• Gullefjuns mamma

Varför öppen planlösning?

Jag kan bara se nackdelar med öppen planlösning: matos sprider sig, man ser disken och gamla mjölkförpackningar på tork från soffan, diskmaskinen bullrar när man ser på TV, ljud från matlagning stör de som sitter i soffan, TV:n stör när ngn vill ta en lugn kopp te, det är färre rum att dela upp sig i när familjemedlemmarna vill göra olika saker, jobbig akustik.

Men trots detta är det jättevanligt i moderna hus. En del förstör tom äldre hus för att skapa öppen planlösning. Så det måste finnas fördelar. Hit me!

• Svar på tråden Varför öppen planlösning?
  • Haskel

Fördelen med öppen planlösning, är att det gör sig jävligt bra på bild.

Men där är det också slut på fördelarna.

• sextiotalist
    A10 Thunderbolt skrev 2016-10-25 13:43:21 följande:

Kan nog hålla med. Vem bestämmer vad som är norm ? Enda fördelen jag kan se är att det kan kännas lite mindre instängt men den klassiska förklaringen är att det helt enkelt är billigare. En modern luftvärmepump och öppen planlösning gör det behagligt och billigaste tänkbara uppvärmningen. T.om billigare på sikt än bergvärme.

Personligen är jag förtjust i äldre svenska hus med mer klassisk planlösning där en normal 5 rummare är 7 rum på samma yta. Passar bra på landet om det finns många kaminer i huset.

Jag också, gärna ett stort vardagsrum (gärna i vinkel) men öppna planlösningar, nix, ett sådant hem är inget för mig. Jag tycker det inte är instängt. Vi hyr nu ett mindre radhus, med ett vardagsrum som är i två avdelningar, ett mindre kök och ett allrum på ovanvåningen, två sovrum. Trots att det är små ytor så känns det allt annat än instängt.
  • sextiotalist
    nytt eller gammalt skrev 2016-10-25 13:47:21 följande:

Jag tycker annars att det kan vara trevligt med öppen planlösning och det gör att en mindre yta känns mer rymlig än om man delar in den lilla ytan i avgränsade rum.

Moderna bostäder är ofta väldigt yteffektiva.
    Det håller jag inte med dig om. Moderna bostäder är allt annat än yteffektiva, väldigt många döytor (som nu går under öppen planlösning). Dåligt med förvaringsutrymmen.
    Jag har bott i två lägenheter från 60-talet och en från 70-talet som vuxen. Alla tre var väldigt bra planerade, fick in massor av funktioner utan att de kändes trånga. Det har varit en etta (med kokvrå), en tvåa (med riktigt kök och stor klädkammare) och en fyra. De kändes alla mer rymliga än vad ytan egentligen var och väldigt bra planerade
  • Gullefjuns mamma
    MagnusTreo skrev 2016-10-25 13:39:53 följande:

Köket är hemmets hjärta, såklart det ska stå i centrum, inte vara en instängd kokvrå där inte alla får plats. Se bara hur tv-kockarna umgås med sina gäster samtidigt som de lagar maten!

Att matos skulle sprida sig låter väldigt konstigt, du kanske skulle byta till en modern fläkt.

Vår fläkt är ett år gammal. Den surrar och stör. Hyresrätt.

Har man gäster varje dag så funkar det nog bra. Jag har en sambo och två spattiga förskolebarn varav det ena rycker i alla lådor och drar ner skärbrädena (med knivar och mat på) från bänken om hon kommer in i köket. När det är dags att laga mat är alla trötta efter jobb och förskola. Gnälligt är bara förnamnet vissa dagar.

Då är det avskilda köket en oas, en grotta där pappan eller mamman kan få en stunds ro och möjlighet att avsluta sina tankar. Där barnens hojtande dämpas av ljuvligt tjocka betongväggar och man får lyssna på P1 i fred en stund (om inte köksfläkten behöver köras på full fräs. Då hörs bara P3).

Livet kan se så olika ut. Om 20 år kanske jag längtar efter öppen planlösning?!
  • Judiths

Vi har bott i lägenheter både med och utan öppen planlösning. I nuvarande lägenhet var det öppen planlösning men vi byggde faktiskt in köket då vi kände att det fungerar bättre just här. Vi behövde väggar att möblera mot och utrymmen att kunna komma undan i.

Nu bygger vi hus och där har vi ändå valt öppen planlösning då det känns som att det fungerar väldigt bra i det huset. Där har vi ändå flera andra rum (både privata och gemensamma). Rummen är små men fyller sin funktion. Öppen planlösning gör att vi får ett utrymme som är lite större där man kan umgås många. Vi har utgått från hur vi vill leva vårt liv. För egen del kan jag inte svara på om öppen planlösning är bra eller dåligt, det beror helt på hur bostaden fungerar för övrigt.

• Kjell2
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 13:10:52 följande:
    Det gör så klart skillnad. Vi är fyra personer på 90 kvm. Det blir lite annorlunda då.

I ert fall låter det som att man skulle kunna säga att ni har ett gigantiskt kök med myshörna och sen finns det vardagsrum för olika aktiviteter på övervåningen.

Hos oss är vardagsrummet allt-i-ett: TV-rum, matsal, musikrum, syrum, pysselhörna, spelrum, lekrum mm. På 21 kvm. Öppen spis klämmer vi in där också.
    Vi har varit två, numera tre och inga barn på 140 kvm. Tror jag har skrivit oklart, TV-rummet uppe är litet och görs sig inte för umgänge. Och är numera under avveckling, TVen ska bort.

Nästan allt umgänge sker på nedervåningen där stora matbordet, soffgruppen lilla matbordet, köket finns i ett stort rum. Vill man vara själv och ostörd smiter man upp.

• nytt eller gammalt

aha jag kanske får ändra mig då :)

Egentligen menade jag nog något annat än yteffektiv när jag tänker efter.

Men har lite svårt att hitta ett bra ord för hur jag menar.

I alla fall, jag har bott i lägenhet med öppen planösning och gör inte om samma misstag två gånger. Det passar inte mig alls.

• sextiotalist
    Kjell2 skrev 2016-10-25 14:06:25 följande:
    Vi har varit två, numera tre och inga barn på 140 kvm. Tror jag har skrivit oklart, TV-rummet uppe är litet och görs sig inte för umgänge. Och är numera under avveckling, TVen ska bort.

Nästan allt umgänge sker på nedervåningen där stora matbordet, soffgruppen lilla matbordet, köket finns i ett stort rum. Vill man vara själv och ostörd smiter man upp.
    Så olika, både sambon och jag är TV-människor (med helt olika smak när det gäller tv-program) och därför har vi två tv-apparater i två olika rum och ja, här tittas mycket på tv.
    Får man beskriva vårt hem så är det vardagsrummet nere som används mest, köket är det rum som används minst och så har det alltid varit så länge vi levt ihop. När vi hade den öppna planlösningen (halvöppen ska jag nog säga) så var det fortfarande köket det rum som användes minst och det rum som vi ångrade att vi inte hade haft dörrar och kunde stänga.
  • Gullefjuns mamma
    Kjell2 skrev 2016-10-25 14:06:25 följande:

Ok, jag förstår. Men det är ändå så att ni har så mycket yta per person och inte har behov av ett kök som "undansmitningsplats". Det är nog det som är den springande punkten.
  • Kjell2
    sextiotalist skrev 2016-10-25 14:09:38 följande:
    Så olika, både sambon och jag är TV-människor (med helt olika smak när det gäller tv-program) och därför har vi två tv-apparater i två olika rum och ja, här tittas mycket på tv.
    Får man beskriva vårt hem så är det vardagsrummet nere som används mest, köket är det rum som används minst och så har det alltid varit så länge vi levt ihop. När vi hade den öppna planlösningen (halvöppen ska jag nog säga) så var det fortfarande köket det rum som användes minst och det rum som vi ångrade att vi inte hade haft dörrar och kunde stänga.
    Vi är inga TV-människor och köket används mycket. Vi är båda intresserad av matlagning, både vardag och helg, så mycket tid blir fram och tillbaka i köket.

För oss funkar det bra och passar oss, både när vi är själv och har besök. En pysslar med maten, den andra dukar eller gör något i soffa och kan till och från delta i matfixandet t ex. Har vi gäster blir det oftast samling i köket under kombinerad matlagning, något att dricka och snack där alla kan delta. Sen glider vi över till stora matbordet, käkar, någon springer lite fram och tillbaka med mat odyl.

Har vi riktgt mycket gäster, +20, kan vi knuffa undan sofforna och duka långbord. Alterantivt ställa ut flera matbord och ha någon form av buffe med köket som bas.

En fördel för oss är att den fina utsikten vi har från ena kortväggen är tillgänlig från hela bottenvåningen.

Svar på tråden Varför öppen planlösning?