• Gullefjuns mamma

Varför öppen planlösning?

Jag kan bara se nackdelar med öppen planlösning: matos sprider sig, man ser disken och gamla mjölkförpackningar på tork från soffan, diskmaskinen bullrar när man ser på TV, ljud från matlagning stör de som sitter i soffan, TV:n stör när ngn vill ta en lugn kopp te, det är färre rum att dela upp sig i när familjemedlemmarna vill göra olika saker, jobbig akustik.

Men trots detta är det jättevanligt i moderna hus. En del förstör tom äldre hus för att skapa öppen planlösning. Så det måste finnas fördelar. Hit me!

• Svar på tråden Varför öppen planlösning?
  • Aniiee
    Magdalena03 skrev 2016-10-25 18:08:29 följande:

När jag var singel bodde jag i en två på 58 kvadrat.

Jag hade ett sovrum och ett kombinerat vardagsrum med kök.

Stortrivdes med det, det blev mycket rymligare på det sättet.

Och jag tycker, FAKTISKT, att det är lurendrejeri.  Du hade aldrig någon tvåa. Du hade en etta. ETT rum, och ett kök. Att köket var så stort att del av det designerades vardagsrum är för mig ett slags luftskott. Det är lite som att säga att man har badrum och tvättstuga för att man har tvättmaskin i badrummet.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • nevermind

Jag avskyr öppen planlösning!! Jag har ofta övernattande gäster och då är det fantastisk med ett till gästrum. Dessutom kan man stänga in sig i köket om sambon har besök till exempel.

• HerrFantasi

Under pågående stambyte eller andra större renoveringsarbeten är det så lagom roligt med öppen planlösning.

• Tangent

Kan inte komma på något annat skäl än att det ser snyggt ut med öppen planlösning.
    Både vår lägenhet I stan och vår sommarstuga har öppen planlösning. Är så missnöjd. Matos sprids i hela huset/lägenheten. Vi har moderna vitvaror på båda ställena, men ändå störs man av köksljud (t ex när man steker och spolar I kranen) när man t ex tittar på TV.  Sitter två personer vid köksbordet och pratar, störs den som tittar på TV.

• straw2008

Vi har öppen planlösning så mkt det bara går (hall kök vardagsrum i samma rum tex). 
    Jag älskar doften av kladdkaka o ljuset från ugnen, älskar doften av potatisgratäng. 
    Vill kunna se mina barn då jag lagar mat, vill kunna se de då de gör läxor. Vill kunna prata med vänner då jag lagar mat till dom, vill slippa vråla då det är 7 väggar mellan alla rum osv osv

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Tangent skrev 2016-10-26 07:28:23 följande:

Kan inte komma på något annat skäl än att det ser snyggt ut med öppen planlösning.
    Både vår lägenhet I stan och vår sommarstuga har öppen planlösning. Är så missnöjd. Matos sprids i hela huset/lägenheten. Vi har moderna vitvaror på båda ställena, men ändå störs man av köksljud (t ex när man steker och spolar I kranen) när man t ex tittar på TV.  Sitter två personer vid köksbordet och pratar, störs den som tittar på TV.

Men laga mat i ugnen istället, luktar absolut ingenting. Eller laga mat ni gillar doften av? 
    I kinamockaskogen.....
  • sextiotalist
    straw2008 skrev 2016-10-26 08:25:20 följande:
    Men laga mat i ugnen istället, luktar absolut ingenting. Eller laga mat ni gillar doften av? 
    Jag är väldigt glad att man kan stänga dörren till köket när sambon äter ärtsoppa och han är lika glad att jag kan stänga dörren när jag gör något med vitlök eller än värre, när jag gör leverpastej.
    Jag är också glad att jag kan stänga dörren till köket när sambon lyssnar på musik och även glad att jag har möjlighet att vara själv när jag lagar mat
  • straw2008
    sextiotalist skrev 2016-10-26 08:36:37 följande:
    Jag är väldigt glad att man kan stänga dörren till köket när sambon äter ärtsoppa och han är lika glad att jag kan stänga dörren när jag gör något med vitlök eller än värre, när jag gör leverpastej.
    Jag är också glad att jag kan stänga dörren till köket när sambon lyssnar på musik och även glad att jag har möjlighet att vara själv när jag lagar mat
    Vi har 7 rum o 3 toaletter så här finns alltid rum man kan stänga. 
    I kinamockaskogen.....
  • sextiotalist
    straw2008 skrev 2016-10-26 08:57:13 följande:
    Vi har 7 rum o 3 toaletter så här finns alltid rum man kan stänga. 
    Det har inte vi.
    Det hade vi inte när vi bodde med öppen planlösning heller. Dessutom så är vardagsrummet det rum som används mest hemma så även om det fanns sju rum, så skulle det inte fungera, eftersom ingen kunde använda vardagsrummet när maten gjordes (jag vill vara ifred när jag lagar mat) eller den luktar för mycket. Och jag hade inte kunnat laga mat när sambon lyssnade på sin musik.
    Så det rum vi använder mest vill vi inte ha någon matlagning i
  • Teresiat

Ja bor man i ett litet hus eller en liten lägenhet då hade jag också ogillat öppen planlösning :) men när man har 160-200 kvm ser jag bara fördelar.

Svar på tråden Varför öppen planlösning?