• Anonym (jack)

oense om hund

Jag och min sambo kan inte enas om det här med att skaffa husdjur. Jag hade hund när jag var liten och vill gärna ha det igen och tror att sonen kommer tycka det är roligt när han blir äldre. Sambons anledning att inte skaffa hund är kostnaden och tid. Hon säger att hon inte har tid att göra något för sig själv nånsin så hur kan man då ha tid med hund. Jag tycker inte att en hund tar så mycket tid och det är dessutom utspritt över dagen. Då säger hon jag har inte ens läst färdigt en bok på två år. Sen pengarna. Samma där behöver inte kosta mycket, hon säger jag har aldrig råd med något till mig själv. Men man kan dra ner någon annanstans tycker jag? Då säger hon att hon varken vill lägga tid eller pengar på en hund så om jag köper en blir det helt mitt ansvar vilket jag tycker låter lite orättvist och fånigt. Sista saken är att sambon haft pälsallergi och pollenallergi men nu finns det hundar som allergiker inte reagerar på och om det är pollen kan man borsta hunden extra noga. Så vad gör man när man absolut inte kan enas??

• Svar på tråden oense om hund
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Ullabritten) skrev 2016-05-19 21:26:23 följande:

Byt sambo och skaffa hund. Din sambo verkar självupptagen och du får förmodligen mer kärlek och uppmärksamhet av en hund. Hunden är människans bästa vän. Den sviker dig aldrig.

Jag antar att du läst fler av ts inlägg där hunden tex ska få vara ensam 10 timmar per dag och få en timmes motion per dag, sammanlagt?

Alltså det här måste vara en trolltråd. Ingen kan vara så urbota korkad.
  • Anonym (Mycket jobb)

Skaffa INTE hund. Du verkar tro att det är något man tar med en klackspark. En hund behöver motion, aktivering, kärlek och tid. En hundvalp behöver omsorg och tillsyn 24/7, den behöver lära sig allting och samtidigt inte bli stressad.

Nu ligger jag själv i soffan med en taxvalp på magen, idag var det uppstigning 05. Att vi inte somnade förän 02 pga prolig hund? Spelar ingen roll, det är bara att gå upp, ut och nosa & kissa utomhus, leka, äta, gosa...

Inte heller kan du börja promenera en hund förän den närmar sig ett år, valpar och unghundar är ju inte lika tåliga och uthålliga.

Ska ni ha en hund, köp en hund som är några år gammal. Men tror ändå inte det håller då det inte verkar finnas tid till hund.

• Anonym (Snusmymlan)
    Anonym (Mycket jobb) skrev 2016-05-20 07:38:00 följande:

Skaffa INTE hund. Du verkar tro att det är något man tar med en klackspark. En hund behöver motion, aktivering, kärlek och tid. En hundvalp behöver omsorg och tillsyn 24/7, den behöver lära sig allting och samtidigt inte bli stressad.

Nu ligger jag själv i soffan med en taxvalp på magen, idag var det uppstigning 05. Att vi inte somnade förän 02 pga prolig hund? Spelar ingen roll, det är bara att gå upp, ut och nosa & kissa utomhus, leka, äta, gosa...

Inte heller kan du börja promenera en hund förän den närmar sig ett år, valpar och unghundar är ju inte lika tåliga och uthålliga.

Ska ni ha en hund, köp en hund som är några år gammal. Men tror ändå inte det håller då det inte verkar finnas tid till hund.

Vilket jävla trams.
  • Anonym (jack)
    Anonym (Nä) skrev 2016-05-19 22:23:12 följande:

Jag antar att du läst fler av ts inlägg där hunden tex ska få vara ensam 10 timmar per dag och få en timmes motion per dag, sammanlagt?

Alltså det här måste vara en trolltråd. Ingen kan vara så urbota korkad.

Så skrev jag inte. Jag menade att vi är borta så många tim om dagen så vi skulle bli tvugna att ha hundvakt då.
  • Anonym (Mycket jobb)
    Anonym (Snusmymlan) skrev 2016-05-20 08:19:42 följande:

Vilket jävla trams.

Varför? Vad är tramsigt?
  • stormfågel

Jag har också haft under hela min uppväxt och tänkte länge att det skulle vara roligt med hund som vuxen men nu inser jag att det inte går.

Det finns lagar och regler hur länge en hund får vara ensam hemma och det går inte ihop med våra arbetstider (en som jobbar 100% och en som jobbar 75%). 

Vi har stressigt som det är ändå att hinna med att få barn och oss själva klara och skulle inte vilja få in en hundrastning och lämning på hunddagis varje morgon.

Hunddagis är dessutom dyrt där vi bor.

Jag skulle gärna kunna tänka mig en hund om vi t.ex. hade våra föräldrar som grannar som gärna delade hund med oss (och hade den på dagtid). 

Det jag saknar mest med att ha hund är att träna tillsammans med en hund, t.ex. spår, agility och samvaron med andra hundägare. Jag saknar långa skogspromenader och att komma ut i ur och skur.

Det jag inte saknar är planeringen för ytterligare en familjemedlem och det dåliga samvetet som följer när man inte får till en bra dag för hunden med tillräcklig motion och stimulans. 

• LFF
    Anonym (jack) skrev 2016-05-20 09:20:54 följande:
    Så skrev jag inte. Jag menade att vi är borta så många tim om dagen så vi skulle bli tvugna att ha hundvakt då.
    Nej, inte VI, DU behöver ha hundvakt då eftersom det är din hund i så fall då hon inte vill ha något med hunden att göra eller att den ska påverka ert gemensamma liv. Förstår du inte hur mycket det skulle påverka ER samvaro och ekonomi att ha hund? Förstår du inte hur otroligt vansinnigt det är att skaffa ett djur som någon annan i familjen absolut inte under några omständigheter vill ha? 

Man MÅSTE vara överens när man skaffar djur då de faktiskt påverkar hela familjen. Det hade varit en annan sak om hon sagt "Du har huvudansvaret men självklart kan jag hjälpa till om det krisar" men hon vill ju inte ha något som helst med hunden att göra. 
  • Flash Gordon
    Anonym (jack) skrev 2016-05-18 21:51:54 följande:
    ---

Så vad gör man när man absolut inte kan enas??
    Man ger f*n i att skaffa en hund.

Är inte båda med på det så blir det inget. En hund i familjen är en för stor sak för att spela solo på.
  • Dexter dot com
    Anonym (jack) skrev 2016-05-18 21:51:54 följande:

Jag och min sambo kan inte enas om det här med att skaffa husdjur. Jag hade hund när jag var liten och vill gärna ha det igen och tror att sonen kommer tycka det är roligt när han blir äldre. Sambons anledning att inte skaffa hund är kostnaden och tid. Hon säger att hon inte har tid att göra något för sig själv nånsin så hur kan man då ha tid med hund. Jag tycker inte att en hund tar så mycket tid och det är dessutom utspritt över dagen. Då säger hon jag har inte ens läst färdigt en bok på två år. Sen pengarna. Samma där behöver inte kosta mycket, hon säger jag har aldrig råd med något till mig själv. Men man kan dra ner någon annanstans tycker jag? Då säger hon att hon varken vill lägga tid eller pengar på en hund så om jag köper en blir det helt mitt ansvar vilket jag tycker låter lite orättvist och fånigt. Sista saken är att sambon haft pälsallergi och pollenallergi men nu finns det hundar som allergiker inte reagerar på och om det är pollen kan man borsta hunden extra noga. Så vad gör man när man absolut inte kan enas??

Hur löser du valptiden då hunden behöver tillsyn hela tiden och behöver ut flera g/timmen? Att hitta en pålitlig hundvakt är inte det lättaste och kostar några tusen i månaden, har du dom pengarna över? Varför vill du ha hund när du nästan inte kommer ha tid för den utan en hundvakt ska fostra, aktivera och umgås med hunden 9-10 timmar/dag? Har du verkligen lust och tid att gå upp ruskigt tidigt och motionera/aktivera hunden 1 timme innan den ska lämnas till hundvakten och iväg på kurser, långpromenader mm efter jobbet?

Min hund (liten sällskapsras) tar iaf 3 timmar i rena promenader per dag+ allt pyssel med klor, päls osv. Med försäkring, foder, tuggben, kursavgift, veterinärvård, tandvård, fästingmedel,vaccination kostade hon mig 27000kr förra året, alltså drygt 2000kr/månad. Och du ska ju även betala för en hundvakt och kanske pensiona a 250g/dygnet om ni ska åka någonstans.

Har du verkligen tid och pengar? 
  • Anonym (????)

Du måste även ha en veterinärbuffert kom jag på för även om du har försäkring så blir det DYRT! Vi la 27000kr på vår vovve förra vintern. 27000kr efter försäkringen hade tagit sin del alltså för vissa undersökningar täcks inte alltid av försäkringen som tex magnetröntgen.

Skaffa hund är lite som stt skaffa barn, ni måste vara överens bägge två. Man får lägga om sitt liv en hel del för att hunden ska ha det bra och som någon skrev tidigare hur ska ni lösa valptiden?? Kan inte börja ensamträna på väldigt lång tid och i början pratar vi ensam ett par minuter. Vi kan ha hund för att jag är sjukpensionär och alltid hemma men jade jobbat bägge två så vetti sjutton hur vi hade löst det. Vet folk som lämnar sin vovve på dagis 06.00 och hämtar 19-20.00 på vardagarna varför har man då hund kan jag tycka eller hundar som står i hundgård hela dagarna

Svar på tråden oense om hund