• Anonym (jack)

oense om hund

Jag och min sambo kan inte enas om det här med att skaffa husdjur. Jag hade hund när jag var liten och vill gärna ha det igen och tror att sonen kommer tycka det är roligt när han blir äldre. Sambons anledning att inte skaffa hund är kostnaden och tid. Hon säger att hon inte har tid att göra något för sig själv nånsin så hur kan man då ha tid med hund. Jag tycker inte att en hund tar så mycket tid och det är dessutom utspritt över dagen. Då säger hon jag har inte ens läst färdigt en bok på två år. Sen pengarna. Samma där behöver inte kosta mycket, hon säger jag har aldrig råd med något till mig själv. Men man kan dra ner någon annanstans tycker jag? Då säger hon att hon varken vill lägga tid eller pengar på en hund så om jag köper en blir det helt mitt ansvar vilket jag tycker låter lite orättvist och fånigt. Sista saken är att sambon haft pälsallergi och pollenallergi men nu finns det hundar som allergiker inte reagerar på och om det är pollen kan man borsta hunden extra noga. Så vad gör man när man absolut inte kan enas??

• Svar på tråden oense om hund
  • Anonym (jack)
    BandAnna skrev 2016-05-19 09:23:53 följande:

Har du inte tid så har du inte tid. Så enkelt är det.
    Skaffar du hund och låter den vara ensam 10 timmar om dagen så hoppas jag innerligt att du blir anmäld för det. Människor som gör så är djurplågare och egoister. 

Jag hade tidigare hund och hon var aldrig ensam under längre stunder. Kanske någon timme om jag skulle åka och handla men då var hon alltid rastad innan. Annars var hon med mig överallt eller hos sin dagmatte där hennes bästa hundkompis också bodde. 

Idag skulle jag inte ha tid att ge en hund allt detta och låter alltså bli att skaffa någon. 

Men vad gör man då om man fortfarande vill och saknar att ha en hund?
  • EnAnonumius
    Anonym (jack) skrev 2016-05-19 07:48:39 följande:
    Så som ni skriver kan bara pensionärer ha hund?? Eller vad gör alla ni andra? Max fem timmar själv per dag liksom. Det skulle bli dubbelt hos mig.
    En person som skriver "h*n förstår inte hur kul och mysigt det är med en hund" är illa att skriva alls om man vill framställa sig som seriös med att skaffa hund.

Sedan argumentet "jag hade hund som liten så jag vet" är just ett icke argument i sammanhanget, för nej man vet inte vilket jobb det är med en hund när man är barn för man får bara just dessa bitar som faller under "roligt och mysigt" med hund som just barn. Man får inte myntens baksida med hund det vill säga det jobbet som krävs för att ungen och en själv för att "få roligt och mysigt med hund".

Som jag skrev förut din tjej har rätt fast hon aldrig har haft hund, även om hon kommer med konstiga jämförelser. 

Sedan så läser du tokigt med.
    Detta med "max fem timmar om dagen" som en tog upp om, om du behagade att läsa ordentligt innan du svarade så slipper du komma med fler argument som säger att du inte ska ha hund.

Dessa "fem timmar MAX" handlade enbart om hur många timmar hunden får _ MAX lämnas ensam_ per dag. Du sitter och kommentera detta med "hos mig skulle det bli det dubbla".
    Jaha så hos dig skulle hunden bli _lämnad ensam_ 10 timmar per dag då, det är ju det du sitter och säger i praktiken. 
    Du kanske skall fundera på att läsa ordentligt först i stället för att läsa det du vill att det skall stå.

Hur folk gör som har jobb? Jo de fixar antagligen en hundvakt i from av privat eller via hunddagis.  Vissa har jobb som är på 50% och är kanske borta max 5 timmar per dag.
    Jag själv har jobbat som privat hundvakt åt folk som jobbat heltid (100%) som har hund, det var ett trevligt extraknäck jag hade som tonåring. Jag fick just bara "det roliga mysiga" med hunden. "Hundgörat med mentala stimuleringen" och huvudmotionen" stod ägaren för.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Whitehorse1979

En hund kräver mycket tid.

Sen finns det en lag som säger hur länge en hund får vara ensam hemma.

Den ska vara försäkrad och den ska vaccineras.
    Chippas.

Det är promenader och pälsvård.

www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/

Sen att hon är allergisk, det är ju ganska viktigt att då inte utsättas.

Ditt gnäll får mig att undra över din ålder.

Skaffar du en hund ska du ta hand om den.

• Anonym (:'()
    Anonym (jack) skrev 2016-05-19 09:51:23 följande:

Längtar och sörjer. Som med allt annat man vill ha men inte kan få.
  • EnAnonumius
    Skaffa dig vettigare och mognare argument för DIN sak.

Det är flera i denna tråden och jag är böjd att hålla med du låter som ett tjrigt barn som tjatar på att få lov att ha hund.

* När du börjar inse att "jag hade hund när jag var liten" är ingen lärdom i hur det är att ha hund.

* När du börjar inse att att "det behöver inte kosta mycket pengar" för att ha hund är ett dumt icke argument också.

* När du börjar inse att "roligt och mysigt" med hund är också ett icke argument.

Det är argument som man hör vanligtvis barn kan komma med som saknar helt livserfarenhet och kunskaper om livet och kostnader. Nej jag säger INTE att du är ett barn för den saken skull,  Dock så har du har ju inte lärt dig verkligheten om hur det är att ha hund med en sådan argument du kommer med i denna tråden.

Det som är märkligt är ju att din flickvän som saknar erfarenhet av att ha hund har fattat galoppen bättre än vad du har. Det säger ju även de som äger hund också till dig. Så du kanske skall fundera en smula på vad aktiva hundägare säger och din flickvän säger. De är ju rörande överens med varandra.
    Du som vill ha hund får ju även aktiva hundägare att reagera emot dig.
    Du kanske skall sätta dig ned och fundera ett varv till. Vill du fortfarande ha hund så skall du sitta och titta över dina argument, eller ja i ditt fall varför du har avsaknad av argument alls, och skaffa riktigt hållbara vettiga argument, för att skaffa hund.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hundägare)
    Anonym (jack) skrev 2016-05-18 22:45:39 följande:

vi har ingen gård men nära till en park. Ja det skulle kanske ta en timme per dag att gå ut med hunden, inte så mycket eg eftersom det är utspritt på hela dagen.

Du måste ut mer än en timme. När både jag och maken jobbar så är hunden på hunddagis i runt 8-9 timmar och då tar det ändå runt två timmar utspritt på 2-4 gånger att gå ut med honom. Nu när jag är föräldraledig är han ute i trädgården hela dagarna bortsett från 3-5 timmar då vi är ute och går.
  • Anonym (Dagmatte)
    Du kan väl kolla på Blocket om det finns någon som behöver hundvakt under helgerna? 
  • sextiotalist
    Då får man gilla läget. Är hunden så viktig, så får du bli särbo och ha hunden. Bara för att man vill så innebär det inte att man ska.

Jag är själv uppvuxen med hund, gillar både hundar och katter. Men nej, jag kommer inte skaffa hund så länge jag är yrkesaktiv. Med tre hundar så vet jag att de tar tid. Även med enklare hundar som är lätta att få nöjda.

Jag tog mycket hand om min mammas sheltie när jag var arbetslös och föräldraledig. Minst tre långa promenader om dagen (den kortaste en halvtimme), däremellan var det några kissrundor. Jag tippade på att vi var ute 2-3 timmar per dag med hund och då var det en lättskött hund som inte kräver mycket. Till det var det pälsvård, en timme i veckan (om man inte ville fylla en dammsugarpåse med hundhår), kloklippning, vaccinering, försäkring (maten var inte dyr, då han var liten i maten).

• Anonym (Bichon)
    Anonym (jack) skrev 2016-05-19 07:48:39 följande:

Så som ni skriver kan bara pensionärer ha hund?? Eller vad gör alla ni andra? Max fem timmar själv per dag liksom. Det skulle bli dubbelt hos mig.

Jag har nån som tar hand om min på dagen om jag och hundens husse inte kan lösa det mellan oss. Hunden är aldrig ensam mer än fem timmar och sällan mer än tre. Man bör ha bra kontaktnät som man vet hjälper till vid behov. Annars finns ju hunddagis. Kostar 3500 här där jag bor om man har den där på heltid.

Jag har en liten hund (8 kg) som får två långa promenader varje dag, minst 60 min vardera och ett flertal småpromenader. Hunden hänger med på det mesta (kompisar, fika, middagar) och får någon sökuppgift varje dag + annan mental stimulans. Det tar 15×3 min per dag.

Päls-, tass- och tandvård tar jag lite varje dag, oftast framför TV:n.

Du verkar inte ha en realistisk bild av hur det är att ha hund och vara ansvarig för den. Det jag beskriver ovan är för en frisk hund. Tänk på hur det blir om den blir sjuk.
  • Familjemedlem

Det intryck som du förmedlar med allt som du har skrivit är att du ser hunden som vilken annan ägodel som helst, till skillnad från den familjemedlem den kommer att vara (och se sig själv som). Bara det faktumet borde diskvalificera dig från att skaffa hund, men när du dessutom redan har en familj som hunden ska bli en del av, som inte delar din önskan om det, är det ju helt enkelt uteslutet. Jag kan bara hoppas att det faktum att precis alla som skrivit i den här tråden håller med din sambo får dig att tänka tre varv extra.

Du frågar hur andra lyckas kombinera arbete med hundägande. Jag har vuxit upp med hund hemma hos mina föräldrar, och de har löst det på lite olika sätt genom åren. Då jag var liten gick min mamma skiftgång medan min pappa jobbade dagtid, vilket innebar att de allt som oftast kunde överlappa varandra under dagarna. I annat fall fick de hitta hundvakt. Senare i livet arbetade mamma som hovslagare, och då kunde hon ha med sig deras nästa hund hela tiden. Generellt så krävs det nog oftast att man är egen företagare för att kunna ta med sig hunden på jobbet, eftersom man då kan sätta upp sina egna regler, men numera löser de det så att min pappa har med sig hunden till jobbet några dagar i veckan. Han jobbar som innesäljare i ett kontor med bara några få kollegor, så där fungerar det.

Vad du ska göra eftersom du ändå längtar efter att ha hund är förstås att på riktigt fundera över dina prioriteringar i livet. Jag håller med om att det är otroligt mysigt att ha hund, men det kräver även stora uppoffringar. Du kan inte säga att du längtar efter hund enbart genom att titta på de positiva sidorna av hundägandet. Om uppoffringarna känns större än det positiva är det ju faktiskt inte hund som du prioriterar högst här i livet, och du borde sluta längta. Bor man med en sambo som ser uppoffringarna som större än glädjen kan det ju vara så illa att den uppoffring som krävs av dig är att hitta någon annan att dela ditt liv med, eller bo ensam med hunden. Samtidigt som du hittar ett arbete som du kan kombinera med att ha en hund som familjemedlem, eller ha ekonomin för att ha hundvakt varje dag.

Att du tror att det på något sätt kan sluta bra för ditt förhållande med sambon om du övertalar henne att gå med på en så livsförändrande sak får mig också att undra över hur stor erfarenhet du har av förhållanden.

Svar på tråden oense om hund