• Gullefjuns mamma

Varför öppen planlösning?

Jag kan bara se nackdelar med öppen planlösning: matos sprider sig, man ser disken och gamla mjölkförpackningar på tork från soffan, diskmaskinen bullrar när man ser på TV, ljud från matlagning stör de som sitter i soffan, TV:n stör när ngn vill ta en lugn kopp te, det är färre rum att dela upp sig i när familjemedlemmarna vill göra olika saker, jobbig akustik.

Men trots detta är det jättevanligt i moderna hus. En del förstör tom äldre hus för att skapa öppen planlösning. Så det måste finnas fördelar. Hit me!

• Svar på tråden Varför öppen planlösning?
  • Linnis92

Jag gillar att det blir så sällskapligt! Ha en köksö där gästerna kan ta ett glas vin medans jag gör färdigt det sista. Få plats med ett bort för minst 8 personer istället som vi har det nu = 4 pers och skit trångt.

Vi kommer ta ner väggen mellan vardagsrum och kök så det istället blir kök och matrum. Vardagsrummet kommer flytta en trappa ner.

• Gullefjuns mamma
    Linnis92 skrev 2016-10-25 15:33:52 följande:

Jag gillar att det blir så sällskapligt! Ha en köksö där gästerna kan ta ett glas vin medans jag gör färdigt det sista. Få plats med ett bort för minst 8 personer istället som vi har det nu = 4 pers och skit trångt.

Vi kommer ta ner väggen mellan vardagsrum och kök så det istället blir kök och matrum. Vardagsrummet kommer flytta en trappa ner.

Får ni inte plats mer än fyra i vardagsrummet heller?

Vi har fö också ett pyttekök, 11 kvm. Fem personer får plats vid bordet, eller sex om man VERKLIGEN gillar varandra.

Vårt hus är byggt med pyttekök och kompletterande matsal i alla lgh. Det var kanske på modet då i mitten på 1950-talet. (Fast vi använder matsalen till annat och får trängas i lilla köket till vardags, äter i vardagsrummet när vi får gäster).
  • Linnis92
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 15:42:37 följande:

Får ni inte plats mer än fyra i vardagsrummet heller?

Vi har fö också ett pyttekök, 11 kvm. Fem personer får plats vid bordet, eller sex om man VERKLIGEN gillar varandra.

Vårt hus är byggt med pyttekök och kompletterande matsal i alla lgh. Det var kanske på modet då i mitten på 1950-talet. (Fast vi använder matsalen till annat och får trängas i lilla köket till vardags, äter i vardagsrummet när vi får gäster).

Jo det får vi, vardagsrummet är på ca 30 kvadrat, köket är på typ 10. Nackdelen med vårt kök är att det är långsmalt! Typ 2x5 meter så omöjligt att möbler bra. Känns nästan tvunget till att ta ner väggen.

Dock bärande vägg så vi har en hel del framför oss när vi drar igång det projektet.
  • Stårschan

Jag har också svårt för öppen planlösning. När vi flyttade in i vårt hus var det första vi gjorde att sätta tillbaka alla dörrar som tidigare ägaren hade tagit bort. En fördel med att ha köket separat tycker jag är när vi har middagsgäster. då blir vi vuxna lätt kvar i köket hela kvällen med kaffe, dessert, avec och kanske ett spel eller två, medan ungdomarna kan få dra sig undan och titta på någon film eller vad de nu känner för om de inte vill hänga med oss gamlingar.

• Gullefjuns mamma
    Linnis92 skrev 2016-10-25 15:52:37 följande:

Jo det får vi, vardagsrummet är på ca 30 kvadrat, köket är på typ 10. Nackdelen med vårt kök är att det är långsmalt! Typ 2x5 meter så omöjligt att möbler bra. Känns nästan tvunget till att ta ner väggen.

Dock bärande vägg så vi har en hel del framför oss när vi drar igång det projektet.

Jag tror att vi har så gott som identiska kök. Den där från mitten/senare delen av 1900-talet med en gång mellan bänkarna/spisen/kyl mm och sen en öppning i ena kortsidan för bordet?
  • Gullefjuns mamma
    Stårschan skrev 2016-10-25 15:55:30 följande:

Jag har också svårt för öppen planlösning. När vi flyttade in i vårt hus var det första vi gjorde att sätta tillbaka alla dörrar som tidigare ägaren hade tagit bort. En fördel med att ha köket separat tycker jag är när vi har middagsgäster. då blir vi vuxna lätt kvar i köket hela kvällen med kaffe, dessert, avec och kanske ett spel eller två, medan ungdomarna kan få dra sig undan och titta på någon film eller vad de nu känner för om de inte vill hänga med oss gamlingar.

Det jag lärt mig av den här tråden är att folk bor stort. De har ett TV-rum eller allrum där ungdomarna kan hänga.
  • Kjell2
    Magdalena03 skrev 2016-10-25 15:04:28 följande:
    Men barnrum har man väl även om man har öppen planlösning?
    När jag talar om öppen planlösning menar jag att man har kök och vardagsrum I ett rum utan väggar emellan.
    Vi har öppen planlösning så tillvida att vi har stora ytor utan dörrar (hall, kök, vardagsrum, och övre trapphall) men vi har också 4 st rum där vi kan stänga dörren, som används som sovrum, barnrum, TV-rum.
    Jag skulle inte vilja ha en totalt öppen planlösning I mitt hus , det är klart , men det är det väl ingen som har!?
    Det jag har sett hos en del med öppen planlösning, kök, vardagsrum, TV, matplats, soffor i ett,  är att då alla nästan alltid är i det öppna utrymmet är det där barnen hamnar med sin leksaker, spel, böcker och annan bråte.

• Stårschan
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 15:59:15 följande:
    Det jag lärt mig av den här tråden är att folk bor stort. De har ett TV-rum eller allrum där ungdomarna kan hänga.
    Tja, bor man utanför storstädernas innerstäder så bor många i hus, och då har man ofta lite ytor. Och garage, eftersom man måste ha bil för att ta sig dit man ska. Flört
  • Gullefjuns mamma
    Stårschan skrev 2016-10-25 16:08:27 följande:

Tja, bor man utanför storstädernas innerstäder så bor många i hus, och då har man ofta lite ytor. Och garage, eftersom man måste ha bil för att ta sig dit man ska.

Japp.
  • Kjell2

I en del större äldra hus och lägenheter finns det en annan variant på öppen planlösning. Köket ligger för sig men sen är det tre stor rum i fil med dubbeldörrar eller öppning i mellan.

Idag kanske inrett som matplats, TV-rum, vardagsrum med soffor eller bibliotek.

Svar på tråden Varför öppen planlösning?