• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-07-07 08:20:18 följande:

Ego: Har börjat kläcka nyheten på en lite bredare front nu, t fler på jobbet t ex. Det kommer ju inom några veckor att vara relativt uppenbart ändå. Igår var det exets tur, dvs sonens pappa. Han blev förvånad förstås men hade iaf tänkt tanken då sonen nämnt att vi kanske skulle flytta till ngt större. Iaf, har fått MYCKET färre kommentarer om min ålder, el att "börja om" så sent, än jag hade trott. Knappt alls faktiskt. Alla blir mest väldigt exalterade. Kul!

Berättar du då att det är äd också?

Kul att du inte får kommentarer om åldern, det bryr inte jag mig så mycket om, och inte min sambo heller ( han är 43 ), fast igår kväll sa han eftertänksamt, " jag är medelålders nu " :)

Men killar kan ju få barn när de är nittio, det var ju Chaplin nåt sånt !

Inte alls dum idè att ses, ingen mage å visa för min del men vi har ju alla suttit i samma båt med olika många jobbiga försök bakom oss, så jag tycker det låter kul. Bor ju i Göteborg dock men ska till Stockholm om ca två veckor, och vi åker dit flera gånger per år då min sambos familj är därifrån.
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-07-07 15:36:24 följande:

Berättar du då att det är äd också?

Kul att du inte får kommentarer om åldern, det bryr inte jag mig så mycket om, och inte min sambo heller ( han är 43 ), fast igår kväll sa han eftertänksamt, " jag är medelålders nu " :)

Men killar kan ju få barn när de är nittio, det var ju Chaplin nåt sånt !

Inte alls dum idè att ses, ingen mage å visa för min del men vi har ju alla suttit i samma båt med olika många jobbiga försök bakom oss, så jag tycker det låter kul. Bor ju i Göteborg dock men ska till Stockholm om ca två veckor, och vi åker dit flera gånger per år då min sambos familj är därifrån.

Hallå! Nä, bryr mig väl inte så, men hade nog trott att fler skulle bli liksom... förvånade. För det mesta har det blivit naturligt att prata om ÄD, men det är ju inget måste att tala om, det blir dom det faller sig. F exet är det bra att veta tror jag, m tanke på just det du nämnde med donation av organ etc. Tänker om vi mot all förmodan hamnar i samma olycka el så, så kan ju (troligtvis) inte "bollen" donera några organ till min son. El tvärtom. Det är mer än bara blodgrupp som spelar in, det är vad jag vet alltid bäst om man har genetiska band till den man ska donera till. Vården undersöker ju alltid närmsta familjen först när det behövs donation av organ el vävnader. Som går att donera alltså, tex njure.

Klart vi ska ses, kul!!! Hör av dig när det börjar närma sig, jag åker ingenstans förrän i augusti.

Shrigley, så tidigt tror jag det är mest vätska o gaser som gör putmagen. Livmodern gör säkert sitt till, men bara lite tror jag. Tycker man ser bäst på morgonen hur mkt man vuxit, innan man hinner bli "väderspänd".
  • Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2017-07-07 15:31:29 följande:

Japp!

Hur vet du din blodgrupp? Jag tänker om man behöver donera nåt till sitt barn så är det bra med samma, eller har jag fel? Vet iofs det finns ett ABO system med blodgrupper.

Nä...vi ska ha hit två olika målare närmsta dagarna så efter det kan jag snyggt lägga fram  lite alternativ med kliniker. Då vet vi vad målningen bör gå loss på.

Har ni kommit nån vart med donator?

Vi har hittat några bra så det ska nog gå vägen .:)

Jag var blodgivare innan,därför vet jag. Väldigt ovanlig blodgrupp så typ inga av donatorerna hade den men det spelade ingen roll sa dom,får lita på det!

Samtal imorgon bitti kl 9!
  • UndrandeSökare

Smurfen - Man kan endera få veta sin blodgrupp om man blir blodgivare eller så kan en gynekolog fixa en remiss så du får veta vad du har. När man ska göra ÄD brukar klinikerna i stort sett alltid vilja veta blodgrupp och rhesusfaktor (plus eller minus ) dessutom infektionsprover som hiv, syflis, hep b och hep c etc.

Charlie Chaplin fick sitt sista barn vid 73års ålder

Men han var för gammal för att lyfta upp barnet brukar man säga.....

• Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-07 17:18:30 följande:

Vi har hittat några bra så det ska nog gå vägen .:)

Jag var blodgivare innan,därför vet jag. Väldigt ovanlig blodgrupp så typ inga av donatorerna hade den men det spelade ingen roll sa dom,får lita på det!

Samtal imorgon bitti kl 9!

Hur gick samtalet?? Nyyyyfiken!

Själv haft ett väldigt bra samtal m min man imorse, vräkte ur mig jobbiga känslor i "vi som är gravida efter ÄD" tråden och insåg att jag faktiskt behövde prata, och då även med den som faktiskt står mig närmast och är i hög grad intresserad och berörd av mina känslor o tankar... Men det tar lite emot att liksom säga saker högt, de blir så verkliga då? Iaf, jätteskönt var det, och fick bara förståelse så hade def oroat mig i onödan för ATG tala om saker och ting.
  • Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2017-07-08 17:41:55 följande:

Hur gick samtalet?? Nyyyyfiken!

Själv haft ett väldigt bra samtal m min man imorse, vräkte ur mig jobbiga känslor i "vi som är gravida efter ÄD" tråden och insåg att jag faktiskt behövde prata, och då även med den som faktiskt står mig närmast och är i hög grad intresserad och berörd av mina känslor o tankar... Men det tar lite emot att liksom säga saker högt, de blir så verkliga då? Iaf, jätteskönt var det, och fick bara förståelse så hade def oroat mig i onödan för ATG tala om saker och ting.

Skönt att du fick prata ut, det är aldrig bra att gå och bära saker inom sig!

Vi hade ett mkt bra samtal och vi fick svar på alla frågor vi hade. Vi kommer troligtvis göra ett besök så snart som möjligt då vi lämnar spermaprov som dom fryser. Sen åker vi dit i 5 dagar för ET senare i höst. Annars måste vi vara där i 10 dagar och det blir lite mkt tycker vi. Kommer troligtvis inte använda pgs då dom inte för det så man får färska embryos utan man får vänta ca 1 mån på svaret. Verkade väldigt seriöst och jag fick ett väldigt bra intryck av koordinatorn som vi pratade med i drygt 1h. Vill bara köra igång NU!!! Dom ville ändå se våra journaler och bedöma hur dom ser på chanserna med egna ägg. Dom har nån combo där man kör både egna ägg och donatorns ägg. Tror inte dom kan göra ngt annorlunda men dom får ju gärna en bedömning.

Nu måste vi se när vi kan åka!!
  • shrigley

Herregud vad illa jag mår. Och vad så in i sjuttsingen trött jag är. Jag orkar ingenting :-x Hjälp. Hoppas det går över snart.

• Maran73
    shrigley skrev 2017-07-09 17:20:10 följande:

Herregud vad illa jag mår. Och vad så in i sjuttsingen trött jag är. Jag orkar ingenting :-x Hjälp. Hoppas det går över snart.

Fyyyyy... känner med dig!!! <3 Prövat Postafen? Seaband? Båda??
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-09 01:18:52 följande:

Skönt att du fick prata ut, det är aldrig bra att gå och bära saker inom sig!

Vi hade ett mkt bra samtal och vi fick svar på alla frågor vi hade. Vi kommer troligtvis göra ett besök så snart som möjligt då vi lämnar spermaprov som dom fryser. Sen åker vi dit i 5 dagar för ET senare i höst. Annars måste vi vara där i 10 dagar och det blir lite mkt tycker vi. Kommer troligtvis inte använda pgs då dom inte för det så man får färska embryos utan man får vänta ca 1 mån på svaret. Verkade väldigt seriöst och jag fick ett väldigt bra intryck av koordinatorn som vi pratade med i drygt 1h. Vill bara köra igång NU!!! Dom ville ändå se våra journaler och bedöma hur dom ser på chanserna med egna ägg. Dom har nån combo där man kör både egna ägg och donatorns ägg. Tror inte dom kan göra ngt annorlunda men dom får ju gärna en bedömning.

Nu måste vi se när vi kan åka!!

Vad bra! Och så himla spännande! Ja kan man köra både egna och donerade ägg, så varför inte?? Åååh den där känslan är jobbig, man vill ju bli gravid IGÅR!!!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?