• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-29 10:30:41 följande:

Det tycker jag låter som en bra plan!

Vul visade tyvärr inget.. det var inte så att det skulle vara ägg redo liksom, men man borde kanske kunnat Se vilket som var på gång, och det var inget alls.. så van vid det svaret. Inget ägg och ingen slemhinna.

Ny tid om en vecka för att se om något hänt till dess. Annars höjd dos. Suck..

men jag försöker hålla modet uppe. Det är lite tufft vissa dagar bara

Nää, fan oxå Att dom inte kunde höja dosen redan nu om dom ser att fet inte händer nått.... Men dom har fortfarande inte gett dig något östrogentillskott eller så fast än dom kommit fram till att du har lite lågt östrogen? Det går ju att köpa själv annars, kanske något att pröva iaf? För östrogenet är ju det som ska få både ägg och hinna att växa på sig så kanske borde du ta det också? Försökte googla lite och hittade en tråd här på fml, men dom hade fått receptbelagt östrogen för deras låga nivåer så fick inget bra tips om tillskott därifrån tyvärr :-/ Vill du ändå läsa så är länken: www.familjeliv.se/forum/thread/29541254-nagon-med-lagt-ostrogen-och-planerar-barn

Hittade dock ett tillskott på life EAIaIQobChMInv2L6fL82AIVD5SyCh0PAwGtEAQYCCABEgJDQvD_BwE

Och en lokal vaginalbehandling. Vet inte hur den påverkar östrogennivån i kroppen dock, men den har som biverkning att den kan göra slemhinnan tjockare. Man ska inte ta den om man har endomitrios tex för det kan försvåra besvären. Så den borde ju då iaf påverka slemhinnan och äggstockarna. www.apoteket.se/produkt/estrokad-vagitorium-003-mg-30-styck-strip-257933/

Tycker du ska prata med din läkare och fråga varför ni inte försöker höja hormonnivån till en mer normal! Om du verkligen inte känner för att testa östrogentillskott så finns ju annars även tabletter på apoteket som ska stabilisera hormonbalansen när man har en hormonell obalans.
  • Upprepade missfall
    Upprepade missfall skrev 2018-01-29 11:33:05 följande:

Nää, fan oxå Att dom inte kunde höja dosen redan nu om dom ser att fet inte händer nått.... Men dom har fortfarande inte gett dig något östrogentillskott eller så fast än dom kommit fram till att du har lite lågt östrogen? Det går ju att köpa själv annars, kanske något att pröva iaf? För östrogenet är ju det som ska få både ägg och hinna att växa på sig så kanske borde du ta det också? Försökte googla lite och hittade en tråd här på fml, men dom hade fått receptbelagt östrogen för deras låga nivåer så fick inget bra tips om tillskott därifrån tyvärr :-/ Vill du ändå läsa så är länken: www.familjeliv.se/forum/thread/29541254-nagon-med-lagt-ostrogen-och-planerar-barn

Hittade dock ett tillskott på life EAIaIQobChMInv2L6fL82AIVD5SyCh0PAwGtEAQYCCABEgJDQvD_BwE

Och en lokal vaginalbehandling. Vet inte hur den påverkar östrogennivån i kroppen dock, men den har som biverkning att den kan göra slemhinnan tjockare. Man ska inte ta den om man har endomitrios tex för det kan försvåra besvären. Så den borde ju då iaf påverka slemhinnan och äggstockarna. www.apoteket.se/produkt/estrokad-vagitorium-003-mg-30-styck-strip-257933/

Tycker du ska prata med din läkare och fråga varför ni inte försöker höja hormonnivån till en mer normal! Om du verkligen inte känner för att testa östrogentillskott så finns ju annars även tabletter på apoteket som ska stabilisera hormonbalansen när man har en hormonell obalans.

Lifelänken kom tydligen inte med. Försöker igen: www.lifebutiken.se/produkter/kvinna-man/klimakteriet/fytoostrogen-60-kap
  • Ellencassandra
    Upprepade missfall skrev 2018-01-28 21:16:04 följande:
    Åh nej vad tråkigt att höra, trodde verkligen på den här gången Skickar massor av kramar <3

Har ni funderat på att testa allternativa mediciner inför kommande försök? Tänker på immundämpande och tex trombyl. Finns ju en privat läkare här i sthlm som är ganska duktig på sånt. Marie heter hon och har en klinik som heter fertilitetsplus. Det finns en tråd här på familjeliv som heter vi som snart är gravida efter utredning i aten och där rekommenderas hon stark. Min sambo träffade henne för remiss till spermieprov eftersom vår utredande läkare vägrade låta honom göra ett sånt prov, och han gillade henne skarpt. Det går ju dock åt en del pengar då, men det kan ju vara värt det om man redan testat allt annat :-/
    Tack <3 Nää inget sånt än.. är ju vanligt ändå att det tar några försök innan det funkar. Men det blev iaf bättre resultat när jag kombinerade gonal f och menopur. Läst att menopur kan ge bättre kvalite. Men fick nog för hög dos eftersom jag fick ut 20 ägg. Får man så många kan det va lite sämre kvalite också.
    Har köpt D vitamin nu som också ska va bra xD

Men tack för tipset :) är bra att veta.
    Nu får jag hoppas på eskimån i frysen <3
  • Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2018-01-29 11:33:05 följande:

Jag har tittat på sånt, men jag törs inte testa samtidigt som jag sprutar. Tänker att det kanske stökar till det. Jag tror de vill se om dosen räcker inna man ger upp och höjer. Blir det nytt nästa månad börjar man säkert lite högre. Känns så frustrerande att kroppen inte är med mig i detta, vad fasen liksom?! Jag vill inget hellre, och ändå törs man inte längta och drömma...

Har du tagit tillskott under era försök?
  • Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-29 12:29:08 följande:

Jag har tittat på sånt, men jag törs inte testa samtidigt som jag sprutar. Tänker att det kanske stökar till det. Jag tror de vill se om dosen räcker inna man ger upp och höjer. Blir det nytt nästa månad börjar man säkert lite högre. Känns så frustrerande att kroppen inte är med mig i detta, vad fasen liksom?! Jag vill inget hellre, och ändå törs man inte längta och drömma...

Har du tagit tillskott under era försök?

Jag förstår :-/ De tjejerna i den tråden har ju liksom fått order om att ta östrogen innan dom påbörjat ägglossningsstimulering så jag tycker det är lite märkligt att dom inte försöker fixa din hormonbalans i första hand.. Tycker du ska fråga din läkare om ditt låga östrogen iaf och varför dom inte tycker det behöver återställas.

Jag har inte tagit östrogentillskott eftersom jag inte har någon sådan brist. Däremot progesteron efter äl, letrozole innan äl. Sen får jag ju kortisontabletter som jag ska ta också. Egentligen ska jag ta dem dagligen i 3 månader. Men jag har istället valt att ta dem från ca 3 dagar efter äl till mensen kommer. Och så tar jag ju såklart folsyratillskott. Jag har inga vitaminbrister så tar inga andra extra vitaminer eftersom det då inte gör någon skillnad, och att ett överskott av en del vitaminer istället för att göra oss friskare bildar gifter i kroppen.
  • Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2018-01-29 11:38:15 följande:

Tack <3 Nää inget sånt än.. är ju vanligt ändå att det tar några försök innan det funkar. Men det blev iaf bättre resultat när jag kombinerade gonal f och menopur. Läst att menopur kan ge bättre kvalite. Men fick nog för hög dos eftersom jag fick ut 20 ägg. Får man så många kan det va lite sämre kvalite också.

Har köpt D vitamin nu som också ska va bra xD

Men tack för tipset :) är bra att veta.

Nu får jag hoppas på eskimån i frysen <3

Lille eskimån är säkert den som var menad att bli er bebis hela tiden ;)
  • Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2018-01-29 13:18:54 följande:

Jag förstår :-/ De tjejerna i den tråden har ju liksom fått order om att ta östrogen innan dom påbörjat ägglossningsstimulering så jag tycker det är lite märkligt att dom inte försöker fixa din hormonbalans i första hand.. Tycker du ska fråga din läkare om ditt låga östrogen iaf och varför dom inte tycker det behöver återställas.

Jag har inte tagit östrogentillskott eftersom jag inte har någon sådan brist. Däremot progesteron efter äl, letrozole innan äl. Sen får jag ju kortisontabletter som jag ska ta också. Egentligen ska jag ta dem dagligen i 3 månader. Men jag har istället valt att ta dem från ca 3 dagar efter äl till mensen kommer. Och så tar jag ju såklart folsyratillskott. Jag har inga vitaminbrister så tar inga andra extra vitaminer eftersom det då inte gör någon skillnad, och att ett överskott av en del vitaminer istället för att göra oss friskare bildar gifter i kroppen.

Jag har apotekets vitamin gör gravid, den är extra folsyra i. Sen har jag tagit efamol som är fettsyror som ska vara bra, men det skippar jag nog nu. Känns mest som pengar i sjön desperat känsla av att man i alla fall hade något över julen när jag gick totalt ostimulerad och utan varken äl eller blödning i 83 dagar - det blev lite min livlina för att orka då - det kändes som jag i alla fall gjorde något!
  • My102

Någon som har tagit otrivelle och blivit gravid? När plussade ni isåfall?

• Gylleneprinsessa

Hmmm. Nu har min kropp börjat spöka och jag har svullna och ömmande bröst. Det är fortfarande över en vecka tills jag bör få min mens. Det började igår. Det får mig självklart att fundera. Jag brukar få ömma bröst innan mens men inte såhär tidigt. Det vore elakt om jag vore skengravid.

• Lillatjejen1992
    My102 skrev 2018-01-29 16:09:13 följande:

Någon som har tagit otrivelle och blivit gravid? När plussade ni isåfall?

Jag har tagit ovitrelle (men blev inte gravid). Fick starka order om att inte testa förns tidigast 14dagar efter ovitrelle (står även i bruksanvisningen).
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?