• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Superfurry
    UndrandeSökare skrev 2017-04-09 22:09:29 följande:

Fråga din gyn vad hen anser om Progynon (östrogentabletter).

ok tack! :) Men eftersom jag har alltid haft en helt fin och tjock slemhinna så känns denna progynon inte aktuell. Det var mest om den hade fler egenskaper än bara "tjocka" till slemhinnan :)
  • Jessy01

Superfurry kolla inboxen!

Har börjat tänka på ÄD då vårt senaste IVF gick åt skogen :(

Vet ni hur det är m öppen donator. Jag skulle vilja ha mycket info kring

donatorn dels för barnet och dels för att kunna matcha bra. Är detra möjligt? Vet ju att

tvärtom med spermier funkar det men är helt ny på detta m ÄD.

Kram!

• Superfurry
    Jessy01 skrev 2017-04-10 11:06:36 följande:

donatorn dels för barnet och dels för att kunna matcha bra. Är detra möjligt? Vet ju att

Kram!

Men usch vad trist Jessy. Men vi här inne förstår dig mer än väl att du/ni nu överväger ÄD. Alla har haft sina beskärda del av besvikelser på IVF fronten. Vad hände? (Om du orkar berätta)

Vi har mest kollat på InviMed i Polen då vi bor i Malmö och det är lätt att ta sig dit med färja och flyg kostar ingenting typ från Kastrup/Sturup. De har bilder på donatorerna, info om dem och så kan man se barnbilder på donatorn, men de är anonyma så barnet kan inte ta reda på vem det är när den växer upp (har jag förstått det som, att det är så enligt polsk lag). En nackdel med Polen är att de har en färdig donatorbank så de letar inte upp en ny ifall man skulle vilja (som jag har förstått det) en annan nackdel är att de har frusna ägg så donatorn har redan plockats på äggen. Vet ej hur det ligger till med kvaliteten på redan frusna ägg... Men man får minst 3 embryon och du får 12 äggceller så blir alla befruktade så får du 12, men minst 3 embryon ska det vara. En annan fördel är att det är mycket billigare än på många andra ställen 44000-ish minns jag att det kostade.

Ja vi har inte bestämt oss, vi väntar på sambons spermaprov och sen tar vi ett beslut :) men ja. Känn efter nu och tänk på fördelar och nackdelar med äd så att ni kommer fram till ett beslut som känns rätt för er.

Jag mailar dig lite senare! Måste springa och jobba nu :) kram vännen!
  • smurfen 11

Kram!

Tänkt på dig hur det gick med er ivf, så tråkigt det inte gick vägen :(
    Vad gick fel, om du vill skriva?

Vet att Finland har öppen donator, att barnet kan ta reda på från 18 års ålder vem donatorn är. Vet dock inte hur mycket vi mottagare får veta vid val av donator?? Nån annan som vet här?
  • Maran73

Kram!

Stor tröstkram härifrån också! <3 Som Furry säger, vet så väl hur det känns...

Vet däremot inte mkt om öppen donation, men bl a AVA St Petersburg har väl öppen? Man får iaf som mottagare veta väldigt mkt om donatorn, se bilder etc. Pyret, du vet väl mer om det? TROR att barnet generellt har större rätt till info än föräldrarna/mottagarna.

Själv är jag faktiskt förvånad över hur lite jag tänker på donatorn nu, i samband med rapporter om hur det går för våra små frön som bakas i Riga as we speak. Exakt lika spännande, roligt, förväntansfullt osv som när vi gjort "vanlig IVF". Det är VÅRA embryon, inte mannens och någon främmande, anonym kvinnas. Så... det känns skitbra rent utsagt!
  • Cakh

Hej på er!
    Just nu är mitt illamående bättre. Är kopiöst trött, framförallt på eftermiddagarna och tidig kväll, ont i brösten och molande typ mensvärk. UL är inbokat den 5/5, känns som en evighet tills dess.
    Kramen <3

• Maran73
    Cakh skrev 2017-04-10 17:28:39 följande:

Hej på er!

Just nu är mitt illamående bättre. Är kopiöst trött, framförallt på eftermiddagarna och tidig kväll, ont i brösten och molande typ mensvärk. UL är inbokat den 5/5, känns som en evighet tills dess.

Kramen <3

Aj då.... men det är det ju värt gissar jag. Hoppas på att få må som du snart! <3 Missförstå mig rätt.

Vilken vecka är du i då, vid UL? Tänk om du får se ett litet hjärta! <3
  • UndrandeSökare

Jessy - Dessa länder har möjlighet till öppen donator - Finland, Danmark, Island. Men kolla upp hur långa köer de har och vilka åldersgränser ! Samt priserna !

Oftare dyrare med öppen donator, men om man vill söka ersättning från F-kassan är det obligatoriskt med öppen donator !

Riga har inte öppen donator och inte heller Ryssland vad jag vet.

• Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-04-11 00:24:54 följande:

Jessy - Dessa länder har möjlighet till öppen donator - Finland, Danmark, Island. Men kolla upp hur långa köer de har och vilka åldersgränser ! Samt priserna !

Oftare dyrare med öppen donator, men om man vill söka ersättning från F-kassan är det obligatoriskt med öppen donator !

Nä, nu såg jag att Ryssland också har... vadheterdet...sluten? Undrande, hur snabbt fick du svar på S-HCG? Gick du till VC/gyn?
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-04-11 00:24:54 följande:

Får man ersättning om man ansöker om det? Gäller inte det till en viss ålder bara, typ 40? Vill minnas de sa det på FK när jag pratade med dom i februari.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?