• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Aikido
    Anonymplz skrev 2016-10-01 11:49:13 följande:
    Jag är själv lite åt det mörkare hållet och för mig personligen så har jag aldrig riktigt tagit illa upp när jag hört folk säga neger, kanske vid några tillfällen när det just var riktat mot mig och de ville vara elaka/såra mig. Beror nog lite på i vilket sammanhang det används i. Negerbollar är och kommer alltid vara negerbollar för mig iaf
    Skulle roa mig om en riktig blåneger med hög och ljudlig stämma beställde en negerboll och en kopp kaffe(r) på ett konditori. Skulle personalen tro att de var med i Dolda kameran?
  • gahadas
    Aikido skrev 2016-10-01 11:52:19 följande:
    Skulle roa mig om en riktig blåneger med hög och ljudlig stämma beställde en negerboll och en kopp kaffe(r) på ett konditori. Skulle personalen tro att de var med i Dolda kameran?
    Det gör min chef. Han är kålsvart och brukar gå till ett konditori brevid jobbet och beställa negerbollar
  • Anghammarad
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:55:24 följande:
    Kanske men det är kränkande att någon ska bestämma vilka ord vi får använda. 
    Samhället i ett nötskal. Du blir kränkt för att du inte får använda ett ord som av varje tänkande person uppfattas som kränkande.

"Min rätt att bli kränkt är det viktigaste"
  • kaffe
    Aikido skrev 2016-10-01 11:52:19 följande:
    Det gör min kompis som är neger/mörk/svart också. Det är faktiskt lite kul att se hur exepditen vrider på sej och inte riktigt vet hur hon eller han ska beté sej när hon beställer negerbollar.
  • lady mormont
    vill påpeka en sak till personen som hade åsikten att ordet neger inte är rasistiskt eftersom det finns länder som är döpta till ex. Niger och Nigeria, nu är det ju så att båda länderna har fått sitt namn från en flod som heter niger floden. den har hetat det sen före europerna kom till afrika och i de lokala språken så brukar ordet niger betyda olika varianter av orden vattendrag eller flod. på engelska översätts niger floden till "river of rivers".

du bör därför sluta använda detta som ett skäl till varför det är okej att använda ordet neger, länderna är inte döpta efter ordet neger.
  • 2009

Jag förstår inte, finns det ens ett seriöst behov av att använda ordet neger i något sammanhang? Jag har så vitt jag kan minnas aldrig någonsin känt det behovet, och negerbollar är väl ändå bruna och inte svarta?

• klyban
    2009 skrev 2016-10-01 14:30:16 följande:
    Jag förstår inte, finns det ens ett seriöst behov av att använda ordet neger i något sammanhang? Jag har så vitt jag kan minnas aldrig någonsin känt det behovet, och negerbollar är väl ändå bruna och inte svarta?
    Svarta är bruna.
    Jag har aldrig behov att ha ett ord som jag måste säga.
    Om nu det är så att man ska beskriva ursprung på nått sätt, så är neger för mig helt helt naturligt och fullständigt oladdat ord.
    Och detta sker väldigt sällan, då jag sällan beskriver "ras".
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-01 14:35:13 följande:
    Svarta är bruna.
    Jag har aldrig behov att ha ett ord som jag måste säga.
    Om nu det är så att man ska beskriva ursprung på nått sätt, så är neger för mig helt helt naturligt och fullständigt oladdat ord.
    Och detta sker väldigt sällan, då jag sällan beskriver "ras".
    Exakt. Det är oladdat FÖR DIG. Jag kanske tycker att "manshora" är oladdat, får jag använda mig av det då om dig? Givetvis inte, för DU skulle troligen finna det rätt ofint. Det är liksom inte så att det är fel för att en själv tycker det är kränkande, utan för att den som ordet beträffar finner det så.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:42:31 följande:
    Mycket bra svar. Begreppet kommer ju från spanskans eller portugisiskans "negro" vilket härrör från latin och betyder "svart". Att kalla någon "svart" är kanske inte alltid lämpligt, men ses oftast inte som varken förolämpande eller rasistiskt. Afro-amerikaner använder ju t.ex. själva ofta ordet "svart". Så sett till vad ordet egentligen betyder borde det vara ok att använda.

Jag vill naturligtvis inte stöta eller såra någon, men råkar ibland av vana använda detta ord. Jag ställer som jag skrev mig också frågande till varför ordet ses som negativt. Engelskans motsvarighet är "negro" och det ses i USA inte som ett rasistiskt epitet.
    Där har du fel. Negro är och har länge varit ett nedsättande ord i engelskan. Speciellt när det använts på senare tid. Det är lite som att kalla samer för lappar. Icke-samer tyckte säkert det bara var ett ord, men samerna själva var inte direkt överförtjusta om man så säger.
  • Dorian Ertymexx
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:48:33 följande:
    "Horunge" var negativt och förolämpande även på min tid. Jag använde det inte om någon, och det kan inte jämföras med "neger" som tidigare inte alls sågs som ett negativt laddat begrepp. Man talade om "negermusiker" i USA och annat, ofta i positiv bemärkelse.
    Och ordet "gringo" är också neutralt. Om man inte är vit.
Svar på tråden Ordet "Neger"