Farfallos skrev 2016-10-04 09:01:52 följande:
- Naturligtvis så finns det väl en positiv effekt av att blanda erfarenheter, men man ska ju komma ihåg att Sverige byggde (utan någon invandring) upp världens mest fredliga, jämställda, hälsosamma, korruptionsfria etc etc och bästa land fram till 70-talet. Sverige hade mer patent, världsstjärnor (idrott, musik, industri, medicin) / capita än något annat land i världen. Är det sannolikt att den "mångkultur" vi jobbar på idag bidrar positivt på något av dessa områden?
- Jag är tveksam till om kontakter skapar handel, utan jag tror att handel i första hand kommer av att det finns en efterfrågan.Finns bara efterfrågan så öppnar sig sedan vägar på något vis. Men man kan ju fråga sig vad som är bra med globalisering, där vi skickar djur och varor kors och tvärs över vårt överexploaterade klot?
- Språk.... När det kommer till internationell handel så är språken pengar och engelska.
- Kulturell injektion - Jag förstår hur du tänker, och hade jag kunnat se det så hade jag hyllat det, men tyvärr så ser jag Rinkeby och Rosengård... Den injektion som kommer från dessa ställen kan i alla fall jag inte säga är övervägande positiv (och då har jag ändå bott ett år i Rinkeby).
Vill man vara positiv så kan man till och med påstå att krig leder till något gott genom den forcerade utveckling som ofta följer, men det känns en aning ansträngt när det också innebär så mycket lidande.
* Inte direkt sant faktiskt - när Sverige gick över till att bli ett rikt industriland så krävdes det rätt mycket flyktingar. Sverige var befolkningsmässigt magert, med en miljon ur en redan liten befolkning som flytt till "amerikat" inte ens hundra år tidigare. Det är tvärtom just med invandring och flyktingvågor som Sverige blev starkt - Sverige mottog många från Finland, från Ungern (både under världskriget tack vare Wallenberg och senare under revolten -56) och från många andra länder. Detta bidrog till ett entreprenörskap och till internationella kontakter.
Sedan ska vi inte glömma att Sverige faktiskt inte var monokulturellt ens innan dess - judar, romer, samer, vallonättlingar, finskar - det fanns många folkslag i Sverige, och då generaliserar jag och räknar inte de många kulturer som rymms inom det som kallas svenskt, med gutar, norrlänningar, dalmasar, värmlänningar, jämtar, göteborgare etc.
* Det finns inget tvivel om att mångkultur skapar handel. Det finns ingen efterfrågan på sådant som folk inte vet finns - innan indier startade indiska restauranger visste ingen att de ville ha indisk mat. Samma sak med grekisk, japansk, kinesisk, mongolsk, persisk, eritreansk etc etc etc. Tillgången skapade efterfrågan, helt enkelt. Och med det har också många specialistbutiker skapats, butiker som säljer just asiatiska matvaror, olika sorters teer, näröppetbutiker som säljer importerade varor från världens alla hörn... sådant fanns inte förr, och kunde inte finnas eftersom ingen visste att de fanns. Kaffet kom ju till Sverige via Karl XII, som lärde sig sedvänjan i Turkiet. Ingen i Sverige visste om att det fanns, och efterfrågan existerade därför inte innan tillgången presenterades. Detta gäller förstås inte bara matvaror, utan också mycket annat.
* Nej. Engelska är lingua franca, men om du får ett handelsbesök från, säg, Polen eller Iran, är det inte trevligare om personen som kommer för att undersöka handel med ditt företag faktiskt kan svenska flytande, och vet hur att föra sig i Sverige? Minskar inte risken för missförstånd och onödiga misstag med det? Det finns skäl till att företag som har koll söker folk som har lite annan bakgrund, just av de skälen.
* Rinkebys rykte är massivt överdrivet. Jag bor inte så långt därifrån, och har gjort det praktiskt taget hela mitt liv. Jag säger inte att det inte finns problem, det finns det, men det är inte på den nivå som en del försöker göra gällande. Problemen är dessutom sociala - de hade troligen funnits även om området varit ursvenskt och fyllt till bredden med blonda och blåögda. När jag var fjortis var problemen inte lika illa, men de fanns - folk slogs, bråkade, söp och betedde sig illa, och då var det ursvenskar och finnar som stod för problemen.
Tänk så här: långtifrån alla invandrare bor i sådana områden. De framgångsrika flyttar till finare områden, och där finns sällan de här problemen, alltså beror inte problemen på att det är invandrare som bor där, utan på just sociala omständigheter.