• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Superfurry

hej tjejer!

Beklagar att jag inte uppdaterat er men det har varit en sjuk trist å stressig vecka! Massor på jobb nationella prov pågår för fullt och vi hjälper varandra att vakta så även om jag har mest svenska och engelska så har jag också vaktat i matte och annat :O helt slut! Sedan så har en vän valt att ta sitt liv och jag har varit så upptagen att jag inte hunnit reagera förrän nu idag då kom chocken och jag har hållit mig inne och varit helt förstörd. Det är en vän från förr men vi var mer nära då. Känns fruktansvärd. Sätter helt klart perspektiv på livet och annat. Tänker mycket på hens familj. Så ja.

Tackar som frågar Maran och Undrande. Jag ringde i onsdags då jag verkligen inte haft en stund ledig må-tis, men fick inte tag i någon och då mailade jag och fick som svar att "vi behandlar alla patientärenden per telefon så du måste ringa" jag bara va men ni har ju lovat att ringa?? grr blir ledsen och irriterad. och så är dt röd dag på måndag så jag kan inte ringa och skälla på dem. Mitt mail förklarade att vi inte hört och bad dem höra av sig men ja det var det svaret jag fick. Så nu får jag ringa dem på tisdag. Känns som att jag inte orkar med flera trista grejjer. Vad brukar de säga? Att de alltid kommer i tre? :( Men jag hoppas ju på att det är bra nyheter!

Så dessvärre kan jag inte uppdatera er. HAr skumläst tråden (35 inlägg sen jag sist var inloggad) och säger välkommen Shrigley och till smurfen: kära vän!!! Jag hoppas i mitt innersta att dessa sega ägg hinner ikapp. Som MAran sa, de kan växa tilll sig så förtrösta inte än vännen! Det kanske blir bättre!!

Maran och undrande grattis till era fortsatta graviditeter. Det ska gå hela vägen har jag bestämt för er båda!! ;) Och Maran hoppas att dessa spottings inte betyder nåt trist. 

Massa kramar tjejer!!!

• UndrandeSökare

Superfurry - Förstår att du haft det jobbigt efter din kompis tog sitt liv.

Jättetråkigt att kliniken behandlar er så dåligt och nonchalant !!! Vid det här laget borde de ju verkligen kunnat skickat provsvaret. Hos AvaRiga fick vi svaret dagen efter via mail.

Jag hoppas du får svaret om du får tag på din klinik på telefon på tis 2 maj.

• Maran73

Håller med Undrande! Skitdåligt.... och så ledsen för din kompis Furry! Även om man inte ses så ofta längre så är ju gamla vänner ofta sådana som man kan träffa med flera års mellanrum och det känns ändå som igår... Beklagar! <3 <3 <3

• smurfen 11

Hej!

Skriver snart igen men behöver råd!!

Nytt ul idag, Fortfarande osäkert om 2 blåsor på hö sida, men iaf isf en på 20 mm och en på 13 typ.

Vänster 1 på 12mm alltså växt 4 mm på 2 dagar.

Alltså 2-3 blåsor.

Äp eller ej??? Hur stor sannolikhet är det att det är tomma blåsor i alla?? Är det värt göra ett uttag för 16000 kr...

Hjälp vad skulle ni göra? Försöka hemma eller gå vidare?

Har man mindre ont vid och efter Äp om det är få blåsor att ta ut?

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-04-30 14:14:39 följande:

Hej!

Nytt ul idag, Fortfarande osäkert om 2 blåsor på hö sida, men iaf isf en på 20 mm och en på 13 typ.

Alltså 2-3 blåsor.

Äp eller ej??? Hur stor sannolikhet är det att det är tomma blåsor i alla?? Är det värt göra ett uttag för 16000 kr...

Svårt Smurfen!!! Kan inte svara på sannolikheter, och var dessutom nedsövd under ÄP, men logiskt sett borde det onda iaf vara över bra mkt fortare med få blåsor?? Det samlas dessutom vätska igen i de blåsor de tömt, vilket bidrar till ömhet osv, så rimligtvis samma med det?

Som jag förstår det så har du möjlighet t ÄP? Jag skulle nog personligen göra det, räcker ju med ETT bra och när du dessutom lagt ner tid, pengar, energi osv osv på behandlingen så.... vad tycker din sambo (el är det man kanske)? Även om det inte blir bra så har ni gett det ett helt försök och har då inget att undra över sen, typ "HADE det kanske gått vägen om vi gjort ÄP??"

Usch Smurfen vilket dilemma!!! <3 Skriv mer sen!
  • Superfurry
    smurfen 11 skrev 2017-04-30 14:14:39 följande:

Hej!

Alltså 2-3 blåsor.

Smurfen! Vi har ju inte haft så många blåsor vi heller... Eller ja, har haft många men de har ju inte växt jämnt så vid äggplock är det ändå typ fyra som kan plockas. JAg hade sagt ja till äggplock, och om det är ägg i alla kan det vara så att det finns ett fint eller två (eller tre!!) i dessa blåsor. Som maran säger: det räcker med ett fint ägg!

MEn jag förstår att det är svårt! Säger dem att du annars får äl sprutan så är det att försöka hemma? Kan ju funka det med....

Ego: det känns lite bättre även om det nu har blivit offentligt om denna vän (jag fick reda på det ganska snabbt) ute bland alla andra nu så det är mycket poster på sociala medier där folk minns personen vilket gör att man inte kan sluta tänka på det :(

Men ja en sak är säker: man ska helt klart vara mer öppet med psykisk ohälsa och prata om det mer. Det är en sjukdom som alla andra och som den ska folk som lider få behandling! Angående våra försök så ska jag ligga på luren imorgon asap de öppnar hos RMC för att få reda på resultaten imorgon. Jag börjar 9 imorgon så jag hinner ringa. Sambon är på jobb så han kan inte. det är alltså mer än tre veckor sen vi var där så de kommer absolut att få sig en åthutning!! grrrr

Om resultaten visar sig vara ok så kör vi ett försök asap och antagligen får jag börja med spray i slutet av denna vecka så håll alla tummar för att provresultat är bra!!!

Shrigley: jag har också haft mycket problem med cystor. Vet ej ifall du har följt tråden länge? Jag har en jäkel som växer varje gång jag har gjort IVF och blockerar hö äggstock. Sjukt irriterande! har aldrig hört att en cysta får en att blöda dock. Men ALLA verkligen alla säger till mig att cystor är normala och att jag bara får leva med s-iten men jag tycker inte att det är normal att den ska växa och blockera och ta plats från andra blåsor..... Men det är jag det. Läkarna struntar mycket i cystan dessvärre och gör inget åt den. Vad säger dem om din? vill de tömma den och så?

HA det en fin första maj alal kämpar!

Smurfen tänker på dig!

• Maran73
    Superfurry skrev 2017-05-01 12:00:44 följande:

Smurfen! Vi har ju inte haft så många blåsor vi heller... Eller ja, har haft många men de har ju inte växt jämnt så vid äggplock är det ändå typ fyra som kan plockas. JAg hade sagt ja till äggplock, och om det är ägg i alla kan det vara så att det finns ett fint eller två (eller tre!!) i dessa blåsor. Som maran säger: det räcker med ett fint ägg!

MEn jag förstår att det är svårt! Säger dem att du annars får äl sprutan så är det att försöka hemma? Kan ju funka det med....

Ego: det känns lite bättre även om det nu har blivit offentligt om denna vän (jag fick reda på det ganska snabbt) ute bland alla andra nu så det är mycket poster på sociala medier där folk minns personen vilket gör att man inte kan sluta tänka på det :(

Men ja en sak är säker: man ska helt klart vara mer öppet med psykisk ohälsa och prata om det mer. Det är en sjukdom som alla andra och som den ska folk som lider få behandling! Angående våra försök så ska jag ligga på luren imorgon asap de öppnar hos RMC för att få reda på resultaten imorgon. Jag börjar 9 imorgon så jag hinner ringa. Sambon är på jobb så han kan inte. det är alltså mer än tre veckor sen vi var där så de kommer absolut att få sig en åthutning!! grrrr

Om resultaten visar sig vara ok så kör vi ett försök asap och antagligen får jag börja med spray i slutet av denna vecka så håll alla tummar för att provresultat är bra!!!

Shrigley: jag har också haft mycket problem med cystor. Vet ej ifall du har följt tråden länge? Jag har en jäkel som växer varje gång jag har gjort IVF och blockerar hö äggstock. Sjukt irriterande! har aldrig hört att en cysta får en att blöda dock. Men ALLA verkligen alla säger till mig att cystor är normala och att jag bara får leva med s-iten men jag tycker inte att det är normal att den ska växa och blockera och ta plats från andra blåsor..... Men det är jag det. Läkarna struntar mycket i cystan dessvärre och gör inget åt den. Vad säger dem om din? vill de tömma den och så?

Smurfen tänker på dig!

Håller alla tummar!! Och, de förtjänar inte bara en åthutning, utan en REJÄL åthutning... dumma dom.. Iaf, tror säääääkert simmarna är ok! hoppashoppas.

Ego: känner mig extremt neggo, pga dessa i princip oupphörliga flytningar (gammalt blod + pyttelite rött ett par ggr) i kombo med vaga grav-symtom, så är det inte lätt att slappna av... Med missfall i bagaget blir det ju lätt att man bara går och väntar på ett till.... Bläääääää!
  • smurfen 11
    shrigley skrev 2017-04-29 08:43:32 följande:

Smurf, var går ni nånstans? Sök er till Falun kanske om det nu inte skulle gå vägen den här gången heller. Men det hoppas vi ju! Stå på er om att ni vill plocka de två ägg som faktiskt finns, eller är det en för stor kostnad i förhållande till realistisk chans? Håller tummarna för dig!!

Vi bor i Sthlm, har inte satt vår fot i Falun än, bara skött allt per telefon o via journalkopior från sophiahemmet, remisser till St Görans här. Det funkar bra.

Just det jag funderar på också...Är kostnaden för stor i förhållande till chansen? Läkaren igår sa högst 15 %chans. Kanske ringer henne om en stund och hör mer hon hade bråttom igår.
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-04-30 16:26:51 följande:

Svårt Smurfen!!! Kan inte svara på sannolikheter, och var dessutom nedsövd under ÄP, men logiskt sett borde det onda iaf vara över bra mkt fortare med få blåsor?? Det samlas dessutom vätska igen i de blåsor de tömt, vilket bidrar till ömhet osv, så rimligtvis samma med det?

Som jag förstår det så har du möjlighet t ÄP? Jag skulle nog personligen göra det, räcker ju med ETT bra och när du dessutom lagt ner tid, pengar, energi osv osv på behandlingen så.... vad tycker din sambo (el är det man kanske)? Även om det inte blir bra så har ni gett det ett helt försök och har då inget att undra över sen, typ "HADE det kanske gått vägen om vi gjort ÄP??"

Usch Smurfen vilket dilemma!!! <3 Skriv mer sen!

Jo får göra äp om vi vill. Gräns går vid tre, ibland två blåsor. Ska nog ringa henne. Hur sannolikt är det att ägg växer till sig på ett dygn? Ska ju ta ovitrelle ikväll och sista menopur var igår ju. Mår nästan illa av obeslutsamhet urk!

Tack för input :)
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-05-01 12:00:44 följande:

Smurfen tänker på dig!

Tack för att du tänker på mig!

Behövs nu kan jag säga. Ok så du hade också gjort det. Som Maran. Ja...Då får vi iofs veta om ägg och spermier ens går "bra" ihop. Men jag är ju såå nervös för äp men du sa det inte va så farligt?

Jo får ju välja hemmaförsök, ta älspruta oavsett! Blir tokig!

Bra du mår lite bättre iom fin gamla vän, sånt är inte och leka med :(
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?