• Elisa77

Ombyte i simhall

Har två grabbar på 7 och 8 år och jag vet att dom klarar sig bra att byta om själva osv. Men jag har två farhågor inför badhusbesök och släppa in dom på herrarnas och jag på damernas...

1. Snuskgubbar
    2. Hålla sams och göra rätt (dvs låsa in grejerna, duscha ordentligt före och efter)

Är jag fjantig? Barn växer ju av eget ansvar så egentligen är det kanske en icke-fråga utan bara köra på. Ingen av dom vill ju med in på damernas och jag kan tänka mig att tjejer i samma ålder inte vill ha grabbar i samma omklädningsrum. Tror visst jag svarade på min egen fundering nu. Glad

• Svar på tråden Ombyte i simhall
  • Alexi

Alltså jag tror de flesta barn i den åldern fortfarande går in på det omklädningsrum som förälderns kön har. Tills de liksom börjar välja det andra själva.
    Vår dotter gick på simskola tills i våras och då var hon 7,5 år och när pappan var med på simskolan var hon med honom på herrarnas och när jag är med är hon på damernas, vi har inte ens reflekterat över det. 

• K med lilla E

Men är det ett någorlunda litet badhus och det brukar gå bra så ska man nog inte tvinga in dem i damernas. I skolan så byter de väl om och duschar själva i killarnas omklädningsrum?

Och om du är orolig för att de inte låser in ordentligt så se till att själv ta med dig det som är av värde i ditt skåp. 

• Nyfikna72

Var kommer rädslan över snuskgubbar ifrån då? Nog för att man läser ett och annat men så himla vanligt är det nog inte, isåfall så ska man ju vara rädd för typ allting.......

• Elisa77

Besöket avklarat, dom skötte sig bra! Smyglyssnade lite genom väggen och kanske lite stojiga efter badet (många "gäng" som härjade och blev tillsagda av vakter samtidigt gjorde väl sitt) men klart godkänt och jag oroade mig i onödan. :)

• Elisa77

[quote=76968741][quote-nick]Nyfikna72 skrev 2016-09-14 08:46:53 följande:[/quote-nick]Var kommer rädslan över snuskgubbar ifrån då? Nog för att man läser ett och annat men så himla vanligt är det nog inte, isåfall så ska man ju vara rädd för typ allting.......[/

Kanske en obefogad oro, men nakna små barn utan föräldrar tillsammans med andra nakna människor i en okänd miljö är väl naturligt att känna oro. (Helt nytt badhus, kvällstid) Jag är ingen jätteorolig mamma men inte naiv heller.

Bättre om jag oroat mig för "gäng" som totalt skiter i hänsyn och respekt, för det fanns det massvis av. :)

• cosinus

Mina killar har gått själva från ungefär den åldern.

De håller sams när de måste s a s. Sen är jag inte så djäkla noga med att de måste tvätta håret med schampoo, det kan vi göra hemma på kvällen om de tycker det är tjorvigt själva. Det är inte hela världen.

Jag tar alla värdesaker så glömmer de låsa är det inget problem. Brukar instruera dem att behöver de hjälp så ber de någon annan pappa (alltså någon som har med barn för de brukar vara snälla och vana vid barn) och att jag är snabb på min sida så måste de ha tag i mig så vet de var de hittar mig. Har funkat jättebra alla gånger.

Helt OT men jag brukar även säga åt dem på typ nöjesfält och annat att behöver de hjälp så fråga om det, ta någon som har med barn i ungefär samma ålder. Föräldrar brukar vara duktiga på att hjälpa andras barn och risken att de ska röva bort ens eget barn om de har med sig ett det samtidigt ska hålla reda på känns minimal :)

• Vinterankan

Tycker absolut att barn bör gå själva i den åldern. Dottern på sju går själv när hon är med pappa. Då går de igenom varsitt omklädningsrum, möts på andra sidan och hon lämnar sina grejer till honom. In igen och duscha och sedan ut och mötas igen. Hon är värdelös på att tvätta håret själv så det får hon göra hemma efter badet.

Hon stör sig oerhört på de killar som är med sina mammor in samtidigt och tycker att det är jättejobbigt, ofta är de till och med äldre än henne.

• modsey

På vårt lilla badhus får de gå själva men på stora badhusen inne i stan får de gå med mig på damernas. De är 8 år.

• Punkster

Där jag jobbar (F3-skola) så tränas eleverna redan från förskoleklass i hur man beter sig i ett omklädningsrum i samband med skolgymnastiken. Dvs. hur man håller ordning på sina saker, byter om, duschar, att man inte springer runt och lever rövare osv. Det bör rimligtvis vara så på de flesta skolor. Av den anledningen så tycker jag att barn från 7-8 år och uppåt ska vara i "rätt" omklädningsrum. Om ens äldre barn av någon anledning inte klarar av det så får man som förälder se till att någon av rätt kön (ex. förälder, kompis, badvakt eller liknande) kan följa med och hjälpa till. Rätten att bada till vilket pris som helst smäller inte högre än rättigheten att känna sig trygg från möjligheten att träffa sin klasskompis av motsatt kön i omklädningsrummet enligt mig.

• Vinterankan
    Punkster skrev 2016-09-15 11:04:47 följande:

Där jag jobbar (F3-skola) så tränas eleverna redan från förskoleklass i hur man beter sig i ett omklädningsrum i samband med skolgymnastiken. Dvs. hur man håller ordning på sina saker, byter om, duschar, att man inte springer runt och lever rövare osv. Det bör rimligtvis vara så på de flesta skolor. Av den anledningen så tycker jag att barn från 7-8 år och uppåt ska vara i "rätt" omklädningsrum. Om ens äldre barn av någon anledning inte klarar av det så får man som förälder se till att någon av rätt kön (ex. förälder, kompis, badvakt eller liknande) kan följa med och hjälpa till. Rätten att bada till vilket pris som helst smäller inte högre än rättigheten att känna sig trygg från möjligheten att träffa sin klasskompis av motsatt kön i omklädningsrummet enligt mig.

Instämmer helt i detta. Rätten till ens egna kropp och att få slippa träffa jämnåriga i duschen är större än att få bada.
  • modsey
    Punkster skrev 2016-09-15 11:04:47 följande:

Tycker det är helt fel eller rätt beroende på storlek och utformning av badhus. I vår lokala lilla, absolut. I vårt stora inne i stan med äventyrsbad. Aldrig att mina 8 åringar går själva.
Svar på tråden Ombyte i simhall