• Anonym (Besviken)

Min man gömde testamentet

För fyra år sedan dog min pappa. Mamma har varit död sedan sex år och jag är enda arvingen . Sedan 2011 har jag och min varit gifta och tillsammans i nästan trettio år.

När bouppteckningen efter pappa var klar fick jag ju givetvis hem allt bohag, möbler värdesaker och papper. Eftersom det kan vara känslomässigt påfrestande att ta i sådana saker som att rensa efter sina föräldrar har jag valt att ta det pö om pö. Jag ställde upp kartonger med viktiga papper på vinden, för bouppteckningen var ju klar.

Mina föräldrar hade det ganska gott ställt och arvet är därefter. Min man har alltid varit insatt. Själv tjänar han ganska bra och kommer från familjeförhållanden där han så småningom kan vänta sig ganska mycket pengar. Eller inte..?

Min pappa dog -12 och nästan samtidigt ringer min mans mor och upplyser honom om att han inte ska få mer än arvslotten och hans syskon resten. Såklart vi blev chockade bägge två. Obehagligt...
    I samma veva hittar jag ett testamente efter mina föräldrar och tänker att; " det gör ju ingen skillnad" allt var klart. Slarvigt nog läste jag inte igenom hela testamentet...(kommer till det)
    Jag visar detta för min man som inte heller läser utan bara reagerar med ett jaha.
    Förra hösten hade jag tillräckligt med energi att börja röja i mina föräldrars saker. Slängde sålde och sparade. Dessutom fick jag gå igenom alla pärmar och lådor med viktiga papper. Märkligt nog kunde jag inte hitta testamentet ...? Jag nämnde detta för mannen och sa att testamentet kanske låg någon annanstans på vinden. Då svarar han; " nej, där ligger det inte". Ok sa jag, hur vet du det. Han visste inte sa han , men han trodde inte det. Dock var det nåt i hans tonläge jag reagerade på. Som att han visste något ...
    Jag gick igenom hela vinden. Fortsatte ner i källaren och har undersökt hela huset från topp till tå. Ingenting. Igår hittade jag det. Det låg gömt på ett rätt omöjligt ställe i ett av min mans egna skåp.
    Läser igenom testamentet och konstaterar att det mina föräldrar lämnat efter sig var enskild egendom , han kommer inte åt det. Åtminstone om papperet finns. Han har alltså gömt undan mina föräldrars sista vilja...
    Idag har jag utan hans vetskap varit i kontakt med min bankman och lämnat originalet till henne. Nu är testamentet inlåst ordentligt på banken. Själv har jag fått kopior med hem.

Jag har inte sagt ett ljud till min man. Däremot undrar jag vad det är för ett svin jag är gift med...
    Någon annan som varit med om något liknande ? Hur gick det isf sen?

• Svar på tråden Min man gömde testamentet
  • Anonym (Besviken)

Skrämmande !

Tyvärr hjälper inte det nog inte...Det räknas som en inkomst och har skett under äktenskapets gång. Bankmannen skulle titta på det så kanske hon kan göra något, men hon var rädd för att det tyvärr blir så

• Anonym (Tess)

Man tar ett ränte och kapitalbesked från banken. Det utfärdas på brytpunkts dagen. Dvs den dagen skilsmässan registreras hos tingsrätten. Man tittar på alla tillgångar som finns den dagen. Och ditt testamente kommer vara giltigt. Med största sannolikhet iaf. Jag antar att man kollar på dina föräldrars dödsbo. Dvs värdet på dödsdagen kontra nu. Har du ärvt egendom kommer han inte åt den.

Tycker inte att du ska dra ut på processen om du bestämt dig. Han verkar mycket osympatisk. Lycka till med allt. Du får det antagligen bara bättre.

• Anonym (Besviken)

Redan kontrollerat! Det råder inga tvivel om hur mycket arvet var värt när jag tog över det och det kommer han inte åt.... Produkten däremot - vinsten - kan jag bli tvungen att dela. Själv har han inte något enskilt.. Det betyder att jag har rätt till hans tillgångar. Iofs tänker jag inte åberopa dem utan kvitta mitt mot hans.

• Anonym (Tess)

Ja precis jag är ganska säker på att du måste dela vinsten. Men det är ju rätt lindrigt. De kan också kolla bakåt några år ifall någon av er slösat eller tex gett bort pengar etc. Då dras det av från dennes del. Så att gömma din vinst blir lite svårt tror jag. Fast det kanske finns kryphål ;)

• Anonym (Besviken)

Två uttag har jag gjort i syfte att höja husets värde. Bankmannen sa att om kvitto finns blir han tvungen att lämna tillbaka lite där eftersom det gynnar honom om huset får ett högre värde. Det är bra

• Hustru

Hej igen, det är avkastningen = utdelningen på aktier som går blir giftorätt. Däremot om du med reavinsten som investeras i nya aktier är enskild egendom, så tolkat jag detta.

"Dit hör bl.a egendom som på grund av äktenskapsförord eller förbehåll i testamente eller gåvobrev tillhör den ena parten som dennes enskilda egendom i ett äktenskap eller ett registrerat partnerskap. Om en viss egendom trätt i en annan egendoms ställe, exempelvis pengar från försäljning av den enskilda egendomen, blir den nya egendomen (pengarna) också enskild egendom. Avkastning från enskild egendom, exempelvis utdelning på aktier, blir däremot giftorättsgods om inget annat föreskrivits i samband med att egendomen gjordes enskild"

snälla ta ditt pick och pack och lämna, ibland kan det vara värt en peng att starta nytt!

• Anonym (Besviken)

Jag resonerar som så här; men tanke på vilket svin han är så ska jag skänka efter så lite som möjligt, men jag tänker inte bli barnslig.
    Jag vill inte bo kvar i huset. Antingen köper han ut mig vilket banken hintade att han inte har råd med, eller så säljer vi o delar rakt av
    Jag vill heller inte ha något speciellt i bohaget utan bara mitt ARv och några speciella grejer dom betyder lite för mig. Där kommer han få bra mycket mer än mig
    Han kan få bilarna och tv apparaterna
    Vill ha lugn o ro sedan. Och börja om

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-05 23:36:14 följande:
    Jag resonerar som så här; men tanke på vilket svin han är så ska jag skänka efter så lite som möjligt, men jag tänker inte bli barnslig. Jag vill inte bo kvar i huset. Antingen köper han ut mig vilket banken hintade att han inte har råd med, eller så säljer vi o delar rakt av Jag vill heller inte ha något speciellt i bohaget utan bara mitt ARv och några speciella grejer dom betyder lite för mig. Där kommer han få bra mycket mer än mig Han kan få bilarna och tv apparaterna Vill ha lugn o ro sedan. Och börja om

Men tänk på att kämpa för att få hälften för dina barns skull. Det är orättvist mot dom om pappan får större del nu, och kanske gör av med pengarna. I stället kunde du få mer, förvalta pengarna smartare, och dom får mer i slutändan.
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-05 23:36:14 följande:

Jag resonerar som så här; men tanke på vilket svin han är så ska jag skänka efter så lite som möjligt, men jag tänker inte bli barnslig.
    Jag vill inte bo kvar i huset. Antingen köper han ut mig vilket banken hintade att han inte har råd med, eller så säljer vi o delar rakt av
    Jag vill heller inte ha något speciellt i bohaget utan bara mitt ARv och några speciella grejer dom betyder lite för mig. Där kommer han få bra mycket mer än mig
    Han kan få bilarna och tv apparaterna
    Vill ha lugn o ro sedan. Och börja om

Kolla med barnen om det är något speciellt de vill ha av bohag och tavlor/fotoalbum/liknande. Då kan du hjälpa barnen genom att ta sakerna till dig vid bodelningen och sen ge barnen.

Fast å andra sidan är väl risken stor att mannen vägrar släppa de få saker du önskar ta med, bara för att j-klas.
  • sextiotalist

Jag tror att du kan ha lite tur att din man är som han är nu när du vill separera. Troligen är han så säker på sina egna val och moral, så i hans värld finns inte alternativet att du vill separera. Skulle det bli separation så är det på hans initiativ.

I din situation, så skulle jag ta hand om det som verkligen betyder något, men kanske inte är av något större värde och lägga det på någon säker plats. Din arbetsplats, hos en nära vän du kan lita på. Kanske även ordna en akutväska, ifall han är oberäknelig och han kan bli hotfull.

Vågar du berätta för barnen om dina funderingar? Jag tänker på den hemmavarande sonen, som kanske behöver en reträttplats och är den som kan ta med sig hundarna snabbt.

När jag läser vad du skriver, så får jag väldigt dåliga vibbar, att du borde se till att du har en nödutgång någonstans.

Men nu tar du kontakt med en advokat som hjälper dig med det juridiska

Svar på tråden Min man gömde testamentet