• Gullefjuns mamma

Varför öppen planlösning?

Jag kan bara se nackdelar med öppen planlösning: matos sprider sig, man ser disken och gamla mjölkförpackningar på tork från soffan, diskmaskinen bullrar när man ser på TV, ljud från matlagning stör de som sitter i soffan, TV:n stör när ngn vill ta en lugn kopp te, det är färre rum att dela upp sig i när familjemedlemmarna vill göra olika saker, jobbig akustik.

Men trots detta är det jättevanligt i moderna hus. En del förstör tom äldre hus för att skapa öppen planlösning. Så det måste finnas fördelar. Hit me!

• Svar på tråden Varför öppen planlösning?
  • Kjell2
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 14:13:12 följande:
    Ok, jag förstår. Men det är ändå så att ni har så mycket yta per person och inte har behov av ett kök som "undansmitningsplats". Det är nog det som är den springande punkten.
    Ja, vi bor stort per person. Ingen av oss stör heller mycket när vi är själv. T ex genom att titta på TV, spela ljudliga datorspel, lyssna på musik.

Så för hur vi är, vill ha det och umgås funkar en öppen planlösning utmärkt.

• Nykär15

Vi har både och och jag älskar vårt hus! På varje kortsida finns rum. på den ena är det tre sovrum och badrum, på andra är det två sovrum, tvättstuga, dusch och bastu, mitt mellan detta är det allrum som sitter i hop med ett kök i vinkel och som går över till ett megastort vardagsrum, öppet och underbart! Det är den ytan vi alla hänger på och känner vi är tillsammans även om vi gör olika saker. Köket är mitt emellan allrum och vardagsrum, barnen hänger i allrummet medan man lagar mat och vi kan prata och umgås under tiden. Vardagsrummet är mer vuxet och har även plats för att läsa. Luftvärmepump, golvvärme och två kaminer i huset. Älskar det! Så man kan ha både många rum och öppen planlösning faktiskt. Varför måste det ena utesluta det andra? Huset är från 70-talet.

• Magdalena03

Jag tycker öppen planlösning ger rymd och ljus och stora umgängesytor.

Vi har ganska öppen planlösning.
    Vårt vardagsrum/kök är L-format där köket ligger I den korta "delen av L-et".
    I direkt anslutning till vardagsrummet, utan dörr emellan, ligger hallen.
    Vi har absolut inte märkt av någon matlukt I kläder eller liknande, men så har vi också mycket god ventilation I vårt hus samt en tystgående och effektiv köksfläkt. Viktigt är också att välja en tystgående diskmaskin så den inte stör när den är igång.  

Ventilationen är självklart mycket viktig, men den är viktig även av andra skäl, för att inte få fukt och mögel I huset tex.

Vi har inte TV- vardagsrummet, vi har ett extrarum, I anslutning till vardagsrummet, som används som TV-rum. Där har vi även utrustning som X-BOX och Nintendo mm.

• sextiotalist

Det jag tycker är dumt när man planerar hus många gånger, det är att det ofta inte går att bygga bort en öppen planlösning. Så många av dagens hus är väldigt låsta till den öppna planlösning. Många äldre hus, med en klassiska planlösningen, går ofta med mindre arbete få till som en öppen planslösning

• Magdalena03

Ett argument många har mot öppen planlösning är att gömma "stök".
    Vad då för stök?, vad menas med det?
    Vi har inget stök I vårt hem, vi håller det rent och snyggt.
    Finns inget som behöver döljas.

• MagnusTreo
    nytt eller gammalt skrev 2016-10-25 13:47:21 följande:
    Jo men jag som pendlar märker hur allt fler människor luktar gammal matos om ytterkläderna. Inte roligt alls. Det är nästan omöjligt att undvika det om man har öppen planlösning och kläderna hänger framme.

Jag tycker annars att det kan vara trevligt med öppen planlösning och det gör att en mindre yta känns mer rymlig än om man delar in den lilla ytan i avgränsade rum.

Moderna bostäder är ofta väldigt yteffektiva.
    Luktar du på folks kläder? :) Har aldrig vart med om det trots att jag åker kollektivt, möjligtvis så känner jag en del överdoseringar av parfym men inte matos. Kan iofs bero på att i vårt område med radhus från 80-talet så är det ovanligt med öppen planlösning.

Jag är nog bara så trött på det gamla att jag toklängtar efter att få det lite nytt och modernt. har svårt att se några nackdelar med att ha det öppet, men det är väl skillnad på lägenhet och radhus där man kan gömma undan sig en trappa upp om det skulle behövas. 
  • sextiotalist
    Magdalena03 skrev 2016-10-25 14:35:33 följande:

Än värre Flört, att komma in i ett hem med öppen planlösning känns ofta som att komma till en offentlig lokal (ledsen, men jag har ytterst sällan upplevt öppen planlösning som hemtrevligt), men ofta brukar det kunna brytas av det är lite stök, då kan man få en viss känsla av att det är ett hem. Men ett hem med öppen planlösning och perfekt städat, då känns det som man är i en offentlig miljö.

Nu har jag inte sett argumentet stök någonstans, men däremot avskildhet, att folk vill vara själva när de lagar mat och att en hel del tycker det är skönt att slippa se köket (som i mångas ögon är förknippat mer med arbete än umgänge)
  • sextiotalist
    MagnusTreo skrev 2016-10-25 14:37:46 följande:
    Luktar du på folks kläder? :) Har aldrig vart med om det trots att jag åker kollektivt, möjligtvis så känner jag en del överdoseringar av parfym men inte matos. Kan iofs bero på att i vårt område med radhus från 80-talet så är det ovanligt med öppen planlösning.

Jag är nog bara så trött på det gamla att jag toklängtar efter att få det lite nytt och modernt. har svårt att se några nackdelar med att ha det öppet, men det är väl skillnad på lägenhet och radhus där man kan gömma undan sig en trappa upp om det skulle behövas. 
    Vi bodde i ett hem med halvöppen planlösning för snart 20 år sedan, så jag har svårt att se det som något nytt.
  • Gullefjuns mamma
    Magdalena03 skrev 2016-10-25 14:35:33 följande:

Mjölk- och filpaket som står och torkar innan de läggs i återvinningen (blir en hel del i en barnfamilj). Middagsdisken man inte tog direkt efter middagen för att man hellre umgås med barnen när de är vakna (diska kan man göra när de sover). Morgontidningen som ingen hann lägga i insamlingen för lillan bajsade efter frukost och det blev bråttom. Omplanteringsprojektet som fick avbrytas för det var Bolibompadags. Klisterprojektet med nya glitterlimmet och vattenfärgsbilderna som ligger och torkar. Ja, sånt. Allt det där som blir i ett kök under en dag och som vi städar undan när barnen lagt sig.
  • Kjell2
    sextiotalist skrev 2016-10-25 14:33:12 följande:

Det jag tycker är dumt när man planerar hus många gånger, det är att det ofta inte går att bygga bort en öppen planlösning. Så många av dagens hus är väldigt låsta till den öppna planlösning. Många äldre hus, med en klassiska planlösningen, går ofta med mindre arbete få till som en öppen planslösning

Huset vi bor i hade i grunden inte öppen planlösning men vi vald bort två väggar när det byggdes. Finns inga hinder idag att slå upp väggarna igen.

Svar på tråden Varför öppen planlösning?