• Anonym (Besviken)

Min man gömde testamentet

För fyra år sedan dog min pappa. Mamma har varit död sedan sex år och jag är enda arvingen . Sedan 2011 har jag och min varit gifta och tillsammans i nästan trettio år.

När bouppteckningen efter pappa var klar fick jag ju givetvis hem allt bohag, möbler värdesaker och papper. Eftersom det kan vara känslomässigt påfrestande att ta i sådana saker som att rensa efter sina föräldrar har jag valt att ta det pö om pö. Jag ställde upp kartonger med viktiga papper på vinden, för bouppteckningen var ju klar.

Mina föräldrar hade det ganska gott ställt och arvet är därefter. Min man har alltid varit insatt. Själv tjänar han ganska bra och kommer från familjeförhållanden där han så småningom kan vänta sig ganska mycket pengar. Eller inte..?

Min pappa dog -12 och nästan samtidigt ringer min mans mor och upplyser honom om att han inte ska få mer än arvslotten och hans syskon resten. Såklart vi blev chockade bägge två. Obehagligt...
    I samma veva hittar jag ett testamente efter mina föräldrar och tänker att; " det gör ju ingen skillnad" allt var klart. Slarvigt nog läste jag inte igenom hela testamentet...(kommer till det)
    Jag visar detta för min man som inte heller läser utan bara reagerar med ett jaha.
    Förra hösten hade jag tillräckligt med energi att börja röja i mina föräldrars saker. Slängde sålde och sparade. Dessutom fick jag gå igenom alla pärmar och lådor med viktiga papper. Märkligt nog kunde jag inte hitta testamentet ...? Jag nämnde detta för mannen och sa att testamentet kanske låg någon annanstans på vinden. Då svarar han; " nej, där ligger det inte". Ok sa jag, hur vet du det. Han visste inte sa han , men han trodde inte det. Dock var det nåt i hans tonläge jag reagerade på. Som att han visste något ...
    Jag gick igenom hela vinden. Fortsatte ner i källaren och har undersökt hela huset från topp till tå. Ingenting. Igår hittade jag det. Det låg gömt på ett rätt omöjligt ställe i ett av min mans egna skåp.
    Läser igenom testamentet och konstaterar att det mina föräldrar lämnat efter sig var enskild egendom , han kommer inte åt det. Åtminstone om papperet finns. Han har alltså gömt undan mina föräldrars sista vilja...
    Idag har jag utan hans vetskap varit i kontakt med min bankman och lämnat originalet till henne. Nu är testamentet inlåst ordentligt på banken. Själv har jag fått kopior med hem.

Jag har inte sagt ett ljud till min man. Däremot undrar jag vad det är för ett svin jag är gift med...
    Någon annan som varit med om något liknande ? Hur gick det isf sen?

• Svar på tråden Min man gömde testamentet
  • Phalaenopsis

När du skickar in skilsmässopappren - se till att leta upp alla bankkonton, aktier och fonder som din man sitter på. Och glöm inte att det är ansökningsdatumet som gäller. Plockar han ut några större summor därefter, är det från hans egen halva. Din jurist har säkert koll på hur man driver igenom detta.

• Anonym (Lena)
    Phalaenopsis skrev 2016-07-04 22:51:55 följande:

När du skickar in skilsmässopappren - se till att leta upp alla bankkonton, aktier och fonder som din man sitter på. Och glöm inte att det är ansökningsdatumet som gäller. Plockar han ut några större summor därefter, är det från hans egen halva. Din jurist har säkert koll på hur man driver igenom detta.

Precis pga detta tycker jag att ts ska ansöka om skilsmässa utan att informera maken. Så det är inkommet och registrerat innan maken hinner ta ut och gömma undan pengar av dert de skall dela på.
  • Anonym (Pengar)

Kan det inte vara så att både du och din man lägger väldigt stort värde i ekonomisk trygghet och han har fått panik när han förstår att han kommer ärva mycket mindre än du? Han kanske ser framför sig en gemensam framtid där han lever på en vanlig pension och du äger förmögenheter.

Hur ser du själv på att dela allt om han har lite och du har mycket? Jag menar inte att det är ok att göra det han gjort ändå men kanske behöver ni prata om vad ni önskar av den andre och vad ni hoppas på av livet?

• Jeninan
    Anonym (Pengar) skrev 2016-07-05 08:26:42 följande:

Kan det inte vara så att både du och din man lägger väldigt stort värde i ekonomisk trygghet och han har fått panik när han förstår att han kommer ärva mycket mindre än du? Han kanske ser framför sig en gemensam framtid där han lever på en vanlig pension och du äger förmögenheter.

Hur ser du själv på att dela allt om han har lite och du har mycket? Jag menar inte att det är ok att göra det han gjort ändå men kanske behöver ni prata om vad ni önskar av den andre och vad ni hoppas på av livet?

Bra skrivet. Jag skulle nog själva bli ledsen om min make hade pengar och såg det som en självklarhet att inte dela med sig.

Det verkar dock på ts som att du gärna skulle delat med dig såvida inte din make undanhållit dig detta...
  • sextiotalist
    Anonym (Pengar) skrev 2016-07-05 08:26:42 följande:

Citerar ts
    "Till dig som undrade om jag misstänker att min man har samma personlighetsstörning som sin mor; svar ja. Åtminstone tydliga tendenser till det. De har alltid funnits där men blivit mycket mycket tydligare nu de senaste åren.
    Han beter sig omoraliskt på sin arbetsplats , han är närig och småful. Menar att han har rätten att göra detta osv. Har en egen hemmasnickrad moral som passar honom.

Naturligtvis kan han bara säga att han inte visste något om jag skulle hitta det. Lätt att förklara bort. Tyvärr har jag känt på mig och ibland kunnat bevisa att han har varit oärlig vad det gäller ekonomi tidigare, egoistisk och tänker på sig själv först. Ljuger om hur mycket han tjänar ibland och stoppar undan till sig själv. Sparar i aktier och utesluter mig ur dina egna grejer...

Regelbundet säger han; " bara så du vet , jag har rätt till hälften av vad du äger", ibland med en min som är lite äcklig.
    Det som har drivit mig är att jag kände min pappa. Han skulle aldrig ha sagt att det var enskild egendom om det inte var det. Det har gjort mig gråhårig detta sökande"

Tycker du det stämmer in i den bilden som du målar upp. Jag är mest förvånad att ts fortfarande lever med honom och gifte sig med honom
  • Hustru

Enskild egendom gör man som man själv vill med, det ger möjlighet att välja. Välja att dela den med någon man älskar och trivs med, men även att behålla den för någon annans girighet.

Men om arvet inte är enskild egendom försvinner valfriheten, partnern som man av olika anledningar inte vill dela allt med ändå kan roffa åt sig hälften.

Finns alldeles för många skilsmässor där man bråkar vid bodelning. Enskild egendom och äktenskapsförord minskar risken

• Anonym (Besviken)

Till Jenina;
    Helt riktigt! Under dessa sista år då vi varit gifta har jag sett det som en självklarhet att dela med mig av mitt kapital. Jag har tagit pengar till investeringar i huset, bergvärme, stenläggning på framsidan etc. Saker som på sikt och vid en försäljning höjer husets värde. Huset är en gemensam tillgång och ger honom mer i fickan vid skilsmässa. Har inte diskuterat det. Som jag skrev längre upp i ett inlägg; då vi diskuterade att gifta oss för många år sedan och det kom upp att mitt framtida arv var enskilt och min man menade att "då är det ingen idé att vi gifter oss", tyckte jag att han gott kunde skriva sitt kommande arv som enskilt också. För balans och rättvisa helt enkelt.
    Jag är inte snål men litegrann måste du se om ditt hus och det är viktigt för mig att de pengarna blir mina barns. Senare år har han visat tydliga tendenser på att ha ett bedrägligt beteende och det har gjort att mina varningsklockor har ringt. Hade någon ställt frågan för 10 år sedan hade jag nog känt annorlunda
    Till Sextiotalist;
    Tack för ditt inlägg/ sammanfattning! Det handlar om att jag inte litar på honom. Han blir värre och värre hela tiden. Vad det gäller att skilja mig så har jag övervägt det i åtminstone två år, mest på grund av supandet.
    Det kanske kan uppfattas som att vi har pengar på hjärnan båda två, men då är det inte. Rätt ska vara rätt , och återigen av respekt för mina föräldrar, har jag velat få ordning på ekonomin. Ska denna bedrägliga typ ha rätten till dem?
    Naturligtvis skiljer jag mig nu men tar en sak i taget . Och framkommer det dessutom att fin man och fina barns far medvetet försöker blåsa dig , ja då blir jag inte generösare. Som sagt, hade han vart hygglig då hade jag inte ens suttit här nu

• Arbetsmyran76

Hej TS
    Jag tror jag läste en tråd av dig för ngt år sedan som just handlade om din man, hans supande och det glidiga beteendet på jobbet- han hade fått en annan tjänst på jobbet och tyckte att det var ett nerköp och att han kompenserade sig genom att ta hem saker från jobbet han inte hade rätt till osv

• Anonym (Besviken)

Arbetsmyran
    Ja det kan ha varit min tråd du läste. Det verkar stämma i tiden.
    Som du ser nu då så är det här vi har hamnat

• Anonym (Pengar)

Sextiotalist: det du citerar sätter självklart saken i annat ljus. Kan utan att skämmas säga att jag inte läst mer än TS och senaste sidan - 18 sidor kändes lite mastigt att ta sig igenom. ;)

Svar på tråden Min man gömde testamentet