• Sofiatn

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej!

Efter ett års längtan och försök har jag fått konstaterat att jag inte har någon egen ägglossning. Det finns flera små äggblåsor men dem verkar inte vilja släppa, jag har ej Pco men symtomen är ungefär detsamma. Utebliven ägglossning.

Så efter att ha provat med enbart provera i ca 5 månader ska jag nu börja äta Letrozol. På 3:dje blödningsdagen i 5 dagar. Sedan blir det vul på dag 12.

Vore jättekul om det finns fler som är på samma väg eller blivit gravida genom letrozol. Skriv gärna om er erfarenhet!

Kram

• Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera
  • Anonym Ellliiin
    Orkide skrev 2017-11-20 19:50:25 följande:

Vi har två barn som vi fick med hjälp av pergotime. Men nu finns inte det längre så vi hoppas på letrozol. Men eftersom vi har barn så får vi ingen annan hjälp. Å det är ju rätt. De par som inte har barn ska ju självfallet få den hjälp de behöver främst

Ursäkta som frågar men hur gör ni för att hålla gnistan uppe sexuellt efter 33 försök..?? är själv på ca 30 också och tycker de är SÅ jobbigt......
  • Orkide
    Anonym Ellliiin skrev 2017-11-21 03:24:46 följande:

Ursäkta som frågar men hur gör ni för att hålla gnistan uppe sexuellt efter 33 försök..?? är själv på ca 30 också och tycker de är SÅ jobbigt......

Det är en bra fråga. Tyvärr så många gånger har vi inte lust/tid eller energi men eftersom vi vet att vi har så pass svårt att bli gravida så vågar vi inte hoppa över en månad och då blir det en ?snabbis?. Andra gånger försöker tvinga till ett bra förspel å då brukar man bli upphetsad på riktigt till slut. Å andra gånger funkar allt jättebra. Ni har ju också många försök, hur gör ni?
  • Ammar

Slänger in en fråga här. Läste i denna tråd att en annan kvinna fått letrozole medan hon ammar. Jag ammar också fortfarande. Har träffat 2 gynekologer, den ena sa att jag kan ta letrozol medan jag ammar och den andra sa att man inte får amma. Har läst mycket på nätet om att letrozol och amning inte går ihop.

Jag ringde till gyn 1 igen och frågade om hon var säker, och ja, jag får ta Letrozole. Min son är 11 månader och ammas endast 2 ggr per dygn. Mjölken har anpassat sig så det kommer bara en skvätt. Annars äter han mycket och får 3 flaskor ersättning per dygn. Så han får inte i sig mycket mjölk, kan det vara orsaken till att man får amma och ta letrozol? Någon som vet? Vågar jag ta letrozol om en gynekolog vet att jag ammar och säger kör på?

Kan tillägga att gyn 2 som sa nej är en av de stora aktörerna. En vän till mig sa att de inte vill att man ska amma för statistiken, de vill ha så bra förutsättningar som möjligt för att varje fertilitetsbehandlingar ska fungera så att deras statistik ser hög ut i antalet gravida efter behandling.

• orzia1
    Ammar skrev 2017-11-22 08:42:02 följande:

Slänger in en fråga här. Läste i denna tråd att en annan kvinna fått letrozole medan hon ammar. Jag ammar också fortfarande. Har träffat 2 gynekologer, den ena sa att jag kan ta letrozol medan jag ammar och den andra sa att man inte får amma. Har läst mycket på nätet om att letrozol och amning inte går ihop.

Jag ringde till gyn 1 igen och frågade om hon var säker, och ja, jag får ta Letrozole. Min son är 11 månader och ammas endast 2 ggr per dygn. Mjölken har anpassat sig så det kommer bara en skvätt. Annars äter han mycket och får 3 flaskor ersättning per dygn. Så han får inte i sig mycket mjölk, kan det vara orsaken till att man får amma och ta letrozol? Någon som vet? Vågar jag ta letrozol om en gynekolog vet att jag ammar och säger kör på?

Kan tillägga att gyn 2 som sa nej är en av de stora aktörerna. En vän till mig sa att de inte vill att man ska amma för statistiken, de vill ha så bra förutsättningar som möjligt för att varje fertilitetsbehandlingar ska fungera så att deras statistik ser hög ut i antalet gravida efter behandling.

Till mig har de sagt att mjölkproduktionen minskar och kan helt sluta, så man får väga för o nackdelar.
  • Anonym Ellliiin
    Orkide skrev 2017-11-21 14:34:34 följande:

Det är en bra fråga. Tyvärr så många gånger har vi inte lust/tid eller energi men eftersom vi vet att vi har så pass svårt att bli gravida så vågar vi inte hoppa över en månad och då blir det en ?snabbis?. Andra gånger försöker tvinga till ett bra förspel å då brukar man bli upphetsad på riktigt till slut. Å andra gånger funkar allt jättebra. Ni har ju också många försök, hur gör ni?

Ja de med förspel kanske vore nåt att tänka på! Vi har kommit till den punkten att vi bara gör de.. får de överstökat ungefär.. fruktansvärt tråkigt egentligen men de är så de blivit för de är ju som du säger inte värt att missa en månad..
  • Orkide
    Anonym Ellliiin skrev 2017-11-22 22:57:05 följande:

Ja de med förspel kanske vore nåt att tänka på! Vi har kommit till den punkten att vi bara gör de.. får de överstökat ungefär.. fruktansvärt tråkigt egentligen men de är så de blivit för de är ju som du säger inte värt att missa en månad..

Ja men tyvärr är det nog vanligt. Svårt att se det roliga i det hela när allt man vill är att bli gravid.
  • Anonym Ellliiin
    Orkide skrev 2017-11-27 19:23:29 följande:

Ja men tyvärr är det nog vanligt. Svårt att se det roliga i det hela när allt man vill är att bli gravid.

Ja precis..:/
  • Målarsasah

Hej! är det okej om jag är med i denna tråd?

svårt att hitta passande forum när man går igenom denna resan!

Jag och min sambo har försökt sedan juni -16

Har haft en ruskig tur med våran utredning som bara har tagit oss ca 1 månad. efter spolning och ultraljud ×3 så kom dom fram till att jag har krångel med ägglossningen som inte sker varje månad och eventuellt endometrios, + en ofarlig cysta. sambons spermier är bra så nu ska jag börja med letrozol på dag tre när mensen startar.

Om detta inte funkar för oss med 3 kurer som ökas så blir vi skickade till ivf.

Hur har ni upplevt era kurer? så som biverkningar, humör m.m ?

Tack på förhand :)

• Isathe

Jaha, då har jag varit på spolning av äggledarna i måndags, där allt såg bra ut. Vilket är positivt, sambons spermier är också bra.

Jag har pcos sedan flera år, har haft relativt regelbunden mens sedan jag sluta med p-piller i februari tills förra månaden då det plötsligt var ca 70 dagar mellan mensen.

Jag ska nu få börja med letrozol när mensen kommer. Om jag följer mina tidigare cyklar borde jag ha ägglossning senast på söndag och mens ca 14 dagar efter det, sen kan jag börja med tabletterna.

Självklart hoppas jag ju slippa börja med dom och plussar ist lagom till julveckan. Men hoppet är litet eftersom vi försökt så många månader redan.

Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera