Anonym (jack) skrev 2016-05-18 21:51:54 följande:
Jag och min sambo kan inte enas om det här med att skaffa husdjur. Jag hade hund när jag var liten och vill gärna ha det igen och tror att sonen kommer tycka det är roligt när han blir äldre. Sambons anledning att inte skaffa hund är kostnaden och tid. Hon säger att hon inte har tid att göra något för sig själv nånsin så hur kan man då ha tid med hund. Jag tycker inte att en hund tar så mycket tid och det är dessutom utspritt över dagen. Då säger hon jag har inte ens läst färdigt en bok på två år. Sen pengarna. Samma där behöver inte kosta mycket, hon säger jag har aldrig råd med något till mig själv. Men man kan dra ner någon annanstans tycker jag? Då säger hon att hon varken vill lägga tid eller pengar på en hund så om jag köper en blir det helt mitt ansvar vilket jag tycker låter lite orättvist och fånigt. Sista saken är att sambon haft pälsallergi och pollenallergi men nu finns det hundar som allergiker inte reagerar på och om det är pollen kan man borsta hunden extra noga. Så vad gör man när man absolut inte kan enas??
Du hade hund som liten.
Men har du en aning om hur mycket tid en hund egentligen tar?
Jag gissar på att det var dina föräldrar som hade huvudansvaret för hunden.
Och du bara fick det "roliga nöjet" med hunden.
Det är inget man bara går ut med på ett par kisse- och bajsrundor.
En hund behöver mental stimulering på daglig basis med oavsett ras.
Den behöver också motion med och det kan vara allt från ½-4 timmar dagligen beroende på ras. Detta för att hunden inte skall bli understimulerad så den blir rastlös och "jobbig att ha med att göra".
Sedan detta "med att de inte behöver kosta pengar"..
Skiter man i att försäkra hunden och väljer att avliva hunden när den blir sjuk/skadad så har du rätt då behöver inte en hund kosta mycket pengar då ger man ju den bara mat.
Men är man seriös med sitt hundägande så skaffar man en försäkring för hunden.
Försäkring och vettigt foder kostar pengar.. Sedan fast man har försäkring så kostar det ändå pengar för veterinären. Det är något man måste vikta in på kostnader för hund med försäkring, medicin och veterinär.
Så ja även om din tjej har lite konstiga jämförande argument så har hon rätt en hund kostar faktiskt tid och pengar och är ett enormt ansvar att ha.