• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Iarwain
    Konservativ skrev 2016-10-01 15:55:36 följande:
    Det bevisar ju bara min ståndpunkt. Ett ord som låter lika i två språk behöver inte betyder samma sak. Det svenska neger har inte exakt samma betydelse och konnotationer som det engelska negro. Att enfaldiga ängsliga hysteriska pkmänniskor använde order neger för att genomdriva sin Habermaskommunism har inget med rasism att göra.
    Du får läsa på lite.
    Det svenska ordet neger uppstod i St Bartholemy, där finns första noteringen någonsin i det svenska språket. Det användes vid tal om slavar.
    Därifrån fick det en glidning till något mer neutral betydelse. I ett internationellt samhälle har den betydelsen börjat glida tillbaks inom vissa delar av befolkningen.

Detta avhandlas i en papper som publicerades för ett antal år sedan.
  • Anonym513

Lösning:

chokladkreation inspirerad av våra högpigmenterade afrikanska vänner

• Aikido
    Anonym513 skrev 2016-10-01 16:24:53 följande:

Lösning:

chokladkreation inspirerad av våra högpigmenterade afrikanska vänner

Mandel(a)kubbar?

Jaja ok de innehåller väl inte så mycket kakao men erkänn att det var lite kul.
  • Arenaman

Att påstå att det är ok att Snvönda ordet neger för att ordet har likhet spanskan negro, är som att säga att incest/pedofili är ok eftersom det är kärleksfullt.

Man har liksom inte riktigt träffat spiken så att säga.

• Arenaman
    Arenaman skrev 2016-10-01 17:11:11 följande:

Att påstå att det är ok att Snvönda ordet neger för att ordet har likhet spanskan negro, är som att säga att incest/pedofili är ok eftersom det är kärleksfullt.

Man har liksom inte riktigt träffat spiken så att säga.

*använda
  • EnGladPingvin

Jag har själv vuxit upp med att order neger inte är något negativt menat. Det har varit ett sätt att beskriva ett utseende och ursprung utan att lägga någon värdering i det. För mig är negerbollar något positivt. Det sagt, om det nu uppfattas negativt och andra tar illa vid sig så ser jag ingen som helst anledning att använda ordet. För mig är det ett ord, jag kan använda andra ord. Om andra uppfattar det negativt och kränkande är det ingen uppoffring för mig att inte använda det.

• Cruut

Jag säger alltid neger, negerboll osv. så länge det är med folk jag känner. Undviker det när det är främlingar eller ytligt bekanta med, men då endast för att slippa ev. onödigt tjafs eller stämningar. 

• Anonym513

Finns det någon sida man kan hålla sig uppdaterad för det är ju iallafall inte min mening att såra någon.

Jag säger chokladboll men säger säkert andra ord som inte är okej :/

• seriösanvändare

Vi tycker olika helt enkelt. Vissa här tycker att det är okej att använda ord som neger, zigenare och lapp. Min erfarenhet är dock att det främst är trash som använder dessa ord idag. Så visst, vill du ha trash-stämpel, fortsätt för all del. Ditt språkbruk säger mycket om vem du är.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • pyssel
    Einar2 skrev 2016-10-01 08:29:51 följande:

Nej, är du? Du kanske inte kan fatta att allt inte alltid varit som det är idag? Du är själv ohyggligt korkad om du inte kan fatta att någon svensk kan använda ordet "neger" utan att mena något negativt. Tror du Astrid Lindgren var rasist?

Ordet har aldrig varit neutralt eller oladdat, för den gången det var det gängse uttrycket uttalades det i en kontext med en fruktansvärd maktobalans. Att något var gängse betyder inte neutralt. Nej, ordet har aldrig varit oladdat utan uppstod i en rasistisk kontext ur en vit benämnares mun. Även om det var oladdat för din dåtida motsvarighet att säga så bland sina gelikar så var det laddat med rasism och lika pejorativt som nu. Du är förresten helt ute och cyklar om du tror att jag kan kalla amerikanska eller franska vänner (eller ovänner..) för "negro" eller "nègre".
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Ordet "Neger"