• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Einar2
    Arenaman skrev 2016-10-01 08:05:00 följande:

Det är ett avskyvärt ord som aldrig kan ses som neutralt. Aldrig under någon idag levande persons livstid. Att påstå annat är bara ett bevis på hur obildad eller inskränkt man är. Det finns ett kolonialhistoriskt arv med slavhandel och dylikt. Och ja det är absolut rassistiskt!

Reaktionen på att använda det ordet, som jag själv absolut inte vill befatta mig med, är att tycka att du nog måste vara en rätt vidrig person även för övrigt (det vill säga även utanför inlägget) och att jag bör hålla mig långt bort från dig.

Fatta att Sverige i stort sett inte har ett skit med någon jävla kolonialism att göra. Vi har också gjort mer för att hjälpa folk från andra länder genom invandring än någon annat land i Europa men får bara skit tillbaks. Svenskar är överlag ett av de minst rasistiska och toleranta folken i världen enligt en undersökning. Att du dömer ut folk helt bara för de råkar använda ord som tidigare var helt ok att använda, säger mycket om dig som person.
  • Einar2
    MallaL skrev 2016-10-01 08:33:54 följande:

Så de svarta svenskarna har ingen talan? Och du blir kränkt över att inte få säga "neger"? I rest my case.

Jo, de har talan men är de inte födda här har de kanske inte full insikt i den svenska situationen. Folk som råkar säga negerbolle av vana är inte rasister. De som fokuserar på ord och ser det som symptom på rashat är de som ökar på rasismen.
  • Arenaman
    Einar2 skrev 2016-10-01 08:35:01 följande:

Fatta att Sverige i stort sett inte har ett skit med någon jävla kolonialism att göra. Vi har också gjort mer för att hjälpa folk från andra länder genom invandring än någon annat land i Europa men får bara skit tillbaks. Svenskar är överlag ett av de minst rasistiska och toleranta folken i världen enligt en undersökning. Att du dömer ut folk helt bara för de råkar använda ord som tidigare var helt ok att använda, säger mycket om dig som person.

Absolut det är väldigt tydligt på dina inlägg hur altruistisk du är... vill som sagt vara på behörigt avstånd fr dig.

Adjö
  • Einar2
    MadHatter skrev 2016-10-01 08:32:16 följande:

Jag tycker verkligen att du ska läsa på lite mer om ämnet. Inte minst om rasism i Sverige, svensk "rasforskning" mm.

Visst fanns rasism tidigare i Sverige men också färre av annat ursprung. Detta är dock inget speciellt för Sverige utan hela västvärlden var så för länge sedan. Socialdemokraterna grundade rasbiologiska institutet...

Jag menar dock efter detta då Sverige var i jämförelse mycket tolerant.
  • Einar2
    Arenaman skrev 2016-10-01 08:38:22 följande:

Absolut det är väldigt tydligt på dina inlägg hur altruistisk du är... vill som sagt vara på behörigt avstånd fr dig.

Adjö

Det får stå för dig. Jag tycker som jag skrev inte att man behöver använda ordet "neger" och definitivt ska undvika det vid tillfällen då det kan såra eller stöta någon. Det är dock inte traditionellt ett rasistisk ord gällande hur det använts i Sverige.
  • Anonym513
    Einar2 skrev 2016-10-01 08:51:23 följande:
    Det får stå för dig. Jag tycker som jag skrev inte att man behöver använda ordet "neger" och definitivt ska undvika det vid tillfällen då det kan såra eller stöta någon. Det är dock inte traditionellt ett rasistisk ord gällande hur det använts i Sverige.

Enligt min erfarenhet så är det bara vita män som är lovligt byte att kränka på FL. Du behöver inte leta länge för det finns gott om exempel på forumet.

Ett tips på vägen :) 

• Hanky Panky

Att använda ett ord som man VET att människor tar illa upp av är grymt respektlöst.

Och argument som "det har alltid hetat så" fungerar inte. Samhället går framåt, vi utvecklas varje dag. Vi anser inte längre att homosexualitet är en sjukdom, vi har kvinnlig rösträtt och vi agar inte våra barn.

• Klickerträna

Jaha, så allting här i världen ska bara bestämmas och okej:as av vita heterosexuella cis män så är det grönt?

Ingen annan tillfrågas om hur de känner när det är dem som ges öknamn?

Jaja, då vet vi.

• Konservativ

Vänsterns intolerans mot allt som de själva inte håller med om illustreras tydligt i denna tråd.

Det är helt riktigt att ordet neger var helt neutralt i det svenska (det SVENSKA, fattar ni?) språket för 30 år sedan.

Det är inte alls självklart att ordet negerboll har något med mörkhyade människor att göra. Ordet neger betyder ju svart och svarta är negerbollarna.

Mina frågor till de hysteriska upprörda människorna:

Är Nigeria och Niger rasistiska länder eftersom de har sådana namn?
    Hur ska färgen svart översättas till spanska i svenska skolor utan att kränka värdegrunden?

• MadHatter
    Einar2 skrev 2016-10-01 08:43:34 följande:

Visst fanns rasism tidigare i Sverige men också färre av annat ursprung. Detta är dock inget speciellt för Sverige utan hela västvärlden var så för länge sedan. Socialdemokraterna grundade rasbiologiska institutet...

Jag menar dock efter detta då Sverige var i jämförelse mycket tolerant.

Vilken tidsperiod är det du avser som

Sverige var så anmärkningsvärt antirasistiskt? Enbart 80-talet, eller fler årtionden?
Svar på tråden Ordet "Neger"