• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-07-03 18:00:49 följande:
    Ja, det är alltid viktigt med folsyra när du är gravid oavsett det är "ditt eget" ägg eller ÄD. Så använd folsyra !

Det är vanligare med havandeskapsförgiftning när man gjort ÄD.
    Du kan få HF även om du har lågt blodtryck från början. HF handlar om att du blir "allergisk" mot fostret. Det beror på att du blir överkänslig mot partiklar från fostret och moderkakan.
    Högre risk för vissa grupper

Du kan ha en ökad risk att få havandeskapsförgiftning om något av följande stämmer in på dig: 

? Du har en biologisk mor eller syster som haft havandeskapsförgiftning.
    ? Du väntar tvillingar.
    ? Du har en njursjukdom, reumatisk sjukdom, diabetes eller en sjukdom som ökar risken för blodproppar.
    ? Du är överviktig.
    ? Du har högt blodtryck redan innan graviditeten.
    ? Du har blivit gravid genom IVF eller äggdonation.
    ? Du har haft havandeskapsförgiftning i tidigare graviditeter.

Havandeskapsförgiftning är också vanligare hos personer som är gravida för första gången, samt hos personer som är över 35 år. När du besöker barnmorskan ställer hen frågor för att se om du tillhör en riskgrupp.

Mer info hittar du här:
    www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Havandeskapsforgiftning/

Jaha ok tack för svar ! Då är det bara å knapra fler folsyra då...

Undra varför det är högre risk för hf?  Är det för att hormióner inte hänger med från början eller? Nån som vet?
  • Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2017-07-04 10:04:21 följande:

Jaha ok, bara jag som nojar lite över utseendet...

Oj snabbt jobbat ! Spännande se deras donatorbas ! Känner jag måste trycka på min sambo nu :)

Ja, fast det är svårt att välja också. Kan ju vara skönt att bara få en match av kliniken. Men som sagt, om vi nu ska ha anonym donator så vill jag ha så mkt info som möjligt som man kan delge sina barn om dom vill sen, man får väl se hur det blir. Finns ju inget facit, det får nog bli det som känns bäst under resans gång.

Men många kliniker matchar ju efter ditt utseende så det ordnar sig nog. Finns ju många barn som inte direkt är lika någon av deras biologiska föräldrar:)

Ska ha ett telefonmöte med en koordinator i veckan så jag kan få svar på alla frågor och försöka få ihop en ev tidplan!
  • shrigley

Update från första VUL: vi såg två stycken fostersäckar och garanterat hjärtslag i den ena, ev också i den andra men det var lite för tidigt att säga. Mitt hcg på drygt 12.000 talar emot att det är två stycken men som sagt tidigt ännu. Jag är så lättad, åtminstone just nu finns det nåt därnere som jobbar. Ska tillbaks igen för nytt UL om 9 dagar och hoppas man kan se mer då.

• Sjuttiosjuan
    shrigley skrev 2017-07-04 10:18:46 följande:

Update från första VUL: vi såg två stycken fostersäckar och garanterat hjärtslag i den ena, ev också i den andra men det var lite för tidigt att säga. Mitt hcg på drygt 12.000 talar emot att det är två stycken men som sagt tidigt ännu. Jag är så lättad, åtminstone just nu finns det nåt därnere som jobbar. Ska tillbaks igen för nytt UL om 9 dagar och hoppas man kan se mer då.

Härligt!!!
  • Maran73
    shrigley skrev 2017-07-04 08:22:55 följande:

Visar ju också att CB visar helt fel - jag slog ju aldrig över till 3+ trots att deras brytpunkt är vid 2000.

Saaaaa ju det..

Härligt att allt verkar ok nu!!!! Kan du pusta ut lite!
  • shrigley
    Maran73 skrev 2017-07-04 11:18:05 följande:

Saaaaa ju det..

Härligt att allt verkar ok nu!!!! Kan du pusta ut lite!

Jaaa och du är ju också ett orakel :)
  • Maran73
    shrigley skrev 2017-07-04 15:53:40 följande:

Jaaa och du är ju också ett orakel :)

Njaaeeeäää...
  • shrigley
    UndrandeSökare skrev 2017-07-04 22:39:50 följande:

Shrigley - Skönt att höra att vul gick bra !

Ja jag har sovit två ggr idag på dagen i ren lättnad, såå trött av all anspänning senaste dagarna. Nu väller istället Det Stora Illamåendet över som en våg, med värsta halsbrännan. Blää! Men glad.
  • Maran73
    shrigley skrev 2017-07-04 08:21:02 följande:

Äntligen fick jag svar efter två mail och ett telefonsamtal nu på morgonen: mitt värde är 12120! Jag tror det är bra. Nu är det 14 dagar sen sist jag testade men fördubblingstiden i snitt under perioden ligger på var 67:e timma. Werlabs tyckte resultatet var helt OFF och därför tyckte de att jag kunde vänta upp till tre dagar.

Shrigley, vad menar de/du med "helt OFF"? Fattar inte...
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?