• Sofiatn

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej!

Efter ett års längtan och försök har jag fått konstaterat att jag inte har någon egen ägglossning. Det finns flera små äggblåsor men dem verkar inte vilja släppa, jag har ej Pco men symtomen är ungefär detsamma. Utebliven ägglossning.

Så efter att ha provat med enbart provera i ca 5 månader ska jag nu börja äta Letrozol. På 3:dje blödningsdagen i 5 dagar. Sedan blir det vul på dag 12.

Vore jättekul om det finns fler som är på samma väg eller blivit gravida genom letrozol. Skriv gärna om er erfarenhet!

Kram

• Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera
  • inez898

Hej på er! Är det någon av er som fått letrozol innan 12 månader gått? Jag har pco och oregelbunden mens, ca 25-50 dagars cykler. Läkaren tror att jag har ÄL baserat på symptom och äl-test, det har dock aldrig bekräftats. Hon tyckte inte att jag ska prova letrozol förrän ett år har gått, men vi har försökt nu i 9 månader och jag börjar bli desperat. Har förstått gm att läsa här att man kanske inte alls har ÄL när man har pco trots att man har symptom o positivt test. Funderar därför på att gå till en annan gyn och kanske få prova letrozol och testa det redan nu, så är man klar med det när året gått och kanske kan gå direkt in på nästa steg då. Är det nån i denna tråd som är/har varit i min situation? :)

• Älskadeunge
    inez898 skrev 2017-11-13 13:12:36 följande:

Hej på er! Är det någon av er som fått letrozol innan 12 månader gått? Jag har pco och oregelbunden mens, ca 25-50 dagars cykler. Läkaren tror att jag har ÄL baserat på symptom och äl-test, det har dock aldrig bekräftats. Hon tyckte inte att jag ska prova letrozol förrän ett år har gått, men vi har försökt nu i 9 månader och jag börjar bli desperat. Har förstått gm att läsa här att man kanske inte alls har ÄL när man har pco trots att man har symptom o positivt test. Funderar därför på att gå till en annan gyn och kanske få prova letrozol och testa det redan nu, så är man klar med det när året gått och kanske kan gå direkt in på nästa steg då. Är det nån i denna tråd som är/har varit i min situation? :)

Jag har inte varit i samma situation men kunde ha varit. Jag har också pcos och behöver hjälp med ägglossningsstimulerande. För att få vår dotter så fick vi välja mellan landstingsfiansierad hjälp efter minst ett år eller om vi ville börja tidigare, söka oss till en privat gynekolog. Så möjligheten fanns för mig och min man att börja innan, detta pga pco och ingen ägglossning. Så di borde få börja tycker jag.
  • inez898
    Älskadeunge skrev 2017-11-13 13:17:51 följande:

Jag har inte varit i samma situation men kunde ha varit. Jag har också pcos och behöver hjälp med ägglossningsstimulerande. För att få vår dotter så fick vi välja mellan landstingsfiansierad hjälp efter minst ett år eller om vi ville börja tidigare, söka oss till en privat gynekolog. Så möjligheten fanns för mig och min man att börja innan, detta pga pco och ingen ägglossning. Så di borde få börja tycker jag.

Tack för svar! :) får jag fråga om du hade oregelbunden mens eller ingen mens alls? Jag menar, visste ni säkert att du inte hade någon ägglossning eller var det "bara" en misstanke pga oregelbunden mens och pcos?
  • Älskadeunge
    inez898 skrev 2017-11-13 14:17:54 följande:

Tack för svar! :) får jag fråga om du hade oregelbunden mens eller ingen mens alls? Jag menar, visste ni säkert att du inte hade någon ägglossning eller var det "bara" en misstanke pga oregelbunden mens och pcos?

Det har varierat. För ca 6-7 år sedan kunde jag ha mens 5 ggr per år. När jag sökte hjälp hade jag mens 2 ggr på ca 3 år. Så på så vis hade jag avsaknad ägglossning i slutet enligt läkaren, men inget va/är bekräftat. Så man kan nog säga att läkaren misstänkte det pga. de långa uppehållen.
  • inez898
    Älskadeunge skrev 2017-11-13 16:11:43 följande:

Det har varierat. För ca 6-7 år sedan kunde jag ha mens 5 ggr per år. När jag sökte hjälp hade jag mens 2 ggr på ca 3 år. Så på så vis hade jag avsaknad ägglossning i slutet enligt läkaren, men inget va/är bekräftat. Så man kan nog säga att läkaren misstänkte det pga. de långa uppehållen.

Okej, tack! Funderar på om du kanske fick hjälp tidigare eftersom du hade ännu glesare mens än vad jag har då kanske... men skadar ju inte att höra med nån gyn :)
  • hanna8911
    inez898 skrev 2017-11-13 13:12:36 följande:

Du birde kunna få det innan! Jag har också pco men har regelbunden menscykeln på ca 32 dagar, får alltid positivt äl test men har ingen äl antagligen då jag tagit blodprover för att kolla. Så det är inte alls säkert man har äl trots plus! Stå på dig!
  • inez898
    hanna8911 skrev 2017-11-14 20:53:34 följande:

Du birde kunna få det innan! Jag har också pco men har regelbunden menscykeln på ca 32 dagar, får alltid positivt äl test men har ingen äl antagligen då jag tagit blodprover för att kolla. Så det är inte alls säkert man har äl trots plus! Stå på dig!

Oj, hade missat ditt svar! Tack! Då ska jag absolut höra av mig igen och stå på mig. Läkaren tyckte inte att blodprov behövdes pga menscykler på 25-50 dagar och positivt ÄL-test, men då vet jag att det inte säger allt. :)
  • Ariellan
    Orkide skrev 2017-11-18 20:43:03 följande:

Happ. Idag kom min mens försök 33 nu då.

Oj 33 försök? :( får ni inte gå vidare med ivf?
  • Orkide
    Ariellan skrev 2017-11-20 12:27:14 följande:

Oj 33 försök? :( får ni inte gå vidare med ivf?

Vi har två barn som vi fick med hjälp av pergotime. Men nu finns inte det längre så vi hoppas på letrozol. Men eftersom vi har barn så får vi ingen annan hjälp. Å det är ju rätt. De par som inte har barn ska ju självfallet få den hjälp de behöver främst
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera