• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • UndrandeSökare
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-03 07:09:15 följande:

En fråga till er som gör pgs?

Vilken dag gjordes det och vad kostade det extra samt hur många av era embryon föll bort på grund av kromosomfel?

På Ava Peter gör man pgs på dag 5 eftersom man då löper minst risk att skada embryot. Men det innebär att man inte hinner få testsvaren innan man måste återinföra embryot färskt och då måste man frysa ner det för att invänta svar. Det innebär ju i praktiken att man ändå gör ett FET sen som man kan planera in när som helst utan att matcha in donatorns cykel. Men även om man tar bort embryon med fel så kan ju kanske några friska embryon falla bort vid upptining om jag fattar det hela rätt?

Knepigt och mycket att sätta sig in i!

Vi fick ut 13 ägg, 12 blev befruktade, dag 3 levde 12, dag 5 levde 8.
    och vi gjorde PGS på dag 5 på 8st embryon. 7st var normala kromosommässigt.
    Återförde 2 av dem som färska dag 6.

Har för mig att det kostade 30.000kr extra med PGS.
    Men kolla på AvaRigas hemsida så hittar du den nu aktuella prislistan.
    Har sett att de gjort några ändringar i den från när vi var där i början av 2017.

Innan jag gjorde PGS hade jag läst om andra tidigare som gjort det
    och bara fått 2 normala av totalt 5 embryon. Så det finns ingen garanti
    över hur många friska embryon man kommer få ut.
    För mig var det självklart att välja PGS eftersom jag har immunproblem och
    har dessutom haft missfall tidigare pgr av onormala embryon.
    Så jag ville inte betala kliniken för att sätta in onormala embryon.
    Eftersom onormala ändå bara blir minus eller missfall.
    Men jag förstår att för vissa är PGS eller inte en pengafråga.
    Så välj det du känner blir bäst för dig och det du har råd med.
    Lycka till.
  • smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-01 21:10:04 följande:
    Jag har aldrig ens varit i närheten att bli gravid.. vi har ju gjort 6 Ivf försök och försökt ca 3 år på naturlig väg men inte ett plus så långt ögat kan nå:( Har på något sjukt sätt känt på mig länge att jag skulle ha svårt att bli gravid men trots det gjort som jag gör med allt annat som är jobbigt, stuckit huvudet i sanden.. men det är som det är och jag ångrar inget, faktiskt först nu jag känner mig helt redo att bli mamma.. och vi har haft 6 fantastiska år tillsammans och gjort allt vi velat och nu är jag redo!

Jo, dom kan definitivt ta betalt och det lutar ändå åt garantipaketet, det är sjukt dyrt men vi vill inte ta några fler risker, får vi ett barn så kommer det vara värt alla besparingar i världen, men det är orättvist att det är gratis och dessutom kul för vissa:)
    Inte jag heller:) Misstänker starkt en gång då jag var sjuk vid äl iofs, men mens kom sen två dagar sent.

Vi har inte kollat mer i helgen på detta men så fort vi vet hur det blir med målning av hus så tänker jag lägga fram olika förslag till sambon. Funderar också på det där med pgs, precis som du.

Var det mammor med ädbarn med på mötet? Fanns det nån liknelse mellan mor och barn?
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-07-02 12:25:06 följande:

Dags f solskenshistoria: är med i en grupp på fb "föräldrar över 40", dit anslöt sig just en kvinna på 46 år som blivit spontant och oplanerat gravid. Är i v 33 och diverse tester tyder på en fullt frisk bebis.

Fantastiskt och höra :)

Behövs ännu mer solskenhistorier!
  • smurfen 11
    shrigley skrev 2017-07-02 18:34:41 följande:
    Tack.. jo det är på tisdag. Kanske jag gör ett nytt hcgtest imorgon... illamåendet är iaf tillbaks med besked, jag får "njuta" av det så länge det varar. ???? Man är allt bra konstig när man helst vill känna alla symptom upphöjt till hundra!
    Lycka till imorgon, blir intressant och höra om det är en eller två därinne !

Hoppas det går bra :)
  • smurfen 11
    Missne skrev 2017-07-02 23:46:14 följande:
    Jo vi lyckades på första försöket och fick en son för 1,5 år sen. Ni har vi precis gjort syskonförsök och är gravida på andra fet-försöket, men det är bara en vecka sen plusset så mycket kan juhända än...
    Skönt  att det gått bra ! Är det med ägg från första omgången då?

Hur gammal är du?
  • smurfen 11

Frågor !

Är det lika viktigt med folsyra när det är nån annans ägg man bär på ( alltså vid äd) ?

Och nån som vet hur vanligt det är med havandeskapsförgiftning? Statistik t.ex? Om man har lågt blodtryck, " försvinner " den riskfaktorn då?

Lite nyfiken, därför funderar mycket på om vi ska sätta in ett eller två när den dan kommer :)

• Missne
    smurfen 11 skrev 2017-07-03 12:59:13 följande:
    Skönt  att det gått bra ! Är det med ägg från första omgången då?

Hur gammal är du?
    Ja det är från samma befruktningsomgång.
    Jag är 46
  • UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2017-07-03 15:42:55 följande:

Frågor !

Är det lika viktigt med folsyra när det är nån annans ägg man bär på ( alltså vid äd) ?

Och nån som vet hur vanligt det är med havandeskapsförgiftning? Statistik t.ex? Om man har lågt blodtryck, " försvinner " den riskfaktorn då?

Lite nyfiken, därför funderar mycket på om vi ska sätta in ett eller två när den dan kommer :)

Ja, det är alltid viktigt med folsyra när du är gravid oavsett det är "ditt eget" ägg eller ÄD. Så använd folsyra !

Det är vanligare med havandeskapsförgiftning när man gjort ÄD.
    Du kan få HF även om du har lågt blodtryck från början. HF handlar om att du blir "allergisk" mot fostret. Det beror på att du blir överkänslig mot partiklar från fostret och moderkakan.
    Högre risk för vissa grupper

Du kan ha en ökad risk att få havandeskapsförgiftning om något av följande stämmer in på dig: 

? Du har en biologisk mor eller syster som haft havandeskapsförgiftning.
    ? Du väntar tvillingar.
    ? Du har en njursjukdom, reumatisk sjukdom, diabetes eller en sjukdom som ökar risken för blodproppar.
    ? Du är överviktig.
    ? Du har högt blodtryck redan innan graviditeten.
    ? Du har blivit gravid genom IVF eller äggdonation.
    ? Du har haft havandeskapsförgiftning i tidigare graviditeter.

Havandeskapsförgiftning är också vanligare hos personer som är gravida för första gången, samt hos personer som är över 35 år. När du besöker barnmorskan ställer hen frågor för att se om du tillhör en riskgrupp.

Mer info hittar du här:
    www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Havandeskapsforgiftning/

• shrigley

Gjorde hcg-test tidigt imorse men tror ni jag fått mitt provsvar än? Såklart inte. Idiotiska Werlabs har imte återkommit (de lovar svar samma dag) och deras kundtjänst har typ semesterstängt. Har suttit som på nålar hela dagen..

• Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2017-07-03 12:54:24 följande:

Inte jag heller:) Misstänker starkt en gång då jag var sjuk vid äl iofs, men mens kom sen två dagar sent.

Vi har inte kollat mer i helgen på detta men så fort vi vet hur det blir med målning av hus så tänker jag lägga fram olika förslag till sambon. Funderar också på det där med pgs, precis som du.

Var det mammor med ädbarn med på mötet? Fanns det nån liknelse mellan mor och barn?

Det var några mammor där med sina barn. Tänkte inte speciellt mkt på om dom var lika. För min del behöver det inte vara någon som är lik mig på något vis, tänker snarare att donatorn kan vara lik min sambo. Vi har tillgång till Ava Peters donatorbas nu så sitter och kikar lite. Känns lite märkligt men tycker det är skönt med ett ansikte på den som ska bli genetisk del av mina barn, men det är nog väldigt olika hur man ser på den saken:)
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?