• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Iarwain
    monkees skrev 2016-10-02 11:20:28 följande:
    Ja en underbar bild. Så befriande. Jag brukar envist hävda att svarta människor kan ha både humor och självdistans och här visar denne man prov på just det.
    Eller är det ett uttryck av "onkel Tom" mentalitet?
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-01 15:30:53 följande:
    Exakt. Det är oladdat FÖR DIG. Jag kanske tycker att "manshora" är oladdat, får jag använda mig av det då om dig? Givetvis inte, för DU skulle troligen finna det rätt ofint. Det är liksom inte så att det är fel för att en själv tycker det är kränkande, utan för att den som ordet beträffar finner det så.

Hora är ju laddat alla dagar i veckan, så väldigt dåligt exempel.
    Men som jag sa, jag inser att ordet är kapat av antirasister som gjort det till ett rasistiskt ord.
    Och använder inte ordet av den anledningen, mer än till såna som jag vet också ser ordet som oladdat.
    Men hur ofta sker detta tror du?
    Kanske 1 gång var 5:e år.

Ordet i sig är inte kränkande, kanske ni ungdomar som har svårt att greppa detta.

• MadHatter
    klyban skrev 2016-10-02 11:33:49 följande:

Hora är ju laddat alla dagar i veckan, så väldigt dåligt exempel.

Men som jag sa, jag inser att ordet är kapat av antirasister som gjort det till ett rasistiskt ord.

Och använder inte ordet av den anledningen, mer än till såna som jag vet också ser ordet som oladdat.

Men hur ofta sker detta tror du?

Kanske 1 gång var 5:e år.

Ordet i sig är inte kränkande, kanske ni ungdomar som har svårt att greppa detta.

Själva funktionen för ordet vid dess tillkomst var helt klart kränkande.

Vad avgör om ett ord är kränkande enligt dig?
  • klyban
    MadHatter skrev 2016-10-02 12:35:36 följande:
    Själva funktionen för ordet vid dess tillkomst var helt klart kränkande.
    Vad avgör om ett ord är kränkande enligt dig?

Varför inbillar du dig detta, eller har du insider information ifrån 1600-talet?

Vad ett kränkande ord kan vara, jadu det kan bli en väldigt lång berättelse.
    Men ensak som är fundamental, och det är ens syfte med att säga ordet.
    För mig är det sak samma som säga svart eller neger, eller vad nu för "mildare" ord man nu kan ha i åtanke.

Jag har accepterat ordet är kapat och anses som rasistiskt idag, dock utan förståelse för detta.
    Men så är det när antirasisterna ska äga ord, då blir det lite konstigt ibland.

• MadHatter
    klyban skrev 2016-10-02 12:47:06 följande:

Varför inbillar du dig detta, eller har du insider information ifrån 1600-talet?

Vad ett kränkande ord kan vara, jadu det kan bli en väldigt lång berättelse.

Men ensak som är fundamental, och det är ens syfte med att säga ordet.

För mig är det sak samma som säga svart eller neger, eller vad nu för "mildare" ord man nu kan ha i åtanke.

Jag har accepterat ordet är kapat och anses som rasistiskt idag, dock utan förståelse för detta.

Men så är det när antirasisterna ska äga ord, då blir det lite konstigt ibland.

Det är inget jag inbillar mig utan det är ganska enkelt att läsa sig till i vilket sammanhang ordet kom till och började användas.

Också betydelsen av ordet har från begynnelsen haft en annan betydelse än att bara beskriva att en person har mörkare hudton än en annan. Det är inget som tillkommit i efterhand av "antirasister".

Om syftet med ordet (för den som uttalar det antar jag att du menar) är fundamenalt för att avgöra om ett ord är kränkande kan man ju i princip använda vilket ord man vill utan att det kan sägas vara kränkande. Så i den meningen finns det inga kränkande ord. Så man kan kalla vem man vill för vad man vill utan att det kan sägas vara fel.

Det finns inget "mildare" ord för "neger". Det är ju begreppet som sådant som är meningslöst och i sin grund rasistiskt. Det blir ju inte mindre rasistiskt för att man skulle byta ut ordet mot ett annat ord som betyder precis samma sak. Mörkhyad är en del av ett signalament, vilket inte alls är samma sak.
  • EnAnonumius
    LizKa skrev 2016-10-02 10:20:33 följande:
    Du har ätit taggtråd som vanligt ser jag.
    Vem har ätit taggtråd sa du?
    Så bara för att man pekat på ditt meningslösa online pladdder , du gav mitt svar så har man ätit taggtråd som vanligt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Dr Nail

Alltså...personligen ser jag inga problem med ordet. Det här är inte USA, vi har inte samma historia, och vi ska inte importera deras problem. Ordet har inte samma laddning är vad jag försöker säga. MEN. Om folk känner sig kränkta, varför ska man då fortsätta använda ordet? Vad vinner man på det?

• klyban
    MadHatter skrev 2016-10-02 13:04:32 följande:
    Det är inget jag inbillar mig utan det är ganska enkelt att läsa sig till i vilket sammanhang ordet kom till och började användas.
    Också betydelsen av ordet har från begynnelsen haft en annan betydelse än att bara beskriva att en person har mörkare hudton än en annan. Det är inget som tillkommit i efterhand av "antirasister".

Om syftet med ordet (för den som uttalar det antar jag att du menar) är fundamenalt för att avgöra om ett ord är kränkande kan man ju i princip använda vilket ord man vill utan att det kan sägas vara kränkande. Så i den meningen finns det inga kränkande ord. Så man kan kalla vem man vill för vad man vill utan att det kan sägas vara fel.

Det finns inget "mildare" ord för "neger". Det är ju begreppet som sådant som är meningslöst och i sin grund rasistiskt. Det blir ju inte mindre rasistiskt för att man skulle byta ut ordet mot ett annat ord som betyder precis samma sak. Mörkhyad är en del av ett signalament, vilket inte alls är samma sak.
    Det är bara en beskrivning, det är det som blir fel för dig, just pga du inte förstår detta.

Så klart det finns mildare ord för neger, svart tex.eller afrikan, går hålla på rätt länge och hitta mildare ord.
  • EnAnonumius
    Iarwain skrev 2016-10-02 09:05:14 följande:
    Bra inlägg.

Den stora anledningen för mig att inte säga negerboll, är att det är inget problem för mig att säga chokladboll. Kan jag därigenom minska någons upplevda obehag, så gör jag gärna så.
    Tack..  Glad

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • monkees
    Iarwain skrev 2016-10-02 11:33:41 följande:
    Eller är det ett uttryck av "onkel Tom" mentalitet?
    Ja om man väljer att se svarta människor som offer så kan man få för sig det.
Svar på tråden Ordet "Neger"