• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • kaffe

Valet om man ska använda ordet neger eller inte är enkel. Eftersom gruppen som benämns med det ordet inte vill ha beteckningen ska man respektera det. Vad man själv tycker spelar ingen roll i sammanhanget.

• Almare

Men jösses. När ska vissa fatta att beslutet att kalla någon "neger" inte togs av svarta människor. Det var en etikett som skapades av vita människor. Om svarta människor tycker att det är ett kränkande och nedsättande ord - OAVSETT ursprung, hänvisat till ordet svart - så är det inte du, som vit svensk, som ska avgöra om de har rätt eller inte. Astrid Lindgren var säkert inte rasist, men hon var lika ignorant som resten av svenskarna på den tiden, helt enkelt.

Men nu när vi VET bättre - utveckling är en fantastisk sak, vet du - är det upp till oss att respektera dem ordet avser och kalla dem vad de föredrar att bli kallade. Helt individuellt.

Så historiskt sett eller inte - det är dags att ta klivet in i 2016 och acceptera att det numera är ett rasistiskt uttryck. Oavsett om man pratar om en människa eller ett bakverk. Eller vad säger du, gubbjävel? Och det säger jag såklart utan avsikt att såra eller nedvärdera.

• KillBill
    Konservativ skrev 2016-10-01 09:24:06 följande:

Vänsterns intolerans mot allt som de själva inte håller med om illustreras tydligt i denna tråd.

Det är helt riktigt att ordet neger var helt neutralt i det svenska (det SVENSKA, fattar ni?) språket för 30 år sedan.

Det är inte alls självklart att ordet negerboll har något med mörkhyade människor att göra. Ordet neger betyder ju svart och svarta är negerbollarna.

Mina frågor till de hysteriska upprörda människorna:

Är Nigeria och Niger rasistiska länder eftersom de har sådana namn?
    Hur ska färgen svart översättas till spanska i svenska skolor utan att kränka värdegrunden?

Så du menar alltså att användandet av ordet neger är en höger/vänsterfråga?

Nu är det långt ifrån så illa att alla som röstar höger tycker att man kan använda ordet neger i dagens samhälle men jag tror som du att det är mycket vanligare bland människor som röstar höger än dem som röstar vänster.

Detta faktum gör mig bara mer övertygad om att mitt hjärta slår till vänster på den politiska skalan.
  • Uttran

Hur många mörkhyade kände du på den tiden? För du förstår väl själv att din åsikt som ljushyad och andra ljushyades åsikter har noll betydelse i det här sammanhanget.

De mörkhyade jag har pratat med och sett på TV har tagit väldigt illa vid sig av ordet, de gjorde de på 80- talet också men eftersom samhället var mer rasistiskt då fick de noll gehör. Vad gäller Astrid Lindgren så ångrade hon ju sig senare, hon tyckte själv att hon hade uttryckt sig fel.

• Uttran
    Konservativ skrev 2016-10-01 09:24:06 följande:

Vänsterns intolerans mot allt som de själva inte håller med om illustreras tydligt i denna tråd.

Det är helt riktigt att ordet neger var helt neutralt i det svenska (det SVENSKA, fattar ni?) språket för 30 år sedan.

Det är inte alls självklart att ordet negerboll har något med mörkhyade människor att göra. Ordet neger betyder ju svart och svarta är negerbollarna.

Mina frågor till de hysteriska upprörda människorna:

Är Nigeria och Niger rasistiska länder eftersom de har sådana namn?

Hur ska färgen svart översättas till spanska i svenska skolor utan att kränka värdegrunden?

Så moderaterna, kristdemokraterna, Centerpartiet och Folkpartiet är alltså Vänsterpartier. Bra då vet vi!
  • Aikido

Einar<randomsiffra>, jag gillar hur du tänker men det är några decennier för sent. Bigotta djävlar som du och jag får nöja oss med att säga neger i smyg och le inombords åt det kaos vi kunde skapat.

• klyban
    Hanky Panky skrev 2016-10-01 09:13:29 följande:
    Att använda ett ord som man VET att människor tar illa upp av är grymt respektlöst.

Och argument som "det har alltid hetat så" fungerar inte. Samhället går framåt, vi utvecklas varje dag. Vi anser inte längre att homosexualitet är en sjukdom, vi har kvinnlig rösträtt och vi agar inte våra barn.

Men nu är ju det så att det var rätt beskrivning och säga så, det fanns ingen laddning i det ordet överhuvudtaget förr.
    Men sen kom antirasisterna och började kapa ord, och göra om de till rasistiska.

För mig är neger ett ord bara, utan laddning eller åtanke i att trycka med personen ifråga.
    Men är idag medveten att man lyckats göra det till ett rasistiskt ord.
    Och jag är även medveten om att anti-rasisterna bara kommer kapa mer ord och göra till rasistiska.
    Vet när debatten rasade på och göra neger till rasistisk, så drog man upp och jämförde med nigger.
    Och detta gick ju givetvis en del på, och nu är vi här.

• Anonymplz

Jag är själv lite åt det mörkare hållet och för mig personligen så har jag aldrig riktigt tagit illa upp när jag hört folk säga neger, kanske vid några tillfällen när det just var riktat mot mig och de ville vara elaka/såra mig. Beror nog lite på i vilket sammanhang det används i. Negerbollar är och kommer alltid vara negerbollar för mig iaf

• Deceree1

Det finns ju ett märke av hårfärgningsmedel som heter Swartzkopf. Det betyder väl svartskalle? Att ingen har tänkt på att stoppa det då?

Svar på tråden Ordet "Neger"