• Gullefjuns mamma

Varför öppen planlösning?

Jag kan bara se nackdelar med öppen planlösning: matos sprider sig, man ser disken och gamla mjölkförpackningar på tork från soffan, diskmaskinen bullrar när man ser på TV, ljud från matlagning stör de som sitter i soffan, TV:n stör när ngn vill ta en lugn kopp te, det är färre rum att dela upp sig i när familjemedlemmarna vill göra olika saker, jobbig akustik.

Men trots detta är det jättevanligt i moderna hus. En del förstör tom äldre hus för att skapa öppen planlösning. Så det måste finnas fördelar. Hit me!

• Svar på tråden Varför öppen planlösning?
  • EnGladPingvin

Vi har öppen planlösning i stora delar av huset och trivs väldigt bra med det. Det är öppet mellan kök, matrum och vardagsrum. Jag gillar det sociala, att kunna prata med gäster eller familj som sitter vid bordet eller i soffan. Vi har dessutom en stor öppen spis i matrummet och det är så mysigt att se den även från köksdelen. Där vi bodde tidigare hade vi inte öppen planlösning, vilket resulterade att jag som gillar att laga mat och gärna sådant som tar tid ofta stod själv i köket medans gästerna var i andra delar av huset alternativt satt vid matbordet och tittade på. Fanns ingen yta i köket att röra sig direkt. Trist. 

Det är ytterst sällan det står massa disk eller skräp framme i köket då vi tycker det är skönt att få undan sådant direkt. Matos upplever jag inte heller som något problem. Vi har en effektiv och hyfsat tystgående fläkt. Nu ska vi bygga om köket dessutom och kommer sätta in två diskmaskiner. 

Nu bor vi dock så pass stort att det finns gott om rum att stänga in sig i om man vill. Vi har flera sovrum alla med dörrar, två kontor samt en gillestuga. Jag hade kanske tänkt annorlunda om vi bott mindre.

• sextiotalist

Jag misstänker att öppen planlösning passar vissa och för oss andra är det en mardröm.
    Man lever helt enkelt olika liv.
    Vi är vardagsrummänniskor, vi gillar att titta på TV. Sambon gillar att lyssna på musik och hörlurar är inte ett koncept som vi gillar hemma hos oss.

Så för oss är ett vardagsrum som endast är till för att umgås, titta på TV, lyssna på musik och ett kök som är avskilt en lösning som passar vår familj. Eftersom vi dessutom har bott med öppen planlösning så vet vi att det inte passar oss (dvs ingen gissning utan egen erfarenhet).

Jag som även ser köket endast som ett ställe där man lagar mat, och där man inte umgås, tycker det är skönt att inte bli påmind om denna arbetsplats hela tiden.
    Jag ser även matlagning som ett nödvändigt ont och är (även om jag kan och anses duktig på att laga mat) noll intresserad av att umgås med andra när jag lagar mat

• Kelsson1

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg så svarar bara TS

Jag var väldigt mycket emot öppen planlösning tidigare men när vi hittade vår lägenhet för rimlig summa i bra område fick jag nöja mig med att matsal och vardagsrum var i ett och köket ett U sett från matplatsen.
    Så inte helt öppet med allt i ett.
    Kan bara säga att jag blev positivt överraskad!
    Så bekvämt med att allt är nära och lätt att hålla koll på ungarna när man lagar mat och diskar. (förskolebarn)
    Idag skulle jag inte byta ut vår planlösning mot separat kök och vardagsrum.

• sextiotalist
    Kelsson1 skrev 2016-10-27 13:29:34 följande:

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg så svarar bara TS

Jag var väldigt mycket emot öppen planlösning tidigare men när vi hittade vår lägenhet för rimlig summa i bra område fick jag nöja mig med att matsal och vardagsrum var i ett och köket ett U sett från matplatsen.
    Så inte helt öppet med allt i ett.
    Kan bara säga att jag blev positivt överraskad!
    Så bekvämt med att allt är nära och lätt att hålla koll på ungarna när man lagar mat och diskar. (förskolebarn)
    Idag skulle jag inte byta ut vår planlösning mot separat kök och vardagsrum.

Och för oss var det tvärtom, bodde med öppen planlösning under flera år och vi båda sa när vi flyttade, aldrig mer
  • Magdalena03
    gbgumman skrev 2016-10-26 16:21:18 följande:

Den dagen vi får öppen planlösning kommer ingen tv in i det vardagsrummet. Däremot en kamin. Kommer skilja på tv rum och vardagsrum.

Precis så har vi, kamin i vardagsrummet och separat TV-rum.

Toppen!
  • Magdalena03
    Octavia skrev 2016-10-26 12:34:18 följande:

Jag förstår heller inte tjusningen med öppen planlösning där man sitter och tittar på högar med disk från tv-soffan.

Jag gillar att umgås i köket och skulle gärna ha ett rejält kök med plats för kökssoffa och stort matbord så att man kan hänga där under tiden man lagar mat och äter. Men sedan vill jag helst kunna gå ur köket och släppa den delen.

Högar med disk? Vi har diskmaskin, när vi ätit ställer vi in disken i diskmaskinen. Kastruller kan man ställa i diskhon förslagsvis, om man har gäster. Sen kan man släcka köksbelysningen just över diskbänken, så tänker ingen på det.
  • Vandrande pingvinen

Några skriver att ljud inte är ngt problem för de har tysta vitvaror. Jag tänker att det inte är de ljuden man störs av utan snarare slammer med porslin och bestick, vattenkokare, mixer, elvisp, vattenkran och sånt.

• Magdalena03
    Vandrande pingvinen skrev 2016-10-28 16:31:34 följande:

Några skriver att ljud inte är ngt problem för de har tysta vitvaror. Jag tänker att det inte är de ljuden man störs av utan snarare slammer med porslin och bestick, vattenkokare, mixer, elvisp, vattenkran och sånt.

Vi är nog inte så ljudkänsliga dessutom brukar vi hjälpas åt med maten.

Jag tycker nog det låter lite konstigt att störas av att höra att någon förbereder en måltid, det är väl en form av hemtrevnad , tycker jag.

Störas av vattenkokare och vattenkran?
  • Stårschan
    Magdalena03 skrev 2016-11-10 18:12:47 följande:

Jag tycker nog det låter lite konstigt att störas av att höra att någon förbereder en måltid, det är väl en form av hemtrevnad , tycker jag.

Det är till exempel väldigt störande att höra diskmaskinen när man tittar på en bra film. Särskilt en som inte är så full av biljakter och explosioner att den dränker skvalpljuden.
  • sextiotalist
    Magdalena03 skrev 2016-11-10 18:12:47 följande:

Om du visste vad en droppande vattenkran kan störa ? ;).

Jag har en sambo som är väldigt känslig för ovälkomna ljud (och lukter), fläkten är ofta på. T.ex när det poppats popcorn så fixar inte sambon lukten.
  • Magdalena03
    Stårschan skrev 2016-11-11 08:12:19 följande:
    Det är till exempel väldigt störande att höra diskmaskinen när man tittar på en bra film. Särskilt en som inte är så full av biljakter och explosioner att den dränker skvalpljuden.
    Diskmaskin är viktigt att den är tystgående.
    Vi köpte en ny som skulle vara tyst men inte var det. Det var jättejobbigt. Som tur var kunde serviceteknikern justera den på något sätt så att den blev så tyst som den skulle vara. Har man öppen planlösning måste man köpa maskiner med lågt dB. Diskmaskinen går ju över en timme , så det är viktigt.
  • Magdalena03
    sextiotalist skrev 2016-11-11 08:19:02 följande:
    Om du visste vad en droppande vattenkran kan störa ? ;).

Jag har en sambo som är väldigt känslig för ovälkomna ljud (och lukter), fläkten är ofta på. T.ex när det poppats popcorn så fixar inte sambon lukten.
    Ja, en droppande vattenkran kan nog störa, men det skall man väl inte ha, då fixar man väl det, om man har det problemet?
    Är man väldigt känslig, så att man inte tål popcornpoppningsdoft, då skall man nog inte bo i öppen planlösning, det håller jag med om.
  • sextiotalist
    Magdalena03 skrev 2016-11-11 10:46:19 följande:
    Ja, en droppande vattenkran kan nog störa, men det skall man väl inte ha, då fixar man väl det, om man har det problemet?
    Är man väldigt känslig, så att man inte tål popcornpoppningsdoft, då skall man nog inte bo i öppen planlösning, det håller jag med om.
    Nej, det passar oss inte alls, då vi inte lever den typ av liv. Dessutom betraktar jag köket som en arbetsplats och ingen umgängesplats.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2016-11-11 10:49:28 följande:
    Nej, det passar oss inte alls, då vi inte lever den typ av liv. Dessutom betraktar jag köket som en arbetsplats och ingen umgängesplats.
    Arbetsplats på samma sätt som jag ser tvättstugan som arbetsplats.
Svar på tråden Varför öppen planlösning?