• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • shrigley
    smurfen 11 skrev 2017-07-05 13:48:34 följande:

Tänk allt du jobbat för denna våren, att det gav nåt tillbaka :), roligt och höra ! Förstår du är lättad.

Tack Smurf, ja än så länge känns det ju som att det gått bra o att alla ansträngningar under våren gett något tillbaks, precis som du skrev. Men blir spännande nästa VUL, nästa torsd, har den/det vuxit till sig? Är det en el två? Lever den/de fortfarande? Känns overkligt.

Har varit hemma fr jobbet pga illamående o enorm trötthet, är på väg till kontoret nu men känns som om jag ska spy.. Vad är ert bästa tips? Min mage ser helt stor o rund ut också, svullet o inget kan smita åt för då blir illamåendet o halsbrännan värre. Ingen på jobbet vet, måste hålla masken...
  • Maran73
    shrigley skrev 2017-07-06 09:08:31 följande:

Tack Smurf, ja än så länge känns det ju som att det gått bra o att alla ansträngningar under våren gett något tillbaks, precis som du skrev. Men blir spännande nästa VUL, nästa torsd, har den/det vuxit till sig? Är det en el två? Lever den/de fortfarande? Känns overkligt.

Har varit hemma fr jobbet pga illamående o enorm trötthet, är på väg till kontoret nu men känns som om jag ska spy.. Vad är ert bästa tips? Min mage ser helt stor o rund ut också, svullet o inget kan smita åt för då blir illamåendet o halsbrännan värre. Ingen på jobbet vet, måste hålla masken...

Tröttheten finns inte så mkt att göra åt, jag vilade varje dag e jobbet i ngn timme el två... Min fina man tog över allt vad handling o matlagning hette, gör han f ö fortfarande! <3 Postafen f illamåendet, samt små och täta måltider. Vet att Undrande gillade seaband (akupressur armband) jag tyckte att de kanske funkade lite, men Postafen mkt bättre. Svullen mage, jag med!!! Inga knep som hjälpt hittills tyvärr.. Är som en utspänd tunna fram mot e m - kväll. Ser höggravid ut...
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-06 09:01:11 följande:

Har ni berättat för vänner och familj?

Vi har ju varit väldigt öppna med Ivfresan så väldigt många av mina vänner och min familj samt även en del kunder vet vad vi håller på med. Det har känts skönt att prata runt och dela erfarenheter och tankar men även varit jobbigt i perioder då alla frågar hur det går och man bara vill att ingen ska veta och att allt ska vara som vanligt.

Nu när folk frågar hur det går säger jag att vi har lagt bebisfabriken på hyllan, jag har inte bestämt hur jag vill att vi ska göra så än så länge är det bara ni som vet:)

Men jag är en väldigt öppen och ärlig person så det slutar nog med att hela världen vet att vi gjort ÄD:)

Japp, och kollegor. Beror lite på hur samtalet "artar sig", om ngn frågar "var det planerat??" så kommer liksom hela storyn. Men om ngn säger "grattis, åh vad roligt, när är BF??" så blir det inte naturligt att prata IVF och ÄD.
  • UndrandeSökare

Shrigley - Har du problem med halsbrnna så köp Omeprazol 20mg finns receptfritt på Apoteket och testa. Funkar de för dig så kan du be din läkare skriva ut dem åt dig. Jag använd dem vid en tidigare graviditet och de funkade jättebra ! Man får använda dem vid graviditet, jag har kollat.

Jag har aldrig haft illamående vid mina 5 naturliga graviditete. Men nu med donation blev jag illamående. Men Apotekets armband funkade jättebra, tog bort allt illamående. Men jag va tvungen att ha på dem dygnet runt förutom i duschen annars kom illamåendet snart tillbaka. Annars vet jag min väninna fick något jättebra utskrivet för hon kräktes mycket. Så om du har illamående så du kräks inboxa mig så ska jag kolla med väninnan.

• smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-07-06 06:58:57 följande:

God morgon!

Apropå likhet så är jag inte lik någon av mina föräldrar, det är inte min syrra heller och hon och jag är dessutom inte lika ALLS. Verkligen så att vi fått anmärkningar om det hela uppväxten, "men... ni är inte ETT DUGG lika!?" (Man kanske skulle ta ett snack m mamma, ha ha haaa)

Möjligtvis att man kan se ngt litet drag av mamma hos mig, men det är inte uppenbart. Syskonbarnen är inte särskilt lika min syrra tycker jag, min son ser man att han är min, men är mer lik sin pappa.

Så länge vår "boll" inte har morotsrött el svart hår eller så, så känns det ok för mig!

Igår tog jag sista stödhormon-vagitoriet, sååååå skönt!!!

Härligt sluta med Lutinus, säger jag som hann börja med en;)

Jag är mer lik min mamma, och syrran pappa, men inga jättelikheter mellan oss syskon, undrar också om brevbäraren varit framme :)
  • smurfen 11
    shrigley skrev 2017-07-06 09:08:31 följande:

Också hört Postafen ska vara bra, ännu en gång, säger jag som varit gravid 0 gånger...men en av mina bästa kompisar sa det som var gravid. Det höll illamåendet i schack ett bra tag på henne.
  • shrigley
    Maran73 skrev 2017-07-05 10:40:40 följande:
    Aha, ok, mysko....
    Maran, du som är från Sthlm, har du tips på bra MVC/barnmorska som du kan rekommendera? Jag bor ju utåt Brommahållet så det är kanske helt fel ände av stan, hade varit skönt att hitta något på vägen mellan hemmet o jobbet i city. Någon som känner till om BB Stockholm Fridshemsplan är bra? Försöker surfa runt och läsa men svårt att avgöra...
  • smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-06 07:17:15 följande:
    Grattis! Det måste du fira:)

Ja, likheten till barnet är jag inte så orolig för. Skulle kännas mer knssigt om barnet var jättelikt mig och alla skulle kommentera hur lika man var när man vet hur det ligger till:) äh va fan, barnet får bli likt sig själv helt enkelt! Vi har inte valt bort donatorer trots bruna ögon brunt el rött hår trots att jag är tokblond och blåögd. Jag är bara glad om jag får en frisk bebis!
    Vad du är bra med detta! Jag vill att donatorn ska vara blond eller mellanblond och blåögd, helst samma blodgrupp som nån av oss också, och helst ingen donator som har spetsig näsa, för det har inte vi:)

Plus frisk !

Jag tänker mer att om det inte blev genetiska barn så vill jag åtminstone de(t) ska ha nån liten liknelse. Men tur man är olika i hur man tänker !
  • Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2017-07-06 14:59:42 följande:

Vad du är bra med detta! Jag vill att donatorn ska vara blond eller mellanblond och blåögd, helst samma blodgrupp som nån av oss också, och helst ingen donator som har spetsig näsa, för det har inte vi:)

Plus frisk !

Jag tänker mer att om det inte blev genetiska barn så vill jag åtminstone de(t) ska ha nån liten liknelse. Men tur man är olika i hur man tänker !

Haha, ja det är ju tur att alla inte tänker likadant:)

Angående blodgrupp så är jag A-, frågade koordinatorn hur vi skulle tänka när vi valde med eftersom jag inte varit gravid tidigare så spelar det tydligen ingen roll med första barnet, tur det för min blodgrupp är inte jättevanlig:) Min sambo är 190 så jag t

Känns ju helt surrealistiskt när man sitter och kollar på bilder men vi går på känsla helt enkelt!

Har du hunnit bearbeta honom ngt mer?
  • Maran73
    shrigley skrev 2017-07-06 14:56:00 följande:

Maran, du som är från Sthlm, har du tips på bra MVC/barnmorska som du kan rekommendera? Jag bor ju utåt Brommahållet så det är kanske helt fel ände av stan, hade varit skönt att hitta något på vägen mellan hemmet o jobbet i city. Någon som känner till om BB Stockholm Fridshemsplan är bra? Försöker surfa runt och läsa men svårt att avgöra...

Har en kollega som bor på Kungsholmen o är gravid m barn nr 2, ska kolla om hon har tips! Själv går jag ju på spec på SÖS så har noll koll på MVC i stan tyvärr...
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?