• Gullefjuns mamma

Varför öppen planlösning?

Jag kan bara se nackdelar med öppen planlösning: matos sprider sig, man ser disken och gamla mjölkförpackningar på tork från soffan, diskmaskinen bullrar när man ser på TV, ljud från matlagning stör de som sitter i soffan, TV:n stör när ngn vill ta en lugn kopp te, det är färre rum att dela upp sig i när familjemedlemmarna vill göra olika saker, jobbig akustik.

Men trots detta är det jättevanligt i moderna hus. En del förstör tom äldre hus för att skapa öppen planlösning. Så det måste finnas fördelar. Hit me!

• Svar på tråden Varför öppen planlösning?
  • Annelie 76

Öppen planlösning är oftast till för att spara pengar. De marknadsför det som lyx medan verkligheten är närmare soldattorpet där allt var i ett. På samma yta som du förr hade endast vardagsrum klämmer de nu in kök och matrum också. Nä, jag vill också ha skilda rum med olika funktion, inte alla i ett.

• Annelie 76

Alla funktioner i ett rum och inga köksskåp utan bara öppna hyllor var förr ett tecken på fattigdom och misär. Det är himla (o)lustigt att det nu räknas som lyx.

• Gullefjuns mamma
    HerrFantasi skrev 2016-10-25 12:45:50 följande:

Vad är nyttan med fler kvadratmeter när det finns otillräckligt med väggar att ställa bokhyllor och andra förvaringsmöbler mot, menar du? Ställa Chiffonjéer och vitrinskåp mitt i rummet? Öppen planlösning gör att den frigjorda ytan inte kan utnyttjas på något effektivt sätt.

MallaL placerar alla sina släktingar och vänner kring ett stort bord på den ytan. Det låter rätt trevligt tycker jag.
  • Gullefjuns mamma
    Annelie 76 skrev 2016-10-25 13:00:18 följande:

Alla funktioner i ett rum och inga köksskåp utan bara öppna hyllor var förr ett tecken på fattigdom och misär. Det är himla (o)lustigt att det nu räknas som lyx.

Intressant reflektion! Men folk köper ju färdigslitna byxor också.
  • Gullefjuns mamma
    Kjell2 skrev 2016-10-25 12:47:20 följande:

Även om i har en öppen planlösning på nedervåningen med kök, matplats och soffor så är övervåningen full av rum, sovrum, TV-rum och arbetsrum/gästrum. Så detta med avskildhet är en möjlighet och utnyttjas.

Vidare är vi inte många i hushållet.

Det gör så klart skillnad. Vi är fyra personer på 90 kvm. Det blir lite annorlunda då.

I ert fall låter det som att man skulle kunna säga att ni har ett gigantiskt kök med myshörna och sen finns det vardagsrum för olika aktiviteter på övervåningen.

Hos oss är vardagsrummet allt-i-ett: TV-rum, matsal, musikrum, syrum, pysselhörna, spelrum, lekrum mm. På 21 kvm. Öppen spis klämmer vi in där också.
  • MagnusTreo

Köket är hemmets hjärta, såklart det ska stå i centrum, inte vara en instängd kokvrå där inte alla får plats. Se bara hur tv-kockarna umgås med sina gäster samtidigt som de lagar maten!

Att matos skulle sprida sig låter väldigt konstigt, du kanske skulle byta till en modern fläkt.

• A10 Thunderbolt

Kan nog hålla med. Vem bestämmer vad som är norm ? Enda fördelen jag kan se är att det kan kännas lite mindre instängt men den klassiska förklaringen är att det helt enkelt är billigare. En modern luftvärmepump och öppen planlösning gör det behagligt och billigaste tänkbara uppvärmningen. T.om billigare på sikt än bergvärme.

Personligen är jag förtjust i äldre svenska hus med mer klassisk planlösning där en normal 5 rummare är 7 rum på samma yta. Passar bra på landet om det finns många kaminer i huset.

• sextiotalist
    MagnusTreo skrev 2016-10-25 13:39:53 följande:

Köket är hemmets hjärta, såklart det ska stå i centrum, inte vara en instängd kokvrå där inte alla får plats. Se bara hur tv-kockarna umgås med sina gäster samtidigt som de lagar maten!

Att matos skulle sprida sig låter väldigt konstigt, du kanske skulle byta till en modern fläkt.

Köket är en biyta där man gör tråkiga saker som att laga mat och sådant. Dvs inte alls hemmets hjärta för mig.
    Som kök skulle jag utan problem kunna tänka mig att endast ha det som tillagningsplats.
    Nej, hemma hos oss har aldrig köket varit en samlingsplats, det har varit vardagsrummet med noll matlagning
  • nytt eller gammalt
    MagnusTreo skrev 2016-10-25 13:39:53 följande:

Jo men jag som pendlar märker hur allt fler människor luktar gammal matos om ytterkläderna. Inte roligt alls. Det är nästan omöjligt att undvika det om man har öppen planlösning och kläderna hänger framme.

Jag tycker annars att det kan vara trevligt med öppen planlösning och det gör att en mindre yta känns mer rymlig än om man delar in den lilla ytan i avgränsade rum.

Moderna bostäder är ofta väldigt yteffektiva.
Svar på tråden Varför öppen planlösning?