Einar76 skrev 2016-10-01 07:25:14 följande:
På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.
Tragiskt. Du hävdar att du växte upp på 80-talet och använde dessa ord, ändå har du inte lärt dig vad namnet på bakverket har för ursprung.
Men då skall du få en liten lektion från en 70-talist.
Nej "negerbollen" var aldrig namngivet efter folkslaget "negrer". Vad har du fått det ifrån? Bara för att ordet "neger" förkommer i bakverket "negerboll" så är det en fellogisk slutsats du drar om att bakverket är döpt efter folkslaget. Även om man brukade SKÄMTA om det fram till 80-talet att det var så. Just för samröret mellan på YTAN med "neger" om folkslaget och "bakverket".
Neger kommer från spanskan "negro" som betyder just "svart". När negerbollarna kom så var det väldigt mörkbruna på gränsen till svarta.
Einar76 skrev 2016-10-01 07:25:14 följande:
Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.
Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?
Sedan så kommer du med mer felaktigheter.
Neger är inte ett "svenskt gammalt ord". Det är ett låneord från spanskan/latin.
Svenska språket har många inlånade ord, mest från franska och tyskan faktiskt men även lite från engelskan.
Det ENDA du lyckades pricka rätt på var att ordet neger "förr i tiden" inte ansågs som rasistiskt och var ett s.k neutralt ord.
Jag själv säger så här, jag tycker det är lustigt att man skapar värde i ord på det sättet som görs. Då alla ord är egentligen neutrala. Dock så kan jag skilja på "allmäna rummet" och "min privata åsikt". I bland så kryddar jag med moderna rasistiska ord i mina texter som "svennebanan" och blattar, men då går det åt bägge hållen. Då rasism har inget med hudfärg att göra utan rasister kan även mörkhyade vara mot ljushyade.
Dock så känner jag en polsk romsk kvinna som kallar sig själv för zigenare och har inga problem med att folk kallar henne för zigenare. Dock så är det ju som så att det är ju HON som acceptera detta. Jag ser dock inga problem med att använda rom som är det riktiga namnet om "resande folket".
Jag ser inte det som något problem att säga chokladboll även om jag driver hårt med konceptet om "rasistiska bakverk", själv ofta och tycker det är smått komiskt att man klassar ett bakverk som rasistiskt. Dock även om jag växte upp själv med zigenare och neger var neutrala ord, men inte i dag och jag själv undra "vad fan hände". Så klara man faktiskt av att lära sig om även om man kan missa ibland och falla in i det gamla.
Fast när jag bakar chokladbollar och slänger fram dem i slutet sällskap (bland mina vänner) så säger jag. "Ni får kalla den för vad fan ni vill". Så skiljer ju jag på "offentliga rummet" och "slutet sällskap", det går också om man vill.
Dock, vad är det för fel med att säga chokladboll? Det är ju den huvudsakliga ingrediensen i "boll jäveln" och det är ju så den smakar, med en viss smaknyans av mocca då man gör det vanligast med kaffe och kaffe och choklad i kombo ger en viss "mocca smak". Fast jag gör mina chockladbollar med apelsinjuice i stället då min EX man föredrog det då han inte gillade mocca smaken som uppstod av det "klassiska receptet".