• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • UndrandeSökare
    Superfurry skrev 2017-03-31 11:53:30 följande:
    Grattis Cakh! Så härligt :D :D hoppas att detta plus är den första i raden och att det kommer fler snart!!!
    UndrandeSökare skrev 2017-03-30 20:55:06 följande:
    Tråkigt att du inte fick så mycket hjälp av din vårdcentralsläkare.
    Svenska läkare är tyvärr generellt rätt okunniga om immunförsvaret och fertilitetsproblem eller så "får de inte" göra vissa saker för sin chef.
    Hoppas Marie på Fertilitetplus kan hjälpa dig vidare. Hon borde ju kunna hjälpa dig med blodprovsremisser och kanske spermaprov med morfologi i alla fall.
    Kanske hon kan ordna med lite medicinrecept också genom Dr Wang som hennes klinik har kontakt med. Vill du testa IL-dropp vet jag att hon kan sätta
    det i alla fall på Fertilitetplus.

Lycka till !
    Undrande du som kan så mycket om detta!! Kan man sj¨lv beställa prover på exempelvis Werlabs och kolla ifall man har en stark immunförsvar? Du har säkert skrivit detta innan men jag hittar inte det :/ kan dessvärre inte ta mig till Stockholm eller ju jag kan, men det blir en sån stor projekt då och jag tror att sambon e lite trött på att mycket blir stora projekt och jag vill inte skrämma honom. När vi diskuterade om vi ska göra äggdonation häromdagen så berättade jag om detta med immunförsvaret och att det kunde ju vara något och att man kunde åka till Aten etc etc då sa han direkt att nej detta får inte helt ta över så att vi jagar runt i världen och gör av med mer pengar. Han sa att enough is enough. så med andra ord vill jag inte  göra för stor "grej" av det... Hur hade du det med sin sambo? var han med på att dra till Aten och allt detta? Vad säger era män, har ni diskuterat hur långt man kan gå (nu är Aten ifs inte "för lång" men har hört folk som åker till USA för olika ännu mer avancerade behandlingar...).OM OM det blir ett försök till med egna ägg så har vi (jag) också diskuterat att prova utomlands då de ju ger fler stötande behandlingar och tar fler prover än hemma. MEn vart ska man då vända sig? Det ska vara lätt att ta sig dit då sambon verkar nu ha tappat hoppet lite och jag tror inte jag kan tvinga honom för långt och det ska vara "lätt" att ha att göra med... :/

Nu e min lunchrast slut!!

Ha det fint tjejer och Cakh igen: grattis!!!!

Hej Superfurry !
    Ja, männen brukar vara lite motsträviga i början (min var det också), men de brukar ändra sig i slutändan, efter att kvinnorna gjort hela förarbetet !!!

Annars så om du lider av upprepade missfall som jag, så tar Dr D bara prover på kvinnan. Så det finns en hel del tjejer/kvinnor som rest till Dr D på egen hand för provtagning också ( i de fall mannen inte hade tid att resa, eller var motsträvig). Så det finns möjligheter att utreda ditt immunförsvar hos Dr D om du vill resa och har råd. Det finns direktflyg från Arlanda till Aten med tex SAS, men kolla gärna vad flygplatserna i din närhet erbjuder också.

Bor ni på en ort där Werlabs finns? 
    De finns från Sundsvall i norr till Malmö i söder.
    werlabs.se/provtagningsstallen/

Här kan du se vilka prover Werlabs erbjuder.
    werlabs.se/vara-tester

Man kan testa en massa olika saker hos Werlabs, jag har inte koll på allt, men är ju alltid bra att kolla upp sköldkörtelprover, om man har järnbrist, d-vitaminbrist, eller någon annan brist etc  Kolla gärna in deras olika paket.

Om du vill börja lite lätt med mannen, så kan ju du föreslå att du och mannen tar ett varsitt sådant här paket, då får man ju veta en hel del om sin hälsa:
    werlabs.se/vara-tester/halsokontroll-xl

Använder du rabattkod hos Werlabs blir det billigare. Jag känner till 2st som funkar just nu. Testa med "fertilitetsguiden" eller "LCHF", då blir det billigare !

Jag vet inte var du bor i Sverige, men jag känner till Marie på Fertilitetplus (hon har öppet på helger också har jag för mig, om du inte kan resa dit en vardag) och 2 kvinnliga gyn i Stockholm som kanske kan hjälpa. Annars vet jag att i Göteborg så ger både Barnmorskehuset och Hagakliniken IL-dropp. Så möjligtvis att nån av dem kan hjälpa till med blodprover? Isåfall ring dem och kolla.

Denna sida är också mycket bra, här finns en lista på förslag över immunprover man kan försöka få ta i Sverige innan immunutredning:
    www.fertilitetsguiden.com/immunologi/immuntester.php

Annars om din man är den läsande typen så kan du köpa denna bok och ge den till honom att läsa. Annars köp den själv och läs, mycket intressant.
    Inte svår engelska. Om du läser den kanske du har fler argument att berätta för din man också? Skriven av Dr Alan E Beer, den förste läkare som började behandla kvinnor med immunförsvarsproblem och fertilitetsproblem i USA.
    Finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr. Många i Atentråden läser den.
    www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/

Hoppas jag kunnat hjälpa till lite med tips i alla fall. Hör av dig igen
    om du har fler frågor, kan jag svaret så svarar jag !
  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-03-31 14:10:28 följande:
    Hej Furry! Var det inte Danmark ni hade er klinik? Fast du kanske räknar det som "hemma" med! Jag är väldigt nöjd m Riga, men verkar som att många är jättenöjda även med Grekland, Polen, Ryssland, Spanien... så det är ju inget lätt val! Vi tänkte på hur lätt det var att åka dit vilket var viktigast då man lägger så mkt tid o energi på detta iaf, samt vad de erbjöd utöver "det vanliga, dvs PGS osv. Och att det gick att göra ÄD om mina ägg inte skulle funka, ville inte byta klinik när vi väl satt igång. Nu fick vi ju göra det i alla fall, men det var ju inte pga själva behandlingen egentligen. Gör en lista med pros and cons! Alltså ooooom det nu blir aktuellt.

Blev ytterligare ett positivt gravtest i min fb-grupp imorse! Ingen där förutom jag som gör IVF/ÄD, men tjejen som fick plus nu skulle faktiskt köra igång denna mens! Som ju då inte kom... Superkul!
    Judå men Danmark är ju Norden och de gör inte ett sk-t mot immunproblem de heller. Lite har jag tänkt, om detta är mitt problem, så borde mitt immunförsvar helt klart vara ännu mer på sin vakt när både spermien och ägget inte tillhör mig, ifall vi gör äd... Så det är kanske pengar i sjön ändå att göra äd utan att kolla upp detta eller ja göra det hos en klinik som inte alls tror på det. Så det kanske är bäst som du säger Maran (vilken bra idé förresten!!) att göra ett försök till utomlands, alltså utanför norden (ja Danmark känns väldigt hemma för oss i Malmö hehe) och så om det inte funkar, gå vidare med äd i samma klinik :)

Min hjärna går i högvarv nu! Även om jag är helt ok med beslutet om äd så tänker man att: tänk om det funkar nästa gång? Ja, om det hade varit så att jag har det på papper att "nej dina äggstockar har helt slutat fungera och enda sättet att bli mamma är genom äd" så hade man kastat in handduken, men så är inte fallet ju.

Hej Undrande och tack för att du tar dig tid att skriva! JAg bor i Malmö och jag vet inte ifall du läst tråden tidigare, men min sambo har tagit ALLT som går att ta hos sin läkare (det var då dem upptäckte hans låga TSH värde) så da¨r finns inte mycket mer att hämta. Han är också dessvärre ingen läsande typ. What so ever, så läsa böcker är inte hans grej. Dessvärre beror hans motsträvighet och oro också på ekonomin, så även om jag åker själv ner till Aten så ska han betala hälften och han tycker att detta börjar nu sätta spår i vår framtida ekonomi. Vi kan ju inte köpa bil, lägenhet (vi hyr nu) eller ja spara för framtiden pga allt detta, vilket han har börjat tänka på en del. Som jag tidigare skrivit så är mitt TSH helt normalt och det fick jag reda på senast för en vecka sedan. Alla pover kom tillbaka normala så inget där, utan det är just immunförsvaret jag vill kolla. Men det kanske löser sig av sig självt ifall vi väljer att göra IVF/ÂD hos en klinik som tror och kollar detta. Nu ska jag övertyga sambon också... ;)

Nu ska jag hem och ha en skön ledig helg!!!
  • Pyret2017
    Cakh skrev 2017-03-31 06:34:19 följande:

Då var testdagen ÄNTLIGEN här.....fattar inte hur jag lyckats med att inte tjuvtesta innan, då vänta inte är min starka sida.
    Blev ett PLUS och vi ÄR gravida. Kan knappt fatta att det är sant :) Går bara runt och ler <3 Kram till er alla

Fantastiskt vilka nyheter!!! Så otroligt glad för dig! GRATTIS!!! Hjärta
    Härligt med ett plus! Nu hoppas vi på fler här i gruppen!
    Kramar
  • UndrandeSökare
    Superfurry skrev 2017-03-31 15:26:57 följande:
    Judå men Danmark är ju Norden och de gör inte ett sk-t mot immunproblem de heller. Lite har jag tänkt, om detta är mitt problem, så borde mitt immunförsvar helt klart vara ännu mer på sin vakt när både spermien och ägget inte tillhör mig, ifall vi gör äd... Så det är kanske pengar i sjön ändå att göra äd utan att kolla upp detta eller ja göra det hos en klinik som inte alls tror på det. Så det kanske är bäst som du säger Maran (vilken bra idé förresten!!) att göra ett försök till utomlands, alltså utanför norden (ja Danmark känns väldigt hemma för oss i Malmö hehe) och så om det inte funkar, gå vidare med äd i samma klinik :)

Min hjärna går i högvarv nu! Även om jag är helt ok med beslutet om äd så tänker man att: tänk om det funkar nästa gång? Ja, om det hade varit så att jag har det på papper att "nej dina äggstockar har helt slutat fungera och enda sättet att bli mamma är genom äd" så hade man kastat in handduken, men så är inte fallet ju.

Hej Undrande och tack för att du tar dig tid att skriva! JAg bor i Malmö och jag vet inte ifall du läst tråden tidigare, men min sambo har tagit ALLT som går att ta hos sin läkare (det var då dem upptäckte hans låga TSH värde) så da¨r finns inte mycket mer att hämta. Han är också dessvärre ingen läsande typ. What so ever, så läsa böcker är inte hans grej. Dessvärre beror hans motsträvighet och oro också på ekonomin, så även om jag åker själv ner till Aten så ska han betala hälften och han tycker att detta börjar nu sätta spår i vår framtida ekonomi. Vi kan ju inte köpa bil, lägenhet (vi hyr nu) eller ja spara för framtiden pga allt detta, vilket han har börjat tänka på en del. Som jag tidigare skrivit så är mitt TSH helt normalt och det fick jag reda på senast för en vecka sedan. Alla pover kom tillbaka normala så inget där, utan det är just immunförsvaret jag vill kolla. Men det kanske löser sig av sig självt ifall vi väljer att göra IVF/ÂD hos en klinik som tror och kollar detta. Nu ska jag övertyga sambon också... ;)

Superfurry - Den bästa kliniken om du vill göra ÄD och samtidigt kolla upp immunförsvaret, då skulle jag utan reservation rekommendera kliniken Serum
    i Aten. Alla jag läst om har varit mycket nöjda med den kliniken, de svarar snabbt på mail och är mycket duktiga. De gör också Sperm Dna Fragmentationstestet vet jag. De är också mycket bra på hysto och går även in och tar bort saker som inte ska vara där.Du kan fylla i deras questionaire på nätet och maila in den, så erbjuder kliniken en gratis telefonkonsultation.

www.ivfserum.com/questionaire/

www.ivfserum.com/

Lycka till !
  • Pyret2017

Kontakta några olika kliniker och fråga dem om de sätter in Prednisolon i förebyggande syfte vid ÄD (eller IVF om ni väljer att göra det).

Jag var nöjd med Invicta i Polen (Gdansk) dit vi vände oss efter våra behandlingar i Sverige (sista mötet med kliniken i Sverige så sa de att vi borde fundera på ÄD men att vi kunde göra en till IVF hos dem om vi ville...) Vi vände oss till Polen då vi ville ha en klinik med expertis (Professor), höga resultat och individanpassade behandlingar. Allt med dem uppfattade jag som superbra men trots anpassad behandling och fler uttagna ägg än i Sverige så kom vi aldrig till insätt så jag vet inte om de skulle ordinera Prednisolon. Annars är lätt att ta sig dit och förhållandevis billigt, både med flyg och boende, mat samt behandling (ÄD och IVF).

Nu med ÄD på AvaPeter i Ryssland så har Prednisolon varit en del av vår behandling (utan att ha gjort immunitetsutredning men med missfall/kemiska och autoimmun sjukdom) - enda 'nackdelen' är att Ryssland kräver lite planering med visum och så. Vår ÄD blev ju klar med donator etc. extremt snabbt så vi fick fixa med express visum och det var precis på håret att allt klaffade så jag rekommenderar att man har lite mer tid på sig för att slippa stressen om man åker dit!

Vad ni än bestämmer er för så kommer det bli jättebra!

Själv kan jag tycka att vi var liiiite för sega (jag hade också bra värden och det blev lite av mitt mantra 'nån gång måste det ju gå!') och min man ville också gärna försöka med egna trots att han väldigt tidigt faktiskt sa att vi kunde göra ÄD om IVF inte skulle fungera (har skrivit det tidigare - jag blev fly förbannad, jag tyckte ju inte att det skulle vara mitt barn om jag skulle ha en annan kvinnas ägg - men nu sitter jag här och kunde inte vara gladare med vårt lilla pyre i magen, det är det bästa vi gjort!).

Ha en riktigt skön helg och kika tillbaks hit när du kan så att vi vet att allt är bra med dig!

Kramar
  • smurfen 11
    Cakh skrev 2017-03-31 06:34:19 följande:

Då var testdagen ÄNTLIGEN här.....fattar inte hur jag lyckats med att inte tjuvtesta innan, då vänta inte är min starka sida.
    Blev ett PLUS och vi ÄR gravida. Kan knappt fatta att det är sant :) Går bara runt och ler <3 Kram till er alla

Men så häftigt att det gick första gången, det är ju fantastiskt, nu håller vi alla tummar att det fortsätter lika bra :)

Hade du inga aningar att du kunde vara gravid?
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-03-31 10:10:30 följande:
    smurfen - I denna tråd finns Frazze i alla fall:
    www.familjeliv.se/forum/thread/75143682-redan47s-samlade-parlor-resan-efter-plus/382

Om du trycker på "Visa endast" under en persons namn så ser du endast den personens alla inlägg i just den tråden !

Här hittar du  t ex Frazzes alla inlägg i just den tråden:
    www.familjeliv.se/forum/thread/75143682-redan47s-samlade-parlor-resan-efter-plus/1/nick/77542905
    Jaha ok, då ska jag kolla där, tack !

Fick lite panik i vanlig ordning när jag var på apoteket och skulle hämta Synarela, på nåt sätt blev jag nästan glad det inte fanns inne, men det finns på ett apotek en halvtimme härifrån. Fattar inte var all oro kommit från...det är jobbigt så in i bänken !
    Du skrev ju om Barnmorskehuset i Göteborg, är det värt å testa och höra av sig till dom om prover ? Jag bor ju här så det vore ju ypperligt.
  • smurfen 11

Jaså din hjärna går med på högvarv!! Låter som mig också ! Jag sa faktiskt på väg hem från mathandlingen idag att skit att vi inte åkte till Riga från början, eftersom de inte ger nånting här på ivf klinikerna. Man vill ju ha det bästa möjliga förutsättningarna, om man nu ska betala så mycket, för att inte tala om all energi !

Skrev ju i inlägget innan att jag nästan vände i dörren när jag skule hämta Synarela idag...panik!

Som din sambo säger, detta tar ju över ens liv... men tror man måste komma ihåg att detta är inte för evigt och det är NU man ska försöka, inte om flera år. Speciellt med ivf egna / ägg.

Våra pengar räcker inte heller för all evighet, dessutom ska jag med all sannolikhet börja studera till höst eller vt 18. OCH precis flyttat in i nybyggt hus ! 

Men var det inte så att din sambo är med på ÄD? Det är inte min än tyvärr, kanske han ändrar sig när han märker inte ens ivf funkar...som sagt av Undrande, de är motsträviga, är ju inte deras kroppar...

Så. lite tankar från mig på fredag kväll, blev trött på att härja bland miljoner flyttlådor :)

Och håller med, nu ska det bli fler plus i tråden !

Pyret, precis som du säger, "Vad ni än bestämmer er för så kommer det bli jättebra!  "
  • UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2017-03-31 21:14:28 följande:
    Jaha ok, då ska jag kolla där, tack !

Fick lite panik i vanlig ordning när jag var på apoteket och skulle hämta Synarela, på nåt sätt blev jag nästan glad det inte fanns inne, men det finns på ett apotek en halvtimme härifrån. Fattar inte var all oro kommit från...det är jobbigt så in i bänken !
    Du skrev ju om Barnmorskehuset i Göteborg, är det värt å testa och höra av sig till dom om prover ? Jag bor ju här så det vore ju ypperligt.
    Hej Smurfen ! Jag vet inte om Barnmorskehuset i Göteborg kan hjälpa till med prover,
    men ring och prata med dem tycker jag ! Ring gärna till Hagakliniken i Göteborg också, Dr Ali på den kliniken verkar vara vettig.

Det finns också möjligheten att man kan ta kontakt med Dr D och bli hans patient, även om man inte kan ta sig till Aten, och skicka blodproven han vill ha från Sverige till USA för analys (genom en specialremiss man får av Dr D). Men då måste man själv fixa med provtagningen och få ut blodprovsrören, förpacka dem säkert ,  boka frakten med Fedex etc. Hör av dig om du vill göra det, isåfall så kan du få Dr Ds epostadress.

Ha en bra helg !
  • Maran73

Godmorgon! Eller ja, morgon och morgon... Ligger och lördagsslöar i sängen, läser FL trådar om IVF/ÄD och känner mig plötsligt såååå otålig! Allt har ju gått i RASANDE fart sedan vi (jag... ) kontaktade AVA Riga om ÄD, men nu känns plötsligt de 12-13 dagarna till insättning (förutsatt att allt tuffar på) som 12-13 veckor! Tror det är det sammanlagda väntandet som ligger bakom, startade ju bebisfabriken i juli 2015... Hjälp, när man tänker på det, snart två år av att knappt kunna tänka på något annat än detta!! Hoppas det ger resultat snart. Ska iväg till stallet snart, rider en privathäst ut i skogen en dag i veckan och lektioner på ridskola måndagar. Vad gillar ni andra att göra? Ha en toppenhelg alla fina! <3

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?