• Sofiatn

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej!

Efter ett års längtan och försök har jag fått konstaterat att jag inte har någon egen ägglossning. Det finns flera små äggblåsor men dem verkar inte vilja släppa, jag har ej Pco men symtomen är ungefär detsamma. Utebliven ägglossning.

Så efter att ha provat med enbart provera i ca 5 månader ska jag nu börja äta Letrozol. På 3:dje blödningsdagen i 5 dagar. Sedan blir det vul på dag 12.

Vore jättekul om det finns fler som är på samma väg eller blivit gravida genom letrozol. Skriv gärna om er erfarenhet!

Kram

• Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera
  • Orkide
    Målarsasah skrev 2017-12-05 10:39:50 följande:

Hoppas verkligen!

oj så många kurer?

Hur kommer de sig att ni inte får ivf, är de pga att ni har barn innan?

Har hört talas om pergotime men hörde att den togs bort pga att de va för mycket flerbörd. Så letrozolen funkar inte lika bra på dig alltså ?

Har gått en utredning och hade en sådan fruktansvärd tur med min cykel och deras lediga tider så vi påbörjade den 1/11. Sambons pojkar var jätte bra. Mina blodprover såg bra ut, gjorde även en spolning av äggledarn som visade fri passage i båda, dock hitta dom en cysta som kollade upp på vänster äggstock, visade sig vara ofarlig och som dom kallar den "ägglossningscysta". Dock när jag gjorde ultraljud av äggblåsorna så såg hon många men omogna och även att jag inte hade någon äl just då, så har antagligen inte äl varje månad fast mina cyklar är mellan 30-32 dagar normalt fall. Dock har de hänt att den har varit 24 och andra gånger 39. som denna månad blev de 39 vilket bekräftar att jag ej har haft äl. Så deras beslut va att sätta mig på letrozol i alla fall i 3 månader för att se om jag svarar. Annars skickar dom remiss till ivf.

Hur går de för dig denna månad? några känningar?

Håller tummarna hårt för er, även om ni har barn innan så är de ju såklart en kamp och en längtan! kram på dig!

Alltid bra att prova med letrozol innan ivf kan ju vara trixet som gör att du får det perfekta ägget. Ska du få ta äl spruta också då? Vilken dag är du på?

Ja eftersom vi har barn så får vi bekosta ivf själva å det är svindyrt så letrozol är det enda det erbjuder mig. Men jag har tappat hoppwt om letrozol för min del. Pergotimw var för dyrt i jämförelse med letrozol så därför la dom ner det här i Sv.. Tråkigt för vår del då vi blivit gravida av det tidigare
  • EmmaB1988
    Orkide skrev 2017-12-05 07:19:47 följande:

Jättegrattis ! Vad härligt det måste kännss för er. Nu börjar en annan sorts resa för er. Håller tummarna för att ni får en bra bild på ert busfrö på torsdag <3

Tack! :) Vi har nog inte riktigt fattat det än tror jag. Kanske blir mer verkligt på tors om vi får se nån liten krabat :)
  • Målarsasah
    Orkide skrev 2017-12-05 17:49:33 följande:

Alltid bra att prova med letrozol innan ivf kan ju vara trixet som gör att du får det perfekta ägget. Ska du få ta äl spruta också då? Vilken dag är du på?

Ja eftersom vi har barn så får vi bekosta ivf själva å det är svindyrt så letrozol är det enda det erbjuder mig. Men jag har tappat hoppwt om letrozol för min del. Pergotimw var för dyrt i jämförelse med letrozol så därför la dom ner det här i Sv.. Tråkigt för vår del då vi blivit gravida av det tidigare

Ja man hoppas ju att de ska vara så. någon äl spruta har jag inte hört något om, får väl se vad hon säger när jag ska på vul.

Ska sprutan förbättra chanserna änu mer eller?

Jag är bara på dag 3 i morgon så de är då jag ska börja med letrozol :)

Verkligen tråkigt för eran del. men har dom ökat dina doser ? eller är de så att blåsorna inte växer tillräckligt?
  • Orkide
    EmmaB1988 skrev 2017-12-05 20:14:32 följande:

Tack! :) Vi har nog inte riktigt fattat det än tror jag. Kanske blir mer verkligt på tors om vi får se nån liten krabat :)

Ja det tror jag på torsdag kommer du se världens bästa lilla mini <3
  • Orkide
    Målarsasah skrev 2017-12-05 22:25:47 följande:

Ja man hoppas ju att de ska vara så. någon äl spruta har jag inte hört något om, får väl se vad hon säger när jag ska på vul.

Ska sprutan förbättra chanserna änu mer eller?

Jag är bara på dag 3 i morgon så de är då jag ska börja med letrozol :)

Verkligen tråkigt för eran del. men har dom ökat dina doser ? eller är de så att blåsorna inte växer tillräckligt?

Sprutan ser till att äggblåsan mognar de sista men det viktigaste att blåsan verkligen släpper :)-

Jag ägglossar på egen hand men jag har fått pergotime/letrozol för att stärka äl. Jag har eventuellt endometrios.
  • Målarsasah
    Orkide skrev 2017-12-06 07:25:16 följande:

Sprutan ser till att äggblåsan mognar de sista men det viktigaste att blåsan verkligen släpper :)-

Jag ägglossar på egen hand men jag har fått pergotime/letrozol för att stärka äl. Jag har eventuellt endometrios.

Jasså! Hur tar man den sprutan? är nämligen livrädd för sprutor men hjälper dr mig på en knodd så gör man de ju. får höra med dom den 15 på vul.

Okej, för jag har eventuellt de också så de kanske är samma här, lossar tydligen inte varje månad vad dom sett. :)
  • Orkide
    Målarsasah skrev 2017-12-06 12:31:20 följande:

Jasså! Hur tar man den sprutan? är nämligen livrädd för sprutor men hjälper dr mig på en knodd så gör man de ju. får höra med dom den 15 på vul.

Okej, för jag har eventuellt de också så de kanske är samma här, lossar tydligen inte varje månad vad dom sett. :)

Läkaren bestämmer när man ska ta sprutan men det brukar väl vara ungefär 14 dagar efter mens. Sprutan tar du sjölv i magen. Själva behållaren/sprutan är ganska stor men nålen är inte så jättestor. Men jag har blundat o låtit sambon göra på mig.. haha.
  • Målarsasah
    Orkide skrev 2017-12-06 18:10:00 följande:

Läkaren bestämmer när man ska ta sprutan men det brukar väl vara ungefär 14 dagar efter mens. Sprutan tar du sjölv i magen. Själva behållaren/sprutan är ganska stor men nålen är inte så jättestor. Men jag har blundat o låtit sambon göra på mig.. haha.

Okej! då vill man ju nästa ha den om de är en extra knuff de med. Sen vet man ju inte än om mina blåsor växer till sig! man längtar ju lagom till den 15e. sen är de surt med sexförbud innan Haha!

Ja om jag får spruta så lär min sambo får göra de på mig också :'D
  • Orkide
    Målarsasah skrev 2017-12-08 16:15:44 följande:

Okej! då vill man ju nästa ha den om de är en extra knuff de med. Sen vet man ju inte än om mina blåsor växer till sig! man längtar ju lagom till den 15e. sen är de surt med sexförbud innan Haha!

Ja om jag får spruta så lär min sambo får göra de på mig också :'D

Härligt att ni tycker sexförbud är jobbigt. Alltså gulligt
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera