• Anonym (Besviken)

Min man gömde testamentet

För fyra år sedan dog min pappa. Mamma har varit död sedan sex år och jag är enda arvingen . Sedan 2011 har jag och min varit gifta och tillsammans i nästan trettio år.

När bouppteckningen efter pappa var klar fick jag ju givetvis hem allt bohag, möbler värdesaker och papper. Eftersom det kan vara känslomässigt påfrestande att ta i sådana saker som att rensa efter sina föräldrar har jag valt att ta det pö om pö. Jag ställde upp kartonger med viktiga papper på vinden, för bouppteckningen var ju klar.

Mina föräldrar hade det ganska gott ställt och arvet är därefter. Min man har alltid varit insatt. Själv tjänar han ganska bra och kommer från familjeförhållanden där han så småningom kan vänta sig ganska mycket pengar. Eller inte..?

Min pappa dog -12 och nästan samtidigt ringer min mans mor och upplyser honom om att han inte ska få mer än arvslotten och hans syskon resten. Såklart vi blev chockade bägge två. Obehagligt...
    I samma veva hittar jag ett testamente efter mina föräldrar och tänker att; " det gör ju ingen skillnad" allt var klart. Slarvigt nog läste jag inte igenom hela testamentet...(kommer till det)
    Jag visar detta för min man som inte heller läser utan bara reagerar med ett jaha.
    Förra hösten hade jag tillräckligt med energi att börja röja i mina föräldrars saker. Slängde sålde och sparade. Dessutom fick jag gå igenom alla pärmar och lådor med viktiga papper. Märkligt nog kunde jag inte hitta testamentet ...? Jag nämnde detta för mannen och sa att testamentet kanske låg någon annanstans på vinden. Då svarar han; " nej, där ligger det inte". Ok sa jag, hur vet du det. Han visste inte sa han , men han trodde inte det. Dock var det nåt i hans tonläge jag reagerade på. Som att han visste något ...
    Jag gick igenom hela vinden. Fortsatte ner i källaren och har undersökt hela huset från topp till tå. Ingenting. Igår hittade jag det. Det låg gömt på ett rätt omöjligt ställe i ett av min mans egna skåp.
    Läser igenom testamentet och konstaterar att det mina föräldrar lämnat efter sig var enskild egendom , han kommer inte åt det. Åtminstone om papperet finns. Han har alltså gömt undan mina föräldrars sista vilja...
    Idag har jag utan hans vetskap varit i kontakt med min bankman och lämnat originalet till henne. Nu är testamentet inlåst ordentligt på banken. Själv har jag fått kopior med hem.

Jag har inte sagt ett ljud till min man. Däremot undrar jag vad det är för ett svin jag är gift med...
    Någon annan som varit med om något liknande ? Hur gick det isf sen?

• Svar på tråden Min man gömde testamentet
  • Anonym (Besviken)

Godmorgon!
    Jag satt och räknade och funderade lite igår kväll.
    Gemensamma tillgångar måste jag dela med honom. Däremot kan jag naturligtvis smuggla ut lite saker som jag verkligen vill ha. Utöver mitt arv (tänker på lösöret nu) har han inte rätt att ta. Mina föräldrar har tagit foton på tavlor , smycken och möbler. Fotona är tagna i mitt föräldrahem så det får han svårt att strida om.
    Min närmsta vän är involverad i allt och det är grönt med henne att förvara några lådor där om det finns saker jag vill "plocka ut" tidigare om man säger så. Egentligen är det fel att göra så men jag har inte svårt att tänka mig att han skulle jävlas bara för att ...

Mitt arv kommer han inte åt. Vinsten kanske jag måste dela, men har jag tur kan jag kvitta den summan emot hälften av hans tillgångar.
    Husets värde och vårt gemensamma bohag måste jag dela med honom. Det är inget att göra åt. Däremot vet jag vad som är viktigt för honom; bilar och tekniska prylar. Han kan få det och möjligen får det honom att känna att han går med vinst ?
    Jag har även involverade (utöver vännen) släktingar . Två stycken. Dit kan vi ringa och dyka upp om det behövs. Har tänkt på det om han blir aggressiv .

Tack alla för att ni är så hjälpsamma!!

• Anonym (A)

Ett starkt skäl till att få bort sådant som du är rädd om är att den kan finnas en risk att han förstör det eller gör sig av med det för att jävlas. Så se till att få bort det som du inte vill riskera förstörs innan du lägger in om skiljsmässa.

Om du vill träffa någon kurator eller psykolog att prata med så kan du ju passa på att göra det nu för gemensamma pengar. Även jurist kan ju betalas ur gemensam kassa...

• Arbetsmyran76

Även om han är en skitstövel är det ju inget konstigt att ni delar lika vid skilsmässa- tänker att du skriver måste kring det- att ni är gifta borde du tom tjäna på ekonomiskt vid separation IOM att hans tillgångar under ert samboskap torde vara större än dina om han dragit in mer kosing som bu kommer delas på IOM att ni är gifta nu

• Anonym (Besviken)

Arbetsmyran

Hans sparade tillgångar är enligt lag hälften mitt.
    Hälften av mina vinster (tänk fyra års vinster) är mer än hans tillgångar. Det är ingen jätteskillnad men om han ska hälften av den så är det han som får mer. Även om vi kvittar tillgångarna. Men det är ett litet problem.
    "måste " skriver jag för att det känns så... Som det känns skulle jag inte vilja ge honom en krona men jag har inte mycket att välja på

• Anonym (Besviken)

I grund och botten är jag en rättvis och generös människa, men när någon uppsåtligen lurar dig i syfte att tjäna på det själv- såsom i detta fallet- är jag inte generös längre. Kan inte hjälpa det

• Anonym (A)

Tänk på att elektronik och bilar också är gemensamma, så du har rätt till halva värdet även där. Visst kan han få behålla leksakerna, men då ska du ha mer pengar, vilket också kan behöva om du vill inreda ett nytt hem där vissa gamla möbler inte passar.

• Anonym (Lena)

Ett tips ts är att inte lämna för mycket och låt honom ta alla bilarna och möblerna bara för att det ska bli en lindrig bodelning. Du kan välja att lämna merparten men risken om du 'viker dig platt' i delning av grejjer är att han tror han kan köra över dig i andra frågor. Ni har väl fortfarande ett barn boende hemma som kanske ska bo med båda? Så se till dela hyfsat rättvist, för att han ska ha respekt för dig. För att visa du har skinn på näsan. Inte för att grejjerna är superviktiga för dig.

• Anonym (kurt)

Det är inte tillåtet att gömma undan giftorättsgods vid en skilsmässa. Om man anser att det behövs så kan den ene makens egendom sättas under särskild förvaltning under bodelningen för att denne make inte ska kunna gömma undan egendom Äktenskapsbalken 9:8 www.lagen.nu/1987:230 . Det finns också en regel som säger att om en make inom tre år före skilsmässan använt egendom för att sätta undan till sig själv genom pensionssparande eller investera i enskild egensom så ska dessa pengar ändå ingå i bodelningen Äktenskapsbalken 10:4 www.lagen.nu/1987:230 - See more at: lawline.se/answers/5825
    Gömma undan egendom kan betecknas som stöld och fängelse finns med i straffskalan

• Arbetsmyran76

Jo enl lag som gifta har du rätt till hälften men inte som sambo som ni var förut varför du nog får mer vid separation bu som gifta än om ni inte gift er- bara det, boendet delas när man varit sambo 5 år men inte mkt annat- värt att tänka på om det känns bittert att han får del av vinsten på arvet

• Anonym (Besviken)

Tänker så här vad det gäller prylarna. Min pappa gav min äldste son sin Volvo 850. Han gjorde det redan när han var liten kille. Volvon är hans men min man står på den för det tjänar vi tusenlappar på per år.
    Jag kan tänka mig att han kommer att jävlas om detta också därför att han o sonen inte pratar. Han kan få kombibilarna istället. Rent värdemässigt gör en god affär. Det viktigaste är att jag får Volvon
    Min man är girig och det kan jag använda mig av för att se till att få de saker som jag verkligen vill ha.

Svar på tråden Min man gömde testamentet