• Gullefjuns mamma

Varför öppen planlösning?

Jag kan bara se nackdelar med öppen planlösning: matos sprider sig, man ser disken och gamla mjölkförpackningar på tork från soffan, diskmaskinen bullrar när man ser på TV, ljud från matlagning stör de som sitter i soffan, TV:n stör när ngn vill ta en lugn kopp te, det är färre rum att dela upp sig i när familjemedlemmarna vill göra olika saker, jobbig akustik.

Men trots detta är det jättevanligt i moderna hus. En del förstör tom äldre hus för att skapa öppen planlösning. Så det måste finnas fördelar. Hit me!

• Svar på tråden Varför öppen planlösning?
  • Gullefjuns mamma
    Kjell2 skrev 2016-10-25 16:06:00 följande:

Det jag har sett hos en del med öppen planlösning, kök, vardagsrum, TV, matplats, soffor i ett,  är att då alla nästan alltid är i det öppna utrymmet är det där barnen hamnar med sin leksaker, spel, böcker och annan bråte.

Vi har öppen planlösning mellan barnrummet och vardagsrummet, men skjutdörrar emellan så att det går att stänga.

Det du beskriver har jag också sett, just hos småbarnsfamiljer. De små vill ju vara där föräldrarna är.
  • Kjell2
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 16:12:22 följande:
    Vi har öppen planlösning mellan barnrummet och vardagsrummet, men skjutdörrar emellan så att det går att stänga.

Det du beskriver har jag också sett, just hos småbarnsfamiljer. De små vill ju vara där föräldrarna är.
    Ja, och då blir det lätt en del stök som är synligt. Det går inte på samma sätt stänga dörren om oredan om det dyker upp besök.
  • Gullefjuns mamma
    Kjell2 skrev 2016-10-25 16:17:57 följande:

Ja, och då blir det lätt en del stök som är synligt. Det går inte på samma sätt stänga dörren om oredan om det dyker upp besök.

Barnstöket får våra stackars gäster uthärda. Moahahaha!!
  • nernu

Jag föredrar stora rum. Stort kök där alla vill vara stora vardagsrum som man kan stänga till om man är olika sällskap. Folk som gör öppen planlösning i gamla hus vill nog skapa större rymd. Det är min erfarenhet i alla flal.

• Studentpappa
    Kjell2 skrev 2016-10-25 16:10:53 följande:

I en del större äldra hus och lägenheter finns det en annan variant på öppen planlösning. Köket ligger för sig men sen är det tre stor rum i fil med dubbeldörrar eller öppning i mellan.

Idag kanske inrett som matplats, TV-rum, vardagsrum med soffor eller bibliotek.

Vårt hus är från -91 och har den lösningen köket är för sig och sedan har vi ett stort utrymme med hall och vardagsrum mitt i huset sen en dubbeldörr ut till ett matrum/vardagsrum. Barnens rum ligger i anslutning till den öppna ytan så det blir oftast samlingspunkten.

Syrran har ett stort hus med flera våningar där köket/nedervåningen är öppet, det är trevligt och med en stor vinkeldel på köket blir det ett naturligt sitta och hänga ställe när man hälsar på. Sovrummen är på våningen ovanför som inte har öppen planlösning, en bra kompromiss men kräver ett stort hus.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Teresiat

Vi har öppen planlösning och trivs bra. Men vardagsrummet, matplats och kök är tvfri zon. Från vardagsrummet kan man snacka med den som står i köket men man ser inte diskbänken då väggen är en halvvägg och går ca 30 cm ovanför bänkskivan i köket. Längst halvväggen finns avlastningsyta och vi använder det även som barbord. Den som inte lagar mat kan sitta där och hålla sällskap med den som står i köket.. I bland sitter man där och hjälper till med att hacka osv.. Tv och soffmys har vi avskilt i vardagsrum nr två.

• Teresiat

Ett tillägg. Har man moderna kvalitetsvitvaror så hör man varken diskmaskinen eller känner matos från soffan :) är helt emot frihängande fläkt då de inte tar bort all os oavsett planlösningen i övrigt.

• Höger

Öppen planlösning är mycket mer sällskapligt som någon uttryckte det. Jag skulle inte kunna gå tillbaka till separat kök och vardagsrum.

• Aniiee

Gud, jag klarar inte av öppen planlösning. Jag får total krupp.

Gillar min lägenhet. Det är öppet mellan vardagsrummet och innerhallen, men köket har dörr (och... är lite litet.....men räcker för oss.)

Älskar mitt ex lägenhet. 9 (eller 15, beroende på hur man räknar) rum totalt inpackat på 87 kvm, plus balkong. Awesome!

Totalt avgudar brorsans hus/kök. Man får plats med hela min lägenhet i hans kök, nästan. Och ett par dörrar har köket också. Tre, tror jag... Vi får utan problem plats alla 25+ i köket när vi firar jul. 

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Magdalena03

När jag var singel bodde jag i en två på 58 kvadrat.

Jag hade ett sovrum och ett kombinerat vardagsrum med kök.

Stortrivdes med det, det blev mycket rymligare på det sättet.

Svar på tråden Varför öppen planlösning?