• Anonym (jack)

oense om hund

Jag och min sambo kan inte enas om det här med att skaffa husdjur. Jag hade hund när jag var liten och vill gärna ha det igen och tror att sonen kommer tycka det är roligt när han blir äldre. Sambons anledning att inte skaffa hund är kostnaden och tid. Hon säger att hon inte har tid att göra något för sig själv nånsin så hur kan man då ha tid med hund. Jag tycker inte att en hund tar så mycket tid och det är dessutom utspritt över dagen. Då säger hon jag har inte ens läst färdigt en bok på två år. Sen pengarna. Samma där behöver inte kosta mycket, hon säger jag har aldrig råd med något till mig själv. Men man kan dra ner någon annanstans tycker jag? Då säger hon att hon varken vill lägga tid eller pengar på en hund så om jag köper en blir det helt mitt ansvar vilket jag tycker låter lite orättvist och fånigt. Sista saken är att sambon haft pälsallergi och pollenallergi men nu finns det hundar som allergiker inte reagerar på och om det är pollen kan man borsta hunden extra noga. Så vad gör man när man absolut inte kan enas??

• Svar på tråden oense om hund
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (jack) skrev 2016-05-19 07:48:39 följande:

Så som ni skriver kan bara pensionärer ha hund?? Eller vad gör alla ni andra? Max fem timmar själv per dag liksom. Det skulle bli dubbelt hos mig.

Japp, pensionärer, sjukskrivna, arbetsskygga, egna företagare som kan fördela sin tid själva eller såna som kan ta med hunden till jobbet alt har nära hem och en arbetsgivare som tillåter längre raster. Tillhör du inte nån av dessa grupper som har möjlighet att lägga mycket tid på hunden bör du inte ha hund. Tänk på att en valp dessutom behöver mer tillsyn och mer aktivering än en gammal hund.
  • Gladhannapanna

Skaffa inte hund!

Jag ärvde en hund innan jag träffade min man. Mina föräldrar ställde upp som hundvakter när jag behövde resa bort och jag hade dagmatte som hjälpte till under dagen. Ibland var hunden hos dagmatte hela eller halva dagen och iblandfick hon bara en promenad. 

Vi fortsatte med dagmatte när vi flyttade ihop, ett tag åkte jag hem varje lunch och gick ut med hunden. Vi tog bort henne när hon var 14,5 år, det är drygt sju år sedan. 

Nu ska vi snart få hem en liten valp. Detta har vi funderat på länge och kommit fram till att det är nu det funkar. Båda barnen är självgående och kan till och med ta lite ansvar för hunden när det gäller promenader. Tanken är även att barnen ska få gå kurser med hunden. det finns kurser för barn på brukshundsklubben.Detta blir bra träning för både hund och barn. Jag kommer att ta ut hunden på lunchen och umgås med den då, äldsta dottern ska ta hand om den en stund efter skolan varje dag. Detta är vår lösning nu, skulle det inte funka kommer vi att ordna dagmatte eller hunddagis. 

För vår familj är hunden en familjemedlem som alla längtar efter och vill ha och dela ansvaret för. Vi vuxna är självklart huvudansvariga även om barnen kommer att få rasta den. (barnen är 10 och 7). 

För mig är det otänkbart att skaffa hund om inte alla i familjen är med på tåget och under tiden vi hade barnvagnar, resesängar mm när man skulle åka bort var det väldigt meckigt med hunden i bilen. Nu har vi inte alls så mycket med oss när vi reser så vi får plats med en hundbur i bagaget. 

• Anonym (Utbildad djurvårdare)

Så som ni skriver kan bara pensionärer ha hund?? Eller vad gör alla ni andra? Max fem timmar själv per dag liksom. Det skulle bli dubbelt hos mig.

Precis. Det är de som är paradoxen- du har inte tid med hund när du jobbar men du har inte råd med hund när du är arbetslös!

Finns få bra hunddagis som tar hand om din hund arbetstid men ändå ger dig tiden att aktivera och arbeta med hunden efter jobbet. Men de flesta skäller hundarna sig trött på och blir för många intryck för att hunden ska känna sig lugn och trygg.

Måste alltid ha i bakhuvudet att en hund är ett flockdjur och mår inte bra av att vara ensam. En understimulerad hund kan bli farlig och är riktigt synd om. Du ska veta vad du skaffar, ett liv med egna känslor, personlighet och behov! Gör du rätt i uppfostran och omsorg får du oändligt mycket kärlek tillbaka. Precis som med barn ;)
  • BandAnna

Jag tycker din sambo presenterar väldigt vettiga anledningar till att ni inte ska skaffa hund. 

Att ha hund ÄR dyrt. Försäkring, hälsokontroller, tandstensborttagning, en sparad budget till oförutsedda saker som kräver veterinärvård, leksaker, foder (nej de ska inte matas med billigaste skiten från ica), utrustning, ev valpkurs, ev hunddagis etc. 

Sen tiden som ska läggas. En hund ska aktiveras några timmar varje dag för att må bra. Men du verkar tro att det räcker med en 10 min promenad då och då. Den ska inte heller lämnas ensam för länge åt gången. 

Och om hon upplever att tiden inte finns måste du respektera det. Och går du  över huvudet på din partner och ändå skaffar hund ändå hund så blir det DU och ingen annan som ska ta det ansvaret både tidsmässigt och ekonomiskt. 

• Ann Cistrus

Menar du att hunden skulle vara ensam 10 timmar om dagen? :-O
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Bertram

Herregud, jag blir mörkrädd när jag läser den här tråden, som någon annan skrev låter det ju som ett barn som tjatar på sina föräldrar om att skaffa hund.

Skaffa en guldfisk eller något i stället! Absolut inte hund!

• BandAnna

Har du inte tid så har du inte tid. Så enkelt är det.
    Skaffar du hund och låter den vara ensam 10 timmar om dagen så hoppas jag innerligt att du blir anmäld för det. Människor som gör så är djurplågare och egoister. 

Jag hade tidigare hund och hon var aldrig ensam under längre stunder. Kanske någon timme om jag skulle åka och handla men då var hon alltid rastad innan. Annars var hon med mig överallt eller hos sin dagmatte där hennes bästa hundkompis också bodde. 

Idag skulle jag inte ha tid att ge en hund allt detta och låter alltså bli att skaffa någon. 

• Rainbow gg

Ja, max fem timmar per dag, jag försöker hålla det till max fyra timmar och det blir inte ens varje dag. Jag studerar så jag är i princip alltid hemma med vår hund, vid sidan av studierna har jag ett arbete där tiderna gör att min make hinner komma hem inom 4-5 timmar eller att jag hinner komma hem inom den tiden. När jag börjar arbeta heltid kommer min make att börja studera och vara hemma med hunden istället. När min make studerat färdigt kommer vår lilla älskling att vara pensionär och antingen så tar min make ett jobb där passen är som de jag har nu eller så tar jag ett sådant jobb. Det är en enorm uppoffring att ha hund och vi kommer nog inte skaffa någon mer så länge vi är yrkesverksamma. Vi tar två stycken promenader på 1h var varje dag med undantag för dagar då det spöregnar eller asfalten är så varm att tassarna bränns. Utöver det rastar vi hunden ungefär var 4-5e timme under dagen. Sedan är det ju även tid för lekar och hjärngympa som den behöver för att må bra. En timme om dagen hade alltså aldrig räckt till att ta hand om en hund, och om ni bara har en timme ledigt om dagen så skulle ju den då försvinna. Dessutom så behöver ju en valp extremt mycket mer tid än min vuxna hund, även om en valp inte direkt ska ha långpromenader så ska den rastas stup i kvarten och tränas att bli rumsren, en del kommandon och ensamtränas.
    Jag tycker otroligt synd om hundar som måste vara ensamma hemma mellan 7-16 varje dag, en rastning på 15 minuter under lunchen räknas verkligen inte som att umgås med hunden.

• EnAnonumius
    Anonym (jack) skrev 2016-05-18 21:51:54 följande:
    Jag och min sambo kan inte enas om det här med att skaffa husdjur. Jag hade hund när jag var liten och vill gärna ha det igen och tror att sonen kommer tycka det är roligt när han blir äldre. Sambons anledning att inte skaffa hund är kostnaden och tid. Hon säger att hon inte har tid att göra något för sig själv nånsin så hur kan man då ha tid med hund. Jag tycker inte att en hund tar så mycket tid och det är dessutom utspritt över dagen. Då säger hon jag har inte ens läst färdigt en bok på två år. Sen pengarna. Samma där behöver inte kosta mycket, hon säger jag har aldrig råd med något till mig själv. Men man kan dra ner någon annanstans tycker jag? Då säger hon att hon varken vill lägga tid eller pengar på en hund så om jag köper en blir det helt mitt ansvar vilket jag tycker låter lite orättvist och fånigt. Sista saken är att sambon haft pälsallergi och pollenallergi men nu finns det hundar som allergiker inte reagerar på och om det är pollen kan man borsta hunden extra noga. Så vad gör man när man absolut inte kan enas??
    Du hade hund som liten.
    Men har du en aning om hur mycket tid en hund egentligen tar?
    Jag gissar på att det var dina föräldrar som hade huvudansvaret för hunden.
    Och du bara fick det "roliga nöjet" med hunden.

Det är inget man bara går ut med på ett par kisse- och bajsrundor.

En hund behöver mental stimulering på daglig basis med oavsett ras.
    Den behöver också motion med och det kan vara allt från ½-4 timmar dagligen beroende på ras.  Detta för att hunden inte skall bli understimulerad så den blir rastlös och "jobbig att ha med att göra".

Sedan detta "med att de inte behöver kosta pengar"..
    Skiter man i att försäkra hunden och väljer att avliva hunden när den blir sjuk/skadad så har du rätt då behöver inte en hund kosta mycket pengar då ger man ju den bara mat.

Men är man seriös med sitt hundägande så skaffar man en försäkring för hunden.

Försäkring och vettigt foder kostar pengar..  Sedan fast man har försäkring så kostar det ändå pengar för veterinären.  Det är något man måste vikta in på kostnader för hund med försäkring, medicin och veterinär.

Så ja  även om din tjej har lite konstiga jämförande argument så har hon rätt en hund kostar faktiskt tid och pengar och är ett enormt ansvar att ha.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (jack)
    Ann Cistrus skrev 2016-05-19 08:47:35 följande:
    Menar du att hunden skulle vara ensam 10 timmar om dagen? :-O
    inte just nu men snart kommer båda jobba heltid eller 80% och då skulle det bli många timmar. Så vi skulle antagligen få ha en hundvakt på dagtid eftersom ingen av oss har jobb där man kan ha hunden med sig (vet inte ens vad det skulle vara för jobb??) Men tjejen tycker det är löjligt att skaffa hund och sedan betala någon för att ha den under dagen så.
Svar på tråden oense om hund