• Anonym (Besviken)

Min man gömde testamentet

För fyra år sedan dog min pappa. Mamma har varit död sedan sex år och jag är enda arvingen . Sedan 2011 har jag och min varit gifta och tillsammans i nästan trettio år.

När bouppteckningen efter pappa var klar fick jag ju givetvis hem allt bohag, möbler värdesaker och papper. Eftersom det kan vara känslomässigt påfrestande att ta i sådana saker som att rensa efter sina föräldrar har jag valt att ta det pö om pö. Jag ställde upp kartonger med viktiga papper på vinden, för bouppteckningen var ju klar.

Mina föräldrar hade det ganska gott ställt och arvet är därefter. Min man har alltid varit insatt. Själv tjänar han ganska bra och kommer från familjeförhållanden där han så småningom kan vänta sig ganska mycket pengar. Eller inte..?

Min pappa dog -12 och nästan samtidigt ringer min mans mor och upplyser honom om att han inte ska få mer än arvslotten och hans syskon resten. Såklart vi blev chockade bägge två. Obehagligt...
    I samma veva hittar jag ett testamente efter mina föräldrar och tänker att; " det gör ju ingen skillnad" allt var klart. Slarvigt nog läste jag inte igenom hela testamentet...(kommer till det)
    Jag visar detta för min man som inte heller läser utan bara reagerar med ett jaha.
    Förra hösten hade jag tillräckligt med energi att börja röja i mina föräldrars saker. Slängde sålde och sparade. Dessutom fick jag gå igenom alla pärmar och lådor med viktiga papper. Märkligt nog kunde jag inte hitta testamentet ...? Jag nämnde detta för mannen och sa att testamentet kanske låg någon annanstans på vinden. Då svarar han; " nej, där ligger det inte". Ok sa jag, hur vet du det. Han visste inte sa han , men han trodde inte det. Dock var det nåt i hans tonläge jag reagerade på. Som att han visste något ...
    Jag gick igenom hela vinden. Fortsatte ner i källaren och har undersökt hela huset från topp till tå. Ingenting. Igår hittade jag det. Det låg gömt på ett rätt omöjligt ställe i ett av min mans egna skåp.
    Läser igenom testamentet och konstaterar att det mina föräldrar lämnat efter sig var enskild egendom , han kommer inte åt det. Åtminstone om papperet finns. Han har alltså gömt undan mina föräldrars sista vilja...
    Idag har jag utan hans vetskap varit i kontakt med min bankman och lämnat originalet till henne. Nu är testamentet inlåst ordentligt på banken. Själv har jag fått kopior med hem.

Jag har inte sagt ett ljud till min man. Däremot undrar jag vad det är för ett svin jag är gift med...
    Någon annan som varit med om något liknande ? Hur gick det isf sen?

• Svar på tråden Min man gömde testamentet
  • ardath bey
    ardath bey skrev 2016-07-04 12:17:50 följande:
    De texter du hänvisar till handlar om vad som gäller om det inte finns testamente. Finns det testamente så går det före lagens arvsregler förutom att bröstarvingar har rätt att dela på halva kvarlåtenskapen (laglotten).
    Eller rättare sagt så har bröstarvingar rätt att få testamente upphävt till den del det kränker deras laglott, om de klandrar inom viss tid.
    Gör de inget så gäller hela testamentet.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-04 11:37:24 följande:
    Jo å jag har ju skrivit att man kan skriva testamente men man kan inte testamentera bort allt som den jag svarade skrev. Dock tycker jag skilsmässa vore det bästa i detta fallet. Eftersom då slipper man att pappa å barn skulle bli oense å kunna hamna i konflikt eftersom han verkar vara mindre rolig ...

Jo, man kan testamentera bort allt man äger till sina barn, och har man inga barn kan man testamentera bort allt till grannen Greta. En make ärver bara å gemensamma barns vägnar (utan testament) eller om man inte har barn (och inte testamente).
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-04 12:20:12 följande:
    Nej du kan inte testamentera bort hela kvarlåtenskapen. Halva kan du testamentera bort.

Det gäller bara beträffande bröstarvingar, dvs barn. Du kan testamentera bort hälften av vad dom egentligen skulle ha fått, utan testamente. En make är ingen bröstarvinge.
  • FuckGoggleAskMe
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-07-04 12:30:53 följande:
    Det gäller bara beträffande bröstarvingar, dvs barn. Du kan testamentera bort hälften av vad dom egentligen skulle ha fått, utan testamente. En make är ingen bröstarvinge.

Förtydligande - jag menar alltså testamentera bort till andra än barnen.
  • Anonym (....)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-04 08:08:03 följande:

Naturligtvis menar jag om man skiljer sig. Om en frånfaller är det ett annat läge ..

Ja muntligen har jag vetat om den enskilda egendomen. Det har min man också känt till. Problemet har varit att jag inte har haft något papper som styrkt. Så länge pappa levde tänke jag inte mycket på det där. Han hade örnkoll på sådana saker, så jag tänkte att det ordnar väl sig, trodde jag.

Så avlider min pappa och en kortare tid efter hittar jag testamentet, läser inte så noga IOM att bouppteckningen ändå var klar. Juristen ställde frågan både inför mammas bouppteckning och inför pappas: finns det ett testamente???? Nej svarade jag det gör det inte. Jag har sökt igenom alla lådor och pärmar för jag letade efter ett papper ,där det framgår att arvet är enskilt. Inte nödvändigtvis ett testamente

Så juristen visste inte om testamentet? Är testamentet bevittnat? Det verkar ju som att det inte är giltigt och då är inte ditt arv enskild egendom.
  • Anonym (Lena)

Hoppas testamentet är giltigt och bevittnat. Men både du och maken vissrte ju om att din pappa sagt ditt arv skulle vara ensklid egendom så det vore väl inte så dumt att få inspelat om du har ett snack med honom om det och spelar in samtidigt. Spela lite dum och fråga igen om han inte hittat igen testamentet för du ville läsa igenom det igen. Det samtalet om du får han att saga att han vet din pappa sagt detta tillsammans med testsamentet du har borde ju vara vattentätt.

Iallafall, pratade testamente med min pappa igår och jag har alltid vetat han kommer testamentera till oss som enskild egendom. Men han påpekade att han även skrivit in att även 'vinst av enskilda egendomen är enskild egendom' så hoppas din pappa ts varit lika smart.

Beställ hem personbevis på dig och maken, sedan betalar du in till tingsrätten och skickar in skilsmässoansökan till tingsrätten. Så fort den är registrerad så ärver inte han dig! Bara så du vet.

• Anonym (Besviken)

Nej inte den juristen !
    Han ordnade med bouppteckningen och utvaldes av banken vid det tillfället.
    Juristen som var med då testamentet utfärdades var min pappas företagsjurist. Hans far och sedan han själv skötte ekonomin för pappa när han drev företaget. Där är det inga problem. Originalet inlåst på bank nu. Bevittnat och klart vid tillfället 1994.

Problemet var att inte jag kände till testamentet. Visste bara att det skulle finnas ett viktigt papper som bekräftade att det var enskild egendom. Det letade jag ihjäl mig efter och naturligtvis även det testamentet jag fick en skymt av hösten -12.
    Gjorde inte kopplingen att det var en och samma sak. Testamentet är fullt giltigt och kontrollerat vid bankbesök förra veckan

• Anonym (Lena)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-04 12:56:59 följande:

Nej inte den juristen !
    Han ordnade med bouppteckningen och utvaldes av banken vid det tillfället.
    Juristen som var med då testamentet utfärdades var min pappas företagsjurist. Hans far och sedan han själv skötte ekonomin för pappa när han drev företaget. Där är det inga problem. Originalet inlåst på bank nu. Bevittnat och klart vid tillfället 1994.

Problemet var att inte jag kände till testamentet. Visste bara att det skulle finnas ett viktigt papper som bekräftade att det var enskild egendom. Det letade jag ihjäl mig efter och naturligtvis även det testamentet jag fick en skymt av hösten -12.
    Gjorde inte kopplingen att det var en och samma sak. Testamentet är fullt giltigt och kontrollerat vid bankbesök förra veckan

Men toppen! Då är det lungt, han kan inte roar dem pengarna. Bara snabbt in med skilsmässoansökan nu! Lycka till.
  • Anonym (Besviken)

Faktum är att jag inte vet om den juristen som utfärdade testamentet lever! Han var gammal redan på nittiotalet. Jag har faktiskt sökt efter honom på nätet. Tänkte att om någon visste nåt så var det han. Dock har hans firma gått in i en annan och själv är han ju pensionär. Jag vet var han bor och sökte numret som hade upphört. Han kan vara död. Har varit inne på det spåret vilket visade sig vara riktigt

• Anonym (....)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-04 13:03:16 följande:

Faktum är att jag inte vet om den juristen som utfärdade testamentet lever! Han var gammal redan på nittiotalet. Jag har faktiskt sökt efter honom på nätet. Tänkte att om någon visste nåt så var det han. Dock har hans firma gått in i en annan och själv är han ju pensionär. Jag vet var han bor och sökte numret som hade upphört. Han kan vara död. Har varit inne på det spåret vilket visade sig vara riktigt

Vad är det han ska veta? Du har ju testamentet som talar om att ditt arv är enskild egendom. Något mer finns inte att veta.
Svar på tråden Min man gömde testamentet