• Anonym (Besviken)

Min man gömde testamentet

För fyra år sedan dog min pappa. Mamma har varit död sedan sex år och jag är enda arvingen . Sedan 2011 har jag och min varit gifta och tillsammans i nästan trettio år.

När bouppteckningen efter pappa var klar fick jag ju givetvis hem allt bohag, möbler värdesaker och papper. Eftersom det kan vara känslomässigt påfrestande att ta i sådana saker som att rensa efter sina föräldrar har jag valt att ta det pö om pö. Jag ställde upp kartonger med viktiga papper på vinden, för bouppteckningen var ju klar.

Mina föräldrar hade det ganska gott ställt och arvet är därefter. Min man har alltid varit insatt. Själv tjänar han ganska bra och kommer från familjeförhållanden där han så småningom kan vänta sig ganska mycket pengar. Eller inte..?

Min pappa dog -12 och nästan samtidigt ringer min mans mor och upplyser honom om att han inte ska få mer än arvslotten och hans syskon resten. Såklart vi blev chockade bägge två. Obehagligt...
    I samma veva hittar jag ett testamente efter mina föräldrar och tänker att; " det gör ju ingen skillnad" allt var klart. Slarvigt nog läste jag inte igenom hela testamentet...(kommer till det)
    Jag visar detta för min man som inte heller läser utan bara reagerar med ett jaha.
    Förra hösten hade jag tillräckligt med energi att börja röja i mina föräldrars saker. Slängde sålde och sparade. Dessutom fick jag gå igenom alla pärmar och lådor med viktiga papper. Märkligt nog kunde jag inte hitta testamentet ...? Jag nämnde detta för mannen och sa att testamentet kanske låg någon annanstans på vinden. Då svarar han; " nej, där ligger det inte". Ok sa jag, hur vet du det. Han visste inte sa han , men han trodde inte det. Dock var det nåt i hans tonläge jag reagerade på. Som att han visste något ...
    Jag gick igenom hela vinden. Fortsatte ner i källaren och har undersökt hela huset från topp till tå. Ingenting. Igår hittade jag det. Det låg gömt på ett rätt omöjligt ställe i ett av min mans egna skåp.
    Läser igenom testamentet och konstaterar att det mina föräldrar lämnat efter sig var enskild egendom , han kommer inte åt det. Åtminstone om papperet finns. Han har alltså gömt undan mina föräldrars sista vilja...
    Idag har jag utan hans vetskap varit i kontakt med min bankman och lämnat originalet till henne. Nu är testamentet inlåst ordentligt på banken. Själv har jag fått kopior med hem.

Jag har inte sagt ett ljud till min man. Däremot undrar jag vad det är för ett svin jag är gift med...
    Någon annan som varit med om något liknande ? Hur gick det isf sen?

• Svar på tråden Min man gömde testamentet
  • Anonym (Besviken)

Kurt!
    Jag vet det.. Jag bollar bara med tanken. Jag tänker att det vore intressant att veta vad det egentliga straffet är för att gömma eller stjäla ett testamente.
    Det känns svårt att bara snäll emot En som har gjort som han har gjort

• sextiotalist
    Anonym (kurt) skrev 2016-07-06 11:06:04 följande:

Det är inte tillåtet att gömma undan giftorättsgods vid en skilsmässa. Om man anser att det behövs så kan den ene makens egendom sättas under särskild förvaltning under bodelningen för att denne make inte ska kunna gömma undan egendom Äktenskapsbalken 9:8 www.lagen.nu/1987:230 . Det finns också en regel som säger att om en make inom tre år före skilsmässan använt egendom för att sätta undan till sig själv genom pensionssparande eller investera i enskild egensom så ska dessa pengar ändå ingå i bodelningen Äktenskapsbalken 10:4 www.lagen.nu/1987:230 - See more at: lawline.se/answers/5825
    Gömma undan egendom kan betecknas som stöld och fängelse finns med i straffskalan

Men om ts redovisar detta i bodelningen så är det knappast stöld eller hur?
    Dvs min rekommendation var att ta undan saker som betyder mycket för henne, oavsett värde, för att mannen inte skulle förstöra eller göra sig av med detta. Att hon ska göra det utan att han märker det, är för att rädda sig själv och sakerna. Med den beskrivningen som hon har av sin man, så är det inte svårt att gissa att han mycket väl skulle kunna förstöra i ren jävelskap.

Hennes enskilda egendom kan hon göra precis vad hon vill med, eftersom det inte är någon giftorättsgods.

Nu är det inte en normal man hon lever med, utan en oberäknelig man med sitt eget sätt att se till lagar och moral. Så mitt tips förblir, skydda det du kan, men inte att hon behöver undanhålla det i bodelningen.
  • sextiotalist
    Arbetsmyran76 skrev 2016-07-06 11:06:39 följande:

Jo enl lag som gifta har du rätt till hälften men inte som sambo som ni var förut varför du nog får mer vid separation bu som gifta än om ni inte gift er- bara det, boendet delas när man varit sambo 5 år men inte mkt annat- värt att tänka på om det känns bittert att han får del av vinsten på arvet

Det där med fem år är inte riktigt sant. Boende delas på oavsett om man bott ihop en månade eller 10 år, om man köpt det för gemensamt bruk.
    Och hur ska det delas under de första fem åren, sambolagen omfattar det man köpt för gemensamt bruk under tiden det man varit sambo.
    Däremot kan det jämkas om ett äktenskap varit kort, men det är ju för att det även omfattas tillgångar innan man gifte sig
  • Anonym (Besviken)

Sextiotalist

Ärligt talat kunde jag inte ha sammanfattat det bättre själv. På pricken

• sextiotalist
    sextiotalist skrev 2016-07-06 11:20:26 följande:
    Det där med fem år är inte riktigt sant. Boende delas på oavsett om man bott ihop en månade eller 10 år, om man köpt det för gemensamt bruk.
    Och hur ska det delas under de första fem åren, sambolagen omfattar det man köpt för gemensamt bruk under tiden det man varit sambo.
    Däremot kan det jämkas om ett äktenskap varit kort, men det är ju för att det även omfattas tillgångar innan man gifte sig
    Dvs under normala fall. Det kan ske en jämkning om det är väldigt obalans, om någon gått in med en väldigt hög insats och den andra ingenting, t.ex vid köp av lägenhet eller bostad.
    Men det är inte så att man måste varit sambo i fem år för att sambolagen ska vara giltlig. men i vissa undantag så kan man jämka om det är ett kort förhållande
  • sextiotalist
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-06 11:22:57 följande:

Sextiotalist

Ärligt talat kunde jag inte ha sammanfattat det bättre själv. På pricken

Jag har en bekant som levde ihop med en man som var väldigt oberäknelig. Hon fick vara smart för att få med sig sitt, men han å andra sidan höll sig inom lagen, men han var otroligt manipulativ.
  • Anonym (kurt)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-06 11:14:42 följande:
    Kurt! Jag vet det.. Jag bollar bara med tanken. Jag tänker att det vore intressant att veta vad det egentliga straffet är för att gömma eller stjäla ett testamente. Det känns svårt att bara snäll emot En som har gjort som han har gjort
    Sen gäller det att bevisa att han gömt det, kan vara nog så svårt . Bevisbördan har du
  • Anonym (A)

Finns det några papper på att sonen fått bilen? Om sonen har körkort är det väl läge att han tar över den och betalar försäkringen. Det tjänar ju maken på

Flytta saker för säker förvaring och sedan redovisa värdet i bodelningen är knappast straffbart, så länge man faktiskt redovisar det. Vissa saker har ju ett högt sentimentalt värde, men knappast något penningvärde.

Om Ts väljer at betala för jurist eller  samtalsterapi nu och inte när hon lagt in skiljsmässa, så borde det ju vara OK. Skulle hon välja att faktiskt lägga lite sparpengar på körkortslektioner eller en språkresa till barnen lär det inte heller vara något större problem, eftersom hon lägger saker på de gemensamma barnen.

Dock bör det inte vara så att ovanligt mycket pengar bara försvinner oredovisat eller går till eget bruk.

• Anonym (Gnu)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-06 11:14:42 följande:

Kurt!

Jag vet det.. Jag bollar bara med tanken. Jag tänker att det vore intressant att veta vad det egentliga straffet är för att gömma eller stjäla ett testamente.

Det känns svårt att bara snäll emot En som har gjort som han har gjort

Är det inte dags att Prata med din man?!
  • Anonym (Skrämmande)
    Anonym (Gnu) skrev 2016-07-06 12:10:52 följande:

Är det inte dags att Prata med din man?!

Vad ska hon säga till honom i det här läget?
Svar på tråden Min man gömde testamentet