golvet i en lägenhet medan övriga familjen jobbar och ägnar sig åt andra intressen? Kul liv. Nä skaffa bara hund om du vill ägna åtminstone några timmar per dag på att låta hunden komma ut och jobba så den känner sig tillfreds med sitt liv.
  • Anonym (Utbildad djurvårdare)

Snälla. Skaffa inte en hund. För djurets bästa!

För de första krävs en allergiVÄNLIGARE (obs ej allergifri) ras. Krävs även renrasig för att garantera att det är just den typen av päls osv. Där kommer vi upp i inköpspris på minst 9000:-, snällt räknat.

Försäkring på det. Mat (nej inte Icas märke utan riktig mat. Läs på om hundfoder förstår du varför) Vaccination.

Ni måste aktivera hunden både mentalt och fysiskt. De folk vägrar fatta är att den mentala biten nästan är viktigare än den fysiska. En hund får enligt lag inte lämnas ensam mer än 5 timmar i sträck och varje rastning rekommenderas vara 30-40 min förutom en långpromenad. Och jo även små raser som ex chihuahuas (som för övrigt inte är allergivänligare) behöver längre promenader och varje ras har sina egenskaper de behöver både tränas mer på och aktiveras mer inom.

De allergivänliga raserna har i regel mer, vågig/krulligt päls och längre päls för att fälla mindre ofta (2 stora omgångar per år och då blir de hårbollar här och där) och kräver därför nästan daglig pälsvård och produkter. Gärna frisering för att underlätta för ägarna, men även fast en päls är trimmad behöver den skötas!

Ingen idé att fortsätta berätta om allt som hör till och kostnaderna för att ni kan uppenbarligen INTE ens tillgodose dessa krav och ska verkligen inte ha en hund.

Den dagen ni känner er redo att offra lika mycket tid och pengar som med en bebis kan ni gå i hundköpartankar igen och gräva djupare i vad som förväntas från er.

• Anonym (voff)
    Anonym (jack) skrev 2016-05-18 23:06:03 följande:
    Vi hade hund när jag var liten så jo. Nä hon vill inte för att hon tror att det blir problem hela tiden, det blir hårigt överallt och omöjligt att åka på semester...

När du var liten hade dina föräldrar huvudansvaret och du märket inte hur mycket tid som en hund verkligen kräver...

Din sambo vill inte ha en hund. Det räcker för att det skall vara ett nej! Men samtidigt så är du naiv och tror att det inte krävs mer tid för en hund... 

• Anonym (Lord......)

Förstår din sambo helt.
    Jag har själv haft hund innan jag fick barn och det är verkligen som att ha ett barn vad det gäller tid, engagemang och omvårdnad.
    Nu när jag har ett barn vill jag lägga all min tid på det och inte dräneras helt energimässigt av att ha en hund samtidigt.
    Man blir fruktansvärt uppbunden om man ex inte har någon villig hundvakt i sin närhet.
    Förstår henne helt och hållet.

• Anonym (Bichon)

Skaffa INTE hund.
  • Lena

Kan du inte spara nu eller ge henne minst 1h egentid och ni ändå har gemensam til har ni inte tid med hund!

• Anonym (ida)

Att ha hund kanske inte kostar så mycket. Minst 1000 i månaden med allt vad den ska ha. 
    Men blir hunden sjuk, då börjar det kosta för vetrinärvård är inte som sjukvård.

Tycker även synd om din sambo som inte har någon tid för sig själv, men det verkar du ju ha iaf såpass att du tycker det skulle passa bra med en hund.

Understimulerade hundar kan bli aggressiva, så om du räknar med en timmes promenad om dagen så är risken stor att det är er lilla son som råkar illa ut.
    Finns för många hundar på blocket. Skaffa inte hund.

• Anonym (jack)

Så som ni skriver kan bara pensionärer ha hund?? Eller vad gör alla ni andra? Max fem timmar själv per dag liksom. Det skulle bli dubbelt hos mig.

• Anonym (Dagmatte)

Jag har många bekanta som har skaffat "starka" och kravfyllda raser som t ex Amstaff, Rottweiler & Doberman.  Hunden får vara ensam i stort sett hela dagen och den får bara 3 korta promenader per dag. Vilket betyder att hunden förstör lägenheten och gör sina behov inomhus. Åh, vad jag lider med dessa hundar som är understimulerade! Gråter Demon

Så snälla ts skaffa inte hund! 

Svar på tråden oense om hund