• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Lord Hans
    Dr Nail skrev 2016-10-02 13:06:26 följande:

Alltså...personligen ser jag inga problem med ordet. Det här är inte USA, vi har inte samma historia, och vi ska inte importera deras problem. Ordet har inte samma laddning är vad jag försöker säga. MEN. Om folk känner sig kränkta, varför ska man då fortsätta använda ordet? Vad vinner man på det?

Hejsan svejsan, Sverige har också hållit på och idkat slavhandel med negrer.
    1784 köpte den svenska kronan ön Saint Barthelemy i Karibien av Frankrike med syfte att tjäna pengar på att importera negerslavar ifrån Afrika till försäljning i USA. Efter att slaveriet förbjudits i USA sålde man tillbaka ön till Frankrike år 1878. 
  • Dr Nail
    Lord Hans skrev 2016-10-02 13:38:54 följande:

Hejsan svejsan, Sverige har också hållit på och idkat slavhandel med negrer.

1784 köpte den svenska kronan ön Saint Barthelemy i Karibien av Frankrike med syfte att tjäna pengar på att importera negerslavar ifrån Afrika till försäljning i USA. Efter att slaveriet förbjudits i USA sålde man tillbaka ön till Frankrike år 1878. 

Jaja....men det var inte i samma utsträckning.
  • Lord Hans
    Dr Nail skrev 2016-10-02 13:42:31 följande:
    Jaja....men det var inte i samma utsträckning.
    Så det är ok att sälja lite slavar så länge som nån annan säljer mer?
  • klyban
    Lord Hans skrev 2016-10-02 13:46:23 följande:
    Ancient history.
  • Rataxes
    klyban skrev 2016-10-02 13:54:27 följande:
    Ancient history.
    Eller "white man's guilt".

Att slaveri var tillåtet i vissa länder fram till våra dagar nämns inte.
    Inte heller att det fortfarande är hyfsat vanligt i liknande länder.
    Att det var afrikaner som sålde andra afrikaner till slavuppköparna är också ointressant.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Dr Nail
    Lord Hans skrev 2016-10-02 13:46:23 följande:

Vad jag menar är att vi inte behöver ha lika dåligt samvete.
  • Kirenaj68
    monkees skrev 2016-10-02 11:20:28 följande:
    Ja en underbar bild. Så befriande. Jag brukar envist hävda att svarta människor kan ha både humor och självdistans och här visar denne man prov på just det.

Japp. Jag har för övrigt två svarta amerikanska vänner, en tjej och en kille. Dom bor här i Sverige och vi driver ofta med varandra. Dom brukar säga "hör du viting" och så bla bla  bla och jag kontrar med "vad fan säger du, neger" bla bla bla och så rullar det på tills vi står där och garvar så tårarna rinner på oss.SkrattandeSkrattande

• Dr Nail
    Kirenaj68 skrev 2016-10-02 14:16:07 följande:

Japp. Jag har för övrigt två svarta amerikanska vänner, en tjej och en kille. Dom bor här i Sverige och vi driver ofta med varandra. Dom brukar säga "hör du viting" och så bla bla  bla och jag kontrar med "vad fan säger du, neger" bla bla bla och så rullar det på tills vi står där och garvar så tårarna rinner på oss.

Jag säger som Löfven. DET HÄR ÄR INTE OKEJ
  • pyssel
    klyban skrev 2016-10-02 13:54:27 följande:

Ancient history.

Sa den historielöse som inte förpassat rasistiska historiska ord till historien. Nej. du har fel och MadHatter rätt. Ordet har aldrig varit neutralt utan är till sitt ursprung laddat med kolonisation och slaveri och varken "bara en beskrivning" eller "kapat av antirasister".
    Alla hästar hemma
  • Speakers Corner

Men det är väl självklart eller borde åtminstone vara för alla tänkande människor att man inte använder ett epitet som upplevs som kränkande av den som man använder epitetet om.
    Det är inte sändarens sak att avgöra huruvida det är befogat att känna sig kränkt eller ej.
    Det räcker med att veta att om jag kallar den här personen för det här så gör jag illa personen.
    Då ska jag låta bli

Sen spelar det ingen roll om ordet är hora, neger, bög, ungjävel, gubbslem eller vad du vill.
    Det finns ingen som helst anledning att hävda sin rätt att få såra andra människor.
    Det är en fråga om respekt och hänsyn gentemot sina medmänniskor. 
    Den som insisterar på att fortfarande år 2016 använda ordet neger visar brist på bådadera, och/eller bristande kunskap och intelligens. 

Svar på tråden Ordet "Neger"