• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • EnAnonumius
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:25:14 följande:
    På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.
    Tragiskt. Du hävdar att du växte upp på 80-talet och använde dessa ord, ändå har du inte lärt dig vad namnet på bakverket har för ursprung.
    Men då skall du få en liten lektion från en 70-talist.

Nej "negerbollen" var aldrig namngivet efter folkslaget "negrer".  Vad har du fått det ifrån? Bara för att ordet "neger" förkommer i bakverket "negerboll" så är det en fellogisk slutsats du drar om att bakverket är döpt efter folkslaget. Även om man brukade SKÄMTA om det fram till 80-talet att det var så. Just för samröret mellan på YTAN med "neger" om folkslaget och "bakverket".

Neger kommer från spanskan "negro" som betyder just "svart". När negerbollarna kom så var det väldigt mörkbruna på gränsen till svarta.
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:25:14 följande:
    Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?
    Sedan så kommer du med mer felaktigheter.

Neger är inte ett "svenskt gammalt ord". Det är ett låneord från spanskan/latin.
    Svenska språket har många inlånade ord, mest från franska och tyskan faktiskt men även lite från engelskan.

Det ENDA du lyckades pricka rätt på var att ordet neger "förr i tiden" inte ansågs som rasistiskt och var ett s.k neutralt ord.      
    Jag själv säger så här, jag tycker det är lustigt att man skapar värde i ord på det sättet som görs. Då alla ord är egentligen neutrala. Dock så kan jag skilja på "allmäna rummet" och "min privata åsikt".  I bland så kryddar jag med moderna rasistiska ord i mina texter som "svennebanan"  och blattar, men då går det åt bägge hållen. Då rasism har inget med hudfärg att göra utan rasister kan även mörkhyade vara mot ljushyade.

Dock så känner jag en polsk romsk kvinna som kallar sig själv för zigenare och har inga problem med att folk kallar henne för zigenare. Dock så är det ju som så att det är ju HON som acceptera detta.  Jag ser dock inga problem med att använda rom som är det riktiga namnet om "resande folket".

Jag ser inte det som något problem att säga chokladboll även om jag driver hårt med konceptet om "rasistiska bakverk", själv ofta och tycker det är smått komiskt att man klassar ett bakverk som rasistiskt. Dock även om jag växte upp själv med zigenare och neger var neutrala ord, men inte i dag och jag själv undra "vad fan hände". Så klara man faktiskt av att lära sig om även om man kan missa ibland och falla in i det gamla.

Fast när jag bakar chokladbollar och slänger fram dem i slutet sällskap (bland mina vänner) så säger jag. "Ni får kalla den för vad fan ni vill".  Så skiljer ju jag på "offentliga rummet" och "slutet sällskap", det går också om man vill.

Dock, vad är det för fel med att säga chokladboll? Det är ju den huvudsakliga ingrediensen i "boll jäveln" och det är ju så den smakar, med en viss smaknyans av mocca då man gör det vanligast med kaffe och kaffe och choklad i kombo ger en viss "mocca smak".  Fast jag gör mina chockladbollar med apelsinjuice i stället då min EX man föredrog det då han inte gillade mocca smaken som uppstod av det "klassiska receptet".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nnnnnnnn
    Anonym513 skrev 2016-10-01 16:24:53 följande:

Lösning:

chokladkreation inspirerad av våra högpigmenterade afrikanska vänner

Fast vad jag hört så hette dessa bollar först chokladbollar i kokboken som var först med att ha med receptet på dessa bakverk. Senare kallades de lite skämtsamt för negerbollar.

Så hur högpigmenterade skulle ha inspirerat till annat än att döpa om dem till ett skämtsamt namn, förstår jag inte direkt...
  • Grande Rock
    Konservativ skrev 2016-10-01 09:24:06 följande:

Det är inte alls självklart att ordet negerboll har något med mörkhyade människor att göra. Ordet neger betyder ju svart och svarta är negerbollarna.

Kan du hänvisa till när ordet neger, i svenska språket, var en synonym till färgen svart?
    Att tro är att inte veta
  • Deceree1
    seriösanvändare skrev 2016-10-01 17:49:20 följande:

Vi tycker olika helt enkelt. Vissa här tycker att det är okej att använda ord som neger, zigenare och lapp. Min erfarenhet är dock att det främst är trash som använder dessa ord idag. Så visst, vill du ha trash-stämpel, fortsätt för all del. Ditt språkbruk säger mycket om vem du är.

Neger säger jag nog inte men däremot zigenare, det är väl inget konstigt? Och lapp, det är ju heller inte konstigt? Ska man säga renburna människor? Lappar tar väl inte illa upp om man säger lapp? Väl?
  • pyssel
    Deceree1 skrev 2016-10-01 22:08:58 följande:

Neger säger jag nog inte men däremot zigenare, det är väl inget konstigt? Och lapp, det är ju heller inte konstigt? Ska man säga renburna människor? Lappar tar väl inte illa upp om man säger lapp? Väl?

Va?? Tänker inte undervisa dig mer än att du får fördjupa dig i orden "rom" och "same".
    Alla hästar hemma
  • Deceree1
    pyssel skrev 2016-10-01 22:12:39 följande:

Va?? Tänker inte undervisa dig mer än att du får fördjupa dig i orden "rom" och "same".

Ja just de, same heter det ju, haha tänkte inte ens på det. Brukar inte gå i dom här funderingarna alls. Det finns viktigare saker att fundera över.
  • ashhanti

Som svart ung tjej mår jag illa bara jag läser rubriken. Värre blir det när jag läst många väldigt ignoranta inlägg här. Jag förstår verkligen inte varför man än idag envisas med att använda detta hemska ord. So what om det var neutralt i Sverige för 30 år sedan? N-ordet användes i ett fruktansvärt syfte i nedbrytandet av svarta människor, N-ordet appliceras endast på oss svarta människor men alltid är det vita som diskuterar ifall ordet skall användas eller ifall det är kränkande. Det sköna är väl att de som anser att ordet är ok att använda snart är döda, för de flesta i min omgivning är förstående, nyanserade och insatta i varför ordet inte ska användas. Det spelar ingen roll om jag skriver -Nej sluta använda ordet, du trådstartaren kommer försvara din rätt att få använda ordet till sista andetaget, och jag skulle kunna rabbla upp tusentals olika argument till varför du inte ska använda det (Varför i hela friden skall jag ens behöva det, varför kan inte jag och andra svarta bara få vara svarta? Varför kan folk som du inte respektera oss?) För mig är detta mycket mer än ett "neutralt" ord. Det är ett ord som förminskar den person jag är. Kolla på rötter, läs lite böcker, sluta vara så ignorant.

Jag får bara hoppas att såna människor som du inte lever så länge till, inget ont menat såklart!

• flygrl

@TS: På 80-talet använde du alltså n-ordet för tilltala svarta personer?! Men asså har du för vana tilltala andra människor med anspelningar på deras hudfärg? Kan du ge exempel?

Själv e jag en svart person och kan bara säga jag inte vill kallas n***r av dig eller nån annan. Jag förstår det finns såna som du som nog inte menar nåt ont med ordet utan mest har svårt ta till er det inger obehag hos många svarta. Jag försöker själv visa andra människor respekt & undvika begrepp som kan uppfattas som nedsättande. Kallar inte vita svenskar för "svenne" tex. Tycker illa om när begreppet white trash används. Jag e beredd stå upp för din rätt inte behöva bli kallad sånt du tycker e nedlåtande. Kan du inte göra samma för mig?

Sen har jag förstått n-ordet en gång i tiden nog va korrekta svenska ordet & det e för mig (kan enbart tala för mig själv här!) ingen big deal om en äldre svensk som inte i övrigt e respektlös råkar använda ordet. Jag känner några äldre svenskar (vita) som nån gång råkat använda ordet när jag vart med och det rör sig om personer som visat mig mycket respekt & kärlek sen jag va liten. Dom har fattat det numera finns bättre ord använda för beskriva en svart person och tror dom nu helt vant sig av n-ordet.

Förmodligen använder jag med ibland ord/uttryck som e olämpliga men e öppen för ändra mitt språkbruk om jag får sånt förklarat för mig.

Kan tillägga den användning av n-ordet som stör mig riktigt jävla mycket e när jag eller andra svarta blir reducerade till...ja helt klart nåt annat än människor. Typ "man kan ju inte ha flockar av n****r i en modern storstad" (läst på Flashback rätt nyligen) eller n****r gör så här eller så här (alltid negativa saker). Eller man helt omotiverat omnämns som "den där n***rn".

Och det där med n***rmusik va väl heller aldrig positivt menat utan ett sätt beskriva nåt man såg som dåligt & underlägset. Fast lite komiskt då att n***rmusiken alltid blev en hit hos dom vita.

Men glöm inte att det här man alltid nedvärderat svart kultur, svarta människor e nåt som påverkar oss. För det fattade man ju tidigt ju svartare ju sämre.

With all said så e jag jag, en individ & framförallt en medmänniska. Först sen e jag svart, en afrosvensk eller afrolatinosvensk (har aldrig vart i Afrika men född av svarta föräldrar från Latinamerika, ättling till dom 15 eller 20 miljoner afrikanska slavar som skeppades över Atlanten).

• EnAnonumius
    LizKa skrev 2016-10-01 22:25:05 följande:
    Jag har aldrig sett så många ord som uttrycker... ingenting.
    Och ändå orkade du ödsla tid på att lägga en mening som gör precis det, uttrycker ingenting.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kirenaj68

Såg en bild från Kopparbergs marknad i Facebook idag. Vid ett av stånden stod det att läsa "Kaffe+Negerboll 10 kr". Bakom bordet stod ståndinnehavaren: En leende afrikan. Härligt med folk som har lite självdistans. Ibland får jag en känsla av att de politiskt korrekta har mer ont av ordet neger än de svarta.

Svar på tråden Ordet "Neger"