Sjuttiosjuan skrev 2017-07-03 07:09:15 följande:
En fråga till er som gör pgs?
Vilken dag gjordes det och vad kostade det extra samt hur många av era embryon föll bort på grund av kromosomfel?
På Ava Peter gör man pgs på dag 5 eftersom man då löper minst risk att skada embryot. Men det innebär att man inte hinner få testsvaren innan man måste återinföra embryot färskt och då måste man frysa ner det för att invänta svar. Det innebär ju i praktiken att man ändå gör ett FET sen som man kan planera in när som helst utan att matcha in donatorns cykel. Men även om man tar bort embryon med fel så kan ju kanske några friska embryon falla bort vid upptining om jag fattar det hela rätt?
Knepigt och mycket att sätta sig in i!
Tack vara fina Undrande fick jag ju veta att det är möjligt att göra PGS på bara ETT dygn! Trodde jag inte då vi fick vänta tre veckor på svaret på IVF Riga där vi gjorde vanlig IVF. Iaf, biopsi dag fem, svar/resultat och transfer dag sex! Vi hade 10 blastos varav 9 var friska. Jo, viss risk att frysa o tina är det ju alltid. Men har man många är det ju ok. Riskabelt om mkt få.. PGS "in current cycle" kostar 40 000kr, vanlig PGS 25 000kr om jag minns rätt.